Gå til innhold

"Mennesket er et sosialt produkt"


jarah

Anbefalte innlegg

Har da fått en samfunnsfaglig oppgave som lyder "Drøft påstanden: Mennesket er et sosialt produkt, og samfunnet er resultatet av et sosialt produkt".

 

Jeg har prøvd å google sosialt produkt, men det er ingenting nevneverdig som forteller meg hva det betyr og er. Noen som har noen innspill om dette og eventuelle argumenter jeg kan ta med i drøftingen min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mennesket er et sosialt produkt

Nei, mennesket er et produkt av en biologisk prosess som kalles evolusjon. Her på jorda starta prosessen for ca. 4 mrd år sia. Den bedriver naturlig utvalg på grunnlag av tilfeldige variasjoner. Noen mener derfor at vi er dyr. Jeg vil heller si at vi er ekstremt overkvalifiserte bioreaktorer, rett og slett vandrende kompostbinger.

Endret av oppvaskkost
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har da fått en samfunnsfaglig oppgave som lyder "Drøft påstanden: Mennesket er et sosialt produkt, og samfunnet er resultatet av et sosialt produkt".

 

Det er en god oppgave som du bør gjøre det meste ut av. Men det hører inn under filosofi og ikke politikk :)

Endret av Gerridae
Lenke til kommentar

Spørsmålet går egentlig ut på om mennesket blir formet av samspill med samfunnet. Det sosiale samspillet, ville man vært et annet menneske om man ikke hadde vært en del av samfunnet. Forøvrig er oppgaven håpløst formulert da et samfunn i seg selv er et sosialt produkt, dermed kan det ikke være et "resultat av et sosialt produkt" så ser ikke helt drøftebehovet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet dreier seg i bunn og grunn om mennesket har fri vilje eller ikke. Er det menneskets frie valg som i bunn og grunn bestemmer utfallet for vår skjebne, eller styres vi fundamentalt sett av genetiske disposisjoner og miljø? Ja, selvfølgelig har vi medfødte drifter, det er ikke det det handler om. Spørsmålet er om individet kan velge å la seg styre av disse driftene eller å tenke selvstendig og gjøre sine egne valg :)

 

 

Lukt lunta. Det er rimelig tydelig at dette er sosialist/feminist propaganda slik problemstillingen er lagt opp.

 

Jeg er enig :) Elevene drukner i feministpropaganda i den offentlige skolen nå til dags.

 

Jeg annbefaler at du f.eks istedenfor ser på "hjernevask" serien av Harrald Eia først også kan du argumentere mot påstanden og se hvordan læreren din reagerer.

 

Hjernevask-serien er meget god :)

 

Selvsagt er mennesket til en hviss grad et sosialt produkt, men vi er også veldig styrt av biologien og det opptages stadig nye felter hvor biologien spiller kraftig inn.

 

Mitt syn er at mange velger å la seg bli et sosialt produkt (de velger å ikke tenke selvstendig). Selvfølgelig er det visse gitte biologiske faktorer som medfødt intelligens og eventuelle fysiske skavanker eller hjernefeil, men for de fleste er disse nokså små.

 

Feministene og sosialistene prøver å overbevise folk om at alle er i utgangspunktet like og at vi er 100% en sosial konstruksjon. Og de støtter seg på "kjønnsforskere" som igjenn kunn støtter seg på sin egen sinnsyke synsing og mening og ikke noe som helst reell forskning.

 

Helt riktig :) Venstresiden forsøker febrilsk å skjule alle forskjeller fordi de tror at forskjeller er opphavet til konflikt og krig :)

 

:rofl::rofl:

Jeg finner ikke ord...

 

Nei, det er ganske utrolig at forskere kan få seg til å si noe slikt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet dreier seg i bunn og grunn om mennesket har fri vilje eller ikke. Er det menneskets frie valg som i bunn og grunn bestemmer utfallet for vår skjebne, eller styres vi fundamentalt sett av genetiske disposisjoner og miljø? Ja, selvfølgelig har vi medfødte drifter, det er ikke det det handler om. Spørsmålet er om individet kan velge å la seg styre av disse driftene eller å tenke selvstendig og gjøre sine egne valg :)

 

 

 

Du tar helt feil, det har ingenting med fri vilje å gjøre, det har utelukkende med samspillet med andre individer. Går man inn på fri vilje her bommer man totalt på oppgaven.

Lenke til kommentar

mennesket er et produkt av en biologisk prosess som kalles evolusjon.

