Gå til innhold

Hvem sa at SX1 ikke blir en ny NeoNode!?


JZA

Anbefalte innlegg

1: Talljukset du refererer til gjaldt en avstemning på digitoday.no og er selvsagt urelevant i denne saken.

(kilde)

 

2: fjortisjenter teller ikke noe mer enn andre grupper.

 

90% Nokia i 2000 er helt på trynet det også, helt utrolig at du faktisk kan tro på noe slikt selv.

 

Her er tallene fra første halvår i 2000:

Nokia: 44%

Motorola: 24%

Siemens: 19%

Ericsson: 12%

Panasonic: 1%

(kilde)

 

Er vel manipulerte disse også ifølge deg...? vel da får du kontakte ITAvisen om det. Du bør være litt mer troverdig enn til nå hvis jeg skal gidde å diskutere mer med deg i denne saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idag har jeg sjekket fordelingen for i år og for i fjor. Antallet solge er flere hundre tusen telefoner, slik at det er repressentativt. Var faktisk solgt nesten like mange telefoner til nå i år som i hele fjor.

 

I år:

Nokia 65%

Siemens 16%

SE: 12%

 

I fjor hadde faktisk Siemens 20%, noe som er overraskende. Mulig det har vært færre Siemens kontanttilbud i år enn i fjor.

 

Du så jo selv på digi at Nokia hadde over 70% i 2001.

 

Du kan nu benekte det så mye du vil, men dette er nu realitetene. Tror du er litt blind for ting som er mot Siemens. Hva er det forresten med deg og Siemens. Du hevder du selv ikke jobber der så jeg skjønner ikke hvorfor du blir så hissig hvis noen hakker på favoritt merket ditt. Siemens er kjempetelefoner, men det har ikke norske forbrukere fått øynene opp for enda og derfor selger de relativt dårlig i forhold til Nokia. Men det var mye dårligere. Ja og Nokia hadde nesten 90%. Tror det var 87 eller noe sånt. Mulig det var i 1999. Skal sjekke mandag. Er du i hele tatt klar over hvor mange 3210 det ble solgt? At Motorola har 24% sier det meste om troverdigheten. De hadde vel ikke så stor markedsandel sia StarTac.

Lenke til kommentar

Helt utrolig...

 

Tallene dine gjelder sikkert en forretning eller en kjede og er dermed ikke representative for hele markedet.

Husk at kjeder som Mix og Shell har solgt billige Siemens-mobiler i bøtter og spann.

 

Og, hvorfor skulle vi tro på deg når du påstår både Siemens og ITAvisen lyver...?

 

Du skriver 'hva er det med deg og Siemens?'. Typisk kommentar når en debattant har insett at han taper diskusjonen og prøver å få fokuset bort fra det man egentlig diskuterte.

Lenke til kommentar
Helt utrolig...

 

Tallene dine gjelder sikkert en forretning eller en kjede og er dermed ikke representative for hele markedet.

Husk at kjeder som Mix og Shell har solgt billige Siemens-mobiler i bøtter og spann.

 

Og, hvorfor skulle vi tro på deg når du påstår både Siemens og ITAvisen lyver...?

 

Du skriver 'hva er det med deg og Siemens?'. Typisk kommentar når en debattant har insett at han taper diskusjonen og prøver å få fokuset bort fra det man egentlig diskuterte.

 

Du svarer ikke på hva det er med deg og Siemens :-) Traff jeg et ømt punkt. Jeg prøver bare si at informasjonen din er feil. Tror mer på digi enn jeg tror på ITavisen. Et lite hint: Netcom registrerer hvilken telefon som kjøpes ved tegning/binding av abo. Du mener kanskje at Netcom kunder er annerledes kunder enn Telenor kunder? Hvis f.eks en kjede er 50% av salget i Norge og man har tallene fra de så vil de bli noenlunde rett.

 

Du klarer jo ikke å holde deg til fakta. Fakta er at Siemens trodde i November 2002 (det er lenge siden) at de skulle selge 340 000 telefoner. Progonsens for i år er 1.6 millioner solgte telefoner. Hvis du ikke klarer å skjønne at dette ikke nødvendigvis betyr at Siemens selger 34% på det norske markedet er du rimelig tett i pappen.

