Gå til innhold

Elkjøp, en kundes verste mareritt...


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Ja, prisene varierer enormt fra elkjøp butikk til elkjøp butikk. DVD+ plater på elkjøp drammen koster 99,- mens samme plater koster 39,- på elkljøp horten. det er 2,5 ganger så mye. Har tatt det opp mange ganger, men får til svar at hver butikk kjører sine priser.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=230660

 

http://mitt.dt.no/artikkel.php?aid=1411&ssoAction=getAuthId

 

http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article313165.ece

 

Det er jo ikke noe unntak eller spesialtilfelle dette som jeg og mange andre opplever. Samtidig vet jeg jo at det er opp til hver enkelt butikk å sette prisen, så for all del, noen kan kjøre prisen i været. Tydeligvis. JEG tror at hvis kunder igjen og igjen føler seg lurt av prisforskjeller mellom butikker i samme kjede, så blir de misfornøyde.

 

Sitat:

Elkjøp har sett på problemstillingen om de ulike prisene, og funnet ut at de har valgt å løse saken på best mulig måte for kundene. Informasjonssjefen forteller at det ikke var noen lett avgjørelse, men at elkjeden må ha mulighet for å differensiere prisene.

 

Elkjøp er altså klare over dette, og mener kundene foretrekker at en vare kan variere en tusenlapp i pris fra en butikk til en annen i samme butikk. Da skal man som kunde vite at man må gamble på den elkjøp butikken man bruker (ofte den nærmeste) ikke er den dyreste ihvertfall.

 

Nå er det nok stort sett slutt på at man merket priser med prikker for å indikere hvor stor fortjeneste man hadde, og selgerne pushet varer med 3 prikker mens kundene rotet rundt etter 1 prikksvarene med minst fortjeneste.

 

80% av kundene er misfornøyde på denne siden:

http://priser.teknofil.no/show_shop_reviews.php?shop_id=42

 

Neppe representativt, men 80% misfornøyde kunder burde vært en tankevekker spesielt når man leser kommentarene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Jeg er som nevnt tidligere i tråden nyansatt i Elkjøp og skal ikke påstå å ennå kjenne rutiner inn og ut. Har derimot selv vært en meget fornøyd kunde i de fem årene bygda vår har hatt Elkjøp nå og kommer til å basere mye av denne posten på det.

 

Jeg vet ikke hva som har skjedd med elkjøp. Jeg var en god og fornøyd kunde i mange år, og opplevde både grei service og lave priser. De siste årene har prisene gått mye opp, i enkelte tilfeller eksplodert, mens servicen har gått ned, og ofte forsvunnet helt.

Hvilke priser er det egentlig du mener har eksplodert? Selvfølgelig varierer priser, men personlig har jeg ikke merket tendenser til "eksplosjoner" som du sier? Føler heller ikke at Elkjøp-butikkene jeg har besøkt har vært overdrevent dyrere enn sine konkurrenter. I nærheten av Bergen, ved Elkjøp Fana, har de også Expert og tidligere Elprice (husker ikke hvilken elbutikk som tok over) som nærmeste naboer. Jeg er en sånn kunde som går gjennom alle tre butikkene for å finne ut hvor jeg får det billigste produktet, og erfaringene mine tilsier at man stort sett kommer best ut av det på Elkjøp.

 

Mye kunne i mine tilfeller vært løst med litt kommunikasjon og systemer. Hadde butikken ringt meg kunne mye vært oppklart over telefon. Slik det er idag ringer jeg til kundeservice, de skal ta kontakt med butikken men jeg hører aldri noe mer. Da sitter jeg der med viktig info som butikken ikke får, eller lurer på noe jeg aldri får muligheten til å spørre om uten å fysisk dra til butikken.

Dette syntes jeg faktisk høres utrolig merkelig ut. Det stemmer at man ikke gir ut direktenumrene til butikkene lengre, men det går da så sannelig an å be om å bli satt direkte over til butikken det er snakk om? Jeg tar personlig imot flere titalls telefoner fra privatpersoner i løpet av en normal arbeidsdag på åtte timer, uansett hvor jeg er plassert i butikken; kassen, tele, data. Det handler om småproblemer som at mobilen ikke fungerer til folk som vil kansellere bestillinger.

 

Systemer går på at når man leverer inn en defekt vare som skal fikses, bør de ha kontroll på hva som er reparert og ureparert. Hvis jeg bestiller et produkt de er tomme for eller lover å skaffe, så bør den bestillingen ikke rotes vekk. Slike ting skjer nå.

Hvordan lager og service fungerer har jeg ennå lite erfaring med, så det skal jeg ikke kommentere, men at bestillinger "rotes" bort må da være et meget uheldig uhell. Når vi tar bestillinger opplyser vi kunden om når vi forventer å få varen på lager, vi spør om kunden vil ringes eller få en tekstmelding når varen kommer. Denne bestillingslista går vi over og sender ut informasjon/ringer rundt hver gang vi tar imot varer. Har aldri opplevd at folk klager på hvordan vi håndterer bestillinger og informasjon rundt bestillingene.

 

Elkjøp kjøper inn stort, og ender opp med store lagre av ferskvarere. Det må ut, og en flink men sleip selger vil da kvitte seg med gammelt utstyr til intetanende kunder.

Når selgeren blir gjennomskuet, mister kunden respekten. Ja, skjønner at lageret skal bort men si heller fra om hva man kjøper på en ok måte så er det mer spiselig.

Heh, morsomt at du skal nevne akkurat dette. Sommersesongen er over og vi står igjen med en del griller av diverse størrelser. En del av disse er satt ned langt over 50% i pris. Stort sett er vi interessert i å bli kvitt gamle varer. Men istedenfor å lure kunder til å kjøpe gamle/utdaterte produkter, setter vi dem heller ned i pris, informerer om at produktet er på vei ut og derfor er billigere enn tilsvarende, men nyere modeller.

 

Priser:

Er storforbruker av blekk og uten å gå inn på en blekk vs laser diskusjon så kjøper jeg endel blekk.

Elkjøp økte prisen fra ca. 130 til rundt 200,- pr. patron. Expert beholdt prisen. Komplett har den til under hundrelappen (mulgipakke). http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318918

Blekk er dyrt, det er sant det. Men prisene på blekkpratoner varierer noe voldsomt. Enkelte koster 199, noen 79, andre 99, 119. Hva de koster på Expert vet jeg ikke. Samtidig vet alle at man sjeldent kan sammenligne nettbutikker mot fysiske butikker. Men akkurat den du linka der har vi også til +/- samme pris.

 

Det er forøvrig nyheter fra 2002 som omhandler elkjøp:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2002/1033480848.02

Nyheter fra 2002 ja. Er bare ni år siden, det.

 

Basert på TO erfaringer. TO!

 

Tviler ikke på at det er hyggelige og dyktige selgere også i elkjøp, men de drukner dessverre blandt de andre. Å si at man ikke kjenenr til slike saker holder ikke, er nok å google, sjekke anbefalt.no, nyheter, diskusjonsforum osv. Begynner å bli mye nå, så på tide å rydde opp litt snart?

 

Som noen andre nevnte tidligere: Misfornøyde kunder skriker hundre ganger høyere enn fornøyde. Jevnlig dukker det opp kundeundersøkelser og erfaringer på intranettet vårt, og stort sett ligger de fleste butikkene og Elkjøp generelt på landsbasis rundt 5-tallet (av 6) når det kommer til hvordan folk opplever det å handle hos Elkjøp.

 

Vi setter derimot pris på tilbakemeldingen. Vær så snill å klikk på linken til bamsefar.

