Gå til innhold

Hvorfor ber man til den kristne Gud?


Anbefalte innlegg

Atlanterhavet:

 

Ja du har stor tro på hvor viktig du er i denne verden.

Gud hjalp deg en dag du var i trøbbel, mens andre gudfryktige mennesker gjennomgår all slags lidelser uten at gud løfter en eneste finger.

 

Angående han som ble frisk ved bønn.

Jeg tipper at det ikke er den første menigheten din har fått til forbønn for?

Har andre blitt like "mirakuløst" friske?

 

Hvis det ikke finnes tilfeldigheter, så vil det si at gud lar andre vokse opp i miljøer der de er så godt som forhåndsdømt til evig fortapelse.

Han lar mange tusen bli drept av naturkatastrofer og grusomme sykdommer.

Han lar mennesker bli født med psykiske og fysiske skavanker.

Han lar små barn dø i mors liv og ved fødselen.

 

Hvorfor?

 

Ja han skaper endog ateister, slik at han kan ha glede å pine disse i all evighet.

Det må eventuellt være gud sitt problem siden han ikke har klart å overbevise oss alle Og han tilgir oss ikke.( den himmelske Hitler) Gud får det som han vil ha det.

 

Endret av stein_m-
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vitenskapen har som oppgave å systematisk søke etter svar, mens religionen prøver å bortforklare og vrøvle bort ting.

Ja, eg høyrer PÅSTANDEN :D. Kvifor i verda skulle eg tru på han?

 

Når det gjelder bønn så kan ikke dette taes i fullt alvor, det ondes problem har vært diskutert i evigheter. Hvis bønn hjelper, hvorfor lider mennesker og ikke minst holocaust med tanke på de som døde der.( jo, jeg vet allerede svaret. fått det før)

Godt mogeleg du har fått svaret, men like tydeleg du ikkje har fatta det... Det vonde sitt problem har vorte diskutert i hundrevis, truleg tusenvis av år, ja, men kva i verda har dette med bøn å gjera? Det vonde sitt problem har med syndefallet å gjera, og ikkje med bøn. Sjølvsagt KUNNE Gud fråteke menneskja den frie viljen sin og "rydda opp", men Han VALDE å ikkje gjera det. Nett som foreldre VEL å ikkje rydda opp for borna sine til ei kvar tid, men overlet det til borna, med oppseding og opplæring for auga. Og Gud VALDE altså å gje menneskjet fri vilje då Han skapte menneskjet. Då tek han sjølvsagt og konsekvensen av valet, SÅ langt. Nett som foreldre gjer når dei gjev born høve til å velja. Ein kan ikkje først gje born lov til å velja, og så overstyra dei kvar gong dei vel ufornuftig....

 

Det groteske her i landet er indoktrineringen i barneårene, religion virker fordummende.De lærer ikke sunn kritisk sans, noe som faktisk er vesentlig i denne verden.

Kvifor meiner du religion er indoktring, meir enn å oppseda borna til å fara høfleg fram, ikkje slå andre eller eta med kniv og gaffel i staden for fingrane? Absolutt ALL oppseding vert "indoktrinering", om ein legg slike mål til grunn. Meiner du born skal gå på sjølvstyr, eller skal dei LÆRAST noko? Om du meiner det siste, kvifor er det MEIR indoktrinering å gje borna eit møte med Gud enn med gaffelen - unnateke då at det siste er meir vanleg i norsk kultur anno 2011? Hugs og at SN si menneskerettsfråsegn har gjeve nett FORELDRA åbyrgda for - og retten til å velja - born si oppseding, kva gjeld tru som alt anna. Har SN her trakka på sine eigne menneskerettar, meiner du, sidan SN gav foreldra retten til å oppseda (inndotrinera, om du vil) born gjennom ALL oppseding, og/eller har SN handla mindre intellingent ved å gje ein slik rett?

 

Kristne skal ikke ha særordninger i norge, det har de hatt for lenge.

Nokre døme på "særordningar" kristne har i dag? Hugs då at statskyrkje er ingen særordning for KRISTNE, men for "religiøst interesserte", truande har i over 150 år greidd seg SÆRS godt utan henne i Noreg!

