Gå til innhold

Nokia N9 tråden


Slai

Anbefalte innlegg

Til dere som har hatt N9 en liten stund:

 

Hvilke irritasjonsmomenter finner dere ved telefonen? Og hva liker dere særs godt?

 

At den mangler titusenvis av prompeapps som iOS og Android kan tilby, blåser jeg i så lenge Spotify fungerer godt.

 

Største ankepunktet mitt mot den er at kalenderen ikke kan synkes mot Google Calendar(?). Det er også litt liten skjerm ettersom jeg er vant til Galaxy SII, men jeg synes skjermen på N9 virket veldig presis, så skriving skal nok ikke bli særlig mye vanskeligere enn med Galaxyen.

 

Irritasjonsmomentet er samme som på alle telefoner utenom N900: browseren mangler features som microB er den eneste som har hatt. Musepeker til hover og tekstselect, full desktop experience, flash, osv. Ingen browser kan sammenlignes med microB som jeg har kommet over til noen plattform.

 

Flere irritasjonsmomenter:

 

- ingen OSwide copy/paste før neste firmware (1.2)

- ingen MSN plugin enda, men visstnok en enkel port og bør komme snart

- ingen WhatsApp enda

- ingen G+ plugin enda

- Stock VKB har en liten bug i PR 1.1 som gjør at shiftknappen er sticky (før PR 1.1 kunne jeg holde nede shift med en finger, klikke en bokstav, slippe shift og være tilbake til noncaps-bokstaver, men nå blir det full caps selv om du holder og slipper)

- Når du swyper til A på swypetastaturet kan det være lett å starte prosessen om å bla til et annet keyboardlayout

 

Hva jeg liker særs godt:

 

- appswitching er like bra eller bedre enn på N900

- designet av mobilens fysiske del

- swipe generelt

- swype funker absurd bra, har aldri likt swype på N8 eller SGS2, men funker kjempe på N9 selv om den har den lille greia jeg nevnte over

- dekselet som følger med er dritbra. aldri vært fan av deksel på mobiler, men dette gjør susen

- det er vanskelig å pinpointe ting som er "oooh kult" med N9. Den gjør bare vanlige ting enklere. Den er bare... enkel og smooth å bruke til de vanlige småoppgavene.. jeg foretrekker den uten tvil over min SGS2

- Opera Mobile 11 er kjempe

- Ikke prøvd Fennecs nightly builds, men hører veldig mye bra om dem

 

 

Anbefalte apps fra meg i alle fall:

 

Opera Mobile 11

Open Video Player

File Manager

DropN9

cuteTube

Voddler

Ionic ebookleser

Screenshot

MyMoves

MTimer

TVGuiden

TrafficMonitor

SportsTracker

fLMPC (redigere ikon på lowpowerskjermen)

 

 

Alt i alt vanskelig å neve "whoah!" features, men det er de små tingene som gjør telefonen så digg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, Slai! Ser ut som om gjengangeren blant det negative er "nerdete" ting jeg aldri har vært borti engang. ;-)

Årleit å lese erfaringer fra en som har SGSII som jeg har også.

 

Supert at SportsTracker er tilgjengelig, det er et supert program.

 

Er navigasjonstjenesten like bra som på Nokia med Symbian?

 

Får se om jeg ikke får kjøpt meg en N9 før jul.

Lenke til kommentar

Jeg plages veldig med denne telefonen. Etter å ha hatt den i 2 uker, savner jeg N8.

Det er vel først og fremst Spotify jeg sliter med.

Og det er følgende som jeg har problemer med:

- Den vil aldri synkronisere seg ferdig. Og når låter er ferdig, kan det gå en dag, og så er alt som var synkronisert ikke det lenger.

- Noen ganger står det at minnet snart er fullt. Så altså, jo flere låter man synkroniserer, tar det plass på telefonen?! :mad:

- Må logge meg inn hver gang, selv om jeg har haket ut "husk meg".

- Vil ikke åpne i det hele tatt.

- Kommer meg ikke inn på spillelistene i det hele tatt.

 

Og i tillegg hakker låter som ikke er sykronisert veldig. Men det kan jo sikkert være fordi Telenor "straffer" meg med å sette ned hastigheten etter ett eller anna forbruk. Da kan jeg heller ikke bruke Internet Radio pga hakking. Jeg er veldig enkel og krever ikke mye, men Spotify er nesten det eneste jeg trenger for å være fornøyd, så dette er kjipt.

 

Andre ting er at når f. eks Facebook åpnes kommer følgende beskjed: FacebookQML svarer ikke, og egentlig på de fleste programmer jeg bruker, men alikevel fortsetter programmet som normalt, så hvorfor? Irrirerende er det!

 

Dette er domt, for det ødelegger gleden av en ellers bra telefon.

Lenke til kommentar

Var innom iUtstyr.no butikken i Oslo (Kongens gt.) her om dagen, og kjøpte en sånn 2-pack med skjermbeskytter til N9'en. La den på i kveld. Synes det var vanskelig å få lagt den på slik at det ikke ble bobler under (brukte opp den ene i forsøket). Største ankepunktet mot denne skjermbeskytteren er dog at den kun dekker selve skjermen, ikke hele glassfronten på N9. Det gjør at det blir kanter både på sidene og oppe og nede. Du kjenner kantene når du sveiper med fingeren...

Endret av tingo
Lenke til kommentar
Jeg tenkte på om det er sånn på N9 at kart er gratis å laste ned og man trenger ikke være online for å navigere?

 

Ja såklart :) .

 

Andre ting er at når f. eks Facebook åpnes kommer følgende beskjed: FacebookQML svarer ikke, og egentlig på de fleste programmer jeg bruker, men alikevel fortsetter programmet som normalt, så hvorfor? Irrirerende er det!

