Gå til innhold

Hvilket spill er mest krevende for hardware?


Anbefalte innlegg

Metro 2033 er vell det tyngste rent grafisk, men The Witcher 2 og arma 2 kan og være tunge med rette instillinger. Man har og dorlig optimaliserte spill som Bjohansen snakker om, i slike tilfeller kan spill som sims 2 med alle addons faktisk kvele nyere maskiner ved å være elendig programert :!:

 

Men er det 2500k/2600k samt 570/580/tisvarende ati kort det går i skal du se langt etter noe som er tungt nok..

 

tror metro 2033 på max med 30" og høyeste res lett knekker det. Ialelfall ikke over 50-60fps konstant

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Metro 2033 er vell det tyngste rent grafisk, men The Witcher 2 og arma 2 kan og være tunge med rette instillinger. Man har og dorlig optimaliserte spill som Bjohansen snakker om, i slike tilfeller kan spill som sims 2 med alle addons faktisk kvele nyere maskiner ved å være elendig programert :!:

 

Men er det 2500k/2600k samt 570/580/tisvarende ati kort det går i skal du se langt etter noe som er tungt nok..

 

tror metro 2033 på max med 30" og høyeste res lett knekker det. Ialelfall ikke over 50-60fps konstant

 

 

70-80fps 2600k & 570 klokket med vannkjøling her :new_woot:

 

Dvs at man burde klare 90-100fps med 580 :cool:

 

Edit: 2 stk grafikkort altså(2*570/2*580)

Endret av RaggSokk3n-
Lenke til kommentar

tror metro 2033 på max med 30" og høyeste res lett knekker det. Ialelfall ikke over 50-60fps konstant

Ikke bare rettet til deg, men hvorfor har folk begynt å skrive størrelsen på skjermen - 30", 42", 46", 24" - istedetfor oppløsningen?

 

Størrelsen på skjermen har da absolutt ingenting å si, det er da oppløsningen på skjermen som "knekker" skjermkort.

 

"Høyeste res" sier heller ingenting selv om du har nevnt 30". Man kan fint ha 1280*720 på en 55" (Mindre krevende å kjøre spill)

eller 1920*1080 på en 24" (Mer krevende å kjøre spill).

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Metro 2033 er vell det tyngste rent grafisk, men The Witcher 2 og arma 2 kan og være tunge med rette instillinger. Man har og dorlig optimaliserte spill som Bjohansen snakker om, i slike tilfeller kan spill som sims 2 med alle addons faktisk kvele nyere maskiner ved å være elendig programert :!:

 

Men er det 2500k/2600k samt 570/580/tisvarende ati kort det går i skal du se langt etter noe som er tungt nok..

 

tror metro 2033 på max med 30" og høyeste res lett knekker det. Ialelfall ikke over 50-60fps konstant

 

 

70-80fps 2600k & 570 klokket med vannkjøling her :new_woot:

 

Dvs at man burde klare 90-100fps med 580 :cool:

Jeg tror det ikke. Jeg klarer ikke det med to overklokkede 6950 på 1920x1080 engang, fyr opp benchmarken med DOF + very high og si meg du passerer 40 fps og jeg kan kanskje tro på deg.

Lenke til kommentar

Metro 2033 er vell det tyngste rent grafisk, men The Witcher 2 og arma 2 kan og være tunge med rette instillinger. Man har og dorlig optimaliserte spill som Bjohansen snakker om, i slike tilfeller kan spill som sims 2 med alle addons faktisk kvele nyere maskiner ved å være elendig programert :!:

 

Men er det 2500k/2600k samt 570/580/tisvarende ati kort det går i skal du se langt etter noe som er tungt nok..

 

tror metro 2033 på max med 30" og høyeste res lett knekker det. Ialelfall ikke over 50-60fps konstant

 

 

70-80fps 2600k & 570 klokket med vannkjøling her :new_woot:

 

Dvs at man burde klare 90-100fps med 580 :cool:

Jeg tror det ikke. Jeg klarer ikke det med to overklokkede 6950 på 1920x1080 engang, fyr opp benchmarken med DOF + very high og si meg du passerer 40 fps og jeg kan kanskje tro på deg.

