Gå til innhold

Bytte fra 2x 5870 til hva?


MiRaCL

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjører pr idag 2x 5870 i CF(se sigg under for hw).

 

Sliter dog med at det øverste kortet blir varmt som igjen fører til ustabil maskin. Får ikke satt kort nr 2 i nederste slot grunet dårlig HK design fra Asus.

 

Det jeg lurer på er hva man kan bytte til som blir hensiktsmessig. Kunne tenkt meg en singleslot løsning. Om det er et dual GPU kort gjør ikke noe.

 

6990 er jo et valg, men bråker vel noe innmari?

Er det noen vits å bytte ut nå eller burde man vente?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. 580 yter jo ikke noe bedre, men yter bra til å være et single kort. Vet ikke om oppgraderingen er verdt det. Å bytte til noe som yter likt er liten vits.

 

Burde egentlig bytte HK til Rampage III Extreme. Eneste problemet her nå er at jeg må ha 5870 kortene klin intill hverandre. Men liten vits å bruke no mer penger på et 1366 opsett nå.

 

Sjekket litt her og det ser ut som alt som yter bedre koster mer en det smaker akkuratt nå.

Tror ikke det er stort å tjene på å bytte til 6990 eller 590 heller.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Hmm.

 

Som du ser på bilde under så er det ikke mange muligheter igjen for kjøling. Alternativet er å gå for vannkjøling rundt det hele, men det frister ikke. Problemet er at kort 2 er veldig nærme kort 1. Øverste kortet blir meget varmt under gaming, nederste kortet blir ikke det.

Skal sjekke litt om det er noen alternative gfx kjølere som er bedre.

 

Sett litt på tester og 580/590/6990 blir ikke et stort nok hopp til at det er verdt investeringen, så får vel vente på noe nyere.

 

Er liten vits å bytte ut hk / hk & cpu.

 

Er egentlig ingen ting å bytte ut her, ganske kjedelig :p

post-17669-0-64122400-1315661012_thumb.jpg

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Oi - der var det tett imellom ja.

Tenkte å nevne at f.eks 2.stk 6950 i CF er en god oppgradering om man skal fortsette med crossfire og AMD kort (men da blir kanskje ikke det aktuelt).

6950 har også en mere "hyggelig TDP" enn 6970.

Forbedringen skyldes og pga at 68xx/69xx skalerer bedre en 58xx serien i cf.

Man får iflg guru3d en fps fra 70 til oppimot 90 med 1920x1200 med crysis 2xAA (5870 CFX - 6950 CFX)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Sjekket noen tester av 6950 CF her nå. Scorer faktisk høyere her en det 2 slike kort gjør i en del tester.. Men sikkert ingen tvil om at de skalerer bedre og er mer kjølige.

For f.eks høyere score i Vantage med 2x 5870 her enn det 2x 6950 får.

 

2x 6970 hadde jo vært noe, men ha havner man jo bare tilbake på samme problematikk.

Et annet problem jeg plutselig har er Black Ops. Kjører kjempe fint med 1 kort, hakker som et utvær med 2 kort(er spillet og ikke pc).

 

Enkleste alternativ er å bytte HK, men det virker noe meningsløst akkuratt nå.

Får finne på noe annet da.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Problemet er vel at det øverste kortet ikke har fritt luftinntak - ja , da det under blokkerer alt for mye med din layout.

Vil ikke bli noe bedring med "to andre kort" i SLI eller crossfire for luft inntak problemet til toppkortet vil uansett være tistede med andre tospann kort. Plassen forhindrer også bruk at "kjølige" custom 3 slots kort som f.eks ASUS CU II og liknende.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Vent til neste generasjon og kjøp et 7970 eller GTX 680

 

Helt enig.

 

AMDs skal vel snart være rundt hjørnet også?

 

 

 

Husk også at det finnes alternativer til original kjølingene. Som kjøler bedre, og støyer mindre. Har selv Arctic Cooler på mitt 6970, og forskjellen var enorm, spesielt på lydnivået.

AMDs 7970 kommer nok ikke før på nyåret, men likevel meningsløst å oppgradere nå om du ikke har vanvittig mye penger å kaste bort.

Arctic Cooling-kjølerne bruker vel tre plasser også, så dette hjelper ikke.

 

Vannkjøling er også en "løsning", men det blir jo veldig mye jobb.

Lenke til kommentar

Jepp.

Vannkjøling har jeg hatt og gidder ikke en ny runde med det.

 

Funker fint her om jeg setter vifte hastigheten manuelt på kortene når jeg spiller. Av en eller annen grunn så setter ikke CCC viftehastigheten viftene til noe fornuftig under load = blåskjerm.

 

Har alltid penger å kaste bort, men er fornuftig samtidig, så da blir det vent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...