 

håper på at kommende generasjoner blir kvitt denne børen kalt religion.

Redd for du vert skuffa her. Denne vona har ikkje-truande hatt i kring 2000 år, kva gjeld kristendommen. Kan du fatta at han står langt sterkare i dag enn enn då elleve ulærde menn fekk bodet: "Eg har fått all makt i himmelen og på jorda. Gå difor og gjer alle folkeslag til disiplar! Døyp dei til namnet åt Faderen og Sonen og Den heilage ande og lær dei å halda alt det som eg har bode dykk."? Og det endå så mykje motstand kristentrua har fått? KAN det vera nokre bønesvar ein ser, og ein Gud som ikkje TILLOT vantrua å sigra, sjølv om ho - menneskjeleg tala - var sterkaste parten?

 

Ellers kan du jo godt sjå litt på Russland. I årtier frå 1917 (på mange måtar frå 1906) til tidleg på 1990-talet var kristentrua beinleies forboden der, og vart prøvd nedkjempa med alle middel. Då jarnteppet opna seg tidleg på 1990-talet sto ho sanneleg sterkare enn nokon gong, og det er meir enn kva ho kan seia om den ideologien som kjempa mot henne der bak jernteppet ... Mange i vest vart visst storforundra over at kristentrua blømde slik i aust, men kristentrua har det med bløma meir og meir jo verre kår trua har. Så kristne syng som dei alltid sunge, her etter Samuel Stone (1868):

 

Mid toil and tribulation,

and tumult of her war

she waits the consummation

of peace for evermore;

till with the vision glorious

her longing eyes are blessed,

and the great Church victorious

shall be the Church at rest.

 

Dette løftet fekk krisne for 2000 år sidan, og dagen for oppfylling kjem nærare og nærara. Eit anna løfte var og klårt samstundes: "Dersom desse (Jesu etterfylgjarar) teier, so skal steinane ropa."

 

("She", "her" og "THE Church" omtalar her kyrkja som "samfunnet av dei heilage/dei truande", ikkje noko kyrkjesamfunn som religiøs organisasjon - og difor vert og songen nytta heilt på tvers av kyrkjesamfunn, for dei truande sitt samfunn er EITT, og noko heilt anna enn "religiøse organisasjonar" kalla "kyrkja"!)

Lenke til kommentar

Ja han skaper endog ateister, slik at han kan ha glede å pine disse i all evighet.

Det må eventuellt være gud sitt problem siden han ikke har klart å overbevise oss alle Og han tilgir oss ikke.( den himmelske Hitler).

Neidå, han SKAPTE ikkje ateisten. Han skapte eit menneskje i morslivet, eit menneskje med frie val og eit menneskje som VALDE å låna øyra til ateismen i staden for Gud. Og Gud gav nok menneskjet fri vilje (ein viktig ting som skil menneskjet frå dyra!) - men og ÅBYRGDA for dei val dei gjer.

 

Ellers: Gud har slett ingen glede av å pina noko menneskje, han har då sjølv skapt det. Eldsjøen vart slett ikkje skapt for menneskjet, og Biblene seier om han at "Gakk burt frå meg, de bannstøytte, til den ævelege elden, som er tilbudd åt djevelen og englane hans! Kjem menneskje hit, er det alltid av di dei har VALGT ein veg som gjev den konsekvensen. Gud tilgjev og tilbudet om tilgjeving gjeld ateisten og, som alle andre. ALLE kan framleis søkja til krossen og beda om tilgjeving. VEL derimot ateisten (eller nokon annan) å slå vrak på tilbodet, ja så har og same ateisten (eller andre) VALD å ta konsekvensen sjølv. Hugs at Gud er og ein RETTFERDIG Gud, ikkje berre det ein høyrer mest om - ein frelsande Gud. I dag står dette siste i fokus for Guds handlemåtar, men ein dag skal fokuset skifta. Då er "nådetida" slutt, og tida kjem kor Gud syner seg som "fortærande eld" i staden.

 

Gud får det som han vil ha det.

Heilt rett, NETT som han ynskjer det. Tek det til å demra for deg kva ordet ALLMEKTIG tyder?

Lenke til kommentar

Ja han skaper endog ateister, slik at han kan ha glede å pine disse i all evighet.