 

Ny firmware på de og da? Kansje dårlig crossfire støtte i forhold til sli da? Mine 570 koser seg :)

Lenke til kommentar

Det tyngste jeg har prøvd på maskina mi er faktisk fortsatt Crysis/Crysis Warhead. Var vel nede i puslete 18-19 FPS i Crysis på det verste stedet (fly rundt når du drar fra øya mot skipet), i 1920*1080 med alt på fullt med 2x GTX 580. Har dog ikke 2600k, da maskina er fra februar, mulig det har sinnsykt mye å si. Warhead sliter jeg med å dra rundt generelt, er smålaggy hele veien (ligger på typ 30 og dukker under en del). Metro og slikt skal vel være såpass godt optimalisert for 2 grafikkort at det skal gå greit rundt dersom man har det.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke det med to overklokkede 6950 på 1920x1080 engang, fyr opp benchmarken med DOF + very high og si meg du passerer 40 fps og jeg kan kanskje tro på deg.

 

Ny firmware på de og da? Kansje dårlig crossfire støtte i forhold til sli da? Mine 570 koser seg :)

Y u no say u have SLI?

Med 570 SLI er 70-80 fps i Metro 2033 på 1920x1080 med alt på fullt absolutt mulig.

Det tyngste jeg har prøvd på maskina mi er faktisk fortsatt Crysis/Crysis Warhead. Var vel nede i puslete 18-19 FPS i Crysis på det verste stedet (fly rundt når du drar fra øya mot skipet), i 1920*1080 med alt på fullt med 2x GTX 580. Har dog ikke 2600k, da maskina er fra februar, mulig det har sinnsykt mye å si. Warhead sliter jeg med å dra rundt generelt, er smålaggy hele veien (ligger på typ 30 og dukker under en del). Metro og slikt skal vel være såpass godt optimalisert for 2 grafikkort at det skal gå greit rundt dersom man har det.

Høres ut som om det er noe grunnleggende galt med oppsettet ditt. Et enkelt 580 skal klare å dra Crysis i 50fps eller mer. Med SLI burde du klare langt mer enn dette, om du da ikke får maksimal bruk av kortene dine på 1920x1080 er det heller CPU-flaskehals enn grafikkortene sin skyld, for Crysis og Crysis: WARHEAD er beldig tweaket av Nvidia-drivere for god ytelse.

Lenke til kommentar

Saken er vel det at jeg opplever NULL forskjell med eller uten SLI i Crysis. Ta et enkelt grafisk spill som Modern Warfare 2: Der har jeg faktisk 100% flere frames med SLI. Crysis oppfører seg dog likt med både original og overklokka CPU, men pga. at mitt eksemplar av prosessoren er latterlig varmt (10-15 grader over normalen for modellen) kjører jeg til daglig originalt. Crysis lå dog på 70-80 FPS i starten av spillet, hvor det ikke krever så sinnsykt mye. Warhead sliter derimot kraftig i starten, aldri over 40 FPS. Poenget er vel det at Crysis har så utrolig stor forskjell i hvor mye de forskjellige partiene sliter i maskinen, de snaue 20 FPS-ene var kun et enkelt parti.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke det med to overklokkede 6950 på 1920x1080 engang, fyr opp benchmarken med DOF + very high og si meg du passerer 40 fps og jeg kan kanskje tro på deg.

 

Ny firmware på de og da? Kansje dårlig crossfire støtte i forhold til sli da? Mine 570 koser seg :)

Y u no say u have SLI?

Med 570 SLI er 70-80 fps i Metro 2033 på 1920x1080 med alt på fullt absolutt mulig.