 

Til innlegget rett over: Mulig at det er trangsynt av meg å si dette, men det er sjeldent jeg drar inn på Diskusjon.no, Komplett.no eller lignende sider og skriver tilbakemeldinger om den greie/forventede/gode opplevelsen jeg hadde da jeg handlet i butikken det er snakk om. Er jeg derimot misfornøyd skal de faen meg få høre det. Folk fungerer faktisk sånn. Hvis du er misfornøyd oppsøker du steder å klage. Vil tro at det derfor er en del avvik på kundeerfaringene man finner på nettet, kontra de tilbakemeldingene vi får når vi sender ut kundeundersøkelser.

 

I tillegg linker du igjen til flere år gamle mediaartikler som er utrolig lite representiv for hvordan det fungerer i dag.

 

Edit: Må også si at makan til idiot som har skrevet denne artikkelen (http://mitt.dt.no/artikkel.php?aid=1411&ssoAction=getAuthId) skal man lete lenge etter. Fordi to personer (som tydligvis ikke hadde noen idé hva de prata om?!) ga fyren en dårlig opplevelse skal han fly ut i media og sverte hele konsernet, påstå at de tror kunder er dumme? Herregud.

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Denne tråden blir mer og mer lik en farse.

 

Misfornøyde kunder som tror at ettersom de har fått dårlig behandling i én Elkjøp-avdeling, så er hele kjeden dårlig og linker til artikler som er opp til nesten ti år gamle og tilbakemeldingsdiskusjoner med to negative anbefalinger for å understreke sitt poeng.

 

Elkjøp-ansatte som tror at etterom deres avdeling fungerer bra, så gjør alle avdelingene det.

 

Begge sider må innse at kjeden er mye mer enn akkurat det de ser.

 

Når det gjelder differanse i pris på nett og butikk, så er det ganske innlysende hvorfor det er slik. Nettbutikkene må konkurrere mot nettbutikker, og de fysiske butikkene må konkurrere mot fysiske butikker. Skulle nettbutikken hatt samme pris som de fysiske butikkene, ville de ikke fått kunder, og gått konkurs. Skulle den fysiske butikken hatt samme pris som nettbutikken, ville de fått for lite fortjeneste og gått konk. Skulle begge lagt seg midt i mellom, ville begge gått konk. Det burde være ganske innlysende for de fleste kunder. Men det burde imidlertid vært slik at alle de fysiske butikkene hadde samme priser.

 

For ordens skyld er jeg ansatt hos en konkurrent, og har ingen økonomisk interesse av å snakke positivt om Elkjøp. Vi har også forskjellig pris mellom nett og butikk, men de fysiske butikkene har samme pris. Og i stedet for Collect@store, så gir vi tilnærmet lik nettpris til de kundene som reagerer på forskjellen. Det er bare slik det må være for at man skal ha en bærekraftig fortjeneste i de fysiske butikkene og en stor nok kundemasse i nettbutikken.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg kjenner som sagt bransjen og har selv jobbet i den og kjenner derfor til utfordingene. Jeg har også derfor sett hvordan ting gjøres, og det er med bakgrunn i dette jeg uttaler meg.

 

Noen butikker har en kasse/hylle hvor defekte varer, varer som noen bestiller, varer som ikke blir hentet, osv havner. Som ansatt ønsker man å ha et system hvor bestilte varer havner sortert klart til henting hos kunde. Realiteten er ofte at man møter en haug med bestilte deler sammenblandet, og man aner ikke hva som tilhører hvilken kunde. Kunder kommer inn og sier de har bestilt en hylle til et kjøleskap, og på lageret er det en diger kasse med slike slengt oppi uten å merke dem hva som skal til hvilken kunde. Dette tar tid å ryddee opp i og er flaut for butikken, men en del av hverdagen for de ansatte.

 

Videre har mange serviceverksteder spørsmål de lurer på, og sender disse på mail til butikken. Mange butikker bryr seg ikke om å sjekke disse epostene, og når serviceverkstedet ikke får svar på 4-5-6 uker returneres produktet ureparert. Når butikken får produktet tilbake tror de at det er reparert og kunden får beskjed om å hente det. Når kunden har ventet 6 uker på et produkt og det ligger lapp oppi at produktet ikke er reparert pga at butikken ikke har svart på en epost så blir kunden sur og det skal kunden gjøre.

 

Mange leverandører har også ekstreme krav til dokumentasjon. Jeg forsøkte f.eks en gang å bestille en strømforsyning hos HP. Viste hva jeg skulle ha, og produktnr. Jeg ble sittende i mange timer for å få bestillt den. Måtte gjennom 8-10 avdelinger som alle sendte meg videre, og den som skulle sende den ut krevde serienummer, produktnummer, ider, info om os, ram, kjøpsdato og en million andre unødvendige ting både på den defekte strømforsyningen og pcen den skulle kobles til. Når dette kun var et kjøp (jeg skal kjøpe av dere) så ser jeg ikke poenget. Hadde det vært reklamasjon kunne de sjekekt den defekte når de fikk den tilbake, men det var altså ikke saken.

Mange leverandører skilelr også mellom bedriftssupport og privatsupport, og når telefonmenyer sender oss selgere på kryss og tvers mellom disse så går tiden fort.

 

Telefonreperatørene er også en sak for seg selv. Butikekr jeg har jobbet i har et vanlig verksted, og et annet som tar iphones. De som tar iphones skiller mellom hvilken operatør man bruker, og et verksted returnerer iphone hvis de ikke har telenor abb. Som selger er det nesten umulig å vite hvilke krav det enkelte verskted har for å reparere ting. Når en kunde er sur fordi han må vente 10 uker på en reperasjon, har kanskje telefonen vært frem og tilbake mellom ulike verksteder flere ganger.

 

Sony playstation er også en sak. Der skal man registrere saken, så få et idnr tilbake som skal påføres riktig skjema osv. Nåde den butikk som gjør noe feil i den prosessen.

 

Apple kjører også en streng linje. Krever spesialopoplærte selgere for å få lov til å selge, og butikken får ikke nye varer før gamle varer er borte. Med andre ord får ikke butikken f.eks iphone 4 før restlageret av iphone 3 er borte. Ikke mange vil kjøpe iphone 3 når man kan få iphone 4.

Slike særegenskaper gjør at selgere forhindres fra å selge ting.

 

Så har man kampanjene. Selgere deltar i kampanjer fra bl.a samsung hvor den selger i kjeden som selger mest samsung produkter vinner flotte premier. Når en kunde skal kjøpe vaskemaskin eller tv i slike kampanjer, vil selgeren utelukkende pushe samsung alternativer fordi selgeren tjener på det. Da får ikke kunden det beste alternativet.

 

Andre leverandører dumper varer billig til butikken fordi de vet at butikken selger mest det som butikken tjener mest på. Om en kameraleverandør gir et knalltilbud til en butikk som gjør at butikken tjener 500,- pr. kamera isteden for 50,-. på de andre....gjett hvilket kamera selgeren vil tilby kunden?

 

Kundene må slutte å tro at butikken generelt tjener masse, spesielt på dyre ting.

En TV, vaskemaskin osv tjener butikken maks 1-200 kroner på. Når butikken selger med store avslag er det enten for å ødelegge konkurrentens kampanje eller for å lokke kunder til en butikk, eller for å kvitte seg med varer for å gi plass til nye modeller.

