Gå til innhold

Spørsmål til tilhengere av skatt


Stagiriten

Anbefalte innlegg

OK, traveldag, så din definisjon av tyveri er altså "å ta fra noen noe uten rett etter loven". Da er du klar til å svare på dette :)

 

Hva er det som gjør at tyveri er galt?

 

Kan vi ikke holde oss til en tråd? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1376661&st=20 eller den gamle på 96 sider, der du finner alle svarene du lurer på, samt svar på det samfunnsøkonomiske ved skatt.

 

svaret på spørsmålet ditt finner du i den andre tråden jeg linket til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spr til trådstarter:

 

Liker du best å kjøre bil på asfalt?

 

Liker du at noen kommer til din unnsetning når huset ditt brenner?

 

Liker du best et hus med strøm eller et uten?

 

Liker du å ha tilgang til internett?

 

Kunne sikkert sittet her en stund og funnet på artige spr til deg, men gidder ikke sløse bort livet mitt på deg.

 

Mer enn et ja på spørsmålene over:

Denne tråden er meningsløs. Din kverulering er meningsløs. Definer skatt som faen du vil, for at et samfunn skal fungere, må du ha det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om skatt er nødvendig for eksempelvis å opprettholde et rettsvesen, betyr ikke det hverken at skatt ikke er tyveri eller at det legitimerer et skattenivå på sytti prosent.

 

Igjen så ligger det i logikken i språket at "skatt ikke er tyveri" at en "lovlig handling ikke er ulovlig"

 

Har du noen gang hørt om en lovlig forbrytelse? Is som også er vann på samme tidspunkt? bil som rygger med nesa først? spise deg sulten? knuse hel igjen? klippe håret lenger? Sette opp volumet så lyden blir lavere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker du best å kjøre bil på asfalt?

 

Liker du at noen kommer til din unnsetning når huset ditt brenner?

 

Liker du best et hus med strøm eller et uten?

 

Liker du å ha tilgang til internett?

 

La oss holde oss til topic :)

at du responderer slik får meg til å lure? hva er topicet? skal folk simpelthen kun svare på spørsmålet? vi ser jo at det er et topic som går ingensteder

Lenke til kommentar

Igjen så ligger det i logikken i språket at "skatt ikke er tyveri" at en "lovlig handling ikke er ulovlig"

 

Det er derfor at "Er skatt tyveri?" ikke er utgangspunktet for denne tråden :)

 

Du kan godt definere (slik du gjør) skatt som å ta noe fra noen uten loven i hånd, og si (slik du også gjør) at tyveri er galt fordi det er ulovlig, men da følger det altså at det som er lovlig ikke er galt. Det blir da umulig for deg å argumentere moralsk mot lovverket. Hvis vi hadde Sharia-lover i Norge så ville det vært galt å bryte disse.

Endret av Gerridae
Lenke til kommentar

Igjen så ligger det i logikken i språket at "skatt ikke er tyveri" at en "lovlig handling ikke er ulovlig"

 

Det er derfor at "Er skatt tyveri?" ikke er utgangspunktet for denne tråden :)

 

Du kan godt definere (slik du gjør) skatt som å ta noe fra noen uten loven i hånd, og si (slik du også gjør) at tyveri er galt fordi det er ulovlig, men da følger det altså at det som er lovlig ikke er galt. Det blir da umulig for deg å argumentere mot lovverket.

 

Om skatt er galt eller ei har jeg ikke argumentert for, men det kan rett og slett ikke være tyveri. Du ilegger at tyveri må være galt, men skatt kan da ikke være galt, fordi grad av lovlighet/ulovlighet skiller de.

 

Spørsmålet ditt må da bli, er det som er galt ulovlig, eller er det som er lovlig ikke galt?

 

Så spør jeg deg, syns du skatt er galt? hva er alternativet som kunne vært bedre?

Lenke til kommentar

Om skatt er galt eller ei har jeg ikke argumentert for, men det kan rett og slett ikke være tyveri.

 

Jeg kan være med på å ikke definere skatt som tyveri :) Din definisjon av tyveri (å ta fra noen noe uten loven i hånd) er helt grei :)

 

Men mener du at tyveri er galt? Ja eller nei?

 

Så spør jeg deg, syns du skatt er galt?

 

Vi kan diskutere dette et annet sted. La oss holde oss til topic.

Lenke til kommentar

Om skatt er galt eller ei har jeg ikke argumentert for, men det kan rett og slett ikke være tyveri.

 

Jeg kan være med på å ikke definere skatt som tyveri :) Din definisjon av tyveri (å ta fra noen noe uten loven i hånd) er helt grei :)

 

Men mener du at tyveri er galt? Ja eller nei?

 

Så spør jeg deg, syns du skatt er galt?

 

Vi kan diskutere dette et annet sted. La oss holde oss til topic.

 

Jeg syns tyveri er galt ja, men ikke fordi det kun er fordi loven sier at det er ulovlig, men fordi loven helt klart er pralell med min holdning til tyveri. Sier loven plutselig at du har rett til å ta bilen til hvem som helst, så ville jeg fortsatt sett på dette som galt, men per definisjon kunne vi ikke kalt dette for tyveri.

 

Nå opperer vi med idiotiske eksempler som trosser lovens formål og eksistensn, men erfaringsmessig så er det slike eksempler det blir dratt ut til for å prøve å finne et "smutthull" der en til slutt skal kunne fastslå at staten ikke har rett til å kreve skatt. Dette er til tross for at skatt er definert allerede i grunnloven og ville uansett vært hevet over en forandring i straffeloven slik jeg husker juss-biten av revisjon.

