Gå til innhold

Spm. anngaande oppgradering av skjermkort til laptop.


Groffse

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en laptop med ett brukbart ATI Mobility Radeon HD 4650 grafikkkort.

Men jeg har lyst til å oppgradere til ATI Mobility Radeon HD 5870 eller noe.

Har skjekka litt og det virker litt vrient men slettes ikke umulig.

Da jeg så p[ kortet stod det:

Memory Type GDDR3, DDR2, DDR3

På ATI Mobility Radeon HD 5870 stod det:

DDR3, GDDR3, GDDR5

Jeg er veldig sikker på at pc-en har DDR2 minnebrikker, 3 gb ram. Har dette noe å si?

Jeg tror også at det er flere ting som må passe. Så da lurer jeg på hva jeg må se etter for å få det til å virke?

Endret av Groffse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her har du den helt klare fordelen med å kjøpe stasjonær. laptop-er er ofte umulige å oppdatere utenom hdd og ram. og noen er tilåmed det begrensa, med lim og begrensa tilgang. ( skru fra hverandre hele chassiset )

edit:

Men hvis jeg finner ett kort med eksakt samme dimensjoner som det jeg allerede har, bør det vel gå?

 

det er mange faktorer som ikke vil fungere selv om kortet fysisk ville passet. blandt dem er varme og strømforbruk.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at en desktop er lettere å oppgradere, men det burde vel ikke være umulig å erstatte ett laptop grafikkkort heller. Så forresten at ATI Mobility Radeon HD 4670 er i samme "serie" som 4650 kortet som jeg har. Det burde vel være mulig å bytte med, selv om jeg ikke ser store forskjellen?

Lenke til kommentar

Det er ikke alle laptopper du kan bytte skjermkort på. Det kan f.eks være integrert på hovedkortet.

integrert på hovedkortet ja?

haha, det vil jeg gjerne se!! lenge siden du bygget en datamaskin eller var det bare en skrivefeil? :tease:

 

aha, trodde han tenkte på løsninger som intel sine integrerte grafikkløsninger, men ser han mente at de var loddet fast :!:

Endret av BeGj
Lenke til kommentar

Det er ikke alle laptopper du kan bytte skjermkort på. Det kan f.eks være integrert på hovedkortet.

integrert på hovedkortet ja?

haha, det vil jeg gjerne se!! lenge siden du bygget en datamaskin eller var det bare en skrivefeil? :tease:

Lykke til med og bygge en laptop.

Endret av You
Lenke til kommentar

Det er ikke alle laptopper du kan bytte skjermkort på. Det kan f.eks være integrert på hovedkortet.

integrert på hovedkortet ja?

haha, det vil jeg gjerne se!! lenge siden du bygget en datamaskin eller var det bare en skrivefeil? :tease:

Lykke til med og bygge en laptop.

Hvorfor skal jeg bygge en laptop?

 

edit:

lykke til med å lære deg norsk :thumbup:

Endret av BeGj
Lenke til kommentar

Vell, du må opp i en høy prisklasse for å få en laptop med de nødvendige mulighetene til å oppgradere så er prisen såpass høy at det å handle 2 stasjonære maskiner frister mer.

Dessverre på billigere laptoper så er ikke skjermkortet løst, det er loddet fast i hovedkortet.

Og da må du bytte hovedkort, og da kommer det flere problemer, det må passe til chassiset du allerede har.

Og her kan det være forskjeller, og da har du ett hovedkort du ikke kan bruke og prisen begynner å stige ganske raskt.

 

Og da er det LIKE godt å bare kjøpe en ny bærbar med høyere specs først som sist... Oddsene er høye for at du kommer billigere ifra det.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle laptopper du kan bytte skjermkort på. Det kan f.eks være integrert på hovedkortet.

integrert på hovedkortet ja?

haha, det vil jeg gjerne se!! lenge siden du bygget en datamaskin eller var det bare en skrivefeil? :tease:

Lykke til med og bygge en laptop.

Hvorfor skal jeg bygge en laptop?

 

edit:

lykke til med å lære deg norsk :thumbup:

 

skjermkort ikke intrigrert i hovedkort?!

kan sikkert finne fler blilder av laptop hovedkort med eget skjermkort som er bakt inn i hovedkort.

http://repair4laptop.org/contrib/asus_pro_61s/pics/asus_pro_61s_laptop_take_apart_guide_8.jpg

Specifications:

 

15.6″ (HD, Glare Type)

Intel Core 2 Duo T5850 (2.1G, L2:2M)

ATI RADEON® HD4570 512MB VRAM

1.3MP Cam

RAM 3072(2048+1024)MB DDRII 800

320GB 5400rpm SATA HDD

DVD Super Multi

WLAN 802.11bgn

Vista Home Premium

6 cell battery

No Bag&Mouse

HDMI

Lenke til kommentar

Hei, jeg har en laptop med ett brukbart ATI Mobility Radeon HD 4650 grafikkkort.

Men jeg har lyst til å oppgradere til ATI Mobility Radeon HD 5870 eller noe.

Har skjekka litt og det virker litt vrient men slettes ikke umulig.

Da jeg så p[ kortet stod det:

Memory Type GDDR3, DDR2, DDR3

På ATI Mobility Radeon HD 5870 stod det:

DDR3, GDDR3, GDDR5

Jeg er veldig sikker på at pc-en har DDR2 minnebrikker, 3 gb ram. Har dette noe å si?

Jeg tror også at det er flere ting som må passe. Så da lurer jeg på hva jeg må se etter for å få det til å virke?

Du ser på å bytte ut et grafikkort som har en brukseffekt på 35W med et kort som bruker 50W, det blir et stort problem med tanke på kjøling. Din laptop er sannsynligvis laget for å kjøle et 35W skjermkort, og med 50W forbruk kan du forvente BSODs og over tid en død laptop. For ikke å snakke om hvor utrolig bråkete og varm laptopen vil bli.

Videre er det høyst sannsynlig at skjermkortet er loddet fast i hovedkortet for å spare plass (og penger), hvis det er loddet fast er det umulig å bytte skjermkort.

Om du kan bytte skjermkortet møter du også på problemet at hovedkortet ikke er laget for å takle mer strøm gjennom kretsene enn et 4650 drar, som vil føre til en død laptop fortere enn svint.

 

hehe, helt nytt for meg :dontgetit:

Da har du lært noe i dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...