Det tyngste jeg har prøvd på maskina mi er faktisk fortsatt Crysis/Crysis Warhead. Var vel nede i puslete 18-19 FPS i Crysis på det verste stedet (fly rundt når du drar fra øya mot skipet), i 1920*1080 med alt på fullt med 2x GTX 580. Har dog ikke 2600k, da maskina er fra februar, mulig det har sinnsykt mye å si. Warhead sliter jeg med å dra rundt generelt, er smålaggy hele veien (ligger på typ 30 og dukker under en del). Metro og slikt skal vel være såpass godt optimalisert for 2 grafikkort at det skal gå greit rundt dersom man har det.

Høres ut som om det er noe grunnleggende galt med oppsettet ditt. Et enkelt 580 skal klare å dra Crysis i 50fps eller mer. Med SLI burde du klare langt mer enn dette, om du da ikke får maksimal bruk av kortene dine på 1920x1080 er det heller CPU-flaskehals enn grafikkortene sin skyld, for Crysis og Crysis: WARHEAD er beldig tweaket av Nvidia-drivere for god ytelse.

 

De første quad cpu ene fra intel sammen med 8800gtx banker altså 580 oppsettet i crysis, kan godt være et minne eller hdd problem og..

Lenke til kommentar

Saken er vel det at jeg opplever NULL forskjell med eller uten SLI i Crysis. Ta et enkelt grafisk spill som Modern Warfare 2: Der har jeg faktisk 100% flere frames med SLI. Crysis oppfører seg dog likt med både original og overklokka CPU, men pga. at mitt eksemplar av prosessoren er latterlig varmt (10-15 grader over normalen for modellen) kjører jeg til daglig originalt. Crysis lå dog på 70-80 FPS i starten av spillet, hvor det ikke krever så sinnsykt mye. Warhead sliter derimot kraftig i starten, aldri over 40 FPS. Poenget er vel det at Crysis har så utrolig stor forskjell i hvor mye de forskjellige partiene sliter i maskinen, de snaue 20 FPS-ene var kun et enkelt parti.

 

Om du kunne komt med full spec av maskinen hadde det vert lettere å finne problemet men det lukter driver eller minne problem. Ville oppdatert alle drivere til maskinen, om det ikke funker ville jeg kjørt prime 95 på ramen din og sett hvor fornøyd maskinen er med det(eventuelt fortsette med memtest86(+)/M2K MemScope/Windows Memory Diagnostic)

Lenke til kommentar

De første quad cpu ene fra intel sammen med 8800gtx banker altså 580 oppsettet i crysis, kan godt være et minne eller hdd problem og..

Akkurat det stemmer ikke...8800 sliter en smule mer i Crysis. Nå kan jeg også si det at ALLE andre spill flyter sinnsykt godt på maskinen min (kjører gjerne på max i 3d og god FPS), det er bare Crysis som kjører latterlig dårlig til tider. Crysis er nok ikke så godt optimalisert, og de stedene som er tyngst å dra rundt er IMO de stedene som ser dårligst ut visuelt (slutten for eksempel - på den forrige maskinen min spilte jeg i 1680*1050 med det meste på high, måtte sette ned til absolutt minimum på skipet for å få det spillbart)

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

De første quad cpu ene fra intel sammen med 8800gtx banker altså 580 oppsettet i crysis, kan godt være et minne eller hdd problem og..

Akkurat det stemmer ikke...8800 sliter i Crysis. Nå kan jeg også si det at ALLE andre spill flyter sinnsykt godt på maskinen min (kjører gjerne på max i 3d og god FPS), det er bare Crysis som kjører latterlig dårlig til tider. Crysis er nok ikke så godt optimalisert, og de stedene som er tyngst å dra rundt er IMO de stedene som ser dårligst ut visuelt (slutten for eksempel - på den forrige maskinen min spilte jeg i 1680*1050 med det meste på high, måtte sette ned til absolutt minimum på skipet for å få det spillbart)

 

I 2007 hadde jeg amd sin Athlon 64 FX-74 og sli med 8800gts xxx mener jeg, hadde ikke noe serlig problemer med crysis.

Lenke til kommentar

Battlefield 3 Beta er vertfall ikke så veldig krevende, klarer det fint i full HD med det meste på "High" og noe på "ultra" med AA.