Endret av traveldag
Lenke til kommentar

Jeg syns tyveri er galt ja, men ikke fordi det kun er fordi loven sier at det er ulovlig, men fordi loven helt klart er pralell med min holdning til tyveri.

 

Flott, da begynner vi å bevege oss her :)

 

Du mener altså at tyveri er galt, og slik jeg forstår deg har ikke dette noe med at det er ulovlig å gjøre. Så mitt spørsmål er da: Hvorfor er tyveri galt?

Lenke til kommentar

Jeg syns tyveri er galt ja, men ikke fordi det kun er fordi loven sier at det er ulovlig, men fordi loven helt klart er pralell med min holdning til tyveri.

 

Flott, da begynner vi å bevege oss her :)

 

Du mener altså at tyveri er galt, og slik jeg forstår deg har ikke dette noe med at det er ulovlig å gjøre. Så mitt spørsmål er da: Hvorfor er tyveri galt?

 

Kan vi ikke holde oss til en tråd? Tyveri er galt fordi at om alle skulle gjort det ville vi stå igjen med kaos og et ødelagt samfunn.

Lenke til kommentar

1) Hva er det som gjør at det som vanligvis regnes som tyveri er galt?

 

2) Hva har skatt og det som til vanlig regnes som tyveri til felles?

 

1)

La meg omformulere litt. Galt er et normativt uttrykk og er derfor ganske relativt. La meg heller bytte ut galt, med ulovlig.

 

Det som gjør tyveri ulovlig er at det er en urettmessig tilegnelse av verdier. Du kan kalle det galt, om du ønsker det.

 

2)

Felles for begge er i forhold til svaret gitt i 1, at det er snakk om verdier. Det som er forskjellig er at verdiene tilegnes rettmessig når det gjelder skatt.

 

-----

 

En kort forklaring;

 

Det vil si at staten er gitt hjemmel til å inndra skatter. Disse er gitt av Stortinget som representerer folket. Derfor er det en selvpålagt plikt, tilsvarende det å ikke kjøre for fort, eller å fullføre grunnskole.

 

At noen synes det er galt er helt greit det, men det gjør det ikke til tyveri. Andre synes det er galt at man ikke får kjøre så fort man vil.

Endret av Antatra
Lenke til kommentar

Du mener altså at tyveri er galt, og slik jeg forstår deg har ikke dette noe med at det er ulovlig å gjøre. Så mitt spørsmål er da: Hvorfor er tyveri galt?

Tyveri er galt ganske enkelt fordi du stjeler noe som ikke tilhører deg og som andre har slitt med å anskaffe, lage e.l. Snu spørsmålet ditt. Vil du ble frastjålet alt du eier?

 

2) Skatt har mange navn. Blandt annet "contribution". Som også betyr bidrag.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner bare ikke at det går an å hver dag gjøre bruk av det vi skattebetalere betaler for og i det hele tatt se på skatt som tyveri.

 

Dette til tross for at skatt og avgifter sammenlagt er for lite til å dekke utgiftene til Norge så vi hele tiden blir subsidiert med penger fra oljen.

Lenke til kommentar

Galt er et normativt uttrykk og er derfor ganske relativt.

 

Å? Så Breivik sin terror var ikke gal, objektivt sett? :)

 

staten er gitt hjemmel til å inndra skatter.Hvem har gitt staten hjemmel til dette? Disse er gitt av Stortinget som representerer folket. det en selvpålagt plikt

 

Nå går det fort i svingene her :) Når har jeg gitt staten hjemmen til å ta pengene mine? Flertallet av folket har gjort det, ja, men det er ikke det samme som selvpålagt :)

 

Tyveri er galt ganske enkelt fordi du stjeler noe som ikke tilhører deg og som andre har slitt med å anskaffe

 

Så jeg har ikke slitt for inntekten min, mener du :)

Endret av Gerridae
Lenke til kommentar

Galt er et normativt uttrykk og er derfor ganske relativt.

 

Å? Så Breivik sin terror var ikke gal, objektivt sett? :)

 

Hvordan prestere du å si det utifra det Antatra sier?

 

staten er gitt hjemmel til å inndra skatter.Hvem har gitt staten hjemmel til dette? Disse er gitt av Stortinget som representerer folket. det en selvpålagt plikt

 

Nå går det fort i svingene her :) Når har jeg gitt staten hjemmen til å ta pengene mine? Flertallet av folket har gjort det, ja, men det er ikke det samme som selvpålagt :)

Du har gitt staten rett til å beskatte deg og pålegge deg avgifter på samme grunnlag som enhver annen nordmann da du ble født inn i dette landet. Om du ikke lenger ønsker å betale skatt står du fri til å flytte ut av landet (selv om du da må betale skatt i det landet). Hvorfor skal du slippe å betale skatt? Du har brukt platformen og de verktøy norge har til rådighet for verdiskapning.

 

 

Tyveri er galt ganske enkelt fordi du stjeler noe som ikke tilhører deg og som andre har slitt med å anskaffe

 

Så jeg har ikke slitt for inntekten min, mener du :)

du har sikkert slitt med inntekten din, og derfor har du utbetalt en netto sum til deg selv i lønn. Videre har staten gjort krav på sin eiendel som tilsvarer brutto-netto, for at du har benyttet deg av arbeid innenfor våre rammer, på lik linje med alle andre.

 

 

Hva vil du egentlig oppnå med spørsmålene dine? du nekter å svare på spørsmålen du får tilbake. Hele tråden er en gjeng med mennesker som dytter ungdomskole pensum i samfunnsfag ned halsen din med teskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...