 

Og ja det selges mer Nokia kontant på bensinstasjoner og slikt enn det gjør på Telehuset, Telebutikken, Elkjøp osv.

Lenke til kommentar

Husk at kjeder som Mix og Shell har solgt billige Siemens-mobiler i bøtter og spann.

 

De selger ikke bare Siemens da..

 

Det vil ikke Molna innrømme.

 

Han tror tydeligvis at de som f.eks handler på

Expert er mer Panasonic vennlig enn de som handler på Telehuset. Eller at de som handler på Lefal liker Siemens mer enn de som handler på Komplett. Problemet for de andre merkene er rett og slett at Nokia har gjort noen geniale markedtriks tidligere her i Norge som gjør at det står veldig sterkt, selv om populartiteten er synkene. Selv når folk har hatt feil på 3-4 nokia telefoner tidligere og de vil kjøpe ny, så når man spør hvilken telefon de tenker på så er svaret ofte at de ikke har tenkt på noe spesielt, men at det må være en nokia for den kan de med.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke for i år vi i utgangspunktet diskuterer, men de tallene jeg skrev som du påsto var løgn, men enda ikke har kunnet motbevist. Venter i spenning jeg...

 

Hva det er med meg og Siemens antar jeg du vet...

 

Ok så du innrømmer nå at de ikke har over 30% i år. Bra. Vet ikke hva mer jeg skal gjøre for å overbevise deg. Jeg sier at salget var 20% i fjor og det innbefatter omtrent 50% av de solgte telefonene i Norge i fjor. Desverre har jeg ikke tilgang på resten av salgene, men det har vel heller ingen andre. Sålenge det ikke finnes noen offisell undersøkelse som omfatter alle forhandlere så vil du ikke få noe helt nøyaktig tall. Nokia vil ikke oppgi sine tall, så Siemens kan umulig vite hvor stort salget er. Vet at flere av de store norske kjedene heller ikke oppgir sine tall til ee forbundet slik at en slik statisikk blir vanskelig å få tak i.

 

Ta å still deg på ei mobilforretning en dag å lytt på hva folk vil ha. Da vil du se hvor Nokia vennlig folk er. Prøv å overbevise en eldre dame hvor enkel f.eks en A55 er å bruke med sine mikroknapper og doble funksjoner. Det er ikke lett.

Lenke til kommentar

Ok så du innrømmer nå at de ikke har over 30% i år.

 

Har jeg jo aldri påstått heller. ER ITAvisen som antar at Siemens vil få 34% dette året, en jevn økning fra 30% som de hadde i 2002.

 

Foreslår at du har bevis klar før du kaster deg inn i en slik diskusjon ved en senere anledning... :roll:

Lenke til kommentar

Det vil ikke Molna innrømme.

 

Har ikke sagt at de selger bare Siemens, men de har hatt meget gunstige kampanjer på enkelte Siemens-mobiler. Jeg kjøpte selv en A50 på Mix faktisk.

 

http://telecom.no/art/7010.html

Denne artikkelen gjelder Telehuset/desember 2002 og bekrefter tallene fra ITAvisen. 33% Siemens og selvsagt var det A50 som solgte mest.

 

Du driver å vender på tall slik at de passer på deg. Hvem tror du solgte mest telefoner? Telehuset eller Elkjøp?` Dessuten så blir det noe "kunstig" å sammenligne gavesesongen desember hvor folk vil ha billigst mulig. De hadde garrantert ikke 30%.

Lenke til kommentar

1: Du driver å vender på tall slik at de passer på deg.

2: De hadde garantert ikke 30%.

 

1: Er du som vender på tall. Jeg holder meg til fakta og har bevist tallene, mens du påstår alle andre enn deg selv lyger og kommer selv med uinteressante tall tatt ut fra himmelen.

 

2: Siemens hadde 30% i 2002. Det er bevist og eneste problemet er at du ikke vil godta det.

