Gå til innhold

Cat5 vs Cat5e vs Cat6 i hjemmenettverket


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis har bestilt 20mbit linje fra nettleverandøren, og er usikre på om en Cat5 vil gjøre jobben å levere bra nett fra router til rommene. Er klar over at Cat5 begynner å bli for gammelt til akseptabelt bruk, men Cat5e er rated til 1000mbit overføring, og Cat6 til 1000mbit og høyere. Vil vi merke noen forskjell i bruken av Cat5e kontra bruken av Cat6 i hjemmenettverket?

 

Hva vil være å anbefale? Vi benytter oss selvsagt av gigabit router

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved ren filkopiering over 1000Mbit har jeg selv vært oppe i over 80MB/s. Det er en klar forbedreing fra de 10MB/s som er topphastigheten på 100MBit.

 

Men kun til internett er 100MBit nok. Og hvis dere skal kjøpe kabler uansett så får man vel knapt tak i Cat5-kabler lengre. Tror så og si alle er Cat5e.

Lenke til kommentar

Cat5e skal holde. Og kan brukes opptil rundt 100m

 

Maximum cable segment length

According to the ANSI/TIA/EIA standard for category 5e cable, (TIA/EIA 568-5-A[6]) the maximum length for a cable segment is 100 meters (328 feet). If longer runs are required, the use of active hardware such as a repeater, or a switch, is necessary.[7] [8] The specifications for 10BASE-T networking specify a 100 metre length between active devices.[9] This allows for 90 metres of fixed cabling, two connectors and two patch leads of 5 metres, one at each end.

Lenke til kommentar

Fordet at cat6 ikke er beregnet til vanlige konsumenter.

Siden cat6 støtter 10Gbit passer den bedre som stamkabel i større nettverk, og brukes i nye nettverksinstallsjoner i bedrifter o.l.

 

Hvis du, mot formodning, klarer å bruke opp båndbredden til en cat5e kabel så ville du nok ikke kalt deg selv en vanlig konsument.

Lenke til kommentar

Ved ren filkopiering over 1000Mbit har jeg selv vært oppe i over 80MB/s. Det er en klar forbedreing fra de 10MB/s som er topphastigheten på 100MBit.

 

Men kun til internett er 100MBit nok. Og hvis dere skal kjøpe kabler uansett så får man vel knapt tak i Cat5-kabler lengre. Tror så og si alle er Cat5e.

 

8 bits er en byte. derfor tar du FEIL. det er 12,5MB/s som er den teoretiske grensen for 100mbit grensesnittet.

Lenke til kommentar

Ved ren filkopiering over 1000Mbit har jeg selv vært oppe i over 80MB/s. Det er en klar forbedreing fra de 10MB/s som er topphastigheten på 100MBit.

 

Men kun til internett er 100MBit nok. Og hvis dere skal kjøpe kabler uansett så får man vel knapt tak i Cat5-kabler lengre. Tror så og si alle er Cat5e.

 

8 bits er en byte. derfor tar du FEIL. det er 12,5MB/s som er den teoretiske grensen for 100mbit grensesnittet.

10 eller 12,5. I praksis varierer det og i forhold til 80MB/s er det ganske ubetydeig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...