Gå til innhold

Hvor vil vi med nye digit - en spørreundersøkelse


  

52 stemmer

  1. 1. Ønsker du å reservere deg mot karakterer

    • Ja
      14
    • Nei
      29
    • Har ikke gjørt meg opp en mening
      9
  2. 2. Hvilket nivå ønsker du på kommenterene

    • Lett koseprat
      4
    • Jeg ønsker tilbakemeldinger på ting jeg gjør bra
      2
    • Jeg ønsker korte, enkle tilbakemeldinger på bra og dårlig
      27
    • Jeg ønsker en ærlige og dyptgående tilbakemeldinger
      35
    • Har ikke bestemt meg enda
      3
  3. 3. I dag beregnes det en poengsum ut i fra karakterene som gis. Er det en god løsning?

    • Ja
      14
    • Nei
      22
    • Har ikke gjørt meg opp en mening
      16
  4. 4. Er det en god ide å legge til en "+" knapp for å måle popularitet

    • Ja
      22
    • Nei
      20
    • Har ikke gjørt meg opp en mening
      10
  5. 5. Det er foreslått at man må skrive en kommentar for å kunne gi en karakter. Er det en god ide

    • Ja
      33
    • Nei
      15
    • Har ikke gjørt meg opp en mening
      4
  6. 6. Det er foreslått at man må kommentere et eller to bilder før man kan legge til et bilde selv. Er det en god ide

    • Ja
      17
    • Nei
      30
    • Har ikke gjørt meg opp en mening
      5
  7. 7. Hva foretrekker du av kommentarer og karakterer

    • Kommentarer
      27
    • Karakterer
      1
    • Begge deler går bra
      24
    • Jeg klarer meg med en "+" knapp
      2
    • Har ikke gjørt meg opp en mening
      2
  8. 8. Hvor kommer du fra

    • Gamle Digit
      20
    • Akam
      27
    • diskusjon.no
      5
    • Er ny her
      0
    • Vil ikke svare
      0
  9. 9. Syns du terningkast gir en god indikasjon på hvordan andre opplever dine bilder?

    • Ja
      13
    • Nei
      29
    • Har ikke gjørt meg opp en mening
      9
  10. 10. Syns du terningkast er en grei måte å evaluere andres bilder på?

    • Ja
      15
    • Nei
      30
    • Har ikke gjørt meg opp en mening
      6
  11. 11. Hva foretrekker du å gi av kommentarer og karakterer?

    • Kommentarer
      33
    • Karakterer
      0
    • Begge deler er like greit
      17
    • Har ikke gjørt meg opp en mening
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg håper imidlertid at dere ikke "ihjel-diskuterer" ting nå, går lei og forsvinner innen vi får mer funksjonalitet på plass! Ting kan komme til å se bedre (og annerledes) ut etter hvert som vi får på plass funksjonalitet som "evalueringskoder", reservering mot karakterer, regler for å gi karakter (min. kommentarer, min. bilder osv.?)

 

 

En ting som kanskje kunne hjulpet litt var at dere delte med oss deres visjoner og planer. Gjerne i form av en logg som kontinuerlig endrer seg, slik dere har lagt ut en endringslogg.

 

Jeg føler slik det er nå at det holder på å bli en kulturkollisjon mellom gamle Akam-brukere som så frem til en skikkelig bildekritikk funksjon og gamle Digit brukere som er vant til hvordan det har fungert tidligere. Jeg føler også at samlebegrep Bildekritikk som brukes på Digit.no er misvisende. Mye kunne løst seg ved å skilt ut de som ønsker kritikk i en egen kategori. Hvis vi ser på de som har stemt til nå så er det akkurat det folk ønsker. Cirka halvparten vil ha ”korte, enkle tilbakemeldinger på bra og dårlig” mens den andre halvdelen vil ha ”ærlige og dyptgående tilbakemeldinger”

  • I den ene kategorien (Bildekritikk, ærlige og dyptgående tilbakemeldinger) ville jeg også kuttet ut alt som har snev av konkurranseelementer i seg, slik som presentasjon av mest viste, mest kommentarer, høyest poeng, osv. La det være en rein bildekritikk kategori hvor man må delta aktiv med ærlige og dyptgående tilbakemeldinger for å kunne legge ut bilder.
  • I den andre kategorien (Bildefremvisning, korte og enkle tilbakemeldinger på bra og dårlig) vil det være rom for brukere å presentere sine bilder og promotere seg selv på den måten som man måtte ønske. Her ville det passet fint med konkurranseelementer. Dette vil også være plassen hvor man kan komme med enkel ris og ros i form av kommentarer.

