Gå til innhold

Spørsmål til tilhengere av skatt


Stagiriten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes at bare produsenter,grossister og detaljister bør betale skatt, så kan vanlige arbeidstakere få være fritatt. Da vil staten likevel få inn penger.

Sparer også mye administrasjon på den måten og utgiftet til statelige og kommunale arbeidstakere blir mindre.

 

Da øker bare arbeidsgiveravgiften så din daværende bruttoinntekt vil være lik din nåværende netto.

 

Det er ikke slik at det du betaler i skatt og avgifter er tall tatt fra intet. Dette er basert på modeller for vårt samfunn.

Lenke til kommentar

Dette er åpenbart pur unge mennesker med null livserfaring.

 

Fakta er at de aller fleste av oss før eller siden kommer til å gjøre et ublidt bekjentskap med sykdom som for faktisk veldig mange av oss medfører noen grad av invaliditet, om det da ikke dreper oss.

 

Hvis du ikke hadde bodd i et land med den skattemodellen vi har så måtte du ha prøvd å dekke alle utgifter til behandling selv, noe som fort kommer opp i millioner av kroner. Sett at du hadde flaks og klarte å redde livet men blir ufør etterpå, da er det fryktelig kjekt å stønader fra staten å lene deg på så du ikke sulter of fryser ihjel iløpet av noen uker.

 

Flere andre aspekter og modeller har blitt prøvd forklart før i tråden, men det skrevne ord er tydeligvis litt vrient å skjønne for enkelte.

 

Så vent noen tiår med å svare i denne tråden, helst til du har vært gjennom et hjerteinfarkt, hjerneslag/blødning og/eller en skikkelig runde med kreft. Kanskje ting blir litt klarere da. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er åpenbart pur unge mennesker med null livserfaring.

 

Fakta er at de aller fleste av oss før eller siden kommer til å gjøre et ublidt bekjentskap med sykdom som for faktisk veldig mange av oss medfører noen grad av invaliditet, om det da ikke dreper oss.

 

Hvis du ikke hadde bodd i et land med den skattemodellen vi har så måtte du ha prøvd å dekke alle utgifter til behandling selv, noe som fort kommer opp i millioner av kroner. Sett at du hadde flaks og klarte å redde livet men blir ufør etterpå, da er det fryktelig kjekt å stønader fra staten å lene deg på så du ikke sulter of fryser ihjel iløpet av noen uker.

 

Flere andre aspekter og modeller har blitt prøvd forklart før i tråden, men det skrevne ord er tydeligvis litt vrient å skjønne for enkelte.

 

Så vent noen tiår med å svare i denne tråden, helst til du har vært gjennom et hjerteinfarkt, hjerneslag/blødning og/eller en skikkelig runde med kreft. Kanskje ting blir litt klarere da. ;)

Slik som dagens situasjon er blitt, så bør det være rom for nytenking.

Det koster faktisk penger å inndrive skatt, så løsningen bør derfor være å kun beskatte produsenter(unntatt primærnæringene) grossister og detalister det er disse som virkelig tjener penger. Ja kanskje vanlige arbeidstakere må gå ned litt i lønn, men jeg tror nok at en kunne beholde dagens helsevesen likevel i dagens form eller om en finner på noe som holder folk friske et langt liv.

 

Men det myndighetene i Norge og andre land kan spare inn på, det er til administrasjon og sammenslåing av kommuner. Det er dyrt å ha så mange kommuner som vi i dag har i Norge, og da tenker jeg på kommune politikere, en ordfører bruker ikke mere tid på å lede en kommune med 30 000 innbyggere enn 100 000 innbyggere, så det er mange ting en kan spare inn på denne måten. Det er vel det de holder på med i enkelte land nå, men det kom litt i seneste laget.

Dagens skatte system er laget for den gangen mange gjorde store penger på beskjæring, det gjør man ikke lengre, derfor er det rom for nytenking.

Lenke til kommentar

Fakta er at de aller fleste av oss før eller siden kommer til å gjøre et ublidt bekjentskap med sykdom som for faktisk veldig mange av oss medfører noen grad av invaliditet, om det da ikke dreper oss.

 

Hvis du ikke hadde bodd i et land med den skattemodellen vi har så måtte du ha prøvd å dekke alle utgifter til behandling selv, noe som fort kommer opp i millioner av kroner. Sett at du hadde flaks og klarte å redde livet men blir ufør etterpå, da er det fryktelig kjekt å stønader fra staten å lene deg på så du ikke sulter of fryser ihjel iløpet av noen uker.

