Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Skrifltig advarsel fra jobben i fritiden.


Boris Yeltsin

Anbefalte innlegg

Først og fremst vet jeg ikke om dette er på rett del av forumet, men dette er vel juridisk?

 

Hei.

 

I helgen ble det avholdt et Kick-off arrangement med jobben, med overnatting i en leir, hvor det ble servert alkohol på fredagen. Dagen derpå skulle vi møtes til et visst tidspunkt.

 

Flere hadde forsovet seg, og de fleste fikk skriftlig advarsel på grunn av dette.

 

Har jobben lov til å gjøre dette? Da det overhodet ikke hadde noe med jobben å gjøre? Arrangementet var ment for å knytte bedre bånd mellom kollegene og ha det gøy.

 

Jeg googlet at det ikke er noe lovbestemt rundt det med advarsler.

 

Er det noen her som har peiling på dette området?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får dere lønn for å være med på dette?

 

Nei.

 

 

 

EDIT: arrangementet startet på fredagen fra morgenen av, altså i arbeidstiden. For denne perioden frem til 16-tiden, er lønnet. Mens fra 16:00 på fredag til kvelden på lørdag er ikke lønnet. Altså, lørdags morgen, hvor de fikk advarsel, er ikke lønnet.

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar

Begrepet "advarsel" er ikke lovfestet. Innen arbeidsmiljøloven har det dog fått en viss betydning i den forstand at for å si opp noen må man ha saklig grunn, og det er enklere å dokumentere saklig grunn hvis man kan fremlegge tidligere gitte advarsler. Det er selvsagt et krav for å kunne legge vekt på advarslene i en oppsigelsessak at advarslene i seg selv har en saklig tilknytning til arbeidsforholdet.

 

En advarsel er en formell oppfordring til en medarbeider om at en viss adferd ikke er tolerert. En skriftlig advarsel er det nest sterkeste virkemiddelet en arbeidsgiver har for å irettesette sine arbeidstakere (det sterkeste er innkalling til drøftelsesmøte i forkant av oppsigelse, jfr. arbeidsmiljøloven § 15-1). Selv om arbeidstakeren skulle ha brutt sine plikter vil en skriftlig advarsel for å komme for sent normalt være en kraftig overreaksjon.

 

I tillegg har man spørsmålet om arbeidsgivers saklige myndighetsområde. Det er klart at også oppførsel utenfor den formelle og lønnede arbeidstid faller innenfor dette, for eksempel kan illojal oppførsel mot arbeidsgiver utenfor arbeidstiden ha saklig tilknytning til arbeidsgiver. Her må man se på den samlede tilknytningen mellom overtredelsen og arbeidsforholdet - en generell interesse i at folk møter opp i tide er ikke nok.

 

Uten å vite mer om forholdet er det vanskelig å si noe om denne tilknytningen. I alle tilfelle mener jeg det er en overreaksjon med skriftlig advarsel slik du har beskrevet situasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere hadde forsovet seg, og de fleste fikk skriftlig advarsel på grunn av dette.

 

Skriftlig "advarsel" kan være så mangt.

Spørsmålet er hvordan advarselen var formulert og hvilke sanskjoner som det eventuelt ble truet med.

 

Spørsmålet blir også om "advarselen" var knyttet til jobben i kraft av arbeidsgiver, eller om den var knyttet til jobben i kraft av arrangør.

 

Spørsmålet blir jo også om dette kanskje var mer en bebreidelse fremfor en formell advarsel slik Krikkert beskriver.

 

Går det an å spørre hva som sto i "advarselen".

 

G :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tillegg har man spørsmålet om arbeidsgivers saklige myndighetsområde. Det er klart at også oppførsel utenfor den formelle og lønnede arbeidstid faller innenfor dette, for eksempel kan illojal oppførsel mot arbeidsgiver utenfor arbeidstiden ha saklig tilknytning til arbeidsgiver. Her må man se på den samlede tilknytningen mellom overtredelsen og arbeidsforholdet - en generell interesse i at folk møter opp i tide er ikke nok.