Vil mitt forslag over fungere? Jeg er i tvil selv, men det jeg er ganske sikker på er at slik det er i dag så vil brukere forsvinne. Husk på at det er vanskelig både å motta og gi kritikk. Det blir ekstra vanskelig slik det er i dag når den halvparten ønsker enkel ris og ros og den andre halvparten gir ærlig og dyptgående kritikk (og omvendt). Men det verste er og ikke få noe respons i det hele tatt som det godt kan ende opp med når man ikke har tydelige rammer for tilbakemeldingene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til å lage et skille på denne måten, jeg synes heller vi skal prøve ut dette med evalueringskoder først. Det vil si at når jeg laster opp et bilde, kan jeg velge mellom flere "nivå" som beskriver hvordan jeg vil at bildet mitt skal evalueres. Med andre ord skal jeg ta et standpunkt om hvordan jeg vil at tilbakemeldingsformen skal være.

 

Angående karakterer kan vi også legge inn funskjonalitet for å kunne velge bort dette. Enten som et valg i profil eller som et valg per bilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål 1 syns jeg burde vært annerledes, dere burde spurt om man ønsker at det går an å reservere seg mot karakterer heller enn om man vil reservere seg selv. Om jeg f.eks. ikke selv ønsker å reservere meg så kan jeg jo allikevel syns at det er helt greit at noen andre reserverer seg. Skjønner jo at det er litt sent å komme med en slik endring nå, derfor foreslår jeg at ved neste slik avstemming som settes opp så kan trådstarteren lage en tråd der spørsmålene drøftes før avstemmingen startes. Iallefall om slike temaer som kan føre til endring i oppsettet.

 

For å kunne analysere resultatene i undersøkelsen burde det blitt opplyst (som tekst i spørsmålsgruppen) hvilke spørsmål som er flersvarsalternativer. Selvfølgelig kan man regne seg frem til det om man vil, men for oversiktens del kunne det godt stått. F.eks. de slutningene Bareanton trekker med ca halvparten mot/for er jo basert på flersvars-alternativ-spørsmål, og om man regner sammen svarene ser man at man godt over antallet som har stemt. Derfor er det godt mulig at samme personer har svart positivt på begge alternativene.

Lenke til kommentar

Muligt eg misforstår,men du skriver karakter,det er vel ikke meint som en dyptgående analyse av bilde,men en folkelig tilbakemelding om hva en synest om bilde, og det er derfor terninger er valg,samt noe alle kan delta i uten noe støre form for kunskap innen foto og analyse av bilder,og derfor må det komme klart frem at det er en forskjell her på karakter og terninger på alle måter.Og om en leser hva hver terningside/tall er meint som går det klart frem der,muligt ikke alle leser det og legger vekt på sin egen vurdering.har selv ingen problem å gi 6 om det er et bilde eg likte godt om det ikke inneholder all mulig tekniske ferdigheter,eller eg bruker en kombinasjon av dette i mange former.Om noen legger støre vekt på på terninger en tilbakemeldinger så har eg misforstått.

Vil samtidigt kaste inn en tanke for og tilfredstille begge sider(dei som er vil ha det enkelt og dei som fordyper seg i dette og evaluere)Det må gå og ha to tanker i hode på en gang,kjøre et elle annet paralelt som utfuller hverandre.Forslag,Mest evaluerte bilde legges ut på forsiden,nr to osv,dette vil trige/tende dei som mer vil evaluere bildene,legg gjerne inn hvor mange ord som er brukt i evalueringene, sammen med mest evaluerte bilde,ta så summen av dette i månedens mest evaluerte bilde for eksempel. :roll:

Du har rett i at en karakter ikke er ment som en dyptpløyende analyse. Men en karakter er en karakter enten den er et tall, bokstaver eller en terning ...

