Gå til innhold

[Løst] Bedrift får en helt annet pris på regningen


Andzel

Anbefalte innlegg

Hei.

 

En bedrift som skal kjøpe en webside si eksempel prisen er 3000,- og dette blir avtalt muntlig. Men når de får regningen så er det 3000,- + moms. Pleier bedrifter å sende regning på prisen + momsen?

 

Så nå er jo prisen mye mer enn 3000,- kroner, som dem ikke har. Ettersom avtalen var 3000,-.

 

Ettersom prisen er jo avtalt via telefon og e-mail.

 

Hadde vært fint å få fort svar på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde egentlig svaret foran meg, men så fant jeg det ikke igjen, men klarte å finne en tråd på diskusjon med svaret:

Ved salg som retter seg både til forbruker og næringsdrivende kan det alternativt oppgis to priser, dvs. priser med og uten avgifter, eventuelt av avgiftene oppgis med likeverdig oppmerksomhetsverdi som prisen inklusive avgiftene.

Legg merket til at ikke alle er like flinke til å opprettholde oppmerskomhetsverdien, og det kan være "skjult" i f.eks. e-post signaturen.

Endret av CissaM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du gjer avtale "business-business" er alltid ein pris "eks salskatt og avgifter" (i praksis MVA + evt produktavgifter når noko anna ikkje er spesifisert klårt i ei avtale. Dette er heilt gjennomført handelssedvane, ikkje berre i Noreg, men i heile Europa - og lengre og. Me har sjølv næringsdrift, har hatt det i mange år, og kjenner godt til denne problemstillinga.

 

Altså: Så lenge det er tvillaust at avtalen er gjort mellom deg SOM NÆRINGSDRIVANDE og ein annan næringsdrivande part, så er prisen her å forstå som "3000 + offentlege avgifter". At du evt ikkje var OBS på det vert ditt eige problem, ikkje hin parten sitt.

Lenke til kommentar

Det regnes ikke som villedende markedsføring eller dårlig forretningsskikk å oppgi priser uten merverdiavgift til andre næringsdrivende. Interessant i så måte er bl.a. at forskrift om prisopplysning for tjenester, som i § 3 fastslår at priser skal inkludere de offentlige avgifter kunden må betale, bare gjelder for næringsdrivendes opplysningsplikt overfor forbruker jfr. § 2. Markedsføringsloven § 10 om prismerking gjelder også kun forbrukere.

 

Dersom du spesifikt har bedt om et tilbud som er "alt inklusive" og avsender har gitt deg et slikt tilbud er imidlertid avsendere bundet av dette tilbudet såfremt du igjen har akseptert det (jfr. for så vidt avtaleloven kapittel 1). Men jeg går ikke nærmere inn på dette da førstepost ikke gir grunnlag for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...