Gå til innhold

Komplett Data - Tilbake i tid!


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med et tilnærmet perfekt eksemplar av Komplett Data sin prisliste datert 12.02.00. Aner ikke hvordan jeg har klart å ta vare på det så lenge, men det er nå så.. Ble iallefall en gang plukket opp hos Komplett Data i Larvik (lagt ned nå).

 

Ønsker nå å mimre litt sammen med de som er intererssert! Utdrag fra prislisten:

 

Pioneer DVD- Rom 10x/40x Slot in - 1195,-

Asus P2B-DS, Intel BX, 4x AGÅ, 2x ISA, 1x AGP, 4xSDRAM, ATX dual CPU, UW-SCSI onboard - 4795,-

Intel Pentium III 550, Boxed versjon med Intel vifte og 3 års garanti, FCPGA-versjon - 2895,-

256MB SDRAM, 168 pins 133 Mhz. bushastighet - 3495,-

Western Digital AWD307AA 30700MB harddisk, ATA/66, 2MB CACHE, 5400 RPM - 2595,-

3Dfx Voodoo3 3500 16MB AGP m7TV-utgang og TV-tuner, retail versjon med flere spill - 2295,-

Plextor PX-W12432-TI, intern SCSI CD-RW brenner, 12X skriv/4x overskriv, 32x les, med software ++ - 3695,-

Tastatur, type Logitech Cordless Desktop, trådløst - 1095,-

 

Det var tider deg folkens! Tider hvor iallefall jeg gikk til innkjøp av AMD K-6-2 3D now 450 Mhz (1595,-) !!

 

Noen eldre prislister ute og går? I papirformat altså.. Hva hadde dere på den tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enellerannen plass har jeg liggende et Byte (var i sin tid kongen av datamagasin) fra 1985 eller deromkring. Det er utrolig morsomt å lese annonsene!

 

Husker at jeg kjøpte en KJEMPESVÆR harddisk i '92 til billige 2500 kroner. 200 megabyte. :p

Og kollegene mine mente at jeg var splitter pine gal som kjøpte 16 meg ram til PCen - det var tross alt fire ganger mer enn hva de raffe maskinene deres hadde!

 

AH!

Minner!

 

- grå -

Lenke til kommentar

Jeg syns Håvards Anbefaling av skjermkort er litt morsom jeg:

 

nVidia RIVA TNT2/TNT2 Ultra

 

Dette er nVidias aller nyeste skjermkort. Klokket mye høyere enn sin eldre bror TNT, og med dobbelt så mye RAM, skulle det meste ligge til rette for en ny "ytelseskonge". Og på den rette maskinen er TNT2 nettopp det, verdens raskeste 2D/3D skjermkort for hjemmemarkedet. Men dessverre er det også slik at det er verdens dyreste også. Men slik er det oftest - man får det man betaler for. Jeg vil ikke anbefale noen med dårligere enn PII 400 å anskaffe et slikt kort, TNT2-kortene trenger nemlig masse rå CPU-kraft for å komme til sin rett. Og forer du et TNT2 Ultra kort med en PIII 500 prosessor, da viser TNT2 kortet virkelig muskler med å pumpe ut omkring 45fps i den knallharde "crusher" testen i Quake2 (1024x768). Og da henger ikke engang det enda ikke utgitte Voodoo3 3500 med i svingene! Så det er ingen tvil om at TNT2 har et helt utrolig fartspotensiale, bare den parres med en kraftig nok CPU. Skal du ha det ultimate skjermkortet for din raske Slot1 maskin, gå for TNT2 Ultra.

Lenke til kommentar

Plextor PX-W12432-TI, intern SCSI CD-RW brenner, 12X skriv/4x overskriv, 32x les, med software ++ - 3695,-

 

Den her hadde jeg! :) Den var jo råd med 12X skriv!!! De andre ventet jo en halvtime eller kanskje et kvarter på CDene sine, og de kom til meg for å brenne ting. Det som var skuffende er at selv med SCSI standard fikk jeg en del buffer... underrun? nei så lenge siden at jeg ikke husker hva det heter en gang. Synd at den ikke hadde burnproof :)

Lenke til kommentar

hehe. artig lesning!

 

Når man ser på prisene, og tar i betraktning at dette er 3 år siden (med inflasjon og alt) så er jo prisene sett fra dagens perspektiv enda høyere!

 

F.eks. 1300 kr i år 2000 ville vært 1462kr idag! (med 4% årlig inflasjon)

 

villt som verden spinner...

Lenke til kommentar

Har en ordrebekreftelse på jobben fra 1992, hvor en 386SX 25Mhz med 8MB RAM og 40MB harddisk kostet 25000,-.

Det som er sykt med dette, er også at de som den gang var ansvarlig kjøpte inn 10 stk. HP Laserjet III printere (4 sider i minuttet) til 15000 pr. stk. slik at alle kontorene hadde hver sin.

Idag kjører jeg en HP 1200 med nettverkskort til ca. 4000 som felles skriver for alle disse kontorene.

 

Arcade

Lenke til kommentar

Min første PC var en Amstrad PC1512 kjøpt i 1986 for ca kroner 9000,-

Den hadde 2 stk 5 1/4" diskettstasjoner og ingen harddisk.

512 står for minne og betyr at den hadde 512Kb (kilobyte, 0.5MB!!)...

 

Husker jeg kjøpte en harddisk til den med svimlende 10MB for rundt 2000,-

Senere ble det en 80MB SCSI disk til kroner 4500,- i 1987 (eller deromkring).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...