 

Nå skal jeg på pub så du får fortsette å krangle alene.

Lenke til kommentar

Ok så du innrømmer nå at de ikke har over 30% i år.

 

Har jeg jo aldri påstått heller. ER ITAvisen som antar at Siemens vil få 34% dette året, en jevn økning fra 30% som de hadde i 2002.

 

Foreslår at du har bevis klar før du kaster deg inn i en slik diskusjon ved en senere anledning... :roll:

 

Du påstod klart og tydelig at de hadde over 30%. Har du ikke lest dine egne poster? Det var tross alt den posten jeg reagerte på.

 

Så du trenger ikke bevis for å påstå ting, men når jeg skaffer bevis så holder de ikke? Noe av det mest tåpeligste jeg har hørt på lenge. Så hvis ITavisen skriver at Siemens har 100% så nytter det ikke motargumentere? Hjelpe meg. Få nisselua opp fra øyan. Digi skrev jo at Nokia hadde over 70% i 2001. Og med 25% til Siemens som du er enig om må være sant, for det sier jo Siemens til itavisen. (hører at MS sier at Windows er best) så blir det ikke mange prosentene til de andre. At ikke du skjønner at tallene fra Itavisen er feil er en gåte for meg.

 

For å slippe å diskutere med en som ikke vil har argumenter så kan vi jo bare si at Siemens har 50% markedandel, kanskje 60%. Så får du det slik du vil ha.

 

Skal prøve å la være å motsi deg heretter. Var ikke klar over at du var bortskjemt :lol:

Lenke til kommentar

OverLoad: Hva mener du med "kunstig" i gavesesongen desember? Det er vel samma fa*n om folk vil ha billig eller ikke!!! Poenget her var vel at Siemens hadde 30% markedsandel i Norge i 2002? Når og hvorfor telefonen ble kjøpt har ingen verdens ting med saken å gjøre? Poenget er at det ble solgt/kjøpt Siemens, og at de derfor har en relativt høy markedsandel...

:grumpy:

*puh*

 

Edit: Jeg (og sannsynligvis molna) ser på ITavisen som en meget seriøs nyhetsformidler. Kan du vise til noen andre artikler der ITavisen har grove feil?

Lenke til kommentar

1: Du driver å vender på tall slik at de passer på deg.

2: De hadde garantert ikke 30%.

 

1: Er du som vender på tall. Jeg holder meg til fakta og har bevist tallene, mens du påstår alle andre enn deg selv lyger og kommer selv med uinteressante tall tatt ut fra himmelen.

 

2: Siemens hadde 30% i 2002. Det er bevist og eneste problemet er at du ikke vil godta det.

 

Nå skal jeg på pub så du får fortsette å krangle alene.

 

1. Hvilke fakta er det du snakker om? Hva Siemens sier til ITavisen?

 

2. Siemens hadde ikke 30% i Norge. Enkelt å greit. Du har ikke bevist det. Du henviser bare til en artikkel i ITavisen. Når jeg utifra salgstall fra 50% av salget i Norge beviser at det er feil så godtar du ikke det. Innrømmer gjerne at 20% var noe høyere enn jeg trodde. Hadde regnet med 15%, men 30% er det det ikke. (noe som jeg har bevist)

 

Jeg kan iallfall trygt si at jeg vet mer om hva folk kjøper enn hva du gjør.

 

Du får hygge deg på pub :-)

Lenke til kommentar

Hmm... I denne diskusjonen har visst begge to helt riktig!

Men det er jo ikke mulig? :o

 

tadcomp: Jeg kan ikke akkurat si at ITavisen er en meget seriøs nyhetsformidler. Jeg hadde det inntrykket før, men det begynner nesten bare å bli en flause hele greien. De ser ikke gjennom artiklene før de publiserer de (ikke en gang etterpå) for å korrigere skrivefeil, og de poster som oftest bare rykter eller andre nyheter de finner på andre sider.

 

Er det ikke noen som sitter med de helt korrekte tallene egentlig? Hvem er det egentlig som fører slik statistikk? Burde jo gå an å kontaktet dem og få vite hva de egentlige tallene er.

