Gå til innhold

Arbeidsgiver har lurt oss?


MoonGirl

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg her.

 

Saken er at jeg tror kjæresten min som ikke er norsk statsborger har blitt utnyttet på jobb, med å få alt for lite lønn.

 

Han har ikke fast kontrakt enda men jobber som ekstrahjelp på en resturant. Han har jobbet 175 timer dag og natt (helg og ukedag) og mottok kr. 11200 kr. Dette er med 50% skatt fradrag. Ut i fra det jeg har kommet frem til så har han mottat kr. 128 kr/t. De meste av timene er på natt.

 

Det går vel ikke ann å tjene så lite? Hva skal vi gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du snakker med andre som jobber med det samme som typen din og spør de om lønna.

Du kan kontakte arbeidstilsynet eller LO.

 

Det sagt så er vel ikke restaurantarbeider et godt betalt yrke i norge? føler det tilstadighet er i media om hvor lite penger de tjener.

 

Du må nesten se hva som står i kontrakten angående jobbing og eventuelt tillegg.

 

mest sannsynlig så det ordinær jobbing på kvelden ansatt som ekstrahjelp uten behov for mer kompetanse en det som gies i opplæringen på stedet og dermed ikke en jobb som vil kvalifisere til høy timelønn.

 

men det siste der blir synsing ut ifra egne erfaringer og kunnskap mottatt av venner og bekjente.

Lenke til kommentar

Selvsagt har han krav på minstelønn. Allmenngjorte tariffavtaler er en avtale som gjelder for ALLE, som tar for seg arbeidsvilkår og lønn. Dette er Norge, ikke Afrika :p

 

Bombe at en arbeidsgiver prøver seg på en utlending. Hvis jeg husker rett så har han krav på 143 kroner timen hvis han er over 18år, og det er minstelønn for ufaglært uten erfaring.

I tillegg kommer 50% tillegg for overtid samt tillegg på rundt 30-40kr timen hvis det er helgearbeid.

 

Jeg ville tatt en telefon til arbeidstilsynet først før du snakker med sjefen, så dem kan gi deg noen våpen å slå i bordet med til sjefen din.

Og at han har jobbet uten arbeidskontrakt er heller ikke lov. Da altså sjefen som er synderen og ikke dere. Men håper han har ført alle timene sine i tilfelle dere må opp i forliksråd.

Endret av Laohn
Lenke til kommentar

http://www.fellesforbundet.no/Lonns--og-arbeidsvilkar/Overenskomster/Hotell-restaurant-og-reiseliv---avtaler-2010---2012/Riksvtalen-for-hotell-og-restaurant-2006---2008-2006---2008-Satser-fra-1-april-2007/?attachment=true

 

Der er tariffene for hotell og restaurant, i alle fall.

 

Men så og si uansett virker det lite. Over 170 timer så skal han vel ha rett på i alle fall noe overtid?

Lenke til kommentar

Kontrakter skal da også inneholde prøvetid? "Denne kontrakten gjelder fra da og da, men så og så lenge er det prøvetid og disse begrensede betingelsene gjelder i denne perioden".

 

Jeg ville i alle fall prøvd en samtale før jeg prøvde å forlange noe. Be om kontrakt i første omgang, lese den, se at den er ok, underskrive eller eventuelt krangle (alt etter som den er ok eller ei). Man vil ikke skape dårlige vibber mellom seg selv og arbeidsleder, spesielt ikke som ekstravakt.

Lenke til kommentar
§ 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale

 

(1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen.

 

(2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

 

(3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.

 

I arbeidsavtalen bør han også få inn at han skal minimum ha lønn etter tariff.

 

http://www.fellesforbundet.no/Lonns--og-arbeidsvilkar/Overenskomster/Hotell-restaurant-og-reiseliv---avtaler-2010---2012/Riksvtalen-for-hotell-og-restaurant-2006---2008-2006---2008-Satser-fra-1-april-2007/?attachment=true

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.fellesfor...attachment=true

 

Der er tariffene for hotell og restaurant, i alle fall.

 

Men så og si uansett virker det lite. Over 170 timer så skal han vel ha rett på i alle fall noe overtid?

 

Det rette spørsmålet i denne diskusjonen er; Har bedriften han jobber for signert noen tariff med en evt. fagbevegelse? Hvis ikke dette er gjort trenger ikke bedriften å følge noen som helst tariff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.fellesfor...attachment=true

 

Der er tariffene for hotell og restaurant, i alle fall.

 

Men så og si uansett virker det lite. Over 170 timer så skal han vel ha rett på i alle fall noe overtid?

 

Det rette spørsmålet i denne diskusjonen er; Har bedriften han jobber for signert noen tariff med en evt. fagbevegelse? Hvis ikke dette er gjort trenger ikke bedriften å følge noen som helst tariff.

Dette stemmer vel ikke hvis bransjen han jobber i er underlagt en allmengjort tariffavtale. Jeg tror hotell/restaurant-bransjen faller inn under en slik, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...