Det må eventuellt være gud sitt problem siden han ikke har klart å overbevise oss alle Og han tilgir oss ikke.( den himmelske Hitler).

Neidå, han SKAPTE ikkje ateisten. Han skapte eit menneskje i morslivet, eit menneskje med frie val og eit menneskje som VALDE å låna øyra til ateismen i staden for Gud. Og Gud gav nok menneskjet fri vilje (ein viktig ting som skil menneskjet frå dyra!) - men og ÅBYRGDA for dei val dei gjer.

 

Ellers: Gud har slett ingen glede av å pina noko menneskje, han har då sjølv skapt det. Eldsjøen vart slett ikkje skapt for menneskjet, og Biblene seier om han at "Gakk burt frå meg, de bannstøytte, til den ævelege elden, som er tilbudd åt djevelen og englane hans! Kjem menneskje hit, er det alltid av di dei har VALGT ein veg som gjev den konsekvensen. Gud tilgjev og tilbudet om tilgjeving gjeld ateisten og, som alle andre. ALLE kan framleis søkja til krossen og beda om tilgjeving. VEL derimot ateisten (eller nokon annan) å slå vrak på tilbodet, ja så har og same ateisten (eller andre) VALD å ta konsekvensen sjølv. Hugs at Gud er og ein RETTFERDIG Gud, ikkje berre det ein høyrer mest om - ein frelsande Gud. I dag står dette siste i fokus for Guds handlemåtar, men ein dag skal fokuset skifta. Då er "nådetida" slutt, og tida kjem kor Gud syner seg som "fortærande eld" i staden.

 

Gud får det som han vil ha det.

Heilt rett, NETT som han ynskjer det. Tek det til å demra for deg kva ordet ALLMEKTIG tyder?

 

Får begynne med det siste. Han har faktisk en pervertert glede av å pine mennesker, siden han får det som han vil.(eller er det for sent å bli tilgitt i perleporten) :D

 

Skal vi trues til tro eller?

 

Fortjener en slik Gud tilbedelse?

 

Føler at religiøse er så opptatt av blod og straff, at dere nesten gleder dere til dommedag. For da skal vi syndere få ett HELVETE.

Når det gjelder tilbud, så har jeg kun truffet falske profeter.

La oss si at av jordens befolkning er 1 milliard kristen, dvs at 5 milliarder skal rett til HELVETE.

Klarer du da å se på dette eller har du nok med å knele? :D

Husk øverlands ord: du skal ikke tåle så inderlig vel...osv

 

http://www.youtube.com/watch?v=3CFSFOSjPes

 

Husk at ingen er så blind som den som ikke vil se og ingen er så døv så den som ikke vil høre.

 

Får ta det andre senere.

Endret av stein_m-
Lenke til kommentar

Ja du har stor tro på hvor viktig du er i denne verden.

Gud hjalp deg en dag du var i trøbbel, mens andre gudfryktige mennesker gjennomgår all slags lidelser uten at gud løfter en eneste finger.

Tru på kor viktig eg er? På ingen måte! Alle Guds born er viktige for Gud, og alle får bønesvar - men slett ikkje alltid det svaret ein ynskjer. Her fekk du kva du sjølv eit spurde etter, eit døme på (tydeleg) bønesvar, men eg har mange gonger bedt og fått svara "nei, ikkje no" og "nei, dette er ikkje til det beste for deg i lengda". Trur eg kan seia at alle truande, om ein ikkje er HEILT ny på vegen, har opplevd alle typer svar, mange gonger. Og svaret er - nett som kva gjeld foreldre og toåringar - like ofte "nei, ikkje beste i lengda", eller "vent og gjev tål", som "ja".

 

Angående han som ble frisk ved bønn.

Jeg tipper at det ikke er den første menigheten din har fått til forbønn for?

Har andre blitt like "mirakuløst" friske?

