Gå til innhold

Svidd hk og RAM


herpel

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et Epox 8KHA+ hovedkort med 512MB PC2100 RAM. Har tenkt (hadde tenkt..) over å oppgradere komponenter over tid så derfor ville jeg forhøre meg om hvordan raskere RAM ville virke på hovedkortet.

 

Hørte med en tekniker i butikken om jeg kunne bruke PC3200 RAM sammen med 2100 RAM. Slik jeg forsto det(før jeg snakket med ham) var at den RAM'en bare er raskere og tåler høyere FSB (200 MHz FSB) derfor så jeg ikke noen problem ved å blande de to typene. Selv om hovedkortet ikke støttet så høy RAM, men det var jo fordi 2100 var den raskeste typen da det ble produsert.

 

Snakket som sagt med teknikeren og han sa at det var null problem... Gla' og fornøyd kjøpte jeg RAM'en og gikk hjem for å plugge den i. Har bygget mange PC'er så jeg vet hvordan man setter i RAM... Ikke noe støv i DIMM sloten, antistatisk beskyttelse osv.. Da jeg skrudde på pc'en var det svart. Ikke noe skjedde, så tok det 4-5 sek og jeg hørte en knitrelyd fra PC'en. Fort som f dro jeg ut ledningen, men da sto allerede røyskyen opp fra hovedkortet og det luktet svidd... Tok ut RAM brikkene og prøvde hver enkelt alene, men fortsatt svart. Etter en inspeksjon av hovedkortet viste det seg at den nye brikken og DIMM sloten var svidd.

 

Det jeg lurer på er om det er RAM typen (PC3200) som ikke virker med et slikt hovedkort og PC2100 RAM eller om det var hovedkortet som var defekt. Vil gjerne høre med dere, for jeg stoler ikke helt på hva han vil si at det var. Komplett har nemlig tatt inn hovedkortet og RAMen til service.

 

Takknemlig for alle svar!

 

P.S Enden på visa var at jeg kjøpte et ABit NF7 v2.0 hovedkort og 1GB Corsair PC3200 RAM. Skulle jo uansett oppgradere så det var jo like godt å kjøpe det med en gang... =/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Da er det vel mest sannsynlig hovedkortet som var defekt. Tviler vel litt på at RAM brikken var det...? Corsair er jo et bra merke tror jeg...(?) Men ikke alt her i verden er jo perfekt! =)

 

Uansett så er det nye hovekortet jeg kjøpte råbra! Klokker som en gud og min gode gamle XP1700 kjører som aldri før!

Lenke til kommentar

Du har sikkert prestert det samme som broren min gjorde med et gammelt hovedkort med SD-ram.. Putte inn rammen feil vei.

Begge klipsa hadd gått inn i hakket, han skrudde på PC'en.. puff så lukta det svidd.

 

Men flaks hadde han, fordi den maskinen virker den dag i dag. Ikke dimm slotten selvfølgelig, men resten av hovedkortet virker greit. Rammen som ble svidd var en 64MB brikke. Etter uheldet ble brikka oppfattet som en 32Mb brikke, men den ble kastet noen uker etterpå da brikka gjorde maskinen nokså ustabil.

Lurer på hvorfor.. :roll:

Lenke til kommentar

min oppfatning av problemet er :

1.Du har brukt for mye ram enn det hk støtter, klarte selv å dytte inn en 256mb sdram i et hk soms riktignok støttet 256mb, men da i to/tre kanaler til sammen, jeg presset 256 inn i en... helt greit og stabilt...inntil jeg puttet oppi rn 64mb ram... da svidde det seg! Men pc'en ble reddet, og og dim blokka til 64mb er ikke lenger i bruk :p

 

2.du har et defekt hk/defekt ram.

 

3. du har et meget spesiellt hk som rett og slett hadde motsigelser til 3200 rammen med 2100 O.K.A. størrelse forhold i dimm 1/dimm 2 med forskjellige verdier eller annet sprøyt...

 

ANekdote: jeg har ikke noe imot komplett, de er veldig service bevisst iforhold til itbutikken! Snakk med dem om problemet ditt, og jeg tror dere vil komme til en løsning. Bare husk hvem du snakket med!

Lenke til kommentar
Du har sikkert prestert det samme som broren min gjorde med et gammelt hovedkort med SD-ram.. Putte inn rammen feil vei.

Begge klipsa hadd gått inn i hakket, han skrudde på PC'en.. puff så lukta det svidd.

 

Men flaks hadde han, fordi den maskinen virker den dag i dag. Ikke dimm slotten selvfølgelig, men resten av hovedkortet virker greit. Rammen som ble svidd var en 64MB brikke. Etter uheldet ble brikka oppfattet som en 32Mb brikke, men den ble kastet noen uker etterpå da brikka gjorde maskinen nokså ustabil.

Lurer på hvorfor.. :roll:

 

Om du klarer å sette inn en DDR rambrikke feil vei, da bør rettsvesenet forby deg i å ta i en PC igjen, for det vil være det samme som å bygge hus med taket opp ned. Ikke mulig å gjennomføre.

 

_______________________________

||xxx| |xxx| |xxx| |oo| |xxx| |xxx| |xxx||

||xxx| |xxx| |xxx| |oo| |xxx| |xxx| |xxx||

||xxx| |xxx| |xxx| |oo| |xxx| |xxx| |xxx||

||||||||||||||||||||||||||||H|||||||||||||||||||

 

|_________________| |____________|

 

 

Forstår sikkert

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Det var riktig nok SD-ram brikke broren til fusion klarte å snu feil vei, ikke DDR-RAM brikke.

 

Men at han klarte dette, er likevel uforstålig. Tror nesten heller det var plassert rett vei, men at han satt ikke minnebrikkene sikkelig i. Hvis ikke så har han brukt mer makt enn nødvendig.

 

-Off topic-

Ikke rart at enkelte dataleverandører har som klausul at garantien forsvinner når folk åpner pc'en. Det finnes en god del som har postet i hw.no eller forteller om bekjente som aldri skulle ha åpnet en pc (iallefall ikke uten tilsyn av noen som har erfaring.

Lenke til kommentar

1: Å sette en DDR brikke feil vei er umulig som chief sier, så det var ikke problemet.

 

2: Hovedkortet støttet opp til 1,5GB og den støttet 256 + 256 + 512 i den rekkefølgen

 

3: Topic'en var for å få blikkfang, og tror nok det virket bra ja... :wink:

 

Uansett så har jeg fått de svarene jeg letet etter, så denne topic'en er herved lagt død.

Lenke til kommentar

Jaja, til dere flisespikkere der ute: hvis det viser seg at RAM brikken de solgte meg var defekt så er det komplett sin skyld at hovedkortet brant opp. Ellers har jeg nå fått svar på det jeg lurte på og har dermed oppnådd det jeg ville med denne tråden. Dvs at 3200 RAM i teorien skulle virket og jeg må bare vente til komplett har sett på delene for å finne ut hva som var defekt. Og jeg har ingen skrupler med overskriften for mine tidligere erfaringer med komplett er at de ikke er verdt å sette på noen pedestal innfor nettbutikkene.

 

Men et stort takk til dere som svarte seriøst, dere forstod sikkert at det var j...g kjipt å se et hovedkort og 1GB RAM bokstavelig talt gå opp i røyk. Men dette har nå kostet meg 4500,- og et hovedkort så jeg forbeholder meg retten å være forbannet. :evil:

 

Takk og hei!

 

--punktum finale--

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...