Gå til innhold

Billige golden retriever valper?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Vært innpå Finn.no og sett på priser på Golden Retriever valper. Ser ut som prisene ligger på rundt 11.000 kroner? Disse virket som om å ha "veldig flotte" foreldre, med all slags utstilling og konkuransse medaljer..

 

Slikt bryr jeg meg ikke særlig om. Lurer på om noen som har anelse om det går ann å nærme seg under 4.000kr(eller gratis såklart) fra en helt alminnelig eier?

 

Har gått igjennom hele finn for de som lurer, og da må jeg enten skaffe meg en eldre hund for den prisen.

 

TAKK for alle tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde tenke på at når du betaler ekstra for en valp så følger mange andre ting med, som oversikt over nære slektninger, garanti følger gjerne med og sjansene for medfødte skavanker minsker betraktelig når du kjøper fra en seriøs oppdretter, da de gjerne ikke avler videre på hunder som har uheldige gener. Det kan hende at du kan få kjøpt en valp hos en ordentlig oppdretter til nedsatt pris hvis den har skavanker som de ikke ønsker å avle videre på og/eller som ikke tar seg ut på en utstillingshund, og da kommer ofte betingelsen om at du ikke bruker denne hunden til avl.

 

Hvis du går for billigere valper så er det ofte slik at du ikke får noen stamtavle så du kan ikke bli garantert om at dette er en frisk valp med friske foreldre, besteforeldre, osv, og det er heller ikke sikkert at du faktisk får en 100% golden retriver.

 

Så, hva med å gå for en blandingsvalp istedet likegreit?

 

Forøvrig så mener jeg at hvis du ikke har råd til å kjøpe en hund til den summen så er du ikke klar økonomisk for å ta deg av den heller. Hund er DYRT, spesielt store hunder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

 

Jeg skjønner nå hvorfor prisene er så høy! Får følelsen av at det kanskje hadde vært til det beste.

 

Jeg bryr meg egentlig ikke om at det er en blandingsrase heller. Jeg er ute etter en hund på den størrelsen og den "formen" Golden Retrievere har. Bakgrunnen er at det var en slik hund vi hadde da jeg var barn.(Når jeg tenker meg om, er det stor sjangs at den var en blanding uansett) Men aller mest ser jeg etter en hund å være glad i! :)

 

Økonomisk så vil jeg ha råd til fòr og stell, det er jeg ganske så sikker på. Trodde jeg måtte betale 11.000 kroner pga. foreldrene var konkuransse dyktige hunder, når jeg bare er ute etter en helt allminnelig hund.

 

Dere vet ikke om en nettside utenom finn.no som selger dyr? :)

Endret av Helgis22
Lenke til kommentar

Du bør ikke skaffe deg hund på grunnlag av utseende. Gemytt er også viktig.

 

Nei, det er ikke saken....

 

Tror du bør tenke deg kraftig om, har du ikke råd til å betale for en skikkelig hund med tilsvarende gemytt så bør du glemme det.

Man får seg bare ikke en hund for å bli glad i den, det følger et kjempestort ansvar med. Ved å skaffe en blandingshund så vet du aldri hvilket iboende gemytt den innehar, og det blir fort et lotto spill med mange bekymringer i fremtiden!!

Lenke til kommentar

Kjøp hund på grunnlag av hva du vil ha den til. Nå er saken at Golden er veldig fine hunder til familier så vel som jakt (det går på avl hva de optimalt skal brukes til).

 

Jeg har en golden fra en kennel som har mange NUCH og slekt fra store kenneler i England med GBCH så det ljomer.

 

Dog, hunden min er etter min mening verdens skjønneste, og har aldri vært på utstilling, og skal aldri heller. Han er bare kosevofsen min!

 

Betalte 9000 for ham i 2001, og om du skal ha hund, så betal for deg eller glem det, og se på stamtavlene, innavl, HD, øyne og albuer er viktige. ALDRI kjøp hund uten stamtavle.

 

Ønsker deg lykke til med et bilde av min Golden, Danny :)

post-51466-0-46995700-1314470313_thumb.jpg

EDIT: Husk også at Golden varierer mye i farge og form. Min har ganske lange ører, er ikke så stor, og er slank. Han er veldig lys i pelsen, har brune øyne og brun nese. Men du har de som er ikke så langt fra brun, men svart nese og øyne.

Endret av Jimbolaia Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

 

Jeg skjønner nå hvorfor prisene er så høy! Får følelsen av at det kanskje hadde vært til det beste.

 

Jeg bryr meg egentlig ikke om at det er en blandingsrase heller. Jeg er ute etter en hund på den størrelsen og den "formen" Golden Retrievere har. Bakgrunnen er at det var en slik hund vi hadde da jeg var barn.(Når jeg tenker meg om, er det stor sjangs at den var en blanding uansett) Men aller mest ser jeg etter en hund å være glad i! :)

 

Økonomisk så vil jeg ha råd til fòr og stell, det er jeg ganske så sikker på. Trodde jeg måtte betale 11.000 kroner pga. foreldrene var konkuransse dyktige hunder, når jeg bare er ute etter en helt allminnelig hund.