La meg først si at dette egentlig er irrelevant, siden dette ikke berører spørsmålet om skatt er tyveri. Når det er sagt, føler jeg meg langt tryggere på å få den behandlingen jeg trenger i et privat system enn i et skattefinansiert system som i Norge. Det handler ikke bare om sykehuskøer, men også om at myndighetene må prioritere og derfor ikke kan finansiere alle typer behandligner. Å overbevise Jens Stoltenberg om at jeg skal få behandling for min sjeldne sykdom, er langt vanskeligere enn bare å skaffe pengene til å betale for behandlingen (eller selvsagt få forsikringsselskapet til å betale).

 

Et eksempel kan være mennesker som har problemer med tennene. Disse må være med på å betale for naboens kreftbehandling, men samtidig må de finansiere sine helseutgifter selv. Det er altså tilfeldigheter og politiske vedtak som avgjør om man faktisk får behandling av myndighetene eller ikke, og er man uheldig og får en sjelden sykdom som ikke dekkes, sitter man der med skjegget i postkassen og må selge hus og bil for å få råd til å dra til utlandet og bli frisk. Myndighetene har allerede varslet at det i fremtiden kommer til å bli nødvendig å prioritere (som om det er noe nytt), og da blir det i praksis slik at vi får offentlige dødspaneler der politikere (indirekte) og byråkrater (direkte) velger hvem som skal leve og hvem som skal dø.

 

La oss heller ikke glemme den innovasjon som gjøres mulig av det frie marked. Medisiner, medisinsk utstyr og behandlingsmetoder kan utvikles langt mer effektivt i et fritt marked enn under statlig detaljregulering, og prismekanismen sørger for at dette blir tilgjengelig for alle til en lav pris etter kort tid.

 

 

 

Somalia-referansen er særdeles oppbrukt. Dessuten forstår alle med et minimum av innsikt at Somalia ikke er liberalistisk paradis. Og igjen: Om så var tilfellet, påvirker ikke det spørsmålet om skatt er tyveri eller ikke.

 

 

Vi har mange land som ikke har samme velferdssystem som Norge, tenker da spesielt på USA. Det er ikke et system noe tenkende vesen ønsker for seg eller sine.

Nei, for USA er jo et så forferdelig land å leve i! Det er merkelig at europeere beskylder amerikanere for ikke å vite noe om verden rundt seg når de samtidig baserer sitt syn på USA på så mange myter og idiotiske fordommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA er et glimrende land å leve i så lenge du er frisk og rik. Er du derimot syk og fattig så er løpet kjørt.

 

Din manglende innsikt og kunnskap er overveldende, har du levd hele livet under ei trerot uten noen kontakt med omverdenen?

Hvis manglende innsikt og kunnskap som er mest overveldende, får være opp til leserne å avgjøre. For øvrig sier jeg som Kjøtt: Nå vil jeg ikke leke med teitinger mer. Så får du kose deg i din sosialdemokratiske boble der alle som mener noe annet enn Jens Stoltenberg er idioter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

USA er et glimrende land å leve i så lenge du er frisk og rik. Er du derimot syk og fattig så er løpet kjørt.

 

Din manglende innsikt og kunnskap er overveldende, har du levd hele livet under ei trerot uten noen kontakt med omverdenen?

Hvis manglende innsikt og kunnskap som er mest overveldende, får være opp til leserne å avgjøre. For øvrig sier jeg som Kjøtt: Nå vil jeg ikke leke med teitinger mer. Så får du kose deg i din sosialdemokratiske boble der alle som mener noe annet enn Jens Stoltenberg er idioter.

Noen ganger er det bedre å holde kjeft å la folk mistenke at du er idiot, enn å åpne kjeften å fjerne enhver tvil. :!:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er kanskje like ensporet i sin tankegang om man mener denne likheten er relevant i enhver sammenheng.

Det er en annen sak. Poenget mitt er at dersom man svarer "Ingenting" på spørsmål nr. 2 i åpningsinnlegget, har man et særdeles lite åpent sinn. For øvrig er det urimelig å hevde at egenskapen "flytende" står til vann og lava som egenskapen "å bemektige seg andres inntekt ved bruk av vold" står til skatt og tyveri.

Det er ikke en annen sak. Spørsmålet er uærlig og et forsøk på å lure folk inn på en på forhånd gitt konklusjon. Og nei, det er ikke urimelig å sammenligne vann og lava slik TS sammenligner to vidt forskjellige ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...