Gå til innhold

Oktoberfest 2011 - twoeyes - Rokkor 58mm f/1.2


Anbefalte innlegg

bokehfest :)

 

Takk for det!

 

Synes selv Oktoberfesten er en fest så langt. Lærer masse, og det kommer ut både bedre og helt andre resultater enn det jeg hadde forestilt meg på forhånd. Kravet om å produsere et bilde om dagen skjerper det fotografiske blikket, jeg tenker mye bilder og planlegger også rundt en del motiver i forkant selv om det som er vist her stort sett har dukket opp underveis.

 

Samtidig reflekterer jeg rundt begrepet bokeh eller uskarphet, og prøver å bruke uskarphet til å isolere hovedmotiv uten at de uskarpe delene av bildet helt reduseres til uinteressant bakgrunn. Ofte skjer de mest interessante tingene her.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gull bildet var fantastisk!

Hva har du tatt bilde av?

 

Dag 8,9 og 10 ga inspirasjon til å lete etter motiver med slike repeterende mønster som kan gi ganske tøffe effekter i overgangene fra skarpt til uskarpt. Motivet for dag 12 sto i verftshallen til Tromsø Skipsverft, ferdig lyssatt. Det føltes som å finne gull, selv om Canons til tider upålitelige automatiske hvitbalanse må gis noe av æren for å gjøre en ordinær strekkmetallrist i galvanisert stål om til gull. :cool:

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Dag 15 er nydelig. Hva er det vi ser?

 

Stort ser man gatelys reflektert i en grunn søledam med litt grus og løv som bryter overflatehinna - og samtidig bryter og transformerer refleksjonene og bokehen. Kameraet på liveview, objektivet på nærgrensa og full åpning, så ned i dammen for å se hva som skjer. De forbipasserende lurte nok på hva jeg holdt på med. ISO 3200, litt overeksponert, eksponering kompensert ned i etterbehandlingen, så støynivået er akseptabelt. Hvitbalansen rett ut av kameraet, men gatelys er jo gult...

 

Dag 16 er forsåvidt en utforsking av samme tema - brytning av refleksjoner i vann kombinert med stor blenderåpning, men ikke tatt like langt ut her. Synes det skjer interessante ting i forgrunnen hvor verken overflate, bunn eller reflekterte trær burde være i nærheten av i fokus.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Interessant objektiv det der - litt busy kanter på bokeh, men fine flater - gir en busy, men også interessant bakgrunn og uttrykk.

 

Du starter fint, med kanne og markjordbær - ble også interessant uttrykk på både bjerkestamme og strå. Litt busy bakgrunn som sagt, men også interessant.

 

Likte stemningen i det gule løvet dag 6 - her fungerte bakgrunnen ganske så bra. :)

 

Bonusbildet 6. oktober blir de harde kantene i bokehen litt for dominerende - overgangssonen blir litt støyete.

 

8. oktober var snadder - her satt stemningen som et skudd! Og alle de skrå linjene 10. var stilig! :)

 

Dag 11 iser en helt annen side av objektivet - når det ikke er harde kontraster i bakgrunnen synes ikke de harde kantene så godt, og de fine flatene viser hvor bløtt og fint det kan være. Fine farger og komposisjon var det også. :)

 

Men - kremen er dag 12 og dag 15 - 2x gull! Flotte, flotte bilder - di-rekte nydelig.

 

 

Også flott stemning i oppfølgerne 16. og 17. - flott bruk av objektivet! Mmmmh.

Lenke til kommentar

Takk for grundig kritikk, Trondster! Bokeh er interessant og hva som er god bokeh er avhengig både av personlige preferanser og hva som passer motivet. Selv er jeg veldig fascinert av Rokkorens livlige bokeh på full åpning som gir endel kontur i de uskarpe områdene, men ser jo også at den ikke alltid funker i forhold til en del motiver. Men dersom objektivet blendes bare litt ned er uttrykket straks et helt annet med en smooth bokeh som er nærmere det som ofte som regnes som det ideelle, men kanskje litt kjedeligere? Bilde 2,3 og 7 er eksempler med objektivet nedblendet, noe som gir en bokeh med en helt annen karakter enn f.eks. bilde 4, 5 og 6 som er på full åpning.

Dag 18

Hålogaland Teater, mursteinsvegg på full åpning (og kameraet fortsatt på ISO 3200 etter gårsdagens shoot nupe2.gif ) Her synes jeg konturen i høylysene i bokehen i sykler og sykkelstativer funker veldig bra:



6256842990_b19a4b6e77_z.jpg
Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...