Me bed sjølvsagt for alle me veit er sjuke når me samlast til bøn (stort sett i alle høve, det hender nok folk vert utegløymde av likesæle, diverre, men aldri av vond vilje). Og nei, sjølvsagt har ikkje alle vorte friske, har eg nokon gong sagt at Gud berre svarar ja på bøn? Me bad til dømes for ein eldre mann som brått vart sjuk og kom på sjukehus - ein stad kor han aldri hadde vore før, for han hadde kva folk kallar "jernhelse". No, me ville jo gjerne at han og skulle verta frisk att då, så snart som råd var. Me visste han var sakna både her og der, og me sakna han no i forsamlinga og. Ja, han vart frisk, men det tok faktisk mykje lengre tid før han vart frisk enn kva lækjarane fyrst hadde trudd. Han friskna til heilt som vanleg til han var oppegåande, men så vart det brått stopp, og heim kom han ikkje før etter doble tida av vanleg. Jaja, DET hadde og ei meining, kan ein godt seia når ein ser attover. Den mannen hadde MYKJE arbeid som truande å gjera på sjukehuset, mi sine røynsler og sin "personlege dugleik" for å ei slik oppgåve, og no var han sjuk nok til at han ikkje hadde noko anna å forsømma - men frisk nok til å gjera nett eit slikt vitnearbeid.

 

Hvis det ikke finnes tilfeldigheter, så vil det si at gud lar andre vokse opp i miljøer der de er så godt som forhåndsdømt til evig fortapelse.

Han lar mange tusen bli drept av naturkatastrofer og grusomme sykdommer.

Han lar mennesker bli født med psykiske og fysiske skavanker.

Han lar små barn dø i mors liv og ved fødselen.

 

Hvorfor?

Av di menneskjet har fått ein fri vilje - som OG vil seia viljen til å velja det vonde. Gud er slett ikkje som "curlingforeldre" som legg livet til rette for at menneskjet skal ha det sutelaust! Menneskjet vel sjølv, og menneskjet har åbyrgd for vala sine. Gud grip inn, og Gud grip inn når HAN ser det tenleg, og slik HAN ser det tenleg. Ikkje slik ME ynskjer til ei kvar tid. Hjelpe meg, ein skulle gjeve toåringar livet slik DEI ynskjer til ei kvar tid!

 

Trur ellers eg for eigen del avrundar der. Ikkje av di dette var uinteressant diskusjon på nokon måte, men det er eit tidsspørsmål. Kan godt vera eg kjem att i diskusjonen seinare, men like godt vera eg ikkje gjer det.

Lenke til kommentar

Har du noen eksempler på at bønn hjelper?

Å ja då, skal ta to, eit eg har opplevd direkte på meg sjølv og eitt eg har sett hjå vener. Var i unge år på fottur i heia, åleine, og ei mil og to frå folk. Fall og skadde meg, så eg hadde på ingen måte høve å gå heim, to steg, og eg sokk saman att. Dette var og før mobiltelefonen si tid (om han fanst ennå då i det heile låg han i prisklassen to månadsløner å kjøpa, ei timelønn å nytta eit par minutt, og hadde vekt som ein middels koffert på ein flyplass) så slikt kunne eg ikkje nytta, og foreldra var på borte og kom heim neste dag. Ikkje noko problem å vera i heia sjølvsagt på ein klår haustdag, men når natta kjem og nattefrosten med, vert det "litt" annleis å vera på opne heia. At det skulle koma folk var ikkje å tenkja på, det var slett ikkje folk i nærleiken kvar dag på dagtid om hausten, og slett ikkje når det kveldast. Jau, sanneleg, utpå kvelden var det sammeleg ei LYKT som lea på seg! Jaja, var ikkje anna å gjera enn å gaula kva ein var god for. Lykta vart ført av ein bonde, som eit par timar tidlegare på kvelden, etter at eg fall, brått "fekk slik uro på seg for ei av sauene sine og MÅTTE avstad". Javel ja, kven var det som gav han DEN uroa då... (Saua hadde han ellers funne der ho burde vera før eg såg han, og ho hadde det som ho burde ha det, men han hadde fått "innfallet" å taka ein annan veg heim "sidan lufta var så klår, og no ER her i heia med lykt likevel"...)

 

Så, dette er et bevis på at bønn finnes fordi en bonde valgte å ta seg en tur uti skogen fordi det er fint vær?