Jeg har en laptop med 5870m og i5 450m. Det mest krevende jeg kan huske å ha spilt hvis man ser bort fra spill som er elendig kodet, var Metro 2033. Med i7 920 og HD5970 hadde jeg litt lagg med alt på max der i FullHD. Spesielt hvis det kom veldig mange AI som skøyt.

Lenke til kommentar

Metro 2033 er vell det tyngste rent grafisk, men The Witcher 2 og arma 2 kan og være tunge med rette instillinger. Man har og dorlig optimaliserte spill som Bjohansen snakker om, i slike tilfeller kan spill som sims 2 med alle addons faktisk kvele nyere maskiner ved å være elendig programert :!:

 

Men er det 2500k/2600k samt 570/580/tisvarende ati kort det går i skal du se langt etter noe som er tungt nok..

 

Erm.. nå er det en i7 960 (ikke oc'a da forskjellen på når den går i Turbo mode 3.5 vs 4 ghz er minimal og har ikke gjort instillingene ennå for 4.5~4.6Ghz'ish.) 2 x GTX 560Ti @ 550/4100 heller ikke oc'a noe særlig. 12Gb 1333 CAS7 RAM. 3DMark11 i "performance" gir 8400'ish, kan sikkert skvise det hele til ca 10.000 men igjen.. prosenter i forskjell.. ikke reale løft.. hvis ikke noen mener noe annet? Kanskje legge bussen på 200 i stedet for 133 uansett?

 

Så da uansett ingen bekymringer på en stund?

Lenke til kommentar

Per dags dato er det ingen spill som utnytter selv mangeav de billigste skjermkortene fullt ut. Noe jeg kan se det på er at jeg har en del vifter i PCen (vet ikke hvor mange). Det er 2 vifter som kun går når PCen virkelig arbeider fullt ut. Og når disse viftene spinner rundt så vet jeg at akkurat DET spillet krever mye. Har testet ArmA 2, BF3 betaen, Wither 2, Crysis, Crysis 2 og et par andre. Og det er kun Metro 2033 og Crysis som gjør at viftene spinne rundt. Men tviler på at de krever så utrolig mye av dagens maskiner med tanke på hvor dårlig optimaliserte spillene er.

Lenke til kommentar

Per dags dato er det ingen spill som utnytter selv mangeav de billigste skjermkortene fullt ut. Noe jeg kan se det på er at jeg har en del vifter i PCen (vet ikke hvor mange). Det er 2 vifter som kun går når PCen virkelig arbeider fullt ut. Og når disse viftene spinner rundt så vet jeg at akkurat DET spillet krever mye. Har testet ArmA 2, BF3 betaen, Wither 2, Crysis, Crysis 2 og et par andre. Og det er kun Metro 2033 og Crysis som gjør at viftene spinne rundt. Men tviler på at de krever så utrolig mye av dagens maskiner med tanke på hvor dårlig optimaliserte spillene er.

Det er alltid en flaskehals i enhver komponent. Så at viftene ikke kjører på full guffe i spill selv om du ser 99% GPU usage er ikke umulig. Jeg tviler også på at The Witcher 2 ikke vil klare å få ethvert skjermkort til å knele med ubersampling, men selvfølgelig vil ikke alle funksjonsenhetene være aktive samtidig.

 

Når det er sagt, så er ikke Metro 2033 veldig dårlig optimalisert: "problemet" er bare at High gir 95% av bildekvaliteten Very High gir og at DOF er virkelig forferdelig tungt lagt inn.

 

Med tanke på hvor bra Crysis ser ut, hvor mye som regnes ut hele tida og antallforskjellige objekter (en typisk lite synlig tweak for bedre ytelse er å rendre kun en type palmetrær), er det ganske bra optimalisert fra et kodingsperspektiv. De kunne helt sikkert gjort en del juksing med brann laget av teksturer, ferdigtegnede bilder på større avstander, og så videre. Fra et designperspektiv kunne de sikkert gjort en del snarveier, men når de først skulle gjøre alt 100% kjører spillet overraskende bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...