Gå til innhold

Konsekvenser ved at bare den ene parten skriver skademeldingskjema


frozeneyes

Anbefalte innlegg

Jeg ble rygget på på en parkeringsplass for en liten stund siden. Mannen som gjorde dette hadde det veldig travelt, men ga meg navn og nr slik at vi kunne kontaktes. Jeg vet jo at det beste er å skrive skademelding der og da, men jeg ble litt satt ut, og var såpass naiv at jeg tenkte at det måtte gå greit å få gjort det i en av de nærmeste dagene.

Jeg visste hvor han jobbet og hva han het, så for meg var det greit.

 

Men nå har det gått noen uker, faktisk. Under en telefonsamtale vi hadde (da jeg skulle prøve å få til et møte), sa han at han skulle på ferie i 2 uker, men skulle ta kontakt når han kom hjem. Jeg sa at jeg kom til å sende skademeldingen alene hvis han ikke tok kontakt, at jeg ikke kom til å glemme dette. Jeg hørte aldri noe fra han, og han tror sikkert nå at jeg har glemt hele greia.

 

Så jeg lurer nå på; hvilke konsekvenser kan han (og kanskje jeg også?) få hvis jeg sender skademeldingskjemaet alene? Får han en mulighet til å forklare seg uansett? Må jeg forklare i skjemaet hvorfor jeg sender det alene, og hvorfor det har tatt så lang tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sender inn en skademelding til ditt selskap som bare er underskrevet av deg, vil selskapet ditt ta kontakt med motpartens selskap, som vil ta kontakt med han som rygget på deg. Han kan/må så sende inn en skademelding eller på annen måte gi sin beskrivelse av hendelsen til sitt selskap. Du kan risikere at han nekter for at han rygget, eller endog nekter for at han har kollidert med deg.

 

Det ideelle er å få motparten til å underskrive en skademelding der det er avkrysset for at han rygget (og at du stod stille eller i hvert fall ikke rygget). Jeg ville ha oppsøkt han med en ferdig skrevet skademelding, gjerne også en der jeg hadde fylt ut baksiden både på min og hans eksemplar (med avkryssing for at han påtar seg skyld på baksiden av hans eksemplar), og bedt han underskrive.

 

Hvis han nekter å gjøre det må du sende inn skademelding kun underskrevet av deg.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Hvor stort skade er det på bilen ??

 

For oftest så er små skader ikke vits å ta på forsikringen da de koster mer enn de koster å fiske oftest på egenhånd ! egenandel

 

Det er kun snakk om en lakkskade, men det er såpass ille at jeg ikke kan polere det bort. Men siden det er hans skyld, så blir jo egenandelen hans problem, og ikke mitt.

Lenke til kommentar

Det er kun snakk om en lakkskade, men det er såpass ille at jeg ikke kan polere det bort. Men siden det er hans skyld, så blir jo egenandelen hans problem, og ikke mitt.

 

Du bør uansett kjøre dette via skademelding og ditt forsikringsselskap.

 

Når det formelle er ordnet, så vil han få muligheten av sitt forsikringsselskap til å velge om han ønsker å bruke forsikringen sin (egenandel og bonustap) eller betale fra egen lomme. Velger han det siste vil hans innbetaling gå til hans forsikringsselskap, og du får oppgjør på samme måte som om han hadde brukt forsikringen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom den andre parten ikkje sender inn skademelding så vil forsikringsselskapet kun ha din versjon. For deg vil dette være ein fordel, dersom den andre parten er uenig så må vedkommande sende inn sin versjon av kva som skjedde, eventuellt på anna måte protestere på det du har opplyst til forsikringsselskapet.

 

Det er ikkje din jobb å passe på at motparten bruker retten sin til å fylle ut sin versjon av uhellet.

Lenke til kommentar

Fordelen med å få motpartens underskrift på en skademelding (der det går klart frem at han rygget, og at trådstarter ikke har gjort noe som kan gi han skyld for uhellet) er at man da har en underskrevet enighet om hendelsesforløpet som vil gi motparten skylden.

 

Sender man inn en skademelding bare underskrevet av seg selv der det står at motparten rygget på meg (mens jeg stod stille), har man ingen garanti for at ikke motparten sender inn en skademelding som sier det motsatte, at han stod stille og ble rygget på av deg.

 

Men siden vegtrafikkloven §12 kun krever at man oppgir navn og adresse ved trafikkuhell, så kan man ikke tvinge motparten til å skrive under en felles skademelding. Hvis ikke motparten frivillig vil skrive felles skademelding må man derfor sende inn skademelding kun underskrevet av seg selv.

 

Ref. http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-002.html#12 .

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Ok frozeneyes, jeg bare spurte fordi det er en type sak som ofte er mye enklere om man har kasko.

I teorien har det ingen betydning siden det er motparts skyld, men i praksis er mange av selskapene ikke like ivrige på å kjempe din sak mot motpartens selskap for deg, om man ikke har kasko.

 

Ah, det var jeg ikke klar over. Visste jo at det er hans forsikring det går på siden det er hans feil, men det siste du skrev var jeg ikke klar over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...