Gå til innhold

Opptatt av miljø! Venstre eller Miljøpartiet de grønne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen på disse to partiene?

 

Jeg er først og fremst opptatt av at vi tar vare på miljøet og lever mer miljøvennlige liv. Men hvilket av disse to partiene bør jeg stemme da?

Jeg mener Venstre. Miljøpartiet er ikke store nok til å være på stortinget. Venstre er det minste partiet på stortinget, og vil ha en reel innflytelse. Å gjøre dette partiet større, ville ha styrket deres miljøpolitikk. Jeg skal lete litt etter forskjeller nå. =)

Lenke til kommentar

Jeg mener Venstre. Miljøpartiet er ikke store nok til å være på stortinget. Venstre er det minste partiet på stortinget, og vil ha en reel innflytelse. Å gjøre dette partiet større, ville ha styrket deres miljøpolitikk. Jeg skal lete litt etter forskjeller nå. =)

 

Men nå er det kommune- og fylkestingsvalg, De Grønne kan fint komme inn i noen kommuner..

 

TS: Se litt an meningsmålingene. Hvis De Grønne ikke har en sjanse for å komme inn i kommunestyret er stemmen din bortkastet hvis du stemmer på dem. Personlig synes jeg Venstre har en mer gjennomtenkt politikk på alle andre områder enn miljøvern, men det vil jo variere fra kommune til kommune.

Lenke til kommentar

Du bør også huske på at Venstre med sin politikk på andre områder mest sannsynlig er nødt til å samarbeide med Høyre om makt, mens miljøpartiet de grønne ligger nærmere partier som SV, Rødt og AP. Hverken Høyre eller AP er interessert i miljøpolitikk overhodet, noe som vil begrense begge partienes gjennomslag. Samtidig, er det nok en fordel for Miljøpartiet de Grønne at de ligger tett opp mot flere partier som også har miljøvern som et meget viktig saksområde, og jeg ville også vurdert disse partiene (SV, Rødt), spesielt om det er BARE miljøvern som er viktig for deg, da begge partiene bør ha vel så stor troverdighet på miljøpolitikk som Venstre og Miljøpartiet de Grønne. Alt i alt avhenger det nok mest av hva du mener i andre spørsmål - føler du at du hører hjemme på venstresiden i norsk politikk, så vil SV, R eller de Grønne være det beste valget, føler du at du hører hjemme på høyresiden, så bør du stemme Venstre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke fokuser for mye på om de kommer inn eller ikke. Tenker alle slik vil ingen av de mindre partiene noen gang få noen sjans og det vil svekke demokratiet.

 

Uten at jeg kan så mye om MdG, er mitt inntrykk at de er nærmere venstresiden, mens Venstre er nærmere høyresiden. Så og si alt i MdG sitt program er basert på miljø. De har en grønn ideologi. Venstre er liberale.

 

Hadde jeg kun tenkt på miljø, ville jeg ikke vurdert andre partier enn MdG. Av partiene på Stortinget, er det vel Venstre og SV som fokuserer mest på miljø.

Lenke til kommentar

Miljøpartiet de Grønne vil at vi alle skal sitte i ullgenser med parafinlampe mellom armene. Trådløst nett er for øvrig fyfy.

 

Venstre vil ha grønn teknologisk utvikling, og skjønner at man ikke trenger å snu samfunnet på hodet for å gå en miljøvennlig fremtid i måte.

 

Nå er jeg egentlig ganske biased, men regner med at flere er mer eller mindre enige her.

 

edit: Men husk at dette er lokalvalg! Sjekk hva partiene står for lokalt.

Endret av Disk
Lenke til kommentar

Jeg er hovedsakelig bare interessert i miljøpolitikk.

 

Blir nok MDG på meg. Venstre virker for høyrevirdde og vinglete for min del. Tror også at vi kan få noen veldig interessange debatter rundt miljøspørsmål om MDG tar mandatet som de ligger ann til i Bergen hvor jeg bor. De har kanskje en del ekstreme holdninger men jeg tror det er nettopp det vi har bruk for nå om vi skal få litt fart på miljødebatten.

 

Og slik jeg leser rapportene fra flere vitenskapelige miljøer både lokalt og globalt så går vi en deprimerende fremtid i møte om vi ikke tar bedre vare på miljøet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Venstre er et klovneparti, og din oppfatning av dem som vinglete er helt korrekt, politikken deres er og altfor fragmentert. Når det er sagt finnes det ikke noe seriøst miljøparti i Norge, den miljøpolitikken det legges vekt på av de partiene som liker å kalle seg miljøpartier, som SV og Miljøpartiet de grønne, er altfor populistisk og/eller urealistisk.