 

Det er ikke karakterene i seg selv jeg er i mot; men det er hvordan de brukes. Slik ting er implementert nå, så beregnes en mystisk poengsum som i mine øyne gir ingen verdi. Det er denne verdien jeg er i mot og ønsker at man fjerner.

 

Jeg er enig i at det kan være en liste over mest evaluerte bilder. Skal man finne de mest evaluerte bildene, så er det så enkelt som å telle antall evalueringer (For at en ener er like mye verdt som en sekser når man skal finne det mest evaluerte bildet). Akkurat som mest kommenterte bilde baseres ut i fra antall kommentarer, som det også bør være en liste på forsiden.

Så enig så enig,samtidigt som terningene bør vere noe folkeligt og for alle,vi må vere innkluderende i en eller annen form på sidene,og ingen har TID!!å sitte og evaluere her heile dagen,derfor trenger vi en eller annen enkel terning innimellom.

Lenke til kommentar

Et forslag er å fjerne alle spor av denne scoren, men fremdeles å bruke den når man vil sortere på "best score". Men da igjen vil man risikere at førsteplass har gjennomsnitt 4,7 mens andreplass har gjennomsnitt 4,9...tror det vil bli innvendinger mot det også?

 

Men slik er det vel i dag også? Mener jeg har lagt merke til (når snittscore fremdeles syntes for alle) bilder med høyere gjennomsnittscore enn de som ligger på forsiden som "best likt" - da det jo er den totale summen poeng som avgjør hvem som ligger der.

 

Ellers vil jeg påstå at diskusjonen går i ring, det som etter min mening (og manges, hvis man skal tørre å forsiktig tolke resultatene av "poll"-en) trenges for at de fleste skal bli fornøyd er:

 

1. Evalueringskoder, her er det foreslått fra 2 alternativer til 4, jeg synes kanskje 3 er nok, gruppene sier seg egentlig seg selv, a. koseprat, b. noen mer velfunderte meninger, c. disseksjon av bilde

 

2. Mulighet til å reservere seg mot karakterer, her kan det sikkert oppstå forskjellige meninger om de som reserverer seg mot karakterer skal kunne gi karakter, jeg har ingen sterke meninger om det, men jeg vil tro at de som gjerne VIL ha karakterer også vil ha fra de som ikke vil ha karakter selv

 

Om det skal være terninger eller en +1 (liker) knapp er vanskeligere å si noe om, jeg vil tro at det ikke spiller så stor rolle når/hvis reservasjonen mot karakterer kommer inn, da fortsetter karaktergjengen med det, og vi andre slipper.

 

Altså i pose og sekk - det tror jeg kan bli bra for alle! Viktig å få de som ikke liker karakterer aktive med bildeutlegging igjen, slik at den positive utviklingen fortsetter...

Endret av Jan R. Halvorsen
Lenke til kommentar

Et forslag er å fjerne alle spor av denne scoren, men fremdeles å bruke den når man vil sortere på "best score". Men da igjen vil man risikere at førsteplass har gjennomsnitt 4,7 mens andreplass har gjennomsnitt 4,9...tror det vil bli innvendinger mot det også?

Som jeg har nevnt en del ganger nå; det er denne scoren som jeg ikke liker* - snitt-karakter vil nok ikke bli noe bedre.

 

Hva med å telle mest kommenterte og evaluerte (uavhengig av score).

 

Skal du sorte på score, så må score vises.

 

*) Jeg liker ikke koblingen mellom karaktergivning og popularitetsmåling.

Lenke til kommentar

Vil mitt forslag over fungere? Jeg er i tvil selv, men det jeg er ganske sikker på er at slik det er i dag så vil brukere forsvinne. Husk på at det er vanskelig både å motta og gi kritikk. Det blir ekstra vanskelig slik det er i dag når den halvparten ønsker enkel ris og ros og den andre halvparten gir ærlig og dyptgående kritikk (og omvendt). Men det verste er og ikke få noe respons i det hele tatt som det godt kan ende opp med når man ikke har tydelige rammer for tilbakemeldingene.