 

Det er jo sant :) Arten vår har blitt til gjennom evolusjon, men her dreier nok spørsmålet seg om hva som bestemmer individets skjebne. Gener eller miljø? Begge deler, kanskje? Eller noe helt annet? Mitt svar er at mennesket selv har kontroll over sitt eget liv, men kun så lenge det velger å tenke. Dess mer man velger å overlate tenkningen til andre, dess mer vil man være styrt av miljø og miljø og gener.

Lenke til kommentar

Du tar helt feil, det har ingenting med fri vilje å gjøre, det har utelukkende med samspillet med andre individer. Går man inn på fri vilje her bommer man totalt på oppgaven.

 

Du har nok rett i at hun som lagde oppgaven ser for seg en drøfting om gener vs. miljø. Men jeg mener altså at dette er et falskt alternativ :)

 

Hva menes forresten med at samfunnet er resultatet av et sosialt produkt?

Endret av Gerridae
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tar helt feil, det har ingenting med fri vilje å gjøre, det har utelukkende med samspillet med andre individer. Går man inn på fri vilje her bommer man totalt på oppgaven.

 

Du har nok rett i at hun som lagde oppgaven ser for seg en drøfting om gener vs. miljø. Men jeg mener altså at dette er et falskt alternativ :)

 

Hva menes forresten med at samfunnet er resultatet av et sosialt produkt?

 

Er du seriøs? Jeg sa akkurat at gener vs miljø er totalt skivebom på oppgaven og er en helt annen debatt.

 

Ingen anelse, ettersom samfunnet er et sosialt produkt i seg selv.

Lenke til kommentar

Du burde overse alle tilbakemeldinger du har fått så langt. Hjernevask var et underholdningsprogram, det var god TV, that's it. "Sosiobiologi" i den grad folk her inne nevner, praktiseres ikke lenger av sosiologer.

 

Såklart er mennesker et sosialt produkt.

 

Tenk på denne måten. Når du blir født blir du introdusert til det samfunnet foreldrene dine bor i. Gjennom sosialisering (lek, språklæring, tv-titting etc etc) blir du integrert inn i samfunnet. Samfunnet eksisterte før du ble født, og foreldrene dine vil fra fødselen av forme deg etter de normene og reglene som gjelder i det samfunnet. Du blir formet av omgivelsene dine.

 

Et barn i Afrika vil vært anderledes enn deg, siden det er en anderledes kultur, andre normer, andre verdier og andre tradisjoner. Ergo, sosialiseringsprosessen ville ha vært anderledes.

 

Når du skal lete etter mer info på nett, så burde du google sosiologi, sosialisering, max weber og karl marx.

Lenke til kommentar

Du burde overse alle tilbakemeldinger du har fått så langt. Hjernevask var et underholdningsprogram, det var god TV, that's it.

 

Nei, det var mye mer enn god TV :)

 

Såklart er mennesker et sosialt produkt.

 

Mennesket har fri vilje og kan selv bestemme om det vil bli et sosialt produkt eller ikke :) De fleste velger å overlate tenkningen til autoriteter som guder, diktatorer eller overmennesker av andre slag, men det finnes også noen få som velger å tenke selv :)

 

Jeg ble for eksempel oppdratt i den kristne tro, men bestemte meg for å tenke gjennom det jeg hadde lært, og konkluderte med at det bare var bullshit alt sammen :)

 

Jeg ble også opplært i den sosialdemokratiske tro på skolen, men bestemte meg for å undersøke om det var noen sannhet i det, og konkluderte omsider med at kapitalismen er det beste systemet :)

Lenke til kommentar

Jeg sa akkurat at gener vs miljø er totalt skivebom på oppgaven og er en helt annen debatt.

 

Ne, du sa at fri vilje er totalt skivebom :)

 

Sant nok, men dette er en miljødebatt, ikke gener vs miljø.

 

Men hvis man skal diskutere miljø må man ha noe å sammenligne det med. Styres vi av miljø? Vel, hva er alternativet? Uten alternativer er det umulig å komme frem til noen annen konklusjon enn "ja". Ett alternativ er som sagt arv. Et annet alternativ er fri vilje :)

Endret av Gerridae
Lenke til kommentar

Mennesket har fri vilje og kan selv bestemme om det vil bli et sosialt produkt eller ikke :) De fleste velger å overlate tenkningen til autoriteter som guder, diktatorer eller overmennesker av andre slag, men det finnes også noen få som velger å tenke selv :)

 

Jeg ble for eksempel oppdratt i den kristne tro, men bestemte meg for å tenke gjennom det jeg hadde lært, og konkluderte med at det bare var bullshit alt sammen :)

