Gå til innhold

*Hvem buss skal jeg ta? - Trenger flere ugrammatiske setninger


Scannor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du ringe han / istedenfor "Kan du ringe ham";

Hvem sin bil er det / istedenfor "hvem eier bilen".

Det er ikke noe feil med disse.

Det er tillatt å bruke "han" i objektsform.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=han&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Hvem sin er heller ikke feil

http://www.korrekturavdelingen.no/K4AellerB.htm#hvems

Når tilstrekkelig mange gjør samme feil, blir feilen opphøyet til korrekt norsk av Språkrådet. Dette kalles språkutvikling. Snart blir det sikkert også tillatt med "Kan du ringe hun".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når tilstrekkelig mange gjør samme feil, blir feilen opphøyet til korrekt norsk av Språkrådet. Dette kalles språkutvikling. Snart blir det sikkert også tillatt med "Kan du ringe hun".

For min del føles det unaturlig å skrive "ham", men samtidig bruker jeg "henne". I dialekten min er det ikke noe skille mellom subjektsform og objektsform.

Det har vært med tillatt med "han" siden 1938, så akkurat der ser jeg ikke det store problemet. Skulle en gå så langt tilbake er det mange andre ord som hadde skrivemåter en ikke bruker i dag.

 

Kan du gi en god forklaring på hva som er problemet med garpegenitiv annet enn at det er "utradisjonelt"/"ikke ser bra ut"?

Lenke til kommentar

Om garpegenitiv, sakset fra korrekturavdelingen.no:

 

Garpegenitiv kalles det når man bruker omskrivning med «sin» for å uttrykke eieforhold («Kåre sin spade» i stedet for «Kåres spade»). I bokmål og riksmål er dette noe man helst unngår, da det bærer preg av løssluppen dagligtale. Det er også en uttrykksmåte som er vanlig blant små barn; enkelte mener derfor at det har et sandkassepreg.

 

I den grad det oppfattes som et problem at noen skriver garpegenitiv i bokmål, er det kanskje snarere fordi det ser barnslig ut enn at det er "utradisjonelt".

Endret av Beatnik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du gi en god forklaring på hva som er problemet med garpegenitiv annet enn at det er "utradisjonelt"/"ikke ser bra ut"?

 

Hovudproblemet er at garpegenitiv ikkje finst i dansk skriftmål, og det som ikkje er dansk er fy fy (eller bør takast inn nanometer for nanometer, norsk er eit vulgært talemål, må vita).

 

Det er difor det òg er uglesett med a-endingar på bokmål; slik som dama og (har) kasta, og ikkje av di bokmålet er serskildt glad i bergensk.

Endret av Anarkhos
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På Østkanten av Oslo og videre ut i hovedstadsområdet, er det veldig mange eksempler på "dem kommer" istedenfor "de kommer". Dog har jeg hørt at særlig bergensere har en tendens til å si "jeg hjalp de". Det er like mye feil, men er nok litt mer "akseptert".

 

Her er de uttrykkene/ feilene jeg hører mest. (Jeg er ikke normann):

 

Kan du ringe han / istedenfor "Kan du ringe ham";

Jeg har lyst å gå hjem / istedenfor "Jeg har lyst til å gå hjem";

Bruk av "hvordan" istedenfor "hvorfor";

Hvem sin bil er det / istedenfor "hvem eier bilen".

 

Jeg kan også finne andre senere. Jeg skal prøve å samle de... uff... dem, mente jeg;-)

 

"Kan du ringe han" er fullt lovlig å si.

"Hvem sin bil" er lov, selv om det ikke er like fint.

Lenke til kommentar

Kan du ringe han / istedenfor "Kan du ringe ham";

Hvem sin bil er det / istedenfor "hvem eier bilen".

Det er ikke noe feil med disse.

Det er tillatt å bruke "han" i objektsform.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=han&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Hvem sin er heller ikke feil

http://www.korrekturavdelingen.no/K4AellerB.htm#hvems

Når tilstrekkelig mange gjør samme feil, blir feilen opphøyet til korrekt norsk av Språkrådet. Dette kalles språkutvikling. Snart blir det sikkert også tillatt med "Kan du ringe hun".

 

 

Jeg forholder meg til riksmål, det vil si til dansk, som er det opprinnelige norske språket. Hva skal vi gjøre med objektformene "ham", "dem" og "henne" hvis vi ikke kan bruke dem som objekt i en setning?

 

Garpegenitivet hører kun til barnespråk, og det finnes ikke noe tilsvarende på dansk.

 

(Beklag eventuelle stavefeil i mitt svar, norsk er ikke mitt morsmålsspråk).

Lenke til kommentar

Kan du ringe han / istedenfor "Kan du ringe ham";

Hvem sin bil er det / istedenfor "hvem eier bilen".

Det er ikke noe feil med disse.

Det er tillatt å bruke "han" i objektsform.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=han&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Hvem sin er heller ikke feil

http://www.korrekturavdelingen.no/K4AellerB.htm#hvems

Når tilstrekkelig mange gjør samme feil, blir feilen opphøyet til korrekt norsk av Språkrådet. Dette kalles språkutvikling. Snart blir det sikkert også tillatt med "Kan du ringe hun".

 

 

Jeg forholder meg til riksmål, det vil si til dansk, som er det opprinnelige norske språket. Hva skal vi gjøre med objektformene "ham", "dem" og "henne" hvis vi ikke kan bruke dem som objekt i en setning?

 

Garpegenitivet hører kun til barnespråk, og det finnes ikke noe tilsvarende på dansk.

 

(Beklag eventuelle stavefeil i mitt svar, norsk er ikke mitt morsmålsspråk).

 

Hadde De forholdt Dem til riksmål, ville De slettes ikke skrevet bokmål. Hvilket du gjør! Du skriver bokmål, for svarte, ikke riksmål. Riksmål er heller ikke offisielt skriftsspråk i Norge. Bare bokmål og nynorsk.

 

EDIT: Dansk er heller ikke det opprinnelige norske språket. Det opprinnelige norske språket var norrønt, veldig likt det språket som idag brukes på Færøyene og Island.

 

Det hadde elementer av det norske språket vi har idag, og særlig likheter med nynorsk og enkelte vestlandske dialekter.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Snart blir det sikkert også tillatt med "Kan du ringe hun".

«Kan du ringe de?» er nok heller ikke så langt unna å bli godkjent. Det er jo nesten ingen som sier «dem» lenger.

 

 

"Bergen Test" er en test som utlendinger må ta for å bevise at de kan norsk. Gjør du en slik feil i denne eksamen, med å for eksempel skrive "kan du ringe de", stryker du på eksamen. Tenk litt på vi (eller: oss?), stakkars utlendinger, som må snakke og skrive et språk som ingen i Norge snakker, men som heldigvis norske riksmål/bokmål forfattere fortsetter å skrive.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er de uttrykkene/ feilene jeg hører mest. (Jeg er ikke normann):

 

Kan du ringe han / istedenfor "Kan du ringe ham";

*snip*

 

Så vidt jeg vet er det ikke nødvendig å bruke ordet "ham". Det ser bedre ut, og du kan argumentere for at det er "mer korrekt", men (hvis jeg ikke tar helt feil nå) så er det lov å bruke "han" i alle tilfeller.

 

Heter forresten nordmann :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...