Godt innspill, bareanton.

 

Det du beskriver, ligner veldig på foto.no sitt opplegg. Det som er dumt der er at galleriet (aka. gamle digit) er skilt fra bildekritikken (aka. nye akam) slik at det er seperate linker; noe jeg tror skaper et unødvendig skille. Alle bildene bør være med i en felles samlekasse, og så filtrerer man vekk det man ikke er interessert i, hvis det er ønskelig. En implementasjon av evalueringskoder vil fikse det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers vil jeg påstå at diskusjonen går i ring, det som etter min mening (og manges, hvis man skal tørre å forsiktig tolke resultatene av "poll"-en) trenges for at de fleste skal bli fornøyd er:

Er enig at diskusjonen går i ring - det var derfor jeg dro i gang pollen; silk at andre enn de ivrigste debattantene kastet balene frem og tilbake.

 

Jeg er overrasket over hvor mange akamister som har svart, og skufet over at ikke flere fra digit har svart.

 

1. Evalueringskoder, her er det foreslått fra 2 alternativer til 4, jeg synes kanskje 3 er nok, gruppene sier seg egentlig seg selv, a. koseprat, b. noen mer velfunderte meninger, c. disseksjon av bilde

 

3 nivåer tror jeg nok holder, jeg også. Ordet "disseksjon" er ordet jeg lette etter for å beskrive hardcore delen.

 

2. Mulighet til å reservere seg mot karakterer, her kan det sikkert oppstå forskjellige meninger om de som reserverer seg mot karakterer skal kunne gi karakter, jeg har ingen sterke meninger om det, men jeg vil tro at de som gjerne VIL ha karakterer også vil ha fra de som ikke vil ha karakter selv

Jeg aynes det blir kunstig å nekte folk å gi karakterer fordi de selv ikke ønsker de selv. Jeg mener at hvis A ønsker å få tilbakemeldinger i form av karakterer, så kan jeg godt gjøre det, selv om ikke jeg er så opptatt av karakterene selv.

 

Om det skal være terninger eller en +1 (liker) knapp er vanskeligere å si noe om, jeg vil tro at det ikke spiller så stor rolle når/hvis reservasjonen mot karakterer kommer inn, da fortsetter karaktergjengen med det, og vi andre slipper.

Mitt poeng med + knappen er å skille mellom karakterer (bildeevaluering) fra popularitetsmålingen.

 

Altså i pose og sekk - det tror jeg kan bli bra for alle! Viktig å få de som ikke liker karakterer aktive med bildeutlegging igjen, slik at den positive utviklingen fortsetter...

Helt enig.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg aynes det blir kunstig å nekte folk å gi karakterer fordi de selv ikke ønsker de selv. Jeg mener at hvis A ønsker å få tilbakemeldinger i form av karakterer, så kan jeg godt gjøre det, selv om ikke jeg er så opptatt av karakterene selv.

 

 

For meg blir dette et paradoks. Man reserverer seg mot terningkast på egne bilder, fordi man mener det ikke har noen verdi. På andres bilder derimot, kan en evaluering i form av terningkast være til nytte?

Lenke til kommentar

 

1. Evalueringskoder, her er det foreslått fra 2 alternativer til 4, jeg synes kanskje 3 er nok, gruppene sier seg egentlig seg selv, a. koseprat, b. noen mer velfunderte meninger, c. disseksjon av bilde

 

3 nivåer tror jeg nok holder, jeg også. Ordet "disseksjon" er ordet jeg lette etter for å beskrive hardcore delen.

 

 

Ville nok hatt med en kategori for "nybegynner" for de som ikke helt forstår oppbygging,dybdefokus,hovedmotiv plassering samt eksponering, så disse kan få vettuge tilbakemeldinger uten og bli slaktet totalt.