 

Mange selgere låner produkter med hjem. Når butikkene setter tomme covere av spill ut i hylla for å unngå tyveri, gjør de det også mulig for selgere å låne med seg spill hjem for å teste dem. Dette er halvveis akseptert da selger skal kjenne produktet, men som kunde ville jeg blitt sur av å kjøpe et dyrt spill en selger har brukt en uke eller tre. Ofte får spill som selgere låner med seg hjem riper. I verste fall registrerer selger spillet slik at kunde ikke får registrert sitt nye spill da det allerede er registrert.

 

Butikkene er utsatt for tyverier, og kundene blir sleipere og sleipere. En ting kunder gjør er å kjøpe et produkt på vanlig måte, og få med kvitteringen. Noen dager etterpå komemr de tilbake, plukker samme vare fra hylla, viser kvitteringen og får pengene igjen på angrefristen. Da har de fått gratis produkt. Butikkene følger med folk som har vesker, er neddopet, ruset osv ikek for å være slemme men fordi de må.

 

Butikkene VET hvordan kundene kan lures. En overfyllt kasse med varer ser attraktivt ut, og er lettere å ta med seg en kabel, en usb minnepinne eller noe annet som det bugner av. De fleste butikkene gir inntrykk av at hele kassen er full, men sjekker man ser man at bunnen er flyttet opp. Dermed kan 50 ting se ut som 5000 og kundene tror at man legger ut enormt mye fordi det selges enormt av varen og da må den være bra.

 

Software. Uinformerte kunder tror man MÅ ha microsoft office, norton internet security osv selv om det ligger gratis alternativer som dekker de flestes behov. Man pushes også på tabbeforsikringer, selv om man som jeg har valgt dyr innboforskring som dekker at man velter en kaffekopp i laptopen.

 

Priser: Etter markedsføringsloven har ikke butikken LOV TIL å selge noe som ikke er priset.

Jeg ser allikevel at de fleste butikker bryter dette. Jeg skulle ønske flere anmeldte butikker for brudd på markedsføringsloven både når det er feil i reklameavisene, feil priser, mnglende priser eller annet.

Da kunne man kanskje ryddet opp i ting.

 

Videre, står ting til 0,- så kan du som kunde ta varen med deg uten å betale.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/solarandaberg/Fikk-bker-verdt-33000-kroner-gratis-2851829.html

Flere må bestille TVer og vaskemaskiner når butikkene legger dette ut ved en feil til 0,-

Først da får man ryddet opp i dette. Jeg brukte uker på å få på plass riktige priser.

 

En ting som også skaper irritasjon blandt kundene er at kjedene lager en felles avis som skal dekke hele landet, uavhengig av hvilke varer spesielt de små butikkene har på lager.

Om en diger butikk i trondhjem har ett lass med vaffeljern på lager butikken vil ha vekk, setter de slike ting inn i avisen uten at dette er varer som enhver butikk har på lager. Det samme gjelder kampanjepriser på en vare. Man tar i og for seg inn endel kampanjevarer, men når dette fordeles på mange butikker blir det få på hver. Alle får varen til annoinsert pris, men veldig mange må bestille varen og hente den senere. For å få løst dette må man enten lage aviser til hver enkelt butikk, eller ha oppdatert info om varens antall for hver butikk slik at kundene kan sjekke hvor mange som er igjen. Når butikken har oversikt over hvor mye de har og man registrerer salg i kassa hadde det ikke vært noe problem teknisk sett å få restantallet rett ut på nett slik at kundene kunne sett om vare X er fysisk i butikken og om det er vits i å dra til butikken i det hele tatt. Ellers må man lage en avis for hver butikk, men det er dyrt og da må man sannsynligvis gi ut færre aviser.

 

Det verste er at selgerne gjør ting som kan skape alvorlige problemer for kundene. En typisk sak er at man plukker f.eks slanger fra vaskemaskiner i utstillingen når kunder trenger ny eller det har manglet i esken. Når man da selger utstillingsmodellen legger man ofte med en billig generell erstatning. De har ikke vannlås som den man tok hadde. Dermed setter en kunde opp maskinen uten vannlås, og om slangen sprekker stenges ikke vannet. Kunder vet ikke at den slangen de fikk med skulle hatt vannlås.

 

Mange selgere følger en salgsprosedyre slavisk:

1 -Få kontakt med kunden

2 -Avdekk behov

3 -Tilby 2-3 alternativer

4 -Argumenter

5 -Få salget

6 -Tilby ekstrating

 

Sjekk neste gang:

1 -Blir du "overfalt" av en selger som tilbyr hjelp? Trenger du det?

2 -Skal du ha en pc til å surfe og sjekke mail, eller en spill pc. LED elelr plasma TV? høykvalitets vaskemaskin eller noe billig noe.

3 -Har butikken kampanje på samsung får du da tilbud om 2-3 samsung tver. Kansje ditt behov er bedre for en phillips, panasonic elelr sony?

4 -Stå på krava. Ikke la en selger lure deg til å akseptere at du "nok ikke trenger å vaske så mye klær" elelr at "innbrenningen på plasmatver ikke er noe problem lenger" osv.

5 -Som kunde kan du prute, få dem til å ta med gammelt produkt gratis, kreve gratis levering osv. En selger vil gjerne ha salget og strekker seg langt. Skal du kjøpe flere ting, gjerne dyre ting er det lettere å få med ting gratis elelr prute. Få med en hdmi kabel når du kjøper en dvd elelr bluray spiller. Få med noen poser når du kjøper støvsuger. Krev :-)

6 -Noen ganger er det greit, som når selger foreslåpr minnekort til et kamera elelr en hdmi kabel hvis du ikke har. Andre ganger er det lett å bli revet med. Det er MYE ekstraytstyr å velge mellom. Selger kan pushe stativ, objektiver, bager, ekstra batterier, ladere, fotobøker osv osv om du kjøper kamera.

 

Jeg kommer fortsatt over prikksystemet i enkelte butikker. Da er prisene merket med 1,2 eller 3 prikker. (Joda, elkjøp har dem også enkelte steder).

 

1 prikk, butikken har lav fortjeneste

2 prikker, har middels fortjeneste

3 prikker, butikken har høy fortjeneste

 

Som kunde kan du da plukke produkter mer bevisst, og vite at det er mer å prute på 3 prikkene.

Andre butikker har tilsvarende systemer, som at de klistrer en klistrelapp "tilfeldig" på de produktene selgerne skal selge. Hele problemet her er at med så mange produkter og kampanjer og avtaler er det umulig for en selger å huske hvilke varer butikken har høyest fortjeneste på og da lager man hjelpesystemer ved at man merker produktene som selgeren skal selge. Skjønner man som kunde dette systemet, kan man velge produkter som butikken har minst fortjeneste på, eller prute mer på de varer som butikken har mest fortjeneste på.

 

Det er irriterende å fremstille dette som om jeg har vært uheldig med en selger elelr en butikk.

Jeg har opplevd dette i mange elkjøp både på øst og vestlandet. Andre kjeder sliter også med dette, for all del, men elkjøp har vært ekstrem. Når jeg viser til gamle saker så er det kun for å vise at folk har opplevd dette i lang lang tid. Elkjøp har ikke gjort noe med dette, og tvert imot forverret problemet. Når elkjøp butikk 1 selger en vare en tusenlapp dyrere enn elkjøp butikk 2 og kundene klager på dette, sier ledelsen helt klart at dette er greit og butikkene må få lov til å gjøre dette. Da VET ledelsen om det og har akseptet det. Da vil de ikke sette samme pris i elkjøp butikkene og kundene må dermed velge om de skal handle hos elkjøp eller hos konkurrentene.