Virker mer som tilfeldigheter ;)

 

 

edit: Og til det andre du skrev om, så kan en vel si at kroppens veier er uransaklige :)

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Hvis det ikke finnes tilfeldigheter, så vil det si at gud lar andre vokse opp i miljøer der de er så godt som forhåndsdømt til evig fortapelse.

Han lar mange tusen bli drept av naturkatastrofer og grusomme sykdommer.

Han lar mennesker bli født med psykiske og fysiske skavanker.

Han lar små barn dø i mors liv og ved fødselen.

 

Hvorfor?

Av di menneskjet har fått ein fri vilje - som OG vil seia viljen til å velja det vonde. Gud er slett ikkje som "curlingforeldre" som legg livet til rette for at menneskjet skal ha det sutelaust! Menneskjet vel sjølv, og menneskjet har åbyrgd for vala sine. Gud grip inn, og Gud grip inn når HAN ser det tenleg, og slik HAN ser det tenleg. Ikkje slik ME ynskjer til ei kvar tid. Hjelpe meg, ein skulle gjeve toåringar livet slik DEI ynskjer til ei kvar tid!

 

Trur ellers eg for eigen del avrundar der. Ikkje av di dette var uinteressant diskusjon på nokon måte, men det er eit tidsspørsmål. Kan godt vera eg kjem att i diskusjonen seinare, men like godt vera eg ikkje gjer det.

Hva har naturkatastrofer, vannskapelser, dødfødte, sykdommer å gjøre med fri vilje?

 

Hvordan dømmes en som vokser opp i et ateistisk, kriminelt rusmiljø?

Små sjanser for at han/hun finner frelse.

 

Hvordan dømmes en som vokser opp som hinduist, muslim eller buddist?

Lenke til kommentar

Finner det ganske utrolig, og temmelig håpløst, at kristne tviholder på ALT som støtter deres bønne svar mens de med glatt ansikt forkaster alt som sier det i mot. Men det er vel et utslag av min lille "hypotese" om at religiøse slettes ikke er ærlige hverken med seg selv eller andre når det kommer til sin tro, der alle jeg har møtt har brukt enorme mengder med confirmation bias ala det vi ser Atlanterhavet har brukt i denne trådeen, der selv TANKEN på å prøve å la være å be for å se om det gir samme utslag får ham til å rygge bakover i opplært frykt, for tenk om gud ikke vil svare mer om han prøver dette?

 

De aller fleste kristne anser seg selv som ærlige mennesker og på de fleste områder er de sikkert det (jeg har en historie eller to som sier noe annet, men det kan jo være at jeg er eksponert for noen dårlige kristne og uansett blir det bare min subjektive mening...), men på området som ombefatter deres tro er de utrolig uærlige! De juger for seg selv og andre, bevisst eller ubevisst, om sannhetene i bibelen (som jo ikke er annet enn påstander og som ikke engang er førstehånds påstander, men likevel klarer de å lage sannheter av det i den tro at bare det er sant for dem så er dette sannhet...) og bruker enorme hauger med confirmation bias (altså fremhever alt som taler for deres sak og nekter plent å engang se i rettning av ting som ikke taler deres sak...) og kognitiv dissonans (der de småjuger for seg selv der de "bygger" sine påstander på andre påstander for å få "sannheter" som overhodet ikke er sannheter). Alt dette gjør kristenmannen (og religions mannen) til de mest uærlige menneskene jeg vet om. Og på toppen av det blir de opplært til å tro at de er ærligere enn folk flest fordi de tror på påstander... :roll:

 

Merkelig hvordan de klarer å se helt vekk fra store og omfattende tester av bønn (kjøpt og betalt og iscenesatt av store kristne menigheter) som sier at bønn ikke hjelper. En trenger jo bare en titt på afrika for å se at det ikke hjelper en dritt, for ville virkelig en god gud ha hjulpet ei gammal tante her i landet med noen ubetydelige plager mens han lar millioner av barn dø av sult? Er dette en god gud for kristenmannen? Spørsmålet de religiøse BØR stille seg er hvorfor gud sender sykdommer og andre plager på folk i det hele tatt når han bare helbreder dem. Hva er vitsen liksom? Å vise seg for skaren av folk som er ignorante nok til å tro på disse påstandene? Kan nesten virke slik. Men heller ikke dette er kristenmannen ærlig nok til å innrømme, da komemr default regla om at guds veier er uransakelige inn...