 

Så nybegynnerne ikke føler for og legge bilder i kategorien "koseprat" for å slippe oppgulp :)

Lenke til kommentar

For meg blir dette et paradoks. Man reserverer seg mot terningkast på egne bilder, fordi man mener det ikke har noen verdi. På andres bilder derimot, kan en evaluering i form av terningkast være til nytte?

Jeg tror begrunnelsene for å reservere seg mot å få terningkast er mer varierte. Jeg tror endel vil reservere seg fordi de oppfatter bruken av 1'ere problematisk (hevn, sær humor, osv). Å selv bidra med seriøse terningkast vil da kunne gi mening. En annen andel av de som ønsker å reservere seg mot terningkast vil ikke være interessert i å gi slike til andre heller.

 

Jeg ser ingen grunn til å la det ene utelukke det andre.

Lenke til kommentar

For meg blir dette et paradoks. Man reserverer seg mot terningkast på egne bilder, fordi man mener det ikke har noen verdi. På andres bilder derimot, kan en evaluering i form av terningkast være til nytte?

Jeg tror begrunnelsene for å reservere seg mot å få terningkast er mer varierte. Jeg tror endel vil reservere seg fordi de oppfatter bruken av 1'ere problematisk (hevn, sær humor, osv). Å selv bidra med seriøse terningkast vil da kunne gi mening. En annen andel av de som ønsker å reservere seg mot terningkast vil ikke være interessert i å gi slike til andre heller.

 

Jeg ser ingen grunn til å la det ene utelukke det andre.

 

Ganske likt det jeg tenker. I tillegg tenker jeg at de som gjerne VIL ha karakter kanskje vil være interessert i å få det fra en på "den andre siden". Jeg er f.eks. ikke prinsippell motstander av karakterer, men av forskjellige årsaker er jeg ikke interessert i dem for egen del.

Lenke til kommentar

For meg blir dette et paradoks. Man reserverer seg mot terningkast på egne bilder, fordi man mener det ikke har noen verdi. På andres bilder derimot, kan en evaluering i form av terningkast være til nytte?

Det behøver ikke være noe paradoks. Du har jo klart sagt i fra om at du ønsker karakterer. Og jeg kan godt gi deg tilbakemeldinger i form av karakterer, fordi det slik du vil ha det. Selv om jeg ikke vil ha karakterer selv.

Lenke til kommentar

Hvor er spørsmålene om "sluggervirksomhet" på digit og evnt. mentor!!

Det overrasker meg stort at det ikke er med. ;(

Det er ingen grunn til å ta med spørsmål om slikt, da vi ikke skal ha dårlig oppførsel på forumet.

 

Når du er i forum-modus, så har du en rapporterknapp under hvet innlegg på venstre siden.

 

Finn de trådene du mener du har fått hevn-karakterer på og rapporter de. Er det faktisk sabotasje, så vil moderatoreren/utviklerene kunne finne ut av det vha. loggene sine. Og da reagere etter det.

Lenke til kommentar

For meg blir dette et paradoks. Man reserverer seg mot terningkast på egne bilder, fordi man mener det ikke har noen verdi. På andres bilder derimot, kan en evaluering i form av terningkast være til nytte?

Det behøver ikke være noe paradoks. Du har jo klart sagt i fra om at du ønsker karakterer. Og jeg kan godt gi deg tilbakemeldinger i form av karakterer, fordi det slik du vil ha det. Selv om jeg ikke vil ha karakterer selv.

 

Nå svarer jeg generelt, det gjelder ikke spesifikt deg.

 

I følge undersøkelsen er det 60% som mener at terningkast IKKE er en god indikasjon på hvor godt andre liker bildene dine. De har altså ikke noe tro på at andre kan gjøre en slik evaluering riktig. Om de likevel mener de selv kan gjøre det på andres bilder, da henger ikke jeg med lenger.

 

Jeg har også et inntrykk av mange ønsker å reservere seg fordi de mener det er er vanskelig å skalere en opplevelse på en skala fra 1 - 6. Da bør de ikke gi terningkast til andre heller.