Endret av Clarkson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venstre er et klovneparti, og din oppfatning av dem som vinglete er helt korrekt, politikken deres er og altfor fragmentert. Når det er sagt finnes det ikke noe seriøst miljøparti i Norge, den miljøpolitikken det legges vekt på av de partiene som liker å kalle seg miljøpartier, som SV og Miljøpartiet de grønne, er altfor populistisk og/eller urealistisk.

 

Det å påstå at et parti er klovnparti uten å fremlegge noen som helst form for rasjonell argumentasjon som kan underbygge påstanden, sier mye mer om deg enn om det omtalte partiet. For å presisere dette enda mer så er det du som i dette tilfellet fremstår som klovn, og ikke partiet som du omtaler. Dette kan også underbygges med det faktum at du skyter i blinde ved å fremstille Venstres politikk som fragmentert, også det uten argumentasjon, når partiet har en klar liberal politikk – faktisk mer klar enn noen andre partier på Stortinget har å vise til.

 

Til TS: Venstre er helt klart et bra alternativ hvis du ønsker å stemme miljøvennlig. Partiet har i mange år hatt tydelig miljøprofil, og en politikk som viser hva de har lyst å gjøre hvis de får nok innflytelse i parlamentet. Jeg kommer ikke til å ramse opp alt i forhold til Venstres miljøpolitikk, men heller anbefale deg til å lese partiets program, og deretter finne ut selv om dette er partiet for deg.

 

http://www.venstre.no/sentralt/organisasjon/artikkel/342

Endret av statsviter
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Venstre er et klovneparti, og din oppfatning av dem som vinglete er helt korrekt, politikken deres er og altfor fragmentert. Når det er sagt finnes det ikke noe seriøst miljøparti i Norge, den miljøpolitikken det legges vekt på av de partiene som liker å kalle seg miljøpartier, som SV og Miljøpartiet de grønne, er altfor populistisk og/eller urealistisk.

 

Det å påstå at et parti er klovnparti uten å fremlegge noen som helst form for rasjonell argumentasjon som kan underbygge påstanden, sier mye mer om deg enn om det omtalte partiet. For å presisere dette enda mer så er det du som i dette tilfellet fremstår som klovn, og ikke partiet som du omtaler. Dette kan også underbygges med det faktum at du skyter i blinde ved å fremstille Venstres politikk som fragmentert, også det uten argumentasjon, når partiet har en klar liberal politikk – faktisk mer klar enn noen andre partier på Stortinget har å vise til.

 

Til TS: Venstre er helt klart et bra alternativ hvis du ønsker å stemme miljøvennlig. Partiet har i mange år hatt tydelig miljøprofil, og en politikk som viser hva de har lyst å gjøre hvis de får nok innflytelse i parlamentet. Jeg kommer ikke til å ramse opp alt i forhold til Venstres miljøpolitikk, men heller anbefale deg til å lese partiets program, og deretter finne ut selv om dette er partiet for deg.

 

http://www.venstre.no/sentralt/organisasjon/artikkel/342

 

Det at du går til personangrep istedet for å be om en redegjørelse for mine påstander, når du selv slenger om deg med betydlig verre karakteristikker av andre partier sier mer om hvor falsk din retorikk er enn noe som helst annet. Samt at du ikke underbygger noen av dine påstander om at Venstres politikk ikke er fragmentert, og at de har en klar liberal profil. Venstre har en tendens til å tiltrekke seg klovner, om du er en venstreklovn eller bare en helt vanlig klovn med et nick som overvurderer sin eiers kompentanse (mye det samme) skal jeg ikke uttale meg om.

Endret av Clarkson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venstre er et klovneparti,

Tull. Det er FrP, Demokratene, DLF, og høyreekstreme grupper, som er klovnepartier. Resten er seriøse partier.

 

og din oppfatning av dem som vinglete er helt korrekt,

Absolutt ikke. Her kommer du heller ikke med noen kilder som støtter oppom påstandene.

 

Du baserer mesteparten av argumentene dine på dine egne følerier, og kommer stort sett aldri med kilder som bygger oppom og kan styrke påstandene dine.

 

politikken deres er og altfor fragmentert.

Dette har du tydeligvis ikke noen peiling på. Partiet Venstre har en helhetlig politikk, ikke fragmentert. FrP er fragmentert siden det er et populistisk Høyreparti der hvor partiet: "tar som gitt at interessene til «vanlige folk» blir undertrykt og oversett av samfunnets elite (politikere, økonomiske makthavere, byråkrater, grå eminenser, etc.), og at statsapparatet derfor må tas fra denne eliten og brukes til fordel for «det vanlige folk».

Populismens sekkebegrep «det vanlige folk» tar sjelden hensyn til at det såkalte vanlige folk innbyrdes har ulike interesser og behov. I motsetning til f.eks. marxister eller konservative politiske retninger - som har en langt mer nyansert oppfatning av «folk flest» - opererer gjerne populister med en forestilling der «folk flest» har felles interesser og behov. Med andre ord mener populistene at det verken finnes klasseforskjeller eller sosiale lag med ulike interesser og behov, men snarere en stor «folk flest»-gruppe som kues av en ørliten minoritet som har kapret makten i samfunnet, og som populistene vil befri «folk flest» fra.

 

Rent historisk kan det skilles mellom venstre- og høyrepopulister, og som regel har de forekommet som typiske motstandsbevegelser. De kritiserer den bestående politikk og kommer noen ganger med svært enkle løsninger på kompliserte problemer som krever langt mer kompliserte løsninger.

 

Populismen har gjerne som kjennetegn at den har utspill som tar sikte på å få oppslutning og sanke stemmer, framfor å presentere en helhetlig politikk som kanskje ikke ville gitt samme oppslutning ved valgene. Derfor prøver gjerne populistiske partier å markedsføre kun fragmenter eller deler av sin egen politikk, snarere enn å presentere sin helhetlige politikk og dermed stå i fare for å synliggjøre at fragmentene kan være uforenelige. Noen hevder at dette er et misbruk av demokratiet og setter folks umiddelbare lyst eller oppfattelse av virkeligheten framfor deres langsiktige fornuft og interesser, mens andre igjen velger å se det som å la folk selv bestemme."

 

Kjenner du igjen politikken skrevet i italic? Dette er hentet fra Wikipedia, og beskriver en slik fragmentert politikk som du påstår Venstre har, men som jeg, med kilder som backer opp påstandene mine, passer FrP, Demokratene, og Høyreekstreme grupper. Hadde du lest prinsippprogrammet til Venstre, ville du aldri ha gulpet opp noe så tullete å skrevet det ned på forumet her.

 

Når det er sagt finnes det ikke noe seriøst miljøparti i Norge, den miljøpolitikken det legges vekt på av de partiene som liker å kalle seg miljøpartier, som SV og Miljøpartiet de grønne, er altfor populistisk og/eller urealistisk.

Vi har nå gått igjennom hva det vil si å være populistisk, og Miljøpartiet de Grønne, er ikke et slikt parti, ikke SV, og ikke Venstre.

Lenke til kommentar

...

 

...

 

...

internet_argument.png

 

Så mitt innlegg:

Ein røyst til Miljøpartiet sender eit tydeleg signal om at det finst ein grasrot som verkeleg bryr seg. Eg ser på MDG som det beste miljøpartiet, men kjem ikkje til å stemma dei så lenge nokon av miljøpartia på Stortinget ser ut til å hamne under sperregrensa. Hadde til dømes halvparten av dei som røysta MDG, i staden stemd Venstre, hadde Venstre i dag vore over sperregrensa. Men det er Stortingsvalet.

 

I lokalpolitikken blir miljøsaka ofte gløymd, også i miljøparti som Venstre og SV, difor røysta eg MDG ved fylkesvalet, mest som ein symbolstemme. I kommunevalet såg eg meir på kva personar eg ynskte å ha i kommunestyret, og røysta deretter.

 

Redigering: skal gjere reie for kvifor eg meiner MDG er det beste miljøpartiet. Miljøpartiet er det einaste partiet som set spørsmålteikn ved økonomisk vekst, då dette fører til ytterlegare overflod i vårt allereie altfor rike, materealistiske samfunn. Sjølvsagt går vårt høge forbruk utover bærekrafta til kloden, og sjølv om vi skulle løyse problemet med klimagassar og menneskeskapt oppvarming, har vi framleis eit enno større problem i utpininga av ressursar. Miljøpartiet legg vekt på det naudsynte i å redusere vårt forbruk og leggje om vår livsstil.

 

"Miljøpartiet De Grønnes mål er et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse. Økonomien skal underordnes sunne økologiske prinsipper, og fremme fred og rettferdighet både lokalt og globalt. Livskraftige lokalsamfunn basert på lokale ressurser er en forutsetning for å nå målet.

"

Les meir her

Endret av Triveleg_kar_med_hatt_og_stokk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Turbunello: Nå, er en del av miljøpolitikken til både Venstre og MDG populistisk etter din definisjon. Det er en del politikk som de aldri kan gjennomføre i praksis, men som de har fordi det er kult å være for miljøtiltak. Det er ikke bare FRP som har populistisk politikk.

 

Jeg synes ikke noe om Venstres politikk, fordi den er altfor idealistisk. Det er bare se på borgerlønn, eller innvandringspolitikken deres. Venstre ser ut til å være en magnet for oppblåste drittsekker, men det er mange hyggelige folk der også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...