 

Uten å vite mer om forholdet er det vanskelig å si noe om denne tilknytningen. I alle tilfelle mener jeg det er en overreaksjon med skriftlig advarsel slik du har beskrevet situasjonen.

 

Slik jeg har forstått det i dag, så handlet advarslene om at de kunne sverte navnet til bedriften pga deres oppførsel på denne turen.

 

 

Flere hadde forsovet seg, og de fleste fikk skriftlig advarsel på grunn av dette.

 

Skriftlig "advarsel" kan være så mangt.

Spørsmålet er hvordan advarselen var formulert og hvilke sanskjoner som det eventuelt ble truet med.

 

Spørsmålet blir også om "advarselen" var knyttet til jobben i kraft av arbeidsgiver, eller om den var knyttet til jobben i kraft av arrangør.

 

Spørsmålet blir jo også om dette kanskje var mer en bebreidelse fremfor en formell advarsel slik Krikkert beskriver.

 

Går det an å spørre hva som sto i "advarselen".

 

G :)

 

De som fikk advarsel, fikk klar beskjed om at "neste gang er det oppsigelse".

 

 

 

Det er mulig at alt dreier seg om generell folkeskikk. Det kunne virke som overreaksjon med en gang. Men sakligt grunnlag er fremlagt til de som har fått advarsler. Forsentkomninger, overstadig beruset i et arrangement i regi av jobben.

 

Fikk vite at en av de som fikk advarsel har blitt oppsagt, med valg om å gå på dagen, eller gå ut kontrakten. Dette kan virke som en overreaksjon, men igjen så kan det ligge noe mer bak det.

 

 

 

Takker for alle svar. Men jeg tror nok de fleste vedtar advarselen, da de vet at de gjorde noe de ikke skulle gjøre, og burde planlegge bedre, med tanke på at det har blitt sagt at det skal være møte dagen etter på :)

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Men jeg tror nok de fleste vedtar advarselen, da de vet at de gjorde noe de ikke skulle gjøre, og burde planlegge bedre, med tanke på at det har blitt sagt at det skal være møte dagen etter på :)

 

I såfall burde arbeidsgiveren også ha planlagt bedre og ha sørget for at det ikke ble oversjenket på gårsdagens møte. Eller iallefall tatt høyde for at en eventuell skjenking (jada, selv selvskjenking) kunne føre til til at nestedags arrangement kunne bli amputert.

 

Har vært med på mange slike arrangementer i forbindelse med jobben. Mange har vært rene rølpeturer, kamuflert som "kurs" og "fabrikkbesøk" pga. skattefradrag. Og jeg skal si deg at tingene til tider tok helt av (totalt kavas).

 

Andre ganger har det vært koseturer som skulle "samle firmaet" og "binde nye strukturelle bånd til kolleger og ledelsen". Under alle omstendigheter tok ledelsen høyde for at alkoholservering var en usikker faktor i forhold til enkelte. Og det ble også tatt høyde for at selve turen og oppførselen ikke var noe som kunne holdes imot den enkelte, og iallefall ikke i forhold til arbeidsmessige forhold, selv om oppførselen kunne bli utagerende; akkurat som et julebord.

 

Synes at arbeidsgiveren har oppført seg uprofft i denne saken, jeg. Forutsatt selvfølgelig at det ikke ligger annet grums gjemt i alkoholtåka (det pleier jo som regel, det).

 

Husker spesielt en episode der to arbeidere i stupfylla, sendte kort til sjefen da de var på ferie i Egypt, like etter at sjefen deres selv hadde vært der nede. De sendte kortet i en fiktiv persons navn (på norsk, he,he...) og det sto nogenlunde: " Savner din nærhet og kroppsvarme. Hvor er du blitt av min blonde viking. Jeg kan ennå kjenne trykket ditt i analen min. Hilsen Mustaffa." De fikk ingen skriftlig advarsel og de fikk beholde jobben, dog etter en personlig samtale med sjefen ( i en skjelvende bondeangrende og kraftig bakrus, dog).

 

G :)

Edit: Leif

Endret av Gaidaros
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...