Gå til innhold

Se hva Apple stjeler fra Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple er onde. Leste på en lignende side som dette at ekspertene sa at han var ond, stjal idéer og klarte å "hypnotisere" mennesker til å kjøpe produktene sine. Jeg holder med HTC/Android og Microsoft/Windows. Apple: Jeg !HATER! dere :nei:

Denne posten understreker egentlig det meste av hva som er feil i diskusjonene på dette forumet.

Mer fanboy går det vel ikke an å bli.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

arti det klippet over fra Steve Jobs: Great artists copy, great artists steal.

 

Så da 'stjeler' Apple fra Android med å lage widgets.... mens Apple mener at Samsung 'stjerler' patent på demmes Ipad. Snakk om dobbeltmoral!!

FYI: Widgets har vært en standard feature i OS X siden 2007, altså siden ett år før Android så dagens lys. Widgets var en 3. parts feature i OS X lenge før det igjen, f.eks Konfabulator. Forløpere til dette igjen finner man flere steder, og helt tilbake til Mac OS System 7 og Desk Accessories, for nesten 20 år siden.

Nå er det også slik at iOS og OS X har svært mye til felles i det underliggende systemet, og det skjer en gjensidig påvirkning mellom de to på flere plan. Derfor er det ikke så fryktelig rart at iOS har "stjålet" widgets fra OS X, mens OS X på den annen side har "stjålet" enkelte UI features fra iOS. Widgets for iOS bor ikke på hjemmeskjermen (som i Windows, der Google kanskje "stjal" den idéen), men widgets i Notification Center bor utenfor hovedskjermbildet og hentes fram ved behov med en enkel kommando, som et overlay - ikke helt ulikt OS X og Dashboard.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Hukommelsen varer ikke lenge.. Med IOS ble det skapt en ny tidsepoke i mobilverdenen.

Ingen hadde sett denne løsningen tidligere. Revolulsjon. Smartelefoner slik vi kjenner det i dag hadde ikke eksistert uten Apple. Kan noen virkelig påstå at alt av smartelefoner idag ikke er direkte kopiert av Apples første IOS for 3-4 år siden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hukommelsen varer ikke lenge.. Med IOS ble det skapt en ny tidsepoke i mobilverdenen.

Ingen hadde sett denne løsningen tidligere. Revolulsjon. Smartelefoner slik vi kjenner det i dag hadde ikke eksistert uten Apple. Kan noen virkelig påstå at alt av smartelefoner idag ikke er direkte kopiert av Apples første IOS for 3-4 år siden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, mye hadde vel kommet etter hvert uansett, som følge av den teknologiske utviklingen - men at Apple pushet grensene og virkelig gjorde vei i vellinga, at de hadde en avgjørende innflytelse på utviklingen i markedet siden 2007, og satte de gamle produsentene i forlegenhet gjennom sin nye tilnærming til smarttelefoner, det er det liten tvil om.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hukommelsen varer ikke lenge.. Med IOS ble det skapt en ny tidsepoke i mobilverdenen.

Ingen hadde sett denne løsningen tidligere. Revolulsjon. Smartelefoner slik vi kjenner det i dag hadde ikke eksistert uten Apple. Kan noen virkelig påstå at alt av smartelefoner idag ikke er direkte kopiert av Apples første IOS for 3-4 år siden?

 

Nei, hukommelsen varer ikke lenge, gitt. Allerede glemt LG Prada?

 

Vi har også Samsung SGH-F700 som kom ut rett etter iPhone.

 

Så, tror nok vi hadde sett mer eller mindre den samme utviklingen, kanskje litt tregere. iPhone var hovedsaklig "the right time" kombinert med Apple PR maskina.

Lenke til kommentar

arti det klippet over fra Steve Jobs: Great artists copy, great artists steal.

 

Så da 'stjeler' Apple fra Android med å lage widgets.... mens Apple mener at Samsung 'stjerler' patent på demmes Ipad. Snakk om dobbeltmoral!!

FYI: Widgets har vært en standard feature i OS X siden 2007, altså siden ett år før Android så dagens lys. Widgets var en 3. parts feature i OS X lenge før det igjen, f.eks Konfabulator. Forløpere til dette igjen finner man flere steder, og helt tilbake til Mac OS System 7 og Desk Accessories, for nesten 20 år siden.

Nå er det også slik at iOS og OS X har svært mye til felles i det underliggende systemet, og det skjer en gjensidig påvirkning mellom de to på flere plan. Derfor er det ikke så fryktelig rart at iOS har "stjålet" widgets fra OS X, mens OS X på den annen side har "stjålet" enkelte UI features fra iOS. Widgets for iOS bor ikke på hjemmeskjermen (som i Windows, der Google kanskje "stjal" den idéen), men widgets i Notification Center bor utenfor hovedskjermbildet og hentes fram ved behov med en enkel kommando, som et overlay - ikke helt ulikt OS X og Dashboard.

