Gå til innhold

Hjelp til valg av 27" skjerm


Richard_87

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal kjøpe en ny pc-skjerm som skal erstatte min 22". Den nye skjermen skal være i prisklassen 2000-2600 kr og ha minimum 1920x1080 oppløsning. Bruken vil være vanlig pc-bruk og for å se på film.

 

Jeg har sett meg ut blant annet disse skjermene:

 

http://www.dustinhome.no/philips-273e3lhsb-27-wide-tft-led-black/product/5010597313

http://www.dustinhome.no/samsung-syncmaster-s27a350h-27-wide-tft-led-black/product/5010587844

http://www.dustinhome.no/philips-273e3lsb-27-wide-tft-led-black/product/5010598592

http://www.dustinhome.no/samsung-syncmaster-p2770fh-27-wide-tft-black/product/5010485048

 

Den eneste grunnen til at jeg har sett meg ut de er at jeg har sammenlignet spesifikasjonene som er oppgitt, men jeg aner egentlig ikke hvilken skjerm som er best. Er det noen som kan anbefale enten en av de ovenfor eller en annen skjerm som er god?

 

Mvh Richard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen grunn til at du ikke klarer deg med 23" eller 24"?

Du får et større bilde, men om du er opptatt av gaming og lav responstid vil en 22-24" være raskere til å reagere og ha mindre ghosting.

 

En god 27" er U2711, den koster det dobbelte av det du skal ut med fordi den har 2560x1440 oppløsning og IPS-panel som gir store forbedringer i bildekvalitet. Om du ser på 27" monitorer burde du være forberedt på å punge ut en del mer enn 2500 kr for en god skjerm.

Med mindre skjermen skal doble som TV ville jeg heller gått for en grei 23-24" som U2311H eller ventet på U2412M, begge disse skjermene har IPS-panel som gir deg bedre bildekvalitet, fargegjengivelse og innsynsvinkel sammenlignet med TN-paneler.

 

Du kan også gå for en 120Hz-monitor som denne ASUSen, det vil gi deg bra gamingytelse, men er ikke optimalt til film grunnet TN-panel med dårlig fargegjengivelse.

Lenke til kommentar

@ Scorpion88

Takk for tipset. Skal lese testen nå!

 

@ Arni90

Jeg har 22" i dag, som blir for lite. Nesten alt jeg bruker pc'n til er å se på filmer (det er en htpc). Det vil si 23" eller 24" blir for lite til mitt bruk. Jeg er ikke opptatt av gaming, og den vil ikke bli spilt på i det hele tatt. Rask responstid vil jeg tro er en fordel ved film også.

 

Angående å doble prisen til ca 5000 er dessverre uaktuelt. Da kjøper jeg meg heller en god tv, og kopler pc'n direkte i den.

Lenke til kommentar

Jeg har BenQ M2700HD og er strålende fornøyd! har ikke angret en dag på at jeg kjøpte den. funker også udmerket til spilling selv om det er litt mørkt. alt du kan tenke deg av innganger og den ser fin ut. :) Billig er den også :)

 

http://www.dustinhome.no/benq-m2700hd-27-wide-tft-black/product/5010378981?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_1518

 

 

Og Arni90.. Hvorfor skal folk alltid legge seg opp i valgene noen tar.. han spesifiserer at han vil ha en 27" og da har han nokk vurdert resten og komt til den avgjørelsen. Svar på spørsmålet du og ikke bry deg om resten.

Lenke til kommentar

Og Arni90.. Hvorfor skal folk alltid legge seg opp i valgene noen tar.. han spesifiserer at han vil ha en 27" og da har han nokk vurdert resten og komt til den avgjørelsen. Svar på spørsmålet du og ikke bry deg om resten.

Nei det er bare tull. Han spesifiserer 27" og både arni og jeg mener at budsjettet hans er for lite til at han får en god skjerm til den prisen. Han har nok ikke vurdert noe som helst utenom størrelsen; jeg tviler på at han vet forskjellen på TN og IPS.

 

Når det er sagt så har du gjort en god anbefaling. M2700HD er nok det beste han får til den prisen om han absolutt på ha 27".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Du får et større bilde, men om du er opptatt av gaming og lav responstid vil en 22-24" være raskere til å reagere og ha mindre ghosting.

Responstiden bestemmes ikke av skjermstørrelsen da.

 

Det er ikke den eneste faktoren nei, men det er typisk med høyere responstid på større skjermer. Samme kvalitetsnivå sjerm i høyere størrelse (og samme paneltype) gir normalt noe høyere responstid. Det er sikkert 27" skjermer som er mer enn raske nok for gaming dog, men om du skal ha det til en lav pris i tillegg må du sansynligvis ofre noe for det.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du får et større bilde, men om du er opptatt av gaming og lav responstid vil en 22-24" være raskere til å reagere og ha mindre ghosting.

Responstiden bestemmes ikke av skjermstørrelsen da.

Jo større skjerm, jo større responstid, det er helt grunnleggende. Jeg har enda ikke sett en 120Hz 27" med egen gamemode.

 

Om TS skal bruke denne kun til film og HTPC burde han se på TVer, de er laget for å vise film.

Lenke til kommentar
Du får et større bilde, men om du er opptatt av gaming og lav responstid vil en 22-24" være raskere til å reagere og ha mindre ghosting.

Responstiden bestemmes ikke av skjermstørrelsen da.

Jo større skjerm, jo større responstid, det er helt grunnleggende. Jeg har enda ikke sett en 120Hz 27" med egen gamemode.

 

Om TS skal bruke denne kun til film og HTPC burde han se på TVer, de er laget for å vise film.

 

Spørs om det ikke er mer for pengene i å finne en rimelig 32" LCD TV til dette bruksområdet ja. Prisene på de rimelige mainstreamTVene i 32" (og til og med opp i 40" i noen tilbud nå om dagen) klassen er jo nå ikke langt unna det budsjettet han nevner. Responstiden på en skjerm brukt hovedsakelig til film tror jeg er rimelig mye en ikke-faktor i disse dager. Det krever ikke spesiellt mye. Filmer er på ca 24FPS, mens spill tross alt jobber rundt 60FPS ideelt. Det er klart at sistnevnte er langt langt mer ømfintlig for ghosting artifacts - spesiellt siden spilling også involverer mye raskere bevegelse som gjør slike ting mye mer synlig.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldingene! Da vet jeg litt mer hva jeg skal se etter. Det eneste jeg skal vurdere nå er å bestille en liten tv i stedet for, som var et av forslagene her.

 

Bare for å understreke så skjønner jeg poenget at feks Dell Ultrasharp er overlegen budsjett skjermene, men om jeg må betale 4-5000 for en pc-skjerm så kjøper jeg heller en led-tv og bruker heller den og min nåværende pc-skjerm om hverandre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...