Gå til innhold

Løsningen på trygdeproblemet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv levd på sosialhjelp, jeg har pint meg gjennom flere av disse tiltakene. Og med mindre du får en utrolig god saksbehandler, så vil du havne tilbake på sosialen.

Etter 10 år på sosialhjelp og div. jobber i korte perioder (jeg snylter ikke, jeg ser alltid etter inntekt andre steder), har en innleid tiltaksleder skjønt at jeg trengte hjelp innen psykiatrien. Jeg får nå den hjelpen jeg trenger, har en stønad som gjør at jeg kan slippe å være urolig om økonomien, og en praksisplass jeg stort sett trives med.

 

Hvis du studerer statistikken innen sosialhjelp, så vil du se at antall mottagere synker i mars / april og september / august. Dette er da budsjettet skal sjekkes, og de sender sosialhjelpsmottagere på NAV-kurs for å bruke opp budsjettet.

 

Dessverre er det sånn at NAV er lagt opp til regelrytteri, ikke resultater. Hadde NAV brukt resurser på individuell oppfølgelig, så hadde det vært flere sosialbrukere i arbeid og ikke i midlertidige tiltakt som fører tilbake til sosialen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så det virket ikke sier du? Det fremkom ikke av artikkelen. Men det virker som du har god kjennskap til dette. Jeg synes politikerne er altfor redd for å ta tak i dette problemet. Men nå er jo de uføre landets største velgergruppe, så det er ikke så rart.

 

Det fremkommer ikke av artikkelen fordi individstønad går over statsbudsjettet, mens sosialhjelp går over kommunebudsjettet. Det offentliges utgifter er dermed ikke redusert; trolig er det i stedet økt, fordi stønad til arbeidsmarkedstiltak pluss tiltaksutgifter normalt er høyere enn stønad til livsopphold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...