 

 

Spesifikt:

Nå har jo du vært med på å sette opp et forslag til skalering selv, så derfor er ikke det noe problem. Så du kan gjerne gi meg teringkast :)

Lenke til kommentar

I følge undersøkelsen er det 60% som mener at terningkast IKKE er en god indikasjon på hvor godt andre liker bildene dine. De har altså ikke noe tro på at andre kan gjøre en slik evaluering riktig. Om de likevel mener de selv kan gjøre det på andres bilder, da henger ikke jeg med lenger.

Det er da ikke noe problem å gi terningkast til de som vil ha det og kommentarer til de som vil ha det.

 

Problemet er å gi feil type feedback til brukere som ikke vil ha det.

Så for eksempel et bilde av et barn, som godt kunne vært mye bedre fototeknisk. Postet i bildekritikken. Her er det vanskelig å vite om personen bare postet et bilde av barnet vedkommende ville vise frem, om vedkommende ville ha fotograferingsmessige tilbakemeldinger, om personen ville ha hyggeprat, eller terningkast eller hva.

I tråden jeg kikket på var det en som mente at dette var et simpelt snapshot som godt kunne vært gjort bedre, og posteren ble sur.

Med et system hvor man kan velge type tilbakemelding hadde vi unngått sånt noe. Og en person som poster et sånt bilde, som geniunt vil vite hva som var galt med bildet, kan også få den type feedback.

 

 

Ellers er det kanskje en litt kjapp "analyse" når du konkluderer med at folk "ikke har tro på at andre kan gjøre en slik evaluering riktig" - dette er i min bok tull og tøys.

Les spørsmålet igjen. Det står "Syns du terningkast gir en god indikasjon på hvordan andre opplever dine bilder?" - det står ikke "hvor bra andre synes bildene dine er". Terningkast forteller ikke hvordan andre opplever bildene dine - det er bare en simpel poengsum. Hvis jeg vil vite hvordan andre opplever bildene mine, så vil jeg vite hvilken stemning de synes de gir, om de er fototekniske gode, om jeg har "fått til" poenget mitt med bildet, etc. For eksempel, hvis jeg har lagt opp et av humorbildene mine i bildekritikken, så vil et terningkast ikke kunne fortelle meg hvordan andre opplever bildet - hvis jeg får en score, har de da vurdert det fototekniske eller humor-poenget mitt med bildet? Det kan ikke et terningkast fortelle - det kan en kommentar.

 

Dette har altså ingenting å gjøre om man tror andre kan gi et "godt" terningkast eller ikke, men om det man egentlig ønsker av tilbakemeldinger kan uttrykkes med terningkast eller ikke.

 

 

Den andre konklusjonen din, at du så hentyder at "man ikke kan gi terningkast selv dersom man selv foretrekker å motta terningkast", henger ikke helt sammen.

Jeg kan godt fortelle deg hvor godt jeg liker bildet totalt sett, og jeg kan fortelle deg hva jeg (ikke) liker med bildet. Hvis du foretrekker førstnevnte kan jeg gi terningkast, og hvis du foretrekker å høre sistnevnte kan jeg gi deg en kommentar.

Det at jeg foretrekker å få en kommentar framfor å få terningkast har ingenting med hvorvidt jeg er flink til å gi "riktige" terningkast og "riktige" kommentarer eller ikke.

 

 

Edit: Så - en svak toer. :tease::fun:

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er spørsmålene om "sluggervirksomhet" på digit og evnt. mentor!!

Det overrasker meg stort at det ikke er med. ;(

Det er ingen grunn til å ta med spørsmål om slikt, da vi ikke skal ha dårlig oppførsel på forumet.

 

Når du er i forum-modus, så har du en rapporterknapp under hvet innlegg på venstre siden.

 

Finn de trådene du mener du har fått hevn-karakterer på og rapporter de. Er det faktisk sabotasje, så vil moderatoreren/utviklerene kunne finne ut av det vha. loggene sine. Og da reagere etter det.

Jeg har oversendt 7 av mine 10 1 'ere men ingenting skjer, ikke såpass som en liten kommentar.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...