 

I hvilken browser? Eller snakker du apps? I såfall mener du stock appen eller fmobi? Og er du på PR 1.1 eller 1.0?

 

Aldri sett den meldingen der selv :| .

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på om det er sånn på N9 at kart er gratis å laste ned og man trenger ikke være online for å navigere?

 

Ja såklart :) .

 

Andre ting er at når f. eks Facebook åpnes kommer følgende beskjed: FacebookQML svarer ikke, og egentlig på de fleste programmer jeg bruker, men alikevel fortsetter programmet som normalt, så hvorfor? Irrirerende er det!

 

I hvilken browser? Eller snakker du apps? I såfall mener du stock appen eller fmobi? Og er du på PR 1.1 eller 1.0?

 

Aldri sett den meldingen der selv :| .

 

Jeg snakker om Facebook appen. Det er også litt leit, for det er ofte appen er treg, og jeg må trykke mer en en gang for å komme videre.

Vet ikke om det er 1.1 eller 1.0. Hvordan finner man det ut? Prøvde å se på innstillinger og "Om produktet", men kunne ikke se noe om det der.

Lenke til kommentar

Hei botten88, hvis du ser under innstillinger->om produktetet (som du har funnet) så skal det stå PR.1.1 under "version" hvis du har det.

 

Facebook appen er langt i fra perfekt under pr.1.1, men den har blitt betydelig forbedret i pr.1.1 kontra 1.0. - I hvertfall i forhold til at den er klar til bruk langt raskere enn før.

Lenke til kommentar

Det er vel først og fremst Spotify jeg sliter med.

Prøv Meespot.

 

MeeSpot fungerer utmerket på alle måter. Takk for tips!

 

 

Prøv å bruk fmobi i stedet for stock FB appen, eller touch.facebook.com i nettleseren.

 

FB appen skal bli en GOD del forbedret i PR 1.2 men gudene vet når det blir.

 

Fmobil koster kr 20, men kanskje verdt det om det funker. Det skal visstnok også være mulig å sjekke inn på steder med det, sånn som på iPhone, og det er jo litt artig!

Lenke til kommentar

Hei botten88, hvis du ser under innstillinger->om produktetet (som du har funnet) så skal det stå PR.1.1 under "version" hvis du har det.

 

Facebook appen er langt i fra perfekt under pr.1.1, men den har blitt betydelig forbedret i pr.1.1 kontra 1.0. - I hvertfall i forhold til at den er klar til bruk langt raskere enn før.

 

Det er en relativt lang tallrekke under "Versjon". Jeg klarer ikke helt se hva jeg har. Men på slutten står det 01.2_PR_320. Kan det være noe?

Lenke til kommentar

FMOBI er IKKE verdt det ifølge meg, den kan checke inn ja, men den er f.eks ikke kompatibel med Facebook Checkin Deals, og hva er da hensikten spør du meg? touch.facebook.com fungerer med Deals, tror faktisk N9 er første Nokia telefonen hvor dette fungerer.

Opplever også dette med att FacebookQML svarer ikke på Pr1.1, men regner med at det er fordi jeg er for utålmodig, bare å vente så forsvinner det.

Lenke til kommentar

Facebook appen er for dårlig. Jeg mister passord og må taste inn brukernavn og passord på nytt. Newsfeed funker ok til FB, men blir litt mye unødvendig info, ville heller hatt en god facebook app. Og brukt eventskjermen brukes til mer nyttig nyheter, og rss. Så en app på meegoexperts som kunne vise calender avtaler på eventskjermen. Mer nyttig synes jeg. Håper feed skjermen får flere muligheter, blir mer fleksibel og åpen for innstillinger.

 

Savner litt n900 sånn. Flere innstillinger og hardware keybord for å manuvere fortere og bedre, stylus har jo og sine fordeler. Perfekt med microb, Særlig i forhold til facebook.

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Noen som vet om Cyan/Blå kommer i 64GB versjon?

 

Bare sort og hvit i 64gb versjoner, tyvärr. Men gummidekselene er veldig bra, og sitter klistret på, så det er jo en måte å gjøre det på, eneste er vel speakergrill og USBluken som vises.

 

Feedskjerm på FB blir bare kaos for meg, skulle hatt muligheten til å velge hvilke kontakters statuser som skulle dukke opp der. Skulle også fått FB notifications på mobilen, akkurat som IM/Email/SMS/Calls. Savner også G+ plugin til det.

 

Syntes ikke facebookapp er viktig i det hele tatt, heller gjøre browsere bedre som på N900 hvor du bare brukte desktop www.facebook.com i browseren og hadde alt av funksjoner.

 

Syntes det er merkelig at folk vil ha facebookapps i stedet for en browser som gir deg full tilgang til www.facebook.com... folk er merkelige.

Lenke til kommentar
Noen som vet om Cyan/Blå kommer i 64GB versjon?

 

Bare sort og hvit i 64gb versjoner, tyvärr. Men gummidekselene er veldig bra, og sitter klistret på, så det er jo en måte å gjøre det på, eneste er vel speakergrill og USBluken som vises.

 

Feedskjerm på FB blir bare kaos for meg, skulle hatt muligheten til å velge hvilke kontakters statuser som skulle dukke opp der. Skulle også fått FB notifications på mobilen, akkurat som IM/Email/SMS/Calls. Savner også G+ plugin til det.

 

Syntes ikke facebookapp er viktig i det hele tatt, heller gjøre browsere bedre som på N900 hvor du bare brukte desktop www.facebook.com i browseren og hadde alt av funksjoner.

 

Syntes det er merkelig at folk vil ha facebookapps i stedet for en browser som gir deg full tilgang til www.facebook.com... folk er merkelige.

Ok, når kommer Hvit 64GB?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...