Gå til innhold

Oktoberfest 2011 - twoeyes - Rokkor 58mm f/1.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke riktig alt som blir mykt og delikat etter å ha passert objektivet, her et refusert eksperiment fra i går som jeg syntes i det minste så interessant ut på kameraets skjerm, men som viste seg å være helt for jævlig når jeg fikk det opp stort- motlys og harde kontraster fungerer svært dårlig.... :hmm:

 

post-208593-0-81679000-1317903648_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ikke riktig alt som blir mykt og delikat etter å ha passert objektivet, her et refusert eksperiment fra i går som jeg syntes i det minste så interessant ut på kameraets skjerm, men som viste seg å være helt for jævlig når jeg fikk det opp stort- motlys og harde kontraster fungerer svært dårlig.... :hmm:

Likner litt på hva min 50mm f/1.2 kunne ha funnet på ja.

Ganske sært på dagens bilde, med et løvtak som får telefonen til å ringe hos optikeren ... inntil man får øye på bladene i forgrunnen.

Lenke til kommentar

Dag 7

 

Nå fyker de siste bladene av trærne her, så da må det bli noen andre motiver etterhvert. Etter ønske fra egilh blendet jeg ned til 2.8 i dag så vidt jeg husker.

 

6219200045_6809061c0d.jpg

 

Prøvde meg på samme motiv uten vind og på full åpning for et par dager siden:

post-208593-0-77225700-1317976058_thumb.jpg

 

På full åpning avsløres et par interessante optiske feil med objektivet, det mest åpenbare er den svake tønnefortegningen (korrigert i dagens bilde). Den andre optiske feilen avsløres av at profilene i fasaden framstår som bredere i midten enn ute i kantene, noe som må skyldes kurvet fokusplan eller "field curvature"- fokusplanet ligger lengre fram i midten enn ute i kantene, noe som gir større bakgrunnsuskarphet i midten enn i kanten.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...