Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trådløse signaler? Helt ufarlig?


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er en sammenheng eller ei mellom svulsten og direkte bruk av mobiltelefonen skal jeg ikke påstå , men for meg personlig og med ingen familiehistorie på denne typen svulst så ser jeg en klar sammenheng..

Allerede blitt påpekt. Men slike konklusjoner er dumme å dra.

Correlation does not imply causation

 

Det morsomte av alt er debatten om "monstermastene", som alle er så livredde for. Dem virker jo så skumle når det rager flere titalls meter opp fra bakken, derfor må dem være livsfarlige.

Bruker man lover i fra fysikken og måler magnetfelt og elektriske felt rundt disse ledningene, ser man at på 10-20 m er slike felt svakere enn det jorden selv har.

Lenke til kommentar

Om det er en sammenheng eller ei mellom svulsten og direkte bruk av mobiltelefonen skal jeg ikke påstå , men for meg personlig og med ingen familiehistorie på denne typen svulst så ser jeg en klar sammenheng..

Allerede blitt påpekt. Men slike konklusjoner er dumme å dra.

Correlation does not imply causation

 

 

Det finnes mange konklusjoner som kan være dumme å dra, mens andre konklusjoner kan være positive.

På 40-50 Tallet var det mange leger som dro en sammenheng mellom røyking og lungekreft uten at man egentlig hadde nok forskning som kunne påvise dette , takket være mange av disse legene ble det gjort grundigere undersøkelser (som forsåvidt ble prøvd hindret av tobakksindustrien mange ganger).

 

For å utdype litt så kan jeg jo fortelle at det er ikke kun korrelasjonen mellom svulsten jeg hadde og mobilbruken som har gjort at jeg har tatt den konklusjonen, men nettopp den varierende forskningen som har blitt publisert og ikke minst WHO's egen publiserte rapport ( http://www.cnn.com/2011/HEALTH/05/31/who.cell.phones/index.html ) .

For meg så var sammenhengen klar etter å ha lest rapporten og har gjort at jeg nå er mer forsiktig med bruken av mobiltelefoner generelt og passer også på å bruke headsett eller holde samtalene via speaker eller kortest mulig.

 

 

 

Lenke til kommentar

Den WHO-rapporten ble jo misbrukt heftig av media til å lage store overskrifter, skremme lesere og tjene penger. Konklusjonen i rapporten er jo "det er mulig mobilstråling kan føre til kreft". Altså ikke "mobilstråling fører til kreft!!!!" som avisene kom med. Stor forskjell.

 

I et par innlegg ovenfor kommer du med : Correlation does not imply causation , jeg har personlig forsøkt å forklare nettopp hvorfor jeg personlig tar mine forhåndsregler når det gjelder mobilbruk , men jeg føler at du på en måte påpeker at det er idioti å reagere på denne måten.

 

Uansett så tror jeg nok at forskerne bak WHO vet hva de holder på med og det er ikke uten grunn at både mobilselskapene og WHO selv kommer med klare anbefalninger på hvordan mobiltelefonene bør brukes (sjekk selv om du ikke tror meg, Apple ) der det anbefales at man holder telefonene på en viss måte (Iphone pekende diagonalt mot skulderen under en samtale eller med bruk av headset og en 15mm avstand fra kroppen).

 

Om du personlig mener at vi ikke bør bekymre oss for slike rapporter og heller ikke ta noen forhåndsregler så er det fint at du sier det i klartekst.

 

 

 

Lenke til kommentar

Malvado: Se hva han sa, f.eks:

"ble misbrukt heftig av media"

Poenget hans er ikke at det er ufarlig ELLER at det er farlig, men at folk ikk blir presantert dette på en objektiv måte, og dermed så får vi psuedovitenskap PRESSET nedover folket.

Det eneste jeg ser han sier er: "Media fremstiller dette som den nye svartedauden bare for å tjene penger, det som faktisk er funnet er noe helt annet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror verstingen er 3g og nyere varianter av mobilt bredbånd (på fanget). Effekten av det er det kanskje litt tidlig å si noe om. Det er definitivt farligere sammenlignet med vanlig trådløst nett fordi effekten er langt høyere. GSM er mindre skummelt enn 3G fordi det blir mindre absorbert i kroppen fordi frekvensen oftest er 900 (3G har høyere frekvens og derfor tar kroppen opp mer av signalene).

 

Blåtann tror jeg 100 % sikkert er ufarlig. Effekten er for lav. Jeg tror strålingen fra mobilen om den ligger på dashbordet i bile er mye høyere enn det som kommer fra blåtann handsfree settet rett mot øret.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...