Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne et passende skjermkort (ferdig diskutert, så bare la tråden dø)


Fredrik1ST

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For knappe to år siden investerte jeg i en stasjonær HP med følgende spesifikasjoner:

 

spesifikasjoner.png

 

Fungerte helt greit på det meste, men i løpet av to år tapte spillytelsen seg noe voldsomt. Jeg har gjentatte ganger fått beskjed om å oppgradere skjermkortet, men valgt å sitte på benken pga. økonomiske grunner.

 

Men nå er den tid forbi, og jeg er på jakt etter et kort som kan hjelpe meg å kjøre det nyeste av det nye uten så altfor lav FPS. Kunne jeg værsåsnill fått litt eksperthjelp i hva jeg burde velge? Prislappen er ikke noe spesielt hinder, så lenge den ikke svever over så altfor mange tusenlapper. Takk for hjelpen på forhånd!

Endret av Fredrik1ST
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva forventes så av de to? Vil de klare å kjøre de tyngre spillene på kalenderen uten problemer, eller burde jeg eventuelt satse på et nyere kort?

 

En annen ting jeg har vært noe bekymret for er om hovedkortet støtter skjermkortene. Kan dette problemet oppstå i det hele tatt?

 

Beklager spørsmålsbombarderingen, og takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Og hva forventes så av de to? Vil de klare å kjøre de tyngre spillene på kalenderen uten problemer, eller burde jeg eventuelt satse på et nyere kort?

 

En annen ting jeg har vært noe bekymret for er om hovedkortet støtter skjermkortene. Kan dette problemet oppstå i det hele tatt?

 

Beklager spørsmålsbombarderingen, og takk for hjelpen! :)

ET GTX 570 eller HD 6970 vil klare å pushe Crysis på "Very High" til 40 fps med 4xAA på 1920x1080. Det er et par spill de ikke vil klare på maks på 1920x1080:

The Witcher 2

Metro 2033

 

Du kan gå opp 700 kr til et GTX 580, men da tror jeg ikke strømforsyningen din vil holde og ytelsesforbedringen vil være på 10-12% fra et 570/6970. Det finnes heller ikke nyere kort ute nå, og det er først på nyåret de nye kortene kommer.

 

Hovedkortet vil støtte skjermkortene, mer interessant er kanskje hvor mye kraft strømforsyningen din kan levere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har du åpnet en boks med en masse mark i, og mye uvisshet.

Uansett, en Corsair strømforsyning på rundt 600W er ett bra punkt å starte, men selv om PSUen så kan HåPløs og Dell gjøre noe annet kjipt.

 

Det er å gjøre om på plugger og kontakter slik at du ikke skal kunne oppgradere, de vil nok hevde at det er for å forbedre men strømmen de får inn og antallet ledere er det samme så årsaken er en og den samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har personlig erfaring med akkurat dette hovedkortet ("Truckee") og kan fortelle deg at det svir seg med en gang du bytter strømforsyningen. Det som skjer er at du ikke får POST, og når du bytter tilbake til den gamle strømforsyningen får du endeløs rebooting. "Morsom" effekt...

 

Så det beste byttet du kan gjøre er å bytte skjermkortet med et som trekker mindre eller like mye strøm. HD 6870 passer da langt bedre og er det beste du får under 150W.

Lenke til kommentar

Jeg har personlig erfaring med akkurat dette hovedkortet ("Truckee") og kan fortelle deg at det svir seg med en gang du bytter strømforsyningen. Det som skjer er at du ikke får POST, og når du bytter tilbake til den gamle strømforsyningen får du endeløs rebooting. "Morsom" effekt...

 

Så det beste byttet du kan gjøre er å bytte skjermkortet med et som trekker mindre eller like mye strøm. HD 6870 passer da langt bedre og er det beste du får under 150W.

 

OUCH! Så da antar jeg at de har gjort om på noen ledere slik at 12V går inn hvor jordingen skal være for eksempel.

JÆVLIG kjipe greier.

 

Om du vil tviholde på ditt skjermkort, ja, da får du handle deg ett 1366 hovedkort også samtidig som ny PSU, resten av delene skal gå an å plukke fra det skrapet av ett hovedkort.

