Gå til innhold

Nokia N9 tråden


Slai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja er fryktelig forsiktig av meg jeg også, så er ikke pga. røff behandling.

Ble sånn etter noen få dager, men vet ikke om jeg orker å sende den inn i flere uker bare for det. Er uansett litt irriterende. Ser at jeg har fått en "slitekant" på selve det lokket man åpner i bunn av den "trekanten" som stikker ned mot telefon.

Ellers er jeg fornøyd med telefonen. Skulle ønske den var litt raskere på å åpne applikasjoner når det kjører flere i bakgrunn, men håper det blir bedre med PR 1.1 bare Telenor får ut fingeren :-) Er uansett en spennende telefon og noe ikke alle har :-)

Lenke til kommentar

Det er av og til litt lagg vist det blir mange programmer åpne, men jeg er på 1.0. Funker som regel å lukke alle, har vel vært nødt restarte telefonen 4-5 ganger på noen måneder.

 

Funker flasher på w7 64bit? Var ett styr med n900 og den kombinasjonen. Og må jeg legg inn programmer på nytt vist jeg bruker flasher?

 

 

Star:

Vil tro n9 er mer solid enn 4s, særlig vist du er uheldig å miste den på steinhard underlag. 4s sine glassflater er jo meget utsatt.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Det blir bedre med PR 1.1. Noen grunn til at du ikke ønsker flashe PR 1.1 direkte?

 

Tja, mest at jeg er usikker rundt det å ta det manuelt. Hvordan (bruker Mac), garanti med feil versjon, videre støtte fra Telenor osv.

Merker det er lenge siden jeg har hatt en telefon hvor man kan gjøre slikt og det er jo egentlig selve styrken i en slik plattform da hehe.

Lenke til kommentar

For meg er nok det største salgspunktet at det er en skikkelig Linux-telefon (root-tilgang med vi, apt-get, ssh osv. out of the box).

 

Om bare så var... Du har root, det er sant; men den er ikke super-user...

 

De har kompilert kernel uten visse syscalls og caps, dvs. at man har nærmest ingen tilgang til å gjøre det man vil. apt-get kan kun installere applikasjoner som de godkjenner via aegis (google it) så du har heller ikke total frihet i hva du vil installere så vidt jeg vet.

 

Etter litt leting rundt omkring på telefonen så har jeg kommet frem til at developer brukeren derimot har noen caps (00000000f7dcfe3d), men disse er nesten ikke nevneverdige siden du kommer ikke særlig lenger med dem.

 

Det irriterer meg bare så inni granskauen når man blir lovet root og så får man det ikke allikevel...Ikke egentlig.

 

Andre irritasjonsmoment er at /bin/su ikke er suid og er derfor en helt ubrukelig binary, og i tillegg har du ikke /usr/bin/file eller /bin/bash.

 

 

Så ja, eneste proper fix som jeg kan se er å reflashe med en custom kernel, men dokumentasjonen (f.eks. wiki-en for det har en bug så alle lenker går til index.php -.-) er særdeles mangelfull, og cross compiling er ikke akuratt så enkelt i saeg selv heller...

Lenke til kommentar

For meg er nok det største salgspunktet at det er en skikkelig Linux-telefon (root-tilgang med vi, apt-get, ssh osv. out of the box).

 

Om bare så var... Du har root, det er sant; men den er ikke super-user...

 

De har kompilert kernel uten visse syscalls og caps, dvs. at man har nærmest ingen tilgang til å gjøre det man vil. apt-get kan kun installere applikasjoner som de godkjenner via aegis (google it) så du har heller ikke total frihet i hva du vil installere så vidt jeg vet.

 

[...]

Ja har fått med meg dette nå, og det er ganske irriterende at de ikke kan gi skikkelig root. Men jeg tror man kan installere hva man vil vha. apt-get. Jeg har i allfall lagt til home:razr:harmattan, som så vidt jeg forstår er de facto community repository akkurat nå. Jeg har kun installert rsync derifra, og det fungerte i allfall fint.

 

rsync er forresten kjempefint til å holde telefonen synkronisert med PC-ene mine (siden jeg har 64 GB med plass tar jeg liksågreit med meg hele musikksamlingen og diverse nyttige dokumenter).

 

Skulle gjerne sett at det var en mer fullverdig Linux-distro med f.eks. man pages (nå må jeg bruke ssh til min hjemme-PC for å slå opp ting i man) og de manglende utilities. Det blir uansett spennende å se hva som skjer med Nokia sine oppdateringer og f.eks. Nemo.

Lenke til kommentar

Har lest om en åpen kernel:

http://www.meegoexperts.com/2011/10/meego-harmattan-kernel-sources-published-nokia-n9-n950/

 

Er vel tilgjengelig den. Savner torrent klient noen som har sett noe til det? Og remote dekstop, fjernstyring av pc over bluetooth(har prøvd remotectrl, men vil ikke koble seg til server), bedre programvare på pc(mtp bluetooth), msn, og nrk tvapp.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...