 

btw; At mix og 7-11, har solgt siemens kontanttelefoner til lave priser er et dårlig eksempel. Jeg tror ikke jeg har sett noengang noen som har solgt kun Siemens kontanttelefoner. Pleier alltid å være en alternativ billig Nokia modell også. Siemens A50 og Nokia 3410 er ikke en ukjent tilbuds-duo.

Lenke til kommentar
OverLoad: Hva mener du med "kunstig" i gavesesongen desember? Det er vel samma fa*n om folk vil ha billig eller ikke!!! Poenget her var vel at Siemens hadde 30% markedsandel i Norge i 2002? Når og hvorfor telefonen ble kjøpt har ingen verdens ting med saken å gjøre? Poenget er at det ble solgt/kjøpt Siemens, og at de derfor har en relativt høy markedsandel...

:grumpy:

*puh*

 

Edit: Jeg (og sannsynligvis molna) ser på ITavisen som en meget seriøs nyhetsformidler. Kan du vise til noen andre artikler der ITavisen har grove feil?

 

Nå er det slik at når man kjøper mobiltelefoner i gave til sine barnebarn eller barn så er det slik at man ikke legger flere tusen i det. Da kjøper man billig. Feks A55 til 299 eller A50. Nokia til 999 med kontantkort er for de fleste bestemødre alt for mye penger på en gave. De fleste kjedene kjører i de periodene kampanjer på telefoner i de billigste klassene, (300-500 kr) og dette er i 90% av tilfellene Siemens. Har aldri sett noen nokia med kontant i den prisklassen. Derfor blir det forskjellig fordeling. Det blir akkurat som i juni når T610 for fullt ble tilgjengelig. Da var andelen til SE meget høy uten at det blir rett over ett år.

 

Selvsagt hvis vi diskuterer Desember 2002 så kan jeg være med på opp mot 30%, uten at jeg har sjekket hva det var. Kan ta en sjekk på mandag som illustrer variasjonen i løpet av et år.

 

Itavisen har en tendens til å spy opp saker fra andre uten å sjekke så mye. Må til stadighet sende dem mail med korrigering på ting. Denne ukens brøler som jeg har lagt merke til er 3d printing som de slår opp som en nyhet. Det blir som å fortelle om at nå får man fargeutskrift. 3d printing er en gammel sak som ofte blir gitt som Case ved ntnu. Z-corp ble vel startet i 1996 eller noe sånt og nå skriver de om det.

 

Jeg anser Digi som å være å en mer troverdig kilde (enig eller uenig?) og så lenge de hever noe annet i den artikkelen som molna linket, enn det som ItAvisen har fått opplyst fra Siemens, til så burde varselbjellene ringe. Er sikker på om vi la sammens Nokia, Ericsson og Siemens sin markedsandel hvis man spurte hver enkel av dem så ville de sikkert hatt 150% tilsammens.

Lenke til kommentar

 

De ser ikke gjennom artiklene før de publiserer de (ikke en gang etterpå) for å korrigere skrivefeil, og de poster som oftest bare rykter eller andre nyheter de finner på andre sider.

 

Er det ikke noen som sitter med de helt korrekte tallene egentlig? Hvem er det egentlig som fører slik statistikk? Burde jo gå an å kontaktet dem og få vite hva de egentlige tallene er.

 

Jepp det er fryktelig irriterende at de ikke retter opp. Skulle komme med eksempel nå, men selvsagt så hadde Espen klart å rette opp feilen om 3510i hvor han skrev den hadde samme oppløsning som nokia 6610. Han brukte vel bare 1 måned på det.

 

EE-forbundet sitter med noen tall, men kjeder som Elkjøp og Lefdal rapporterer ikke inn sine tall til dem slik at korrekt tall blir vanskelig. Det er få bedrifter som har lyst å fortelle hvor mye de selger. Det enkleste hadde vært om telenor og de andre selskapene gikk ut med sine tall. Men telenor lagrer ikke telefon type, men IMEI nr kunne kanksje vært brukt til skille merkene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...