 

Hva med å være ærlig Atlanterhavet? Mot deg selv og mot andre? Klarer du det? Eller er du så hardt indoktrinert og ute av stand til å tenke selv at din egen integritet ikke betyr noe lenger? Samme om du juger så lenge du juger for gud liksom, han vil jo forstå og tilgi, ikke sant? Men kjenner jeg kristenmannen rett nekter han å innse at han juger og at han er uærlig mot seg selv og andre, det er dette som er kognitiv dissonans og DET bruker kristenmannen store mengder av.

 

Men jeg tror ikke at noen kristenmann vil forstå dette med hvorfor en ateist som før var kristen føler en enorm frihet og ærlighet etter at de la kristendommen på hylla, det må oppleves for å føles. Den friheten de føler som kristne er som ingenting å regne mot den friheten en ateist føler, for han er nemlig fri....

Lenke til kommentar

For sikkerhets skyld burde vi vel be ikke bare til én gud, om vi først tror det er noen muligheter der. Det burde gå en bønn til alle entiteter det har blitt bedt til gjennom tidene, inkludert Joe Pesci.

 

Vi kan like godt konstruere noen nye guder å be til også, for de vil ha like stor sjanse for å svare som resten. Så lenge lottokupongene er gratis, så bør du fylle inn så mange ulike rekker som mulig.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
Nett som foreldre gjer når dei gjev born høve til å velja. Ein kan ikkje først gje born lov til å velja, og så overstyra dei kvar gong dei vel ufornuftig....

 

 

Ironisk uttalelse fra noen som hadde sendt barna sine på kostskole/fryse de ut av familien hvis de velger å ha sex utenfor ekteskapet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men bønn virker jo beviselig ikke.

Difor dei to døma eg gav i førre innlegget ikkje virka meiner du? Vitskapen greier ikkje prova, med sine metodar, AT bøn verkar, og difor dreg nokre den konklusjonen at det er "prova" at bøn ikkje verkar. At dette er UTANFOR kva vitskapen maktar å handtera, er visst fjernaste tanke for alle som har bøygd kne for den heilage og ALLVITANDE vitskapen...

 

Vitskapen greidde lenge korkje fatta eller prova kvifor floga flaug heller, etter alle vitskaplege målemetodar skulle dette vera umogeleg. Flogene visste ikkje om dette problemet, så dei flaug likevel - for dei hadde sjølv røynsle for at dei kunne dette. Nett slik er det med truande og bøn og!

Helt riktig, eksemplene dine viser ikke at bønn virker. Rene tilfeldigheter som skjer om man ber eller ikke betyr ikke at bønn virker. Uavhengig forskning som ikke bare baserer seg på to historier har vist at bønn ikke fungerer.

 

Det du skriver om fluer og at forskerne ikke skal ha klart å forklare hvordan de flyr er bare tull, som du kan lese her:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bumble_bee#Flight

 

Forskerne vet veldig godt hvordan fluer kan fly, og det bryter ikke med noen naturlover. Dette har de også visst lenge. Så denne kunnskapsløsheten din bare avslører deg.

 

Hvorfor ber man til den kristne Gud?

Fordi den kristne Gud (som Jesus Kristus viste) står klar til å hjelpe mennesket.

Men bønn virker jo beviselig ikke.

At Gud ikke svarer alle, betyr ikke at han ikke svarer noen.

Forskning viser at det ingen får svar.

 

At Gud ikke svarer alle, betyr ikke at han ikke svarer noen.

Så hvis seks personer ber til gud om å få 6 på terningkast, og alle får det, har gud besvart alle bønnene deres?

Ja det kan umulig være tilfeldig, sansynlighten for det er alt for liten. Men i og med at det altid gjenstår en liten sansynlighet, kan du jo alltid hevde at det var tilfeldig, selv om det ikke var det.

 

8238835-throwing-six-dices-on-a-stone-floor.jpg

Argumentasjonen din er som vanlig totalt blottet for enhver innsikt. Usannsynlige ting skjer faktisk hele tiden. Er du klar over hvor ekstremt lite sannsynlig det er at du sitter der du gjør akkurat nå og leser akkurat dette?

