Gå til innhold

Spørsmål til tilhengere av skatt


Stagiriten

Anbefalte innlegg

"Skatt er tyveri", sier noen. "Skatt er noe helt annet enn tyveri", sier andre. Jeg synes spørsmålet er lite interessant, da konklusjonen avhenger av hvordan man definerer tyveri.

 

Disse spørsmålene er mer interessante som et utgangspunkt:

 

1) Hva er det som gjør at det som vanligvis regnes som tyveri er galt?

 

2) Hva har skatt og det som til vanlig regnes som tyveri til felles?

 

Jeg utfordrer dere som er tilhengere av skatt men motstandere av tyveri til å svare på disse to spørsmålene. Hvis dere får det samme svaret på de to spørsmålene over bør det få dere til å revurdere standpunktet deres.

Endret av Gerridae
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

denne "skatt er tyveri" ideologien er latterli skjønner ikke at det finnes så mange tråder om dette:

 

folket eier Norge, staten representerer folket via folkevalg, staten KUNNE fjernet skatt.

problemet her ligger ENTEN hovedsakeli i Norges demokratiske oppbygning eller hovedsakeli at største del av folket er dypt uenig med folk som deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1) Hva er det som gjør at det som vanligvis regnes som tyveri er galt?

Generelt: noen tar noe som ikke tilhører dem og som noen andre har anskaffet seg via flaks/jobb

 

 

2) Hva har skatt og det som til vanlig regnes som tyveri til felles?

personen som blir stjålet fra/skattlagt mister deler av sin eiendom

tyveri går til tyven og hans velvære

skatt går til statens velvære, som igjen vil lede til ditt velvære

 

 

aldri sett likheten her, men ser til stadige tider folk poste sine poster om dette emnet, enten med et feil utgangspunkt men gode argumenter fra utgangspunktet. eller med riktig utgangspunkt og dårlige argumenter (og noen ganger argumenter som bare er feil)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Skatt er tyveri", sier noen. "Skatt er noe helt annet enn tyveri", sier andre. Jeg synes spørsmålet er lite interessant, da konklusjonen avhenger av hvordan man definerer tyveri.

 

Disse spørsmålene er mer interessante som et utgangspunkt:

 

1) Hva er det som gjør at det som vanligvis regnes som tyveri er galt?

 

2) Hva har skatt og det som til vanlig regnes som tyveri til felles?

 

Jeg utfordrer dere som er tilhengere av skatt men motstandere av tyveri til å svare på disse to spørsmålene. Hvis dere får det samme svaret på de to spørsmålene over bør det få dere til å revurdere standpunktet deres.

 

NB! Min kvalifiserte gjetning er at ingen skattetilhengere kommer til å svare på spørsmålene, da svarene vil avsløre dobbeltmoralen deres :)

1) Man tar noe fra andre for egen vinnings skyld.

2) Ingenting

 

Hva trodde du svaret skulle bli og hvordan i alle dager skal de to svarene i det hele tatt bli like?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er vel nok med en tråd på 96 sider om dette?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1148386&st=1880

 

1) Hva er det som gjør at det som vanligvis regnes som tyveri er galt?

Tyveri kan kunne være galt, da det ligger i definisjonen av ordet at det er en handling som går imot gjeldende lov.

 

2) Hva har skatt og det som til vanlig regnes som tyveri til felles?

ingen ting.

Endret av traveldag
  • Liker 3
Lenke til kommentar

tyveri går til tyven og hans velvære

 

Så hvis jeg stikker av med bilen din og gir den fra meg til noen andre, er det ikke da tyveri?

 

1 : Du tar noe som ikke er ditt

 

Så man eier i utgangspunktet ikke inntekten sin? Det er statens eiendom? Staten eier arbeidet ditt (du er statens slave)?

Endret av Gerridae
  • Liker 3
Lenke til kommentar

tyveri går til tyven og hans velvære

 

Så hvis jeg stikker av med bilen din og gir den fra meg til noen andre, er det ikke da tyveri?

 

Det er tyveri fordi du ikke har lov etter norsk lov å gjøre dette. Er da virkelig ikke så vanskelig? riktignok er jeg utdannet revisor, men dette var da klart for meg allerede på ungdomskolen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1) Hva er det som gjør at det som vanligvis regnes som tyveri er galt?

Tyveri kan kunne være galt, da det ligger i definisjonen av ordet at det er en handling som går imot gjeldende lov.

 

Så det er loven som er opphavet til moral? Dersom loven mot tyveri fjernes, er da den samme handlingen moralsk?

 

Dersom man ikke klarer å se noen likheter i det hele tatt mellom skatt og tyveri, er man så pass låst i sin tankegang at jeg ikke helt forstår hvorfor man trenger å delta i debatter overhodet. Det vitner om en total mangel på evne til å sette seg inn i andre perspektiver enn sine egne.

 

Ja, det er sjokkerende at noen ikke klarer å se at både skatt og tyveri går ut på å ta frata mennesker eiendommen deres.

Endret av Gerridae
  • Liker 3
Lenke til kommentar

1) Hva er det som gjør at det som vanligvis regnes som tyveri er galt?

Tyveri kan kunne være galt, da det ligger i definisjonen av ordet at det er en handling som går imot gjeldende lov.

 

Så det er loven som er opphavet til moral? Dersom loven mot tyveri fjernes, er da den samme handlingen moralsk?

 

motsatt. Moral er opphavet til loven.

 

Hvis loven endres men staten ikke praktiserer endringene, så har ikke staten rett til å gjøre dette.

 

 

Dersom man ikke klarer å se noen likheter i det hele tatt mellom skatt og tyveri, er man så pass låst i sin tankegang at jeg ikke helt forstår hvorfor man trenger å delta i debatter overhodet. Det vitner om en total mangel på evne til å sette seg inn i andre perspektiver enn sine egne.

 

Ja, det er sjokkerende at noen ikke klarer å se at både skatt og tyveri går ut på å ta frata mennesker eiendommen deres.

Eiendom impliserer at du faktisk eier noe. Det du betaler i skatt har du aldri eid, du er bare et ledd i systemet.

 

Men vil du ikke betale tilbake for at du bruker alt Norge har å tilby som platform for jobb og inntekt, så kan du jo emigrere, men da er du vel landsviker i øynene til suporteren din?

Endret av traveldag
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er tyveri fordi du ikke har lov etter norsk lov å gjøre dette.

 

Så din definisjon av tyveri er "noe man etter norsk lov ikke har lov til å gjøre"? Er denne definisjonen god nok? Jeg minner om hensikten med definisjoner: The purpose of a definition is to distinguish a concept from all other concepts and thus to keep its units differentiated from all other existents.

Lenke til kommentar

Det er tyveri fordi du ikke har lov etter norsk lov å gjøre dette.

 

Så din definisjon av tyveri er "noe man etter norsk lov ikke har lov til å gjøre"? Er denne definisjonen god nok? Jeg minner om hensikten med definisjoner: The purpose of a definition is to distinguish a concept from all other concepts and thus to keep its units differentiated from all other existents.

 

Det er ikke min definisjon. Definisjonen er da heller ikke så banal som du feilaktig prøver å fremstille den som.

 

Straffeloven:

§ 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden.

 

Moral er opphavet til loven.

 

Følger det av dette at alle lover er moralske?

 

moral er en grunnmur, justis er veggene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...