Gå til innhold

[Løst] ASUS A8N-Sli problem! Noe håp for HK?


The_Saint

Anbefalte innlegg

Etter mange års trofast tjeneste ville ikke min gamle retro gamer / reserve pc mere. :ohmy: Den har vert litt merkelig en stund. Hadde problemer med å finne SATA kontroleren en stund. Noen ganger ville den ikke boote skjerm kort i første PCIe sporet. Var sær på skjerm kort. Hadde flere nVidia 8600GT skjermkort. Men det var bare to av dem den ville ha. Ett 7900GT jeg hadde liggende fikk merkelige farger, men kun i dette HK. ATI kort har den aldri vert glad i. Men fikk alltid startet den til slutt. :new_woot:

Men så plutselig her om dagen så ville den ikke boote opp skjermen i det heletatt. Har prøvd forskjellige skjermkort både PCIe og PCI, uten hell. Prøvd med annen og kraftigere strømforsyning. Testet cpu og RAM i en annen pc. Sjekket hd for feil. Har til slutt kommet frem til at det må være hk som er problemet. :hmm:

Etter litt tråling på E-bay fant jeg ut at det går ann å få kjøpt ny BIOS brikke til dette HK. (Koster bare 80 kr.) Regner med at det er mange her som kjenner til dette HK siden dette var ett av de beste socket 939 HK. I hvertfall meg bekjennt. Er det noen her som har vert borti samme problem? Vil det hjelpe å skifte BIOS brikke eller er alt håp ute for mitt gamle HK? Er det noen her som har prøvd å skifte BIOS brikke på ASUS kort? Vil dette fungere i mitt tilfelle? Løsning nr to vill jo være å bytte HK. (Har lagt ut annonse under ønskes kjøpt på Hardware.no)

 

PC specs:

ASUS A8N-SLi Deluxe, AMD Opteron 2,2Ghz dual core, Kingston HyperX DDR400 CL 2,5 4x1Gb, XFX nvidia geforce 8600 GT 2 stk, Corsair 750W PSU, WD360 Raptor system disk, 300 + 200Gb Seagate IDE lagrings disk, Sunbeam acryl kabinett med 5x8cm Zalman ZM-F1BL og svær tower kjøler av ukjent merke.

 

:innocent:

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve BIOS brikken vi ikke hjelpe å bytte .Denne er hard programmert (flash) og vil ikke på noen magisk måte 'miste' informasjon.

Eneste grunnene til å måtte bytte BIOS brikke er ved felaktig flashing (oppdatering).

 

CMOS memory dog er noe annet og dette minnet blir vedlikeholdt av en krets via spenning fra +5vSBY og cmos batteriet - så gamle hovedkort som er 'funky' bør man først sjekke cmos batteriet på og eventuelt bytte det.

Selve cmos memory block på (64byte - 32Kb) ligger i nforce nb/sb brikkesett chippen. Er brikkesettet blitt skadet kan det også innebære korrumpering av cmos memory settings for systemet ditt og forårsake 'funky behaviour'.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selve BIOS brikken vi ikke hjelpe å bytte .Denne er hard programmert (flash) og vil ikke på noen magisk måte 'miste' informasjon.

Eneste grunnene til å måtte bytte BIOS brikke er ved felaktig flashing (oppdatering).

 

CMOS memory dog er noe annet og dette minnet blir vedlikeholdt av en krets via spenning fra +5vSBY og cmos batteriet - så gamle hovedkort som er 'funky' bør man først sjekke cmos batteriet på og eventuelt bytte det.

Selve cmos memory block på 32K ligger i nforce nb brikkesett chippen. Er brikkesettet blitt skadet kan det også innebære korrumpering av cmos memory settings for systemet ditt og forårsake 'funky behaviour'.

Hei.

Takk for ett meget informativt, raskt og godt svar. :thumbup:

Ser logikken. Er nok CMOS memory som er problmet ja. Vil CMOS ta skade av å få for lite spenning over litt tid? har målt +5vSBY og funnet ut at den faktisk ligger litt lavt på begge PSU jeg har testet på denne pc. Den ene er en helt ny ACE 650W PSU. :ohmy:

Skal prøve å bytte CMOS batteriet. Ble byttet for ca 4 år siden. Og finne en bedre PSU. er kanskje litt forskjell på hvar sensetive HK er på +5v? Begge PSU fungerte på en Intel Q6600 jeg har med P5B HK uten problemer.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Forsvinner 5V standby så nullstilles CMOS som oftest.

Har du dog tatt den billige sjekken etter bulete kondensatorer? Også ett fenomen som rammer eldre hovedkort etter den store kondensator syken hvor en uferdig formel ble kopiert.

Ja, har inspisert hele HK med lupe. Sjekket etter bulete kondensatorer og irret print. Kunne ikke finne noen feil ved syns test. Har også renset alle psu kontakt punkter med elektro rens.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

CR2032 batteri får du tak i mange steder (inkl noen bensinstasjoner faktisk) .

Koster ikke mange kroner.

 

Eks

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333953

Ja, skal stikke å kjøpe noen i morgen. Får ikke testet mere før da siden jeg ikke er hjemme før. Kan like godt skifte bateri i alle pcr jeg har når jeg først er i gang. Sparer meg før trøbbel senere. :yes:

 

:innocent:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...