 

Dere vet ikke om en nettside utenom finn.no som selger dyr? :)

 

Jeg er skeptisk til at du skal ha hund. Vent litt, og les deg opp på hund på Canis og Hundesonen, og kjøp gjerne noen bøker.

 

Man leter ikke opp hunder på Finn, og man leter ikke etter "andre nettsider som selger dyr". Man går via raseklubben og forhører seg litt.

 

Du bryr seg ikke om det er en blandingshund? Da håper jeg virkelig at du tar til deg en voksen hund med kjent helsestatus.

 

Hvilke planer har du for hundeholdet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble litt interessert i dette på Finn.no, så jeg så der, og jeg så VELDIG annerkjente kenneler legge ut valper for salg på finn. Rett og slett en ny portal for salg av hund. Så lenge de er godkjente av NRK og NKK, samt er annerkjent i miljøet, så er det ingenting i veien med å kjøpe hund via Finn. HUSK at du skal ha plettfri stamtavle iallefall!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vent litt, og les deg opp på hund på Canis og Hundesonen, og kjøp gjerne noen bøker.

Støttes, kun bortsett fra Hundesonen. Dit går man kun om man vil ha støtte til bruk av strømhalsbånd, juling og vold. Styr unna. På Canis.no er det masse flinke, dyktige og svært kunnskapsrike mennesker. På Hundesonen florerer det med fri flyt med vranglære, misforståelser og tullball.

 

Men bøker er viktig! Les masse. Hundehold kan man nesten ikke ha for lite kunnskap om. Men der er mye dårlige bøker der ute.

De fleste som er å anbefale finnes dok enkelt her: http://www.canis.no/nettbutikk/produktpres.php?side=2&mid=395&s=4

Lenke til kommentar

Jeg ble litt interessert i dette på Finn.no, så jeg så der, og jeg så VELDIG annerkjente kenneler legge ut valper for salg på finn. Rett og slett en ny portal for salg av hund. Så lenge de er godkjente av NRK og NKK, samt er annerkjent i miljøet, så er det ingenting i veien med å kjøpe hund via Finn. HUSK at du skal ha plettfri stamtavle iallefall!

 

Man kan naturligvis kjøpe hund fra enkelte av de som annonserer på Finn, men det er ikke der man finner dem.

Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

 

Jeg skjønner nå hvorfor prisene er så høy! Får følelsen av at det kanskje hadde vært til det beste.

 

Jeg bryr meg egentlig ikke om at det er en blandingsrase heller. Jeg er ute etter en hund på den størrelsen og den "formen" Golden Retrievere har. Bakgrunnen er at det var en slik hund vi hadde da jeg var barn.(Når jeg tenker meg om, er det stor sjangs at den var en blanding uansett) Men aller mest ser jeg etter en hund å være glad i! :)

 

Økonomisk så vil jeg ha råd til fòr og stell, det er jeg ganske så sikker på. Trodde jeg måtte betale 11.000 kroner pga. foreldrene var konkuransse dyktige hunder, når jeg bare er ute etter en helt allminnelig hund.

 

Dere vet ikke om en nettside utenom finn.no som selger dyr? :)

 

Jeg er skeptisk til at du skal ha hund. Vent litt, og les deg opp på hund på Canis og Hundesonen, og kjøp gjerne noen bøker.

 

Man leter ikke opp hunder på Finn, og man leter ikke etter "andre nettsider som selger dyr". Man går via raseklubben og forhører seg litt.

 

Du bryr seg ikke om det er en blandingshund? Da håper jeg virkelig at du tar til deg en voksen hund med kjent helsestatus.

 

Hvilke planer har du for hundeholdet?

 

Hvorfor er du skeptisk til at jeg skal ha hund? Ingen vet alt om hunder første gang. En gang må alltid være den første. Å kjøpe noen bøker vil gi samme effekt som at jeg spør her på Diskusjon.no, jeg vil uansett lære like mye. Men ja, så klart vil jeg lese noen bøker og førhøre meg rundt, ettersom jeg er omgitt av personer med god kunnskap til dyrehold! :) Men du har altså ingen grunn til å være skeptisk på meg, du kjenner meg ikke.

 

Finn.no er muligens Norges første nettsted å gå til dersom du leiter etter noe til salgs, eller gies bort. Som jeg har tydlig fått forklart her, så er vell det tryggeste å finne personer som selger hunder ettersom de gir som oftest "de beste". Jeg har dessuten aldri hørt om raseklubben, så takk for infoen.

 

Dersom hunden er en rase eller ikke rase hund gjør egentlig ikke noe. Jeg har ønsket meg hund en god stund og ventet lenge for jeg har aldri vært "klar" før nå. En 'Golden Retriever' ettersom det er en hund jeg har hatt før, har kjennskap til og kan enkelt få råd/veiledning til. Som jeg nevnte tidligere så er det viktigste for meg at det er en kjærlig hund.

 

Tørr å påstå at hunden kommer til å storkose seg hos meg. Jeg har flyttet til landet og kommer til å være her i noen år. Hunden blir skjermet fra dårlig luft. Den vil få det "reneste" vannet dere kan tenke dere, og fine turer på fjellet den ellers aldri hadde fått etter en tur i byen. Den vil også få muligheten til å løpe fritt til tider. Jeg jobber fra 7-16.00 hver dag(utenom helgene). Om dette er veldig negativt for hunden, plis sleng en kommentar om det ;)

 

Å foresten så ja, jeg kommertil å vente. Jeg har ingen planer om å hente hund tidligst i morgen tidlig. Dette er en del av det at jeg prøver å få mest mulig innsikt av hva jeg hiver meg inn på.

Endret av Helgis22
Lenke til kommentar

Sorry, men jeg tillater meg å blande meg litt her..

 

Ingen vet alt om hunder første gang. En gang må alltid være den første. Å kjøpe noen bøker vil gi samme effekt som at jeg spør her på Diskusjon.no, jeg vil uansett lære like mye.

Her er jeg rungende uenig. Såvidt jeg kan se er her ingen (aktive) mennesker på diskusjon.no med virkelig god og uttømmende kunnskap på hund (misforstå meg rett, her er hyggelige og velmenende folk - men ingen veterinærer eller etologer). Etter å ha fulgt med dyrehold-forumet ei stund, kan jeg med stor sikkerhet garantere deg at du vil lære veldig mye mer (og riktigere, ikke minst) om du tar deg tid til å lese noen bøker. Men som nevnt over, der er mye dårlige bøker der ute.

 

Om du er rimelig fersk, bør du starte med følgende;


  •  
  • Gry Løberg; Valpesosialisering.
  • Lek med meg! Aktivitetsbok for hund og menneske.
  • Kenth Svartberg; Bra Relation.

Og den kanskje viktigste:


  •  
  • Arne Aarrestad; 100% Positiv hverdagslydighet.

 

Og skulle du ha helt lesevegring, vil forumet på canis.no kunne gi deg langt nyttigere kunnskaper enn noe annet hundeforum på nett så langt jeg vet.

 

Men ja, så klart vil jeg lese noen bøker og førhøre meg rundt, ettersom jeg er omgitt av personer med god kunnskap til dyrehold! :) Men du har altså ingen grunn til å være skeptisk på meg, du kjenner meg ikke.

Han er kritisk, noe han er i sin fulle rett til å være. Der er så forbannet mange tullinger der ute som aldri skulle hatt ansvar for dyr at det er faktisk verdt å være litt ekstra frampå her og der.

Det gjelder deg også - vær kritisk! Onkel Knut som har hatt labrador i 25 år har ikke nødvendigvis veldig gode kunnskaper om hund. Det kan faktisk være tvert imot. Gry Løberg og Kenth Svartberg derimot (blant andre), har høyere vitenskapelig utdannelse og veldig mange års erfaring på et utall hunder og raser. Sett dem og deres budskap høyest på din troverdighetsliste, og du vil kunne komme langt med din hund.

 

Forøvrig trenger ikke 9 timers alenetid være problematisk for en hund om du gjør ting riktig og du lover å ikke ha stakkaren i bur all den tida.

 

Ønsker deg uansett lykke til, enten du henter valp i morgen eller til våren. Det er spennende, og valpetida må bare nytes. Men sats på kunnskaper, ikke hundepreik, når du søker råd.

 

:thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg jobber fra 7-16.00 hver dag(utenom helgene). Om dette er veldig negativt for hunden, plis sleng en kommentar om det ;)

 

 

Hei! Med mindre du har en annen voksenperson som deler dagen med deg (eller har en jobb hvor du kan ta med hunden) blir ni timer altfor lenge for en hund å være alene. Du har også sikkert noen minutter reisetid før og etter jobb? Det blir ikke noe godt hundehold av sånt dessverre.

 

Det tar også lang tid å trene opp en valp til å tåle så mange timer hjemme, gjerne flere måneder. De første par ukene bør du ta helt fri for å la valpen bli kjent. Så er det mange uker med sakte tilvenning til mer og mer tid alene. Går du for fort frem kan hunden bli redd og få seperasjonsangst. Da kan du ende opp med en hund som får panikk så fort du går ut døra.

 

Med dine jobbtider synes jeg du skal revurdere det å skaffe deg hund før du i det hele tatt tenker på å finne valp, pris, kontakte raseklubb etc. Får du en annen jobb med kortere dag, eller samboer så kan det absolutt gå, men som aleneperson vil dette bare skape en vanskelig situasjon for deg (samvittighet) samt veldig mye alenetid for hunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...