Lenke til kommentar

Jeg har personlig erfaring med akkurat dette hovedkortet ("Truckee") og kan fortelle deg at det svir seg med en gang du bytter strømforsyningen. Det som skjer er at du ikke får POST, og når du bytter tilbake til den gamle strømforsyningen får du endeløs rebooting. "Morsom" effekt...

 

Så det beste byttet du kan gjøre er å bytte skjermkortet med et som trekker mindre eller like mye strøm. HD 6870 passer da langt bedre og er det beste du får under 150W.

Jøss. Det hørtes noe skummelt ut. Hvor mange watt prøvde du å sparke i gang?

Om alt går til pizas kan jeg være villig til å kjøre en installasjon fra scratch med et nytt hovedkort, men prøver å se på mulighetene først.

Gjør det jeg kan for å få på plass et HD 6970 med muligheten for å kunne oppdatere noen år senere.

(med å muligens overføre de mer kompetente komponentene i et flunkende nytt skall)

 

Jeg må beklage min ekstremt amatørslige entré i datafeltet, men jeg var ganske sikker på at ting ville gå som de skulle etter å ha konsultert noen kompiser som hadde drevet med dette før.

 

Om du vil tviholde på ditt skjermkort, ja, da får du handle deg ett 1366 hovedkort også samtidig som ny PSU, resten av delene skal gå an å plukke fra det skrapet av ett hovedkort.

 

Skal se nærmere på saken. Prøver å finne en Corsair PSU og et hovedkort til en noe rimelig pris. Jeg får vel ta en tur innom hovedkort-forumet.

Endret av Fredrik1ST
Lenke til kommentar

Jeg har personlig erfaring med akkurat dette hovedkortet ("Truckee") og kan fortelle deg at det svir seg med en gang du bytter strømforsyningen. Det som skjer er at du ikke får POST, og når du bytter tilbake til den gamle strømforsyningen får du endeløs rebooting. "Morsom" effekt...

 

Så det beste byttet du kan gjøre er å bytte skjermkortet med et som trekker mindre eller like mye strøm. HD 6870 passer da langt bedre og er det beste du får under 150W.

Jøss. Det hørtes noe skummelt ut. Hvor mange watt prøvde du å sparke i gang?

Om alt går til pizas kan jeg være villig til å kjøre en installasjon fra scratch med et nytt hovedkort, men prøver å se på mulighetene først.

Gjør det jeg kan for å få på plass et HD 6970 med muligheten for å kunne oppdatere noen år senere.

(med å muligens overføre de mer kompetente komponentene i et flunkende nytt skall)

 

Jeg må beklage min ekstremt amatørslige entré i datafeltet, men jeg var ganske sikker på at ting ville gå som de skulle etter å ha konsultert noen kompiser som hadde drevet med dette før.

 

Om du vil tviholde på ditt skjermkort, ja, da får du handle deg ett 1366 hovedkort også samtidig som ny PSU, resten av delene skal gå an å plukke fra det skrapet av ett hovedkort.

 

Skal se nærmere på saken. Prøver å finne en Corsair PSU og et hovedkort til en noe rimelig pris. Jeg får vel ta en tur innom hovedkort-forumet.

Har ikke noe å si hvor mange watt det er på strømforsyningen du setter inn, HP har rett og slett vært drittsekker og koblet om på noen kabler slik at si 12V er byttet med 3.3V, hovedkortet svir seg uansett hvilken tredjeparts strømforsyning du setter inn.

HD 6970 vil forøvrig ikke få plass i den maskinen om du ikke bytter kabinett.

Et HD 6970 vil være utdatert om et år, skjermkort er det man bytter oftest i en maskin.

Du får ikke tak i et rimelig X58-hovedkort, hele plattformen er laget for å være eksklusiv. Du skal se deg heldig om du får et hovedkort under 1500 kr.

Lenke til kommentar

Aj, da får jeg bare innse at jeg er nokså fucked. :wallbash:

 

Fikk nemlig tak i et HD 6970 til en billig penge uten å tenke meg om to ganger. Men hadde allerede plan B i bakhodet, og det blir å skaffe seg en etter en del til en splitter ny maskin over tid. Spørsmålet er om det er vrdt det i det hele tatt.

 

Vel, vel. Ingen grunn til å holde denne tråden i live, iallefall.

Jeg får bare håpe at ikke mange går i samme, hjemmelagde felle som meg selv.

Endret av Fredrik1ST
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...