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig gudene som bestemmer hvem som skal vinne i alle verdens lotterier, hvem som skal bli statsoverhoder, hvem som skal treffes av lynnedslag, hvem som skal dø av haiangrep, hvem som skal dø i terroristangrep, hvem som bli en del av denne listen; http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unusual_deaths , hvilke løv som skal falle hvor på bakken, hvilke gresstrå som skal stikke ut av jorden først, hvilke fisk som skal hoppe hvor, hvilke vannmolekyler som skal land hvor i regn og flom, osv.

 

Kanskje også hvilke barn som skal rammes av kreft, hvis det ikke er for sannsynlig.

Lenke til kommentar

Men bønn virker jo beviselig ikke.

Difor dei to døma eg gav i førre innlegget ikkje virka meiner du? Vitskapen greier ikkje prova, med sine metodar, AT bøn verkar, og difor dreg nokre den konklusjonen at det er "prova" at bøn ikkje verkar. At dette er UTANFOR kva vitskapen maktar å handtera, er visst fjernaste tanke for alle som har bøygd kne for den heilage og ALLVITANDE vitskapen...

"Vitenskapen" sier ikke det, da sier man heller at "intet kan bevises". Hvem er nå egentlig "vitenskapen"? Den består av forskere, og seriøse forskere påstår aldri at hvis noe ikke kan bevises så er det et bevis for det motsatte.

 

For øvrig er den siste setningen temmelig meningsløs. "Vitenskapen" har nok ikke påberopt seg noen hellighet, ei heller allvitenhet.

 

Det er heller ingen hold i at bønn virker, selv om det er mange troende. Nettopp fordi man ikke kan bevise hverken at bønn virker eller ikke virker så har man inntil videre intet grunnlag for å påstå noe som helst. Alle effekter av bønn kan derfor like mye skyldes andre forhold enn selve bønnen. Jeg foreslår at du leser deg opp litt på bla. metodefag, som f. eks statistikk, spesielt dette med det som gjerne omtales som "skjulte variable" som enkelt sagt går ut på at man ikke skal uttale seg om noe med mindre man har kartlagt alle faktorer som kan tenkes på å påvirke et gitt resultat.

 

Vitskapen greidde lenge korkje fatta eller prova kvifor floga flaug heller, etter alle vitskaplege målemetodar skulle dette vera umogeleg. Flogene visste ikkje om dette problemet, så dei flaug likevel - for dei hadde sjølv røynsle for at dei kunne dette. Nett slik er det med truande og bøn og!

Og hva så? "Vitenskap" er ingen konstant mengde kunnskap, men er hele tiden i utvikling etter hvert som forskerne innen de ulike disiplinene finner ut mer og mer. At man tidligere ikke greide å bevise noe, men nå kan det svekker ikke "vitenskapen" på noen som helst måte og er bare en dårlig avsporing.

 

Dessuten legger jo argumentet opp til - helt i følge din egen logikk og utsagn - at siden fluas uforklarlige flygerevner nå er løst, så åpner du jo logisk opp for muligheten til at også bønn kan forklares i fremtiden.

Lenke til kommentar

Poenget er: hvordan kan du dømme noen for å ikke bruke sin makt til å hindre det onde hvis du ikke gjør det selv?

Hva vet du om det da? Tenk om han faktisk gir det meste av det han tjener til de fattige og hjelper til i en ti tolv organisasjoner som hjelper folk? Du VET faktisk ikke om han er hjelpsomheten selv og den ondes bekjemper personlig...

Lenke til kommentar

Ja du har stor tro på hvor viktig du er i denne verden.

Gud hjalp deg en dag du var i trøbbel, mens andre gudfryktige mennesker gjennomgår all slags lidelser uten at gud løfter en eneste finger.

Tru på kor viktig eg er? På ingen måte! Alle Guds born er viktige for Gud, og alle får bønesvar - men slett ikkje alltid det svaret ein ynskjer.