 

Jeg skjønner veldig godt at selgerne er i en klemme til tider, da de blir pålagt å lure kunder. Ikke nødvendigvis bevisst, men når sjefen sier at de må øke salget eller bli sparket så vil mange selgere lyve til kundene for å få økt salg.

 

Jeg tror også at de fleste selgere er rimelig lojale mot sin butikk, og tenker at "VI gjør jo ikke sånn" men etter lang erfaring både som kunde og selger så sitter jeg igjen med intrykket at alle gjør det. Nå er elkjøp verst i klassen, mener jeg, da de gjør det så åpent og ikke bryr seg fordi kundene kjøper allikevel. Det er synd.

 

Grunnleggende sett er det snakk om å:

-Yte kundeservice

-Ikke lyve

-Opplyse om negative sider med produktet

-Ha kontroll og orden på varer som skal til og fra service

-Svare på telefoner og mail

-Ha nummer til butikken slik at vi kan overbringe viktig info

-Ikke lure kundene

 

Jeg bryr meg ikke om å sende inn flere klager til elkjøp, jeg har sikkert sagt mitt tidligere og de tok opp samtalen med kundesenter og jeg brukte også der 10 minutter på å fortelle dem hva jeg mente om dem. De sier de skal bruke det under opplæringen, får håpe de gjør det da.

 

I bunn ligger en kollaps av markedet. Elkjøp, expert og andre fokuserer kun på pris og fortjeneste, og pusher selgerne til å gå over lik for å oppfylle sjefenes våte drømmer.

På denne ferden har kundeservice blitt borte. Jeg tok meg av kundene, fikset utallige pcver gratis, leverte varere gratis, koblet opp surroundanlegg, og brukte av min dyrbare fritid for å skaffe butikken et skikkelig godt rykte. Fortjenesten, salget osv ble da ikke som ønsket av sjefene og igjen ble hensynet til fortjeneste mye viktigere enn fornøyde kunder. Nå er servicen like elendig som den var igjen.

 

Som kunde er man ikke forpliktet til å handle hverken hos elkjøp elelr andre.

Fikk tips om denne siden: http://www.shopping4net.com/no

Dette er blekkpatronprisene elkjøp og andre skal konkurrere om fremover. Takk til den som sendte meg linken :-)

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ting fløt vel sammen, mellom salg, reklamasjoner, pc hjelp, levering. Tok et tak der det var behov, for å si det sånn. Kjedens navn holdes skjult, ikke alle kan kalle seg ****** vet du. :-)

Har jobbet i flere typer salgssammenheng. Butikk, dørbank, kjede, enkel, privat osv.

Lenke til kommentar

Regnet med det var våre oransje brødre du hadde vært innom, og ikke Elkjøp selv, da Elkjøp har separert service og salg, nettopp fordi man som ansatt skal kunne spesialisere seg og slippe alle de skjemaene og rutinene :).

 

Det fine nå siste årene er at all servicemetode har blitt vledig mye mer strømlinjeformet enn før, all nødvendig info fylles inn det blå datasystemet du kjenner til og så lastes alt man trenger opp i rett skjema/datasystem, og du som ansatt behøver ikke følge så voldsomt mer med. Og da blir det greiere for den ansatte å følge opp kundene også - service tar som sagt i snitt 14 dager nå.

 

Utover dette kan jeg si at Elkjøp har ekstrem nulltoleranse mot hjemlån av varer, test av produkter, uthenting av miljøreturvarer, defekte varer osv - ingenting er lov, spesifisert i arbeidskontrakt.

 

Det samme er gaver o.l. fra leverandører - nettopp for å forhindre slike Samsung-konkurranser som du tydeligvis har opplevd i de kjedene og butikkene du har jobbet i. Ikke noe voldsomt bra for kundene slikt, nei. Jeg er glad i at det skal være ærlig og redelig for kunden.

 

Til slutt så er jeg uenig med deg i at Elkjøp ikke har gjort noe med "problemet". Det har jeg fortalt litt om før - da jeg ser forskjellen på hvordan ting kommuniseres ut sentralt i fra før og nå - hva som er i fokus (Man kan blant annet se på kulturplakaten vår, der "Vi skal gjøre kunden glad" der det før bare var 3 harde verdier).

 

Ikke at jeg lever i en drømmeverden og tror alt er perfekt, jeg vet det er forskjeller mellom butikkene. Men hvordan du skal kunne vite at "SÅNN er det, alt har blitt værre hos ELkjøp over tid", det forstår jeg ikke. Jeg synes rett og slett du konkluderer feil, basert på for dårlig kildemateriale. Du linker til ting som er fra 10 år tilbake, sammen med dine egne erfaringer, og skreddersyr en konklusjon basert på et minimalt grunnlag.

 

Ikke at jeg tror vi skal klare å bli enige om det punktet, du har gjort deg opp din mening, du skal som sagt før fint få ha den i fred :). Bare glad vi klarte å få litt mer info rundt hvor du har informasjonen din fra. Litt trist at dette brukes til å konkludere med at en annen kjede er lik der du jobbet og ble presset ut :(. Forstår godt at du ikke trivdes der du jobbet om fokuset var sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ankh: For å påstå at du kjenner bransjen så er det skrekkelig mye du absolutt ikke har peiling på, trenger ikke gå innpå nøyaktig hva, men mye av det tullet du kommer med kunne jeg godt ha satt en stor rød strek over. Priser kan variere fra butikk til butikk. Vanskelig å forstå det? Butikkene kan ha ulike pris strategier. Kanskje noen velger å sette en vare lavere i pris for lettere å ha støtte til et annonsert produkt de taper hekken av penger på. Dette har de ulike butikkene sin fulle rett til å gjøre. Ellers kommer du med masse svada ang varetrykk og greier. Utfordring til deg: Finn en butikk som IKKE forsøker å skape et varetrykk. Du finner alltids negative artikkler rundt omkring på nettet, men det finner du om absolutt alle andre også. Har en butikk kunder, så har de missfornøyde kunder også. Forskjellen ligger ofte i at enklete har flere missfornøyde kunder per fornøyd kunde sammenlignet med andre.

 

Jeg har jobbet stort sett hele arbeidslivet (ca 15 år) mitt med salg og/eller service, og kjenner meg absolutt ikke igjen i det du mener er gjennomgående i bransjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du skal ha kudos for å ha skrevet et ufattelig langt og grundig innlegg i denne diskusjonen. Dessverre er det ikke alt som er helt riktig, og som jeg føler at jeg må svare på. Som sagt jobber jeg ikke i Elkjøp, men har jobbet som kameraselger de siste 9 årene.

 

Så har man kampanjene. Selgere deltar i kampanjer fra bl.a samsung hvor den selger i kjeden som selger mest samsung produkter vinner flotte premier. Når en kunde skal kjøpe vaskemaskin eller tv i slike kampanjer, vil selgeren utelukkende pushe samsung alternativer fordi selgeren tjener på det. Da får ikke kunden det beste alternativet.

 

Andre leverandører dumper varer billig til butikken fordi de vet at butikken selger mest det som butikken tjener mest på. Om en kameraleverandør gir et knalltilbud til en butikk som gjør at butikken tjener 500,- pr. kamera isteden for 50,-. på de andre....gjett hvilket kamera selgeren vil tilby kunden?

Tidvis er det flere leverandører som lover gull og grønne skoger til selgere som selger akkurat deres produkt, det er riktig. Men det er nok færre selgere enn du tror som faktisk "biter" på disse tingene. For meg blir det stress, og en dårlig følelse, om jeg anbefaler noe som jeg vet ikke passer kunden, bare fordi jeg vil ha et "poeng", et "lodd" eller lignende. Joda, jeg vet det er selgere som blir veldig glade når de får muligheten til å vinne et eller annet, men jeg og de fleste av mine kolleager gidder ikke å bry oss om det.