 

Jeg ble også opplært i den sosialdemokratiske tro på skolen, men bestemte meg for å undersøke om det var noen sannhet i det, og konkluderte omsider med at kapitalismen er det beste systemet :)

 

Absurd, med en gang individet har møtt andre mennesker og "samfunnet" er det blitt et sosialt produkt. Religiøse opplæringen og valget om at det er bullshit er en del av det sosiale produktet, du har blitt påvirket og det valget og den informasjonen former deg. Fri vilje er en illusjon slik det blir definert fordi det forutsetter å ta valg uavhengig av erfaringer. Du konkluderte med at kapitalismen var det beste systemet fordi du leste litteratur som tilsa det og kapitalismen er et sosialt produkt og uten samfunnet ville det ikke eksistert, mennesket kan dermed ikke velge om det er sosialt produkt eller ikke, det er definert av samhandling med andre individer.

Lenke til kommentar

Du burde overse alle tilbakemeldinger du har fått så langt. Hjernevask var et underholdningsprogram, det var god TV, that's it.

 

Nei, det var mye mer enn god TV :)

 

Såklart er mennesker et sosialt produkt.

 

Mennesket har fri vilje og kan selv bestemme om det vil bli et sosialt produkt eller ikke :) De fleste velger å overlate tenkningen til autoriteter som guder, diktatorer eller overmennesker av andre slag, men det finnes også noen få som velger å tenke selv :)

 

Jeg ble for eksempel oppdratt i den kristne tro, men bestemte meg for å tenke gjennom det jeg hadde lært, og konkluderte med at det bare var bullshit alt sammen :)

 

Jeg ble også opplært i den sosialdemokratiske tro på skolen, men bestemte meg for å undersøke om det var noen sannhet i det, og konkluderte omsider med at kapitalismen er det beste systemet :)

 

Du overså jo argumentet mitt. Fri vilje når du er nyfødt? Hele din oppvekst er en enorm sosialiseringsprosess, hvor du blir et "produkt". Tro er noe helt annet, siden det har blitt utfordret av vitenskapen og som aktør i vårt samfunn får du muligheten til å avkle deg religionen(perfekt eksempel på at samfunnet også er et sosialt produkt). Men tenk på normer og verdier, klesstil, musikksmak. Det er ikke sånn at "svake" mennesker blir sosialisert, og "sterke" mennesker ikke, For selv når du bytter krets fra det som er mainstream, blir du sosialisert i noe nytt. Mennesket er et sosialt vesen, og dermed er vi et sosialt produkt. All din samhandling med andre har en innvirkning på deg.

 

La meg forklare det på en annen måte, tenk feks på sanksjoner. Si at du fapper på rommet ditt og morra di kommer inn. Blir du flau da? Såklart blir du det. Men hvorfor? Fapping er jo relativt naturlig, noe kroppen begjærer.

Endret av Dzeko
Lenke til kommentar

med en gang individet har møtt andre mennesker og "samfunnet" er det blitt et sosialt produkt.

 

Jeg er altså uenig i det. Jeg ble proppet full av kristent bullshit fra jeg var omtrent fire år, men er ikke et produkt av kristent bullshit i dag takket være at jeg bestemte meg for å undersøke saken nærmere :)

 

Fri vilje er en illusjon slik det blir definert fordi det forutsetter å ta valg uavhengig av erfaringer.

 

Ah, du tilhører den skolen, ja :) At et valg er fritt betyr ikke at det er uavhengig av erfaringer.

Lenke til kommentar

med en gang individet har møtt andre mennesker og "samfunnet" er det blitt et sosialt produkt.

 

Jeg er altså uenig i det. Jeg ble proppet full av kristent bullshit fra jeg var omtrent fire år, men er ikke et produkt av kristent bullshit i dag takket være at jeg bestemte meg for å undersøke saken nærmere :)

 

Og du fikk også ikke-religiøse innspill og det kristne bullshittet var med på å definere deg som menneske

 

Fri vilje er en illusjon slik det blir definert fordi det forutsetter å ta valg uavhengig av erfaringer.

 

Ah, du tilhører den skolen, ja :) At et valg er fritt betyr ikke at det er uavhengig av erfaringer.

 

Riktig, men da blir det absurd å snakke om fri vilje som et magisk begrep når "fri vilje" er å ta egne valg basert på erfaringer gjennom sosialt samspill og så bruke fri vilje som et bevis på at man står utenfor det sosiale samspillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...