Gå til innhold

[Avsluttet] Akambrukerenes bilder - Oktober 2011


Anbefalte innlegg

Himmelen var helt skyfri ikveld så tenkte skulle prøve meg på noen stjernebilder. Ble ikke helt 100%, brukte iso 800 og 20 og 25s shutter - ser ut som vart litt lite iso kanskje samt prøve 30 blender. Det nederste bildet ble litt uskarpt litt usikker på hvorfor siden jeg ikke var borti noe menmen.. Så fikk jeg med ett stjerneskudd da gitt på det øverste! Skal prøve ut iso 1600+ i morgen, men morro læll - ps: forstørr bildet. :)

Når jeg la ut tilsvarende nattbilder med det jeg trodde var stjerneskudd, fikk jeg beskjed av flisespikkerne på foto.no at det sannsynligvis var satellitter. Må nok dessverre videreføre de mistankene til deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg la ut tilsvarende nattbilder med det jeg trodde var stjerneskudd, fikk jeg beskjed av flisespikkerne på foto.no at det sannsynligvis var satellitter. Må nok dessverre videreføre de mistankene til deg.

Ja dem må vell få tro hva dem vil - om det er sat eller skudd. :)

 

Dog vil vell tro ett stjerneskudd har en meget større hastighet enn en satelitt. Men er vell ikke så godt å se med øyet.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar
fikk jeg beskjed av flisespikkerne på foto.no at det sannsynligvis var satellitter.

 

Kan hende jeg tar feil men, skal ikke satellitter følge jordens rotasjon for å ha en stabil posisjon ?

 

Skulle tro at de da ikke ville gi et halesleng så lenge man ikke bruker et motorisert stativ.

Ikke vet jeg, jeg viderefører bare hva de allvitene herrer på foto.no sa til meg :)

Lenke til kommentar
fikk jeg beskjed av flisespikkerne på foto.no at det sannsynligvis var satellitter.

 

Kan hende jeg tar feil men, skal ikke satellitter følge jordens rotasjon for å ha en stabil posisjon ?

 

Skulle tro at de da ikke ville gi et halesleng så lenge man ikke bruker et motorisert stativ.

Det er bare såkalte geostasjonære satelitter som følger ett punkt på jorden hele tiden. Dette er da fordi de er avhengig av å være på dette stedet for å gjøre jobben som skal utføres. Andre satelitter trenger ikke å være på samme sted hele tiden og skal derfor kunne avgi halesleng..(

Ble veldig mange rare ord og fint språk her men.. :p)

Lenke til kommentar

Himmelen var helt skyfri ikveld så tenkte skulle prøve meg på noen stjernebilder. Ble ikke helt 100%, brukte iso 800 og 20 og 25s shutter - ser ut som vart litt lite iso kanskje samt prøve 30 blender. Det nederste bildet ble litt uskarpt litt usikker på hvorfor siden jeg ikke var borti noe menmen.. Så fikk jeg med ett stjerneskudd da gitt på det øverste! Skal prøve ut iso 1600+ i morgen, men morro læll - ps: forstørr bildet. :)

Regner med at du har brukt 30mm på de? Begge bildene har tracking. På det første (som jeg antar er 20 sek) så har det nettopp begynt. Husk 600 / #mm regelen. 20 sekunder tilsvarer 30mm. Skal du prøve deg på 30 sekunder lukkertid, må du bruke 18 mm eller kortere.

 

Hvis du vil lage timelapse, så kan jeg anbefale 30 sekunder lukkertid hvert 32. sekund (altså 2 sekunder mellom hvert bilde) ved 24 fps. Dette gir en veldig fin flyt.

 

Legger med mitt forsøk på stjernelapse. Specs er som følger: 18 mm, f3.5, 30 sek lukkertid, iso-400 og 32 sekunder interval (2 sek mellom bildene). Videoen har 24 fps.

 

 

Lenke til kommentar

Himmelen var helt skyfri ikveld så tenkte skulle prøve meg på noen stjernebilder. Ble ikke helt 100%, brukte iso 800 og 20 og 25s shutter - ser ut som vart litt lite iso kanskje samt prøve 30 blender. Det nederste bildet ble litt uskarpt litt usikker på hvorfor siden jeg ikke var borti noe menmen.. Så fikk jeg med ett stjerneskudd da gitt på det øverste! Skal prøve ut iso 1600+ i morgen, men morro læll - ps: forstørr bildet. :)

Regner med at du har brukt 30mm på de? Begge bildene har tracking. På det første (som jeg antar er 20 sek) så har det nettopp begynt. Husk 600 / #mm regelen. 20 sekunder tilsvarer 30mm. Skal du prøve deg på 30 sekunder lukkertid, må du bruke 18 mm eller kortere.

 

Hvis du vil lage timelapse, så kan jeg anbefale 30 sekunder lukkertid hvert 32. sekund (altså 2 sekunder mellom hvert bilde) ved 24 fps. Dette gir en veldig fin flyt.

Takker for info. Jeg brukte Tokina 11-16 f/2.8 objektivet her - hadde brennvidde på 11 på disse 2. Det første var på 20s og det andre på 25s. Skal teste ut 30s ja å se hva jeg får. Er egentlig bare å prøve.. :)

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Jeg prøver fortsatt å finne ut om jeg skal beholde det nyinnkjøpte Sigma 8-16mm :hmm:

Trenger jeg virkelig 8-16mm når jeg har 11-16mm fra før, bare synd at begge er skikkelig nais.

 

Begge bildene er tatt på 8mm@f/8

Spørsmålet er heller: Hvor fant du den feite bensinstasjonen? :D

 

Som tomsi tror jeg valget hadde vært klart for min del. Men det avhenger vel av hvor mye du tror du trenger de ekstra 3mm.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om du trenger 8mm mer enn du trenger f/2.8 i området 11-16mm. Jeg vet hva jeg ville valgt.

Trenger egentlig ikke f/2.8 på vidvinkel, men det er kjekt å ha. Trenger egentlig ikke 8mm vidvinkel, men det er morro å ha :)

 

 

Spørsmålet er heller: Hvor fant du den feite bensinstasjonen? :D

 

Som tomsi tror jeg valget hadde vært klart for min del. Men det avhenger vel av hvor mye du tror du trenger de ekstra 3mm.

http://www.bp-stasjon.no/

 

4500kr er penger jeg kunne brukt på noe annet, f.eks. en iPhone. Har til over helga å bestemme meg på.

På lørdag henter jeg en ny iMac som kun skal brukes til LR3, NIK software og photoshop, fikk 16GB med RAM i postkassa idag :)

 

6279646059_1057bf7057_b.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...