 

Butikkene VET hvordan kundene kan lures. En overfyllt kasse med varer ser attraktivt ut, og er lettere å ta med seg en kabel, en usb minnepinne eller noe annet som det bugner av. De fleste butikkene gir inntrykk av at hele kassen er full, men sjekker man ser man at bunnen er flyttet opp. Dermed kan 50 ting se ut som 5000 og kundene tror at man legger ut enormt mye fordi det selges enormt av varen og da må den være bra.

Ja, fylte kasser ser mer attraktivt ut enn tomme, og butikken som helhet ser også mer innbydende ut. Men grunnen til at bunnen løftes opp er like mye for at kunden skal slippe å strekke seg langt ned i kassen for å få opp varen.

 

Man pushes også på tabbeforsikringer, selv om man som jeg har valgt dyr innboforskring som dekker at man velter en kaffekopp i laptopen.

De fleste (alle?) innboforsikringer har en dyr egenandel, ofte på 4000 eller mer, og produktet taper seg kraftig i verdi i løpet av kort tid. Butikkenes uhellsforsikringer har stort sett verken egenandel eller verdiavskrivning, mye færre vilkår som må oppfylles for at forsikringen skal gjelde, og butikken gjør hele jobben for deg med søke om og få innvilget forsikringen. Ja, jeg spør alle kunder om de vil ha forsikring, men "pusher" ikke om kunden sier nei. Og mange er glade for å bli spurt og deretter bli gjort oppmerksom på hva den dekker når de spør, da det er noe de ønsker å ha men ikke var klar over at ble tilbydd.

 

Priser: Etter markedsføringsloven har ikke butikken LOV TIL å selge noe som ikke er priset.

Jeg ser allikevel at de fleste butikker bryter dette. Jeg skulle ønske flere anmeldte butikker for brudd på markedsføringsloven både når det er feil i reklameavisene, feil priser, mnglende priser eller annet.

Da kunne man kanskje ryddet opp i ting.

Anmelde en butikk for brudd på markedsføringsloven når det er feil i reklameavisene? Du må tulle. Det er noe som heter trykkfeil, og det er noe som heter at det er "menneskelig å feile". Skal man bli anmeldt for det også nå da?

Ellers hender det at varene som står ute i butikken ikke er priset, og det kan være på grunn av forglemmelse, og ikke nødvendigvis et ønske om å lure kundene.

 

Videre, står ting til 0,- så kan du som kunde ta varen med deg uten å betale.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/solarandaberg/Fikk-bker-verdt-33000-kroner-gratis-2851829.html

Flere må bestille TVer og vaskemaskiner når butikkene legger dette ut ved en feil til 0,-

Først da får man ryddet opp i dette. Jeg brukte uker på å få på plass riktige priser.

Nå heter det at så lenge noe er feilpriset så grovt at kunden burde forstått at det var en feil, så har ikke kunden rett på produktet til den prisen.

 

Mange selgere følger en salgsprosedyre slavisk:

1 -Få kontakt med kunden

Det jeg har merket meg, er at selv om man sier hei til en kunde som går forbi disken, så er terskelen for å spørre om hjelp for mange veldig stor. Jeg har opplevd kunder som har trasket rundt i flere minutter, fordi jeg trodde de kun skulle se. Jeg sa jo hei og så de i øynene når de kom inn uten å få noen reaksjon tilbake. Men når jeg går og spør om de trenger hjelp, så er de nesten irriterte fordi vi ikke har tilbudt dem hjelp tidligere.

 

5 -Som kunde kan du prute, få dem til å ta med gammelt produkt gratis, kreve gratis levering osv. En selger vil gjerne ha salget og strekker seg langt. Skal du kjøpe flere ting, gjerne dyre ting er det lettere å få med ting gratis elelr prute. Få med en hdmi kabel når du kjøper en dvd elelr bluray spiller. Få med noen poser når du kjøper støvsuger. Krev :-)

Beklager, men her ødelegger du prutemuligheten for mange. Å "kreve" er noe av det dummeste en kunde kan gjøre når man skal forhandle en sluttpris.

 

Pruting er greit, men hvis en kunde krever noe, får han ingenting av meg, verken i form av rabatt eller god pris på ekstrautstyr uansett om salget glipper eller ikke (har enda ikke opplevd å miste et salg fordi jeg ikke gir rabatt, har kun mistet et salg på 9 år fordi jeg ikke ga nok rabatt). De som spør, får rabatt eller gode priser på ekstrautstyr så lenge jeg har muligheten til det. Men om man kjøper et kamera til 999 kroner, uten ekstrautstyr, og krever å få det en hundrelapp rimeligere, så vil vedkommende få et kontant nei uansett hva fortjenesten er.

 

6 -Noen ganger er det greit, som når selger foreslåpr minnekort til et kamera elelr en hdmi kabel hvis du ikke har. Andre ganger er det lett å bli revet med. Det er MYE ekstraytstyr å velge mellom. Selger kan pushe stativ, objektiver, bager, ekstra batterier, ladere, fotobøker osv osv om du kjøper kamera.

Jeg spør om minnekort, veske og forsikring. Skal man spørre en kunde som alt som er mulig å kjøpe med, så blir man aldri ferdig. Men mange vet ikke at minnekort og veske ikke følger med. Har faktisk fått kjeft fra en kunde en gang fordi jeg ikke opplyste om at det ikke fulgte med minnekort. Jeg hadde bare spurt om han ville ha med et minnekort. Så det er viktig å finne en balansegang på hvor mye man bør prøve å "pushe" på kunden.

Jeg skjønner veldig godt at selgerne er i en klemme til tider, da de blir pålagt å lure kunder. Ikke nødvendigvis bevisst, men når sjefen sier at de må øke salget eller bli sparket så vil mange selgere lyve til kundene for å få økt salg.

Jeg har aldri fått beskjed om å lure kundene, verken direkte eller indirekte. Jeg spurte sjefen på min nåværende arbeidsplass om det var noe jeg skulle konsentrere meg om, men fikk til svar at jeg sto fritt til å selge hva som helst. Kamerasalg gir ingen bonus, eller andre fordeler for oss selgere, uansett om kameraet koster 500 eller 5000, eller om fortjenesten er -5% eller +10%. Det gjør at jeg tør å finne frem de produktene som jeg mener passer kunden best, uten å tenke på fortjeneste eller andre ting. Det er klart man kan bli påvirket av forskjellige ting, men jeg tenker faktisk aldri på fortjeneste når jeg er i en selgerposisjon. Fortjenesten ser jeg først når jeg slår inn kameraet og kunden eventuelt spør om rabatt. At kjeden oppmuntrer til dette, er ikke bare for å være snille mot kunden, men for å sikre at kundene får en så god opplevelse av butikken at de kommer tilbake neste gang de skal ha noe. Flere og flere forhandlere forstår at dette er veien å gå.

 

Jeg tror også at de fleste selgere er rimelig lojale mot sin butikk, og tenker at "VI gjør jo ikke sånn" men etter lang erfaring både som kunde og selger så sitter jeg igjen med intrykket at alle gjør det. Nå er elkjøp verst i klassen, mener jeg, da de gjør det så åpent og ikke bryr seg fordi kundene kjøper allikevel. Det er synd.