 

Det nytter ikke å bortforklare denne. At et annet os tiltenkt et annet produkt har noe som ligner, er helt uinteressant. Det er helt tydelig at Apple har stjålet denne ideen fra Android. Personlig driter jeg i om Apple stjeler gode funksjoner for å implementere i sitt noe dårligere os. Det kommer jo dere til gode. Men samtidig tvinger det Android-leiren til å pønske ut ennå en nyvinning, de kan implementere i sitt neste os. Slik at de fremdeles ligger flere hestehoder foran Apple. Så til syvende og sist, så kommer det meg til gode ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@newnick: Beklager, men widgets var en helt vanlig ting i moderne GUI lenge før Android så dagens lys, så du tar feil. Det er ganske mange år siden widgets kunne kalles en "nyvinning". Når Apples bruk av widgets i både OS X og iOS er totalt forskjellig fra Androids bruk av widgets understreker det enda mer at du tar feil.

Du kan jo til å begynne med håpe at Android får et standard notifikasjonssystem som er like bra og fleksibelt som iOS 5 Notification Center, neste gang Google skal kopiere "innovere"... :p

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva får en som er tech-head til å velge iOS fremfor Android?

 

I mitt tilfelle handler dette i stor grad om stabilitet. Har altfor mye "ting og tang" som er samlet opp over mange år, og som ikke skal / må "lekes" med. Forsvinner dette på et eller annet vis, ja da blir det leit å være meg...

 

Mange år med mobil "leking" for å få ting til å fungere og synkronisere har dessuten også satt sine spor; Er gått lei det evindelige maset og kjaset for å få ting til å fungere, samt at jeg har altfor mye "viktig" som ikke må bli borte (ref. ovenfor).

 

Har dessuten full infrastruktur med Apple i bunn hjemme, slik at lyd og bilde henger sammen og fungerer optimalt på alle hjemmets enheter.

 

Er også lei av at mobilen - som for meg er et viktig verktøy i det daglige - ikke fungerer som den skal med alle info som ligger der. Må funke ellers er helvete løs...

 

Derfor Apple!

 

*Rebooter telefonen*

 

I dette øyeblikk, ett eller annet sted i verden, er det en Android-bruker som må resette telefonen for 4de gang i dag. Vakkert!

Kan ikke si jeg rebooter Android noe mere enn jeg rebooter iPhone-en min. Og det med frykt for at ting skal bli borte, eller telefonen skal streike vil jeg også påstå er bedre løst på en Android telefon. Skulle Android telefonen min streike, bli borte eller noe sånt, kan jeg logge meg inn på en ny Android telefon, og vips, så er jeg igang igjen, da meste parten dataen min fra den gamle mobilen lastes inn automatisk. Apple kutter endelig strengene til itunes nå, det ser jeg frem til, men pr dags dato syntes jeg android har bedre løsningerpå dette.

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

@newnick: Beklager, men widgets var en helt vanlig ting i moderne GUI lenge før Android så dagens lys, så du tar feil. Det er ganske mange år siden widgets kunne kalles en "nyvinning". Når Apples bruk av widgets i både OS X og iOS er totalt forskjellig fra Androids bruk av widgets understreker det enda mer at du tar feil.

Du kan jo til å begynne med håpe at Android får et standard notifikasjonssystem som er like bra og fleksibelt som iOS 5 Notification Center, neste gang Google skal kopiere "innovere"... :p

Jada, android kopierer ios, det skriver jo alle om nå om dagen. Tilogmed widgets har de rappet fra ios :D

Du snakker jo bare tull og tøv. Ikke vits i å kommentere noe av det du skriver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@newnick: Beklager, men widgets var en helt vanlig ting i moderne GUI lenge før Android så dagens lys, så du tar feil. Det er ganske mange år siden widgets kunne kalles en "nyvinning". Når Apples bruk av widgets i både OS X og iOS er totalt forskjellig fra Androids bruk av widgets understreker det enda mer at du tar feil.

Du kan jo til å begynne med håpe at Android får et standard notifikasjonssystem som er like bra og fleksibelt som iOS 5 Notification Center, neste gang Google skal kopiere "innovere"... :p

Jada, android kopierer ios, det skriver jo alle om nå om dagen. Tilogmed widgets har de rappet fra ios :D

Du snakker jo bare tull og tøv. Ikke vits i å kommentere noe av det du skriver.

Nei, widgets har Android åpenbart rappet fra helt andre steder: http://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_widget#Desktop_widgets

 

Men du har rett i det siste, siden du ikke har noen argument eller noe som helst fornuftig å komme med, så er det like greit at du ikke kommenterer noe mer.