Nei. Når man ber, og det ikke skjer så mye, eller det skjer stikk motsatt av hva man har bedt om. Da skal man jo selvsagt ikke tolke dette til at: "There is no innvisible almighty god" - men man skal tolke det som at: Man ikke får det svaret man alltid ønsker. Dette må være tidenes beste bortforklaring for at man ikke får det bønnsvaret man ønsker fra en Gud.

 

Hvis du ber av hele ditt hjerte til Gud om at alle sultende barn i rundt om i verden, ikke lenger skal sulte, da burde Gud ha latt det regne mat ned fra himmelen. For hvorfor skulle han ikke ville innfri dette ønsket? Jeg snakker nå om den allmektige Guds-ideen, og ikke den Guden folk har inne i seg i form av mot, styrke og fornuft...

Hvis det ikke finnes tilfeldigheter, så vil det si at gud lar andre vokse opp i miljøer der de er så godt som forhåndsdømt til evig fortapelse.

Han lar mange tusen bli drept av naturkatastrofer og grusomme sykdommer.

Han lar mennesker bli født med psykiske og fysiske skavanker.

Han lar små barn dø i mors liv og ved fødselen.

 

Hvorfor?

Fordi det ikke er han som har skapt oss, da han bare er et åndemenneske som lever oppe i hodene våre. Den virkelige verdenen kan være hard, rå og brutal. Se til Afrika og hvordan dyrene lever, og se hvor brutal naturen egentlig er. Hvis for eksempel det er en Guddom som står bak skapelsen, altså evolusjonen, av mennesket, så må det være en ond Gud, ikke noen god Gud: For det er generelt sett ikke noe godt å leve. Så når Gud skaper liv, så er han ond, fordi han skaper liv som ikke kan unngå å møte lidelse. Håper dette besvarte spørsmålet ditt.

Av di menneskjet har fått ein fri vilje

 

Fri vilje eksisterer ikke, den er en illusjon, fordi du ikke hadde noe valg da du ble født om at du ville leve. Dermed blir dommen også etter døden, svært umoralsk av Gud selv, siden han rett og slett kunne unngått å skapt deg, og at du da hadde sluppet helvete. Vi har ikke fri vilje, fordi det er mange ting vi må gjøre enten vi vil eller ikke. For eksempel spise, drikke, drite, pisse, pruppe, prompe, nyse, blunke, hoste, tenke. Og når det gjelder tenkning, så kan vi heller ikke alltid tenke hva vi vil.

Mange på grunn av sykdommer, (f.eks. tvangstanker og liknende) og mange fordi det til en hver tid vanskelig å ta det riktige valget, og så videre.. Vi har en begrenset fri vilje, når friheten, (Jf. fri vilje) er begrenset, så kan man ikke snakke om en fri vilje, men en vilje, og den viljen styres ofte av følelser, eller impulser og så videre, og det er mange ganger man vil noe (fri vilje) gjennomfører det, og så angrer etter på, og når man angrer etterpå, var viljen helt fri, dersom man egentlig ville ha handlet annerledes dersom man hadde visst bedre? Helt fri? Nei, viljen er bundet av mange faktorer, blant dem er kunnskaper om hvilke valg som er de beste valgene, som man på forhånd ikke alltid kan vite konsekvensene av.

 

Fri vilje eksisterer ikke. Vilje eksisterer.

 

 

Gud er slett ikkje som "curlingforeldre" som legg livet til rette for at menneskjet skal ha det sutelaust!

Da burde han ta dette i betraktning når han skal begynne å dømme levende og døde på dommens dag... Fordi han har laget en sånn forferdelig verden å bo i, og så vannvittig urettferdig verden, hvor noen sulter seg til døde mens andre mesker seg og blir feite som juling, så er det hans egen skyld at det er ondskap i verden, begått av mennesker... Siden Gud er allvitende, så visste han at Breivik kom til å gjøre det han gjorde, likevel skapte han Breivik. Hvorfor?

 

Trur ellers eg for eigen del avrundar der. Ikkje av di dette var uinteressant diskusjon på nokon måte, men det er eit tidsspørsmål. Kan godt vera eg kjem att i diskusjonen seinare, men like godt vera eg ikkje gjer det.

Håper du også besvarer det jeg kom med her, grundig, og på en god måte. =) Det betviler jeg at du klarer, på en god måte. Men vi får se! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...