Ditt inntrykk, selv om du umulig kan ha kjennskap til alle butikkene og kjedene i Norge, er at alle butikker og kjeder gjør det du beskriver i dette innlegget. Mitt inntrykk, som har jobbet i tre forskjellige butikker (en frittstående og to kjeder) er at ingen av disse faller inn under din beskrivelse. Og jeg vil påstå at jeg som en "insider" vet litt mer om disse butikkene enn om deg som kanskje aldri har brukt noen av butikkene. Om det er slik at mange andre butikker og kjeder gjør det, så er det trist. Men jeg har aldri følt meg lurt i en butikk, og har til og med blitt anbefalt å gå til en annen kjede fordi de hadde et produkt som passet meg bedre.

 

-Svare på telefoner og mail

Telefoner kan være et mareritt for kundene. Kunder i butikken kommer først, og hvis en kunde forsøker å få tak i oss kontinuerlig i 30 minutter på en tid på dagen da det nesten alltid er masse kunder, så føler de at de har fått dårlig service. Tips til de som prøver å få tak i noen i en butikk; Ikke ring i rushperioder (akkurat etter åpningstid, lunsjtid, og når folk er på vei hjem fra jobb). En halvtime-time etter åpningstid er stort sett perfekt, eller på kvelden (7 eller senere) om butikken har åpent så lenge. E-post besvares så fort vi har tid, og de som sender e-post får ofte svar før de som ringer. Og enda et tips; sjekk om kjeden har et kundeservicenummer. De kan svare på omtrent alt som butikken kan svare på, og er der nettopp for å svare på telefoner slik at du skal slippe å vente unødig lenge til en i butikken får tid til å svare på telefonen mellom kundene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

-Svare på telefoner og mail

Telefoner kan være et mareritt for kundene. Kunder i butikken kommer først, og hvis en kunde forsøker å få tak i oss kontinuerlig i 30 minutter på en tid på dagen da det nesten alltid er masse kunder, så føler de at de har fått dårlig service. Tips til de som prøver å få tak i noen i en butikk; Ikke ring i rushperioder (akkurat etter åpningstid, lunsjtid, og når folk er på vei hjem fra jobb). En halvtime-time etter åpningstid er stort sett perfekt, eller på kvelden (7 eller senere) om butikken har åpent så lenge. E-post besvares så fort vi har tid, og de som sender e-post får ofte svar før de som ringer. Og enda et tips; sjekk om kjeden har et kundeservicenummer. De kan svare på omtrent alt som butikken kan svare på, og er der nettopp for å svare på telefoner slik at du skal slippe å vente unødig lenge til en i butikken får tid til å svare på telefonen mellom kundene.

Hadde en slik episode en gang. Jeg jobbet i en svært liten butikk der jeg sto alene, og midt i rushperioden begynte telefonen å ringe. Den ringte i ett bankende kjør mens kundene sto i kø, og når jeg omsider fikk summet meg til å ta den var fyren i andre enden mildt forbanna. Husker dog ikke hva det gjaldt, men alle er/bør være klar over at denne butikken normalt kun er bemannet av én person, og at denne ofte har viktigere ting å gjøre enn å svare i telefonen.

 

Akkurat dette gjelder forsåvidt der jeg jobber nå også. Vi er aldri mindre enn to på jobb her, men butikken er også svært mye større og det er alltid noe å gjøre. Vi gir normalt ikke ut direktetelefonnummer ettersom vårt kundesenter kan svare på det aller meste av kundens forespørsler. I tillegg "kamufleres" telefonnummeret vårt som et sentralnummer når vi ringer ut.

 

Epost er således langt mer praktisk. Epost må ikke nødvendigvis foregå i sanntid, og på den måten kan kunden få svar på det h*n lurer på når de ansatte har ledige øyeblikk til å svare.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg har gått på salgskurs og jobbet med ulike former for salg, og eksemplene jeg drar frem er konkrete ting som jeg både har fått opplæring i (også på generelle salgskurs ikke knyttet til kjeder) og internt.

 

På kampanjebiten, så er det klart at er man en derdikert fotoforhandler som skal gi proffe råd og avhengig av et godt rykte så er det kanskje annerledes. Min infallsvinkel er kjeder som elkjøp og expert, hvor dette gjøres svært aggresivt med konkurranser mellom selgere og butikker. Når samsung tilbyr f.eks TV og surroundpakker til 50000,- til den selgeren som selger for mest samsung så skaper man en konkurransesituasjon som mange selgere går over lik for å vinne. De butikker jeg har vært borti har ihvertfall 60-70% kastet seg på slike konkurranser, resten vet at de ikke selger nok til å vinne uansett. Problemet er også at mange selgere blir sure hvis man selger en f.eks philips tv når man kunne gitt salget til dem slik at de kune føre opp en samsung tv og steget enda et hakk i konkurransen. Sånn er det der jeg både har jobbet og snakket med andre selgere.

 

Jeg har videre gått på salgskurs og der blir man drillet til å flytte bunnen opp for at kassene skal se fullere ut. Selvsagt skal kundene slippe å bøye seg unødig, men det ser penere ut med en bugnende kasse enn en halvtom og man selger mer når kassene nærmest flyter over.

 

Når det gjelder uhellsforsikringer av alle slag så har jeg hatt noen og bare hatt negative opplevelser. Hadde en mobil jeg skulle bruke den på. Ble møtt med at de trakk et høyt verditap på grunn av alder og jeg måtte betale dette verditapet for å få resten. En telefon til f.eks 5000 ny, med 80% verditap (om den er f.eks 2 år) vil si at JEG måtte betale en egenandel på 4000 for å få dekket den siste tusenlappen. Når alle solgte samme telefon til langt under 4000 fordi den var en gammel modell var det ingen vits i å bruke den. Den andre gangen jeg skulle bruke den falt mobilen i en vaskebøtte under husvasken. Da krevde de at skaden måtte være forårsaket av en annen part, dvs at noen måtte ha dulte til meg slik at jeg mistet telefonen i bøtta. Gjorde jeg det selv fikk jeg ingenting. Begge forsikringene var kjøpt på (gjtt hvor...) Elkjøp!

I forbindelse med et forsikringstilbud vi fikk sjekket jeg nøye opp hva vi var forsikret mot, og slike tabber ble gratis dekket av innboforsikringen. Vi har testet dette ut og det funker. Når det er sakt så har vi ikke den billigste forsikringen, men i forhold til å kjøpe tabbeforsikringer på hvert eneste produkt så blir det billigere.

Mine tabbeforsikringserfaringer er oogså utelukkende negative så kjøper aldri det mer igjen.

 

Har du lest markedsføringsloven vil du se at butikken ikka HAR LOV TIL å selge varer som ikke er priset. Feilprisede varer på nett kan kundene kreve slik jeg linket til med læreren som sikret seg gratis bøker. Selv om man heter elkjøp eller expert må man følge lover og regler uansett hvor mye ekstraarbeid det blir for butikken. Har selv vært borti kunder som har kjøpt bl.a TV som de MÅTTE ha usb inngang, og så hadde butikken skrevet at en tilbudstv hadde det og når den ikke hadde det henviste de til den lille skriften med forbehold om feil. ALT kan unnskyldes med forbehold om feil.

 

Prutemessig så har ihvertfall jeg erfart at man blir desperat etter å fylle opp budsjettert salg og kommer en kunde og ser på en vaskemaskin og butikken tar x hundrelapper for å kjøre dem hjem og enda mer for å ta med den gamle så gjør man dette gratis hvis kunden sier at han kjøper den hvis vi leverer gratis og tar med den andre gratis. Dette kan normalt løses ved at man gjør det enten etter jobb, mot stengetid eller i rolige perioder. Er kunden med og bærer går det ofte greit om en selger kjører ut en vare en times tid.

 

Det er jo selvsagt forskjell på en stor butikk og en liten butikk. En stor butikk har egne reklamasjon og service avdelinger, egne selgere på hver avdeling, egne som kjører ut osv. Små butikker har altmuligfolk som selger i alle avdelingene om de kan noe eller ei, kjører ut varer, svarer på tlf, tar seg av reklamasjoner, pakker, hengsler om hvitevarer osv. Kort sagt alt!

 

Når jeg sier at ting blir verre og verre er det hovedsakelig som kunde hos elkjøp, expert, komplett, nettbutikker, og det meste.

 

Hadde en sak med komplett. Noen hotswap kretskort feilet, og sjekket med produsent at de ble byttet gratis. Jeg visste hva som var galt og tilbød å levere dem på døra. De, på sin side, krevde info om OS, antivirus og brannmur, ram, masse annet tekniske data, de krevde testing av maskinen osv osv. Hvorfor os har betydning for hotswap kort, tja det kan man lure på. Etter å ha kranglet i ukesvis kontaktet jeg leverandøren i usa som kun spurte etter adressen min og sendte ut nye gratis uten å kreve de gamle inn eller noe som helst. DET er service.

 

En tilsvarende sak gjaldt et miele produkt. Jeg klarte å knekke lokket til en fjernkontroll på en støvsuger da jeg skulle bytte batteri. Leverte delen inn til elkjøp som hadde solgt saken, og forventet at de i det minste skulle skaffe og bytte defekt del. På grunn av elkjøps rot og vrangvilje ble det ukesvis med kaos før jeg kontaktet miele og de spurte kun etter adressen min og så sendte de ut ny del gratis. Igjen, fantastisk service.

 

Problemet er ofte at man som kunde blir møtt med en rekke standardutfyllinger som ikke har noe relevans for saken og bare oppfattes som bryderi. Om jeg vil ha en ny vifte i kabinettet fordi den jeg har er ødelagt, så ønsker jeg ikke å fylle ut info om operativsystem, ram, sikkerhetsløsninger. Jeg ønsker helelr ikke å flytte 25 Kg med pc inn til selger for at de skal teste den ut i ukesvis. Jeg vet hva som er galt og jeg vil kjøpe eller få ny vifte. Reklamasjonssystemene takler ikke at man vet feilen selv.

 

Samme med dell. For å få registrert en reklamasjon krever de et nummer på en lapp som ikke finnes. Har sendt to mailer på en epostadresse de ikke svarer på. Da hjelper det lite med 3 års garanti, 5 års reklamasjon eller andre gode ord.

 

Det komplett og andre nettbutikker er suverene på er generell kundeservice. Har hatt et kamera inne to ganger, først fordi zoomknappen røyk deretter fordi skjermen ble ødelagt. Begge gangene ble det skiftet gratis uten spørsmål. Når noe tilsvarende skjedde med mitt videokamera hos elkjøp nektet de å se på det selv om alle andre foto og videobutikekr har fikset feilen siden sony har gitt livstidsgaranti på akkurat den delen. Når elkjøp ignorerer livstidsgaranti så får jeg ikke gjort mer enn å advare andre mot elkjøp. Igjen.

 

Jeg gikk til en urmaker og ba han om å skifte batteri i en vanlig klokke. Tenkte at det var minimum av hva en urmaker bør kunne.

 

1 -Første gangen hadde de skrudd på lokket slik at pakningen lå delvis utenfor lokket

2 -Andre forsøk fikk de pakningen på plass, men de hadde glemt å stramme lokket slik at den ble full av fukt

3 -Tredje forsøk ble den sånn noenlunde.

 

Ironisk nok kom et hells angels medlem inn og skulle fikse klokka si, så for butikkens skyld får man jo håpe at de gjør en bedre jobb med han.

 

For min egen del så har jeg endt opp med å plukke ut noen få merker jeg kjøper, bl.a miele, da jeg vet at jeg kan kontakte dem direkte og få fikset ting uten å gå via håpløse elkjøp butikker.

Miele har gitt meg den servicen elkjøp ikke har klart.

 

Vi bruker også en bestemt urmaker. Ved siste sjekk ble klokka sendt til sveits fordi han hadde sjekket strømforbruket og det var for høyt. Ingen andre urmakere har gitt tilsvarende proff service.

 

Jeg har for min del også valgt å handle utelukkende på nettbutikker. Ikke på grunn av pris, men på grunn av at de gir bedre service etetr at man har kjøpt. Man kan reklamere på et produkt og få det fikset uten tull og rot, og de gir stort sett bedre priser.

 

Jeg er også blitt mye mer bevisst på å kjøpe gjennom norsk importør, da dette har mye å si på den servicen man får i etetrkant. Bl.a muligheten til å få samsung reperatør hjem til meg isteden for at jeg må sende vaskemaskin eller tv til dem.

 

Jeg er så lei av elkjøp og expert sine konkurranser mot hverandre, fokus på lave priser selv om det betyr fjerning av kundeservice, selgere som ikke gjør jobben sin, kort sagt generelt dårlige butikker.

 

Jeg finenr det rart at en produsent i usa kun spør om adressen ny del gratis skal sendes til, når elkjøp, komplett og lignende ikke klarer det samme. En produsent med kundser bokstavelig over hele verden gir bedre service enn en norsk butikk med kunder i nærmilgjøet/normalt samme fylke.

 

Det er en bisarr situasjon at jeg og mange andre velger å handle fra leverandør i usa fremfor vår lokale butikk for å få et minimum av service. Det er jo ikke sånn at jeg ikke har forsøkt, fordelt på ulike kjeder og butikker handlet jeg ihvertfall i 20 butikker som jeg har erfaring fra.

 

Jeg vet ikke hvem som har mest skyld i at ting er som de er:

-En butikk som lager rammebetingelser som presser selgerne til å gjøre som de gjør

-Selgere som gjør alt for å vinne konkurranser og interne rangeringer

-Et marked som er så dårlig at kundene ikek vet at ting kunne vært bedre og dermed godtar alt

-Så høyt utskiftning av produkter at selgerne ikke får tid til å lære noe om dem

-Bruken av altmuligselgere som skal takle alt fra registrering av abonnementer, salg av vaskemaskiner, gi gode tv råd, ta seg av reklamasjoner osv.

 

Sannsynligvis alt.

Lenke til kommentar

Vet du hvem sin skyld det er at butikkene må ha all den informasjonen for å få registrert en reklamasjonssak? Det er produsentens skyld. Det er deres krav til dokumentasjon. Verkstedet er nødt til å ha alt på stell for å få betalt av produsent for å utføre rep. Så ikke legg den skylden på butikkene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når det gjelder det å ta med seg, låne ting hjem osv så har det vært en praksis som alle gjør i alle butikker jeg har vært i og jobbet i. Det kan komme en kunde inn med en helt grei laptop som skal kastes, kun fordi batteriet må skiftes eller den har fåt virus eller at den ikke lenger takler de aller nyeste spillene. En salger vil da ta med seg laptopen hjem, kjøre en recovery, og ha fin nytte av den i lang tid om ikek annet så får ungene den.

 

Så selv en sak hvor en kunde kom innom. Hadde kjøpt en ny TV som var knappe 2 uker gammel. Sønnen hadde stått opp og ripet opp skjemen. Han fikk ny på forsikringen, og tok selvsagt med seg den gamle igjen for å ha i kjellerstua eller på hytta.

 

Kunder kommmer hele tiden inn med verdisaker de skal kaste. Gamle nintendospill, playstation 2 fordi man har gått over til plastation 3, julegaver som ikke har vært brukt, kaffetraktere osv osv.

 

Noen butikker legger innimellom alt slikt ut slik at kundene kan ta det om de vil (uten reklamasjons eller garantirett). Kvitter seg med masse skrot på en enkel måte.

 

Saken er jo også at hvis en butikk bytter en defekt vare skal den defekte varen oppbevares en tid før den kan kastes. Få, om noen, gidder å følge opp slikt og man ender opp med et digert lager med utstyr ingen vil ha. Skattekiste for de ansatte eller deles ut til kunder som vil ha.

 

Folk kaster det utroligste, til glede for selgerne. Lovlig å forsyne seg? Neppe, men hvem bryr seg når ikek sjefene gjør det?

 

Når det gjelder eldre produkter så overlever de fleste å kjøpe fjorårets grill, det er ikke noen voldsom teknologisk utvikling på griller. På kamera, mobiler, laptoper osv så skjer det derimot ting på noen år. Hvis en selger graver frem en 3-4 år gammel mobil som har blitt liggende og selger den til full pris som siste skrik så er det verre. Kommer det inn en dame i 80-årene og skal ha mobil eller laptop, så velger mange selgere å tilby gamle produkter fra lageret fordi de regner med at hun er kunnskapsløs og ikke trenger de heftigste spesifikasjoner til sitt bruk. Noen samler gamle produkter og selger dem til redusert pris hvor de informerer greit om dette. Har selv vært med på slikt, dumpet mye gammelt og ukomplette speilreflekskamera til svært lave priser og informerte om de mangler og alder som var. Da er det greit da de vet hva de kjøper.

Samtidig har jeg opplevd dødtre som er med mora si og skal kjøpe støvsuger og jeg skvetter litt når dattera sier til mora: "Du skal snart dø uansett så du trenger ikke kjøpe noe bra". Opplever også at slekt skjeller ut selgere om de har solgt en dyr f.eks TV til en far eller mor fordi de føler at butikken stjeler av arven dems. Å informere om hva de kjøper og å takle sure slektninger for at butikken stjeler av arven er også en del av en selgers hverdag. Også å informere om at et Xbox spill ikke fungerer på en playstation. Spill er vel klanskje den største synderen. Spill synker fort i pris, og butikken risikerer å brenne inne med gamle spill de må dumpe til lavere pris for å bli kvitt dem. Da velger noen selgere å selge gamle spill til full pris, spesielt når en skilt far kommer innom rett før stengetid og må ha en gave kjapt.

 

Prismessig så setter også butikkene opp prisene på småvarer rett før jul. Som selger har vi fått beskjed om dette rett fra ledelsen, og dette skjer fordi folk kjøper hva som helst til hvilken som helst pris rett før jul. Som kunde hadde jeg unnagjort julehandlen før den 10. desember ihvertfall for å unngå å betale mye mer en uke senere. En hårføner til 200,- øker da til 349,- og endel småelektrisk øker generelt 50-100% i pris. Dette tjener butikken masse på, og kundene lar seg lure år etter år isteden for å starte julehandelen en uke før og få alt til mye lavere pris. Det er ikke alltid så greit når en 5 åring har spart ukelønna si for å kjøpe julegave til mor, og når han skal kjøpe den oppdager han at den er blitt dobbelt så dyr fordi han har ventet for lenge med å kjøpe. Da er det å si god jul og velkommen tilbake mens snørr og tårer spruter. Julestemning er fint, det!

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Alle de store kjedene har etter det jeg vet avtaler med vekterselskaper som tar stikkprøver når de ansatte er ferdig på jobb. Blir de tatt med varer de ikke kan framvise kvittering på, så mister de jobben. Jeg vet for et faktum at det ikke er lov til å låne med seg hjem produkter for test (nye produkter eller test av produkter kunder mener det er noe i veien med) for Elkjøp-ansatte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det funker kanskje greit i butikekr hvor alle har sine definerte jobber og hvor det håndheves. De fleste butikker jeg har vært borti har det vært en stilletiende aksept for at man kan det, det blir regnet som en bonus i jobben.

 

Andre sider er at kunder spør om de kan ta med seg defekte produkter hjem igjen, etter å ha fått nytt. Vi sier jo at de ikke er lov, men ofte sier man at man setter det defekte bak butikken i oppsamlingskontainere og om kunden henter det igjen derfra vil ikke vi vite om det.

 

Det ligger jo også i sakens natur at jo mer som forsvinner fra det som blir kastet, dess mindre avfall får butikken og dess mer sparer butikken.

 

Når det gjelder å ta ting hjem for å teste ble det nesten gjort hver dag. Hovedsakelig for å f.eks hjelpe en kunde å laste ned og legge inn office, fikse en defekt pc, ta en bios oppdatering osv. dette gjøres ofte fordi man ikke har tid til å gjøre slikt i butikken, elelr at man ikke kan ta så mye av nettverkskapasiteten da endel butikker kjører nedlastinger og kasse på samme netttilgang og hvis man laster ned en driver slutter kassene å funke fordi all hastighet går med til nedlastingen.

Ofte kunne det også være å oppdatere en mobil, legge inn ny firmware på en tv elelr bluray spiller osv.

 

Kunden vil ha det fikset, og butikken bryter masse regler for å få det ordnet raskest mulig.

Det har jo også med tilgangen til gode og lavtlønte selgere. Har man en god selger så aksepterer man lettere at han tar med hjem ting kundene kaster eller låner spill en helg eller uke for så å selge det til full pris til en intetanende kunde.

 

Jeg skjønner at vi har ulike opplevelser av bransjen. Jeg har trukket meg ut av den på grunn av disse forholdene. Det jeg ønsker er at kundene må forstå hvilke forhold som er i endel butikker og at den service de får må ses på bakgrunn av dette. En butikk som er liten og avhengig av fornøyde kunder lar selgerne ta med ting hjem for å fikse eller sjekke dem. Kunden blir fornøyd av rask service, og funker det så funker det. Legger man inn AVG, avast eller MSE for kunden samt openoffice er kunden glad for å slippe å betale for office og norton. Jeg har selv fikset pcer, oppgradert bios og ordnet freeware programmer til kunder på fritiden (og enkelte ganger i arbeidstiden) for å fikse et godt rykte til butikken med massefornøyde kunder.

 

Dette må også sees i sammenheng med at butikkene selv gjør hva som helst for å skaffe kroner i kassa.

Salg av spylevæske, kaffe, og potetgull er snart like viktig som salg av TVer og vaskemaskiner. Elkjøp følger opp og selger bestikk, kaffeservice (ikke kundeservice), sjokolade og annet fjas. Dette er i og for seg ikke unikt. Når jeg besøker en bokhandel får jeg spørsmål om jeg vil kjøpe vaskepulver.

 

Jeg skulle ønske at slike varer ble fjernet og man konsentrerte seg om å bli gode på hvite, brune og gråvarer. Jeg vil heller ha en selger som kan litt om fotoapparater enn en som anbefaler sjokolade. Sjokkis kan jeg kjøpe andre steder enn på elkjøp. Man trenger heller ikke 20 ulike vaskemaskiner som i praksis er helt like og koster akkurat det samme. Gi oss et reelt utvalg med ulike produkter. La oss få velge mellom vaskemaskiner med og uten børster, som tar 4 eller 7 kg, som har ulik omdreiningshastighet, ulike kvaliteter, osv. Å stå som selger og fronte 20 maskiner som gjør det samme til samme pris er håpløst.

 

Jeg sjekekt forresten wikipedias omtale av elkjøp:

http://no.wikipedia.org/wiki/Elkj%C3%B8p

 

Referanