Gå til innhold

Vil cpu og ram bli en flaskehals?


Neppe

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sitter for tiden på en par år gammel pc. Den har følgende.

Intel C2D E8400

4 GB (Kurant ram, husker ikke helt frekvensen)

Geforce GTX 280

 

Jeg har tenkt å oppdragere cpu, hovedkort, ram og skjermkort. Mye fordi den er gammel, og skjermkortet bråker som faen, og det gjør også den nydelig stock cpu kjølern. Men siden lånekassen ikke dekker pcen, så må det taes litt etter litt. Det vil si, det kan ta tid imellom.

 

Men skulle jeg nå kjøpe meg skjermkort, og jeg har tenkt å kjøpe Nvidia sit GTX 570. Men vil jeg oppleve et ytelseshopp her, eller vil de øvrige komponentene holde såpass igjen at det blir liten forskjell. Er det jo slik blir det å prioritere andre veien (hovedkort, cpu og ram først).

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virkelig? Alle komponentene er jo jevngamle, og skjermkortet var jo high-end da jeg kjøpte det. Har 550w strømforsyning, corsair. Det holder for 570?

Jevngamle har ingenting med saken å gjøre. Prosessorer er vanligvis aldri flaskehalsen i spill før man begynner å koble sammen ny maskinvare med 3.5 år gamle prosessorer, som videre kjører på snart seks år gammel arkitektur.

Det vanlige er å kjøpe en overkill prosessor som egentlig er god nok for et grafikkort som er 50-100% sterkere. Arkitekturen til din Core 2 duo er grei nok, men kjernetallet hindrer deg litt i nyere spill (RIFT er et av dem) og dermed får du en flaskehals med et såpass mye kraftigere skjermkort.

 

EDIT:

Så lenge CPU kan pumpe ut 60fps er det egentlig ganske likegyldig om du har en CPU-flaskehals eller ikke.

Oppløsning har jo også noe å si, spiller du på 1280x1024 er dette meningsløst, spiller du på 1920x1080 eller 1680x1050 vil du se langt bedre forbedring i ytelse fra et 280.

 

GTX 570 er vel ca dobbelt så rask som GTX 280, i spill som er veldig grafikkintensive (Metro 2033, Aliens vs Predator, Crysis, The Witcher 2...) vil du nok se nesten dobbelt så god ytelse. I RIFT vil du derimot slite en god del mer fordi det er et MMO, og slike spill er av natur voldsomt CPU-intensive.

 

Nei, her ville jeg faktisk gjort motsatt.

 

550W er ikke godt nok. Ville minst hatt 700W. Kjøp først inn Hovedkort, prosessor og PSU. Minnet er greit, men det er såpass billig nå at du kan like gjerne øke til 8gb.

 

Regner med du vil spille B3? Grafikkortet kan vente

550W er mer enn nok for GTX 570. GTX 280 bruker omtrent samme mengde strøm.

GTX 570 bruker 230W på TDP, CPU bruker 95W, HK med RAM bruker 30-40W, HDD bruker 10W.

Legg sammen og han ligger fortsatt på rundt 400W TDP, og PCen ligger aldri på full TDP utenom overklokking.

 

Hvis du anbefaler en 700W PSU for et GTX 570, hva vil du anbefale meg med 2x 6950 og i5-750 overklokket? 1200W?

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for godt svar arni! Kan se ut til at det blir grafikkort først, også prøver jeg med 550w, også ser jeg om det blir ustabilt. Det er jo en ganske bra strømforsyning også har jeg hørt. Hovedkort, cpu og ram blir noe dyrere enn skjermkortet, og kanskje noe å se frem til som en personliggave til jul. Orker ikke kjøpe noe "halvgreit" når jeg først skal punge ut uansett, så kjekt å ha litt standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...