AnonymDiskusjon Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Startet i ny jobb for 2 mnd siden som renholder, byrået jeg jobber for har 2 ubetalinger av lønn pr mnd, alså hver 14 dag. Av praktiske og økonomiske årsaker passer dette meg veldig dårlig. Kan jeg kreve å få utbetalt bare 1 gang pr mnd ? eller har de rett til og nekte meg dette ? Postet av anonym: 96eca4f90ae17aba701a1d0bcd8d60f7
Deaktivert Konto Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Tror nok ikke du har noe du skulle sagt her. Skjønner ikke hvorfor du ville gjort det heller... 1
what_no2000 Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Arbeidsmiljøloven sier i § 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger: "(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven." Se http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html for hele arbeidsmiljøloven. Så du kan ikke kreve utbetaling kun 1 gang i måneden med loven i hånd. Når det er sagt er nok det vanligste i mange yrker at det avtales (f.eks i arbeidsavtalen eller i tariffavtaler) utbetaling 1 gang i måneden. Har du spurt arbeidsgiver om du kan få utbetaling kun 1 gang i måneden?
The Avatar Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 I utganspunktet så er det eit gode å få utbetalt lønn så ofte som mulig, då dette gjer deg i betre stand til å styre økonomien sjølv ved å plassere pengane der du treng dei. Grunnen til at dei fleste får lønn ein gong i månaden er at dette er eit praktisk kompromiss mellom arbeidstakaren sitt behov for å få utbelt lønn så ofte som mulig og arbeidsgiver sitt ønske om gjere utbetalinga mest mulig rasjonell slik at det ikkje blir sløst vekk unødvendige ressurser på å stadig ha folk til å kjøyre ut lønn.
Dassen Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Få lønn 1 og 2 inn på egen konto og overfør lønn 1 + 2 over til brukskonto en gang i måneden. 1
PerB Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 Ved fast månedslønn pleier det å bare være en lønnsavregning pr måned (med evt forskudd på annet fast tidspunkt). For timelønnede pleier det å være pr 14 dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå