Gå til innhold

Den store billigmat-tråden! First Price, Coop X-tra, Euroshopper


Abigor

  

69 stemmer

  1. 1. Hvilken billigmat liker du best?

    • First Price
      35
    • Coop X-tra
      13
    • Euroshopper
      3
    • Ingen - liker ikke billigmat
      8
    • Rema1000/Land Lord
      9
    • Andre billigmerker
      1


Anbefalte innlegg

Hei, velkommen til en tråd om billig mat! Her kan vi diskutere billigmat, anbefale det som er godt og advare mot det som ikke er bra.

 

Tenkte det er greit med lister av varer som har blitt anmeldt i denne tråden. De som er anbefalt kan enten være særdeles gode selv om de er billige, eller gode i forhold til prisen.

 

Anbefalt:

 

First Price:

 

Tortillas/lefser

Tortilla chips, vanlig og ost

Kjøttdeig

Frossen kylling

Revet ost og 1kg ost

Nudler

Pommes Frites

Bacon

frukt brus + appelsinbrus

frosne rundstykker

Halvstekte baguetter

Appelsin juice

Egg

Servelat

Oppvaskmiddel

Vaskesvamper

Håndsåpe

Tannkrem

X-tra:

 

Egg

Rema (Landlord osv.):

 

Pommfri

Sjokolade

Hvitløsbaguett

Bacon

 

Advares mot:

FP Taco-settet

Toalett og tørkepapir

FP Salsadip til chips

FP Brød

Euroshopper servelat

Euroshopper nudler

 

Beskrivelse av de ulike merkene:

 

 

Coop har et merke som heter "X-tra". Dette sier de selv:

 

X-tra – Vår laveste pris Varer du bruker mye av, skal du få til ekstra lave priser. Det er tanken bak Coops lavprismerke X-tra.

 

Velger du et X-tra-produkt, skal det være det billigste alternativet i butikken. God kvalitet til lav pris Vi oppnår lave priser fordi vi kjøper inn store partier. Coop Trading gjør felles innkjøp for Norden og bruker felles design på emballasjen. Det betyr et minimum av kostnader, og at produktene blir billige i butikken, uten at vi firer på kvalitetskravene.

 

 

Norgesgruppen har også sitt billigmatmerke.

Lavpriskonseptet First Price tilbyr deg et variert utvalg av dagligvareprodukter som selges til faste, lave priser. First Price finner du i alle NorgesGruppens butikker, og produktene er et prisgunstig alternativ til merkevaren. First Price finnes i nesten alle produktkategorier, både innen mat- og non-food-produkter. Med sitt beskrivende navn og tydelige design på tvers av kategorier er First Price-produktene lette å finne i butikkhyllene.

 

 

Ica har Euroshopper.

Euro Shopper - ICAs lavprissortiment

I dag omfatter sortimentet nærmere 300 produkter. Sortimentet er et resultat av et samarbeide mellom elve europeiske selskap i ti forskjellige land, deriblant ICA. Likevel er sortimentet lokalt tilpasset.

Alle Euro Shopper-produktene har godkjent kvalitet og etterlever ICAs krav til matsikkerhet.

 

Rema1000:

 

Alle REMA 1000-merkede produkter er nøyaktig deklarert av en objektiv partner; Dansk Varefakta Nævn ( www.varefakta.dk). Vi gjør også vårt beste for å unngå mindre sunne ingredienser i våre produkter, som f. eks. palmeolje og smaksforsterkere, men dersom slike ingredienser ikke kan unngås kan du være sikker på at disse er tydelig deklarert.

 

 

For å utelukke en hver tvil om at disse matvarene er billige har de lett gjenkjennelig embalasje. X-tra er ofte hvit og kjedelig med logo i blå stjerne. First Price har et par farger i enkel design, retroaktig med rød logo. Euroshopper bruker mye rødt med svart og hvit logo med handlevogn.

 

 

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Vil skyte inn at First Price produktene produserers av andre "merkeprodusenter".

F.eks. kommer frossen kyllingen fra Prior og Revet (ost) fra Tine.

 

Så fordommene mot disse produktene ikke er av god kvalitet o.l. er feil.

 

Vett ikke hvordan det er med de andre billigmerkene.

Lenke til kommentar

Det er sant. Når du sier det, så kan det gjerne være grunnen til at jeg ofte synes First Price er helt kurant mat, selv om det gjerne koster halvparten så mye som "vanlig" mat. Synes ikke de andre billigmatmerkene er like gode. Dessuten føler jeg at Euroshopper koster mer, og muligens X-tra også.

 

Har for eksempel hatt veldig god erfaring med:

 

-Brus med fruktsmak (sjampagnebrus)

-Cola (smaker ikke like bra som coca cola eller pepsi, men jeg synes den er ok)

-Juice (eple og appelsin)

 

Det jeg ikke likte så godt var First Price sine seigmenn. Der er jeg rett og slett for kresen. De smakte greit nok, men ikke riktig.

 

Skal prøve både First Price egg og fiskepinner. Eggene var ikke så billige som merket pleier å være. Kan hende at eggprisen ikke lar seg gå så mye lavere. Fiskepinnene var halv pris i forhold til Findus, så håper det blir en positiv erfaring og dermed en verdig erstatning.

 

Har du noe å anbefale?

 

Eller advare mot?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg handler storsett hos Norgesgruppen pga. trumf bonus.

 

Ting jeg vil anbefale av F.P.:

Tortillas/lefser

Tortilla chips, vanlig og ost

Kjøttdeig 700g (todelt, genialt da 400g er mye for 2 personer)

Frossen kylling, mye kylling for pengene

Revet ost og 1kg ost(vist ikke tilbud hos f.eks. coop på tine eller synnøve)

Det meste hermetiske fra FP

Nudlene (for de som liker det)

Pommes Frites

Bacon

frukt brus + appelsinbrus

frosne rundstykker

 

F.P. produkter jeg styrer unna:

Taco-settet, her er hverken krydder eller salsa god (samme gjelder for løs "deler"), skjellene er dog gode

Toalett og tørkepapir ol.

salsadip til chips

brød (så lenge du ikke skal spise alt samme dag)

 

 

Det er vel det jeg kommer på i farten :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Brødet til first price er lurt å styre unna ja, blir meget fort tørt i tillegg til at det er ganske dårlig smak.

De halvstekte baguettene er også gode, i tillegg til eggene som er helt ok.

Ja, du nevner 2 til.

Kan også skrive under på at de halvstekte baguettene er gode, samt eggene er greie.

Eggene kommer riktignok etter min meningen i en litt vel stor forpakning :-)

Lenke til kommentar

Der var det mye jeg kjente igjen! Kjøttdeigen er genial. Tortilla chipsen med ost er ok, har ikke smakt den andre. Bra med stor pose, lite minus for veldig mye krydder (litt billig smak). Taco-settet mener jeg har hatt god erfaring med. Skal gi det en sjangse til og se om jeg liker det like dårlig som deg. Tortillalefsene og kylling skal definitivt prøves da.

 

Av det beste rent smaksmessig så må jeg bare få understreke fruktbrusen. Den synes jeg er direkte god.

 

Edit: Baguettene ja, de er fantastiske! Så lenge man ikke har noe imot hvitt mel såklart.

 

Eggene har stor forpakning ja, men det virker som det er et av premissene for å få ned prisen på akkurat den matvaren.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Billigprodukter går greit, men vanlige produkter fra kjente leverandører er så mye bedre. Gjelder alt.

Jeg påpekte jo tidligere at f.eks. at kyllling til First Price, kommer fra Prior og Revet osten fra Tine.

Smaker de ikke like godt bare fordi det er "billigprodukter"?

 

Disse fordommene er det mange som har, dessverre mange som går glipp av vel så god mat, som er langt billigere.

Lenke til kommentar

De fleste billigmerekene får kjøtt/egg fra samme plass som prior/gilde, men du ser forskjell på kylling fra First Price og Prior, det er mye mer brysk og fett på FP sin. Men dette er bare å skjære bort :)

 

X-tra sine 18 pakker med egg liker jeg veldig godt! :) 12 pakken fra FP/Euro er ca halvparten av prisen (6 pakk prior kostet det samme på rimi iallefall)

 

Dopapiret styrer jeg unna, ræva mi tåler det ikke. Tørkepapiret bruker vi nå pga valp som svetter rundt om kring.

 

Jeg ville også styrt unna frossenkylling da de er såpass fylt opp med vann at kiloprisen er missvisende!

Lenke til kommentar

Sidan me bur i utlandet, kjenner eg ikkje FirstPrice, X-tra osb vidare godt, men sjølve problemstillinga "kvalitet på billegvarer samanlikna med merkevarer" kjenner eg minst like godt frå butikkar her. (Nokre "FirstPrice"-varer ser eg ellers her og. Dei heiter noko anna her, men pakning, produsentland og litt kjennskap til kven som eig kven i daglegvaremarknaden i Europa fortel sitt likevel når ein og har sett FirstPrice-varene i ein forretning i Noreg...)

 

Som eit utgangspunkt er varer med "kjedenamn" korkje verre eller betre enn varer med "merkenavn". Det som er problemet med dei fyrste er at ein veit aldri KVA produsent som leverer, og produsenten av slik vare denne månaden kan godt vera ein annan enn produsenten forrige månad, om kjeda av ein eller annan grunn (typisk lågare pris eller misnøgde kundar og mykje klager) har bytt produsent. Altså kan vara brått endra kvalitet over natta. Det opplevde eg sjølv kva gjaldt X-tra panert fiskefilet for nokre år sidan. Desse var produserte av ein dansk produsent (trur eg veit kva for ein...) og var så gode ein kan venta av frossenfisk. No er eg av dei som les varedeklarasjon før eg kjøper ein vare då, tilnærma alltid (klok av skade, trur eg) og brått oppdaga eg at her var det sanneleg både komme på eit nytt produsentnummer, nytt produsentland og vara hadde skifta frå 84 % torsk til 78 % pollock (ein næringsfattig "søppelfisk" båtane får ører pr kg for), sjølvsagt forkledd som "Alaska-sei" (men latinsk namn avslørte). Javel, ut i marknaden var jo dette framleis Coop X-tra panert fiskefilet, men innhaldet var eit heilt anna.

 

Konklusjon: Ein må halda nøyare kontroll med "kjedevarer", og vera budd på at smak og kvalitet endrar seg jamnleg, både opp og ned.

 

Ellers er ofte kjedane sine billegmerke varer som er pressa så lågt som mogeleg i produksjonskostnad som på nokon måte råd er, utan at forbrukaren avviser dei og let dei stå som "hyllevarmarar" i butikkane. Då bør ein tenkja litt på KOSS ei vare kan "pinast ut". Ein sak som egg er i Noreg vanskeleg å pina ut. Egg er egg, og egg i Noreg kjem frå norske hønsegardar. Ein kan nytta egg som er små. Det kan gjeva praktiske problem ved matlaging, om ein er vant til store egg, ellers er det ikkje problem så lenge ein er OBS på pris/kg, for egg smakar likt anten dei er store eller små.l Ein kan nytta egg med ujamnt skal. Sjeldan noko problem. Ein kan nytta egg frå høner som har gått på mindre godt for, det avslører seg med at plomma er bleik og (om det er veldig lite godt) lita. Utover det er det lite ein kan gjera med egget. Altså vert det aldri den heilt store skilnaden mellom eit "X-tra"-egg og eit "Prior"-egg, same kva ein prøver. Norske reglar rundt fjærkreproduksjon set nemleg ein del grenser, både med omsyn til kva egg ein kan nytta (norske), kva minstemål med for høns skal ha, kva minstemål eit salbart egg kan vera, kor lenge eit egg kan seljast som ferskt, osb.

 

Går ein over på leverpostei vert ting heilt annleis. Dette er eit temmeleg samansett produkt. Leverpostei kan ein laga på fyrsteklasses vis ved å nytta lever, ørlite ansjons, mjølk + smør, litt mjøl og krydder. Ein kan OG laga noko som kallast "leverpostei" av mjøl, vatn, gelantin, dårleg olje, tilsett ein solid dose sukker(!) og smaksforsterkar + litt spor av lever. Det er jo ikkje tvil om kva som gjev billegast kilopris då. Då vert spørsmålet koss merkevareprodsenten blandar sin leverpostei, samanlikna med koss kjedeprosenten blandar si. Litt kan nok varedeklarasjonen seia her, om ein kan tolka han, og det er slett ikkje automatisk "merkevaret" er best. Derimot vil nok merkevaret vera mest stabilt i kvaliteten. Dei har "eit namn" å tenkja på, det har ikkje produsenten av "kjedevara", for namnet hans er løynd for kunden.

 

Ut frå det eg har skrive, meinar eg det vert feil å snakka om "kvaliteten på (td) X-tra sine varer samanlikna med merkevarer". Den kvalitetsskilnaden vil nemleg skifta frå produkt til produkt og frå månad til månad. Av same grunn meiner eg og det vert urett å snakka om til dømes at "FirstPrice sitt bringebærsyltety er betre enn Nora sitt". For det eine kjem då og eigen smak inn i biletet, for det andre kan ting vera heilt annleis om ein månad. Men generelt kan seiast. Jo mindre samansett ei vare er av ulike råvarer, jo mindre høve har butikken til å "pina ut" billegvara. Difor skal ein og leggja merke til: Du finn VELDIG LITE "reine råvarer" som mjølk, fløyte, mjøl/gryn, ferske grønsaker som hovudkål og lauk, kjøtstykke (utan noko tilsetjing, reine koteletter/kammar/bogar/nakkar osb) og fiskefiletar som "kjedemerke"! Grunnen er openberr, om ein tenkjer litt: Desse KAN nemleg knapt gjerast billegare som "kjedevare" enn som merkevare.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd så mye av billigmerkene, men har drevet med oppussing/renovering en stund, og for å ha noe kaldt å drikke både til meg selv og medhjelpere har jeg gått til innkjøp av flere kasser med first price brus under tidens løp, og brusen med fruktsmak (champagne som noen kaller det) forsvinner alltid først. Jeg drikker egentlig sjelden sukkerbrus, men synes både first price fruktbrusen og appelsinbrusen er gode drikker.

Endret av bas
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

-Rema pommfri (er det spisende/mindre smake enn Hoffs f.eks ?)

 

-Rema sjokokake er god.....Rema hvitloksbaguettene er god.

 

-Billigcola smaker pyton , FP champagne/appelsin er kurrant.

 

-COOP ostepop er god

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

-Rema pommfri (er det spisende/mindre smake enn Hoffs f.eks ?)

 

-Rema sjokokake er god.....Rema hvitloksbaguettene er god.

 

-Billigcola smaker pyton , FP champagne/appelsin er kurrant.

 

-COOP ostepop er god

Dette MÅ du forklare! Har Rema et eget billigmerke?

 

Jeg har kjøpt en del Grans champagne brus / fest brus, og den er god, men koster litt for mye til at det går under samme sjanger.

 

Billigcola varierer en del. Før pleide jeg å bøtte innpå med coca cola, til slutt drakk jeg så mye at jeg skifta til first price. Smaken synes jeg var grei nok i forhold til prisen.

 

Coop Ostepot, er det bare Coop eller Coop X-tra?

 

Jeg er usikker på om mat med Coop merket er billig nok til at det går under billig-mat. Hvordan er prisen på Coop i forhold til X-tra, FP og Euroshopper?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Rema har et eget billigmerke ja, har jeg sett.

 

Skal på Rema litt senere og kjøpe fiskegrateng til dama. Hu liker den veldig godt, og den koster bare 7 eller 8 kr.

 

Spørs om ikke det bare er snakk om grateng da. Skulle gjerne satt Atlanterhavet på den saken.

 

Eller kommer jeg på et par utmerkede produkter til latterlig lav pris:

 

-FP håndsåpe

-FP svamper

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...