Lenke til kommentar

@newnick: Beklager, men widgets var en helt vanlig ting i moderne GUI lenge før Android så dagens lys, så du tar feil. Det er ganske mange år siden widgets kunne kalles en "nyvinning". Når Apples bruk av widgets i både OS X og iOS er totalt forskjellig fra Androids bruk av widgets understreker det enda mer at du tar feil.

Du kan jo til å begynne med håpe at Android får et standard notifikasjonssystem som er like bra og fleksibelt som iOS 5 Notification Center, neste gang Google skal kopiere "innovere"... :p

Jada, android kopierer ios, det skriver jo alle om nå om dagen. Tilogmed widgets har de rappet fra ios :D

Du snakker jo bare tull og tøv. Ikke vits i å kommentere noe av det du skriver.

Nei, widgets har Android åpenbart rappet fra helt andre steder: http://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_widget#Desktop_widgets

 

Men du har rett i det siste, siden du ikke har noen argument eller noe som helst fornuftig å komme med, så er det like greit at du ikke kommenterer noe mer.

 

Det blir jo et spørsmål om hvordan man ser på det å være først. Om man mener det som å være først i verden med noe, eller være den første som bruker det på en spesiell måte, eller i en spesiell prduktgruppe, eller i kombinasjon med andre ting. Om man mener bare det første gjelder, så er jo det greit nok, da har hverken android eller apple kommet med særlig mange nyvinninger på mobilfronten.

 

AtW

Lenke til kommentar

@AtW: Et gyldig poeng, men det endrer ikke veldig mye på saken når det gjelder widgets. Når det gjelder widgets er ikke Android først i verden, ei heller først i i en spesiell produktgruppe (mobil) - widgets i diverse OS er velkjent fra lenge før 2008 (da Android så dagens lys), og Nokia kom f.eks med widgets-støtte i Symbian S60 i 2007.

Når det gjelder å bruke widgets på en spesiell måte, så er det også åpenbart at både OS X og iOS bruker widgets på en helt annen måte enn Android, siden Apple skiller widgets fra desktop/hjemmeskjerm. iOS er også helt ulikt Android når det gjelder widgets i kombinasjon med andre ting - siden widgets er knyttet til iOS sitt Notification Center.

 

Des siste årenes nyvinninger på mobilfronten, med unntak av det som går på ren telefoni, er i all hovedsak hentet fra tradisjonelle datamaskiner og PDA-er, med noen nødvendige tilpasninger i forhold til teknologi og formfaktor. Apples omfattende erfaringer innen bl.a hardware-utvikling, desktop-OS, portable enheter og storskala mediadistribusjon har selvsagt gitt dem mye i forhold til utviklingen av iOS-plattformen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener med notification center, men mener du at ikke android sine widgets kommuniserer med telefonens notifikasjonssystem? Da har du jaggu misset big-time.. Nei kjære newton, bit i deg og slutt med sutringen. Apple kopierer og stjeler akkurat like mye som de andre. De er ikke et gram bedre.

Lenke til kommentar

FYI: Widgets har vært en standard feature i OS X siden 2007, altså siden ett år før Android så dagens lys. Widgets var en 3. parts feature i OS X lenge før det igjen, f.eks Konfabulator. Forløpere til dette igjen finner man flere steder, og helt tilbake til Mac OS System 7 og Desk Accessories, for nesten 20 år siden.

Widgets kom med OSX Tiger i 2005, ikke 2007. :)

Men stemmer at Konfabulator kom for OSX i 2003, og for windows i 2004.

 

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener med notification center, men mener du at ikke android sine widgets kommuniserer med telefonens notifikasjonssystem? Da har du jaggu misset big-time.. Nei kjære newton, bit i deg og slutt med sutringen. Apple kopierer og stjeler akkurat like mye som de andre. De er ikke et gram bedre.

 

Enig med deg når det gjelder Not.center i iOS5. Ble litt skuffet over Apple, ikke bare fordi det er en kopi av Android, men fordi det også lett kunne ha blitt gjort på en mer elegant måte.

 

Ja, alle kopierer fra hverandre. Men jeg har også 2 androidtelefoner i hus, og jeg tør påstå at iOS har vært til stor inspirasjon for flere "skall" over Android.

Sånne småting og detaljer som irriterer, hvorfor kan ikke produsentene lage noe helt unikt? Se bort fra hvordan Apple gjør det.

Endret av laserlars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener med notification center, men mener du at ikke android sine widgets kommuniserer med telefonens notifikasjonssystem? Da har du jaggu misset big-time.. Nei kjære newton, bit i deg og slutt med sutringen. Apple kopierer og stjeler akkurat like mye som de andre. De er ikke et gram bedre.

Widgets integrert i iOS 5 sitt Notifiction Center, til forskjell fra widgets som flyter rundt på hjemmeskjermen(e) i Android og andre OS:

notification-center-ios5.jpg

Tydelig nok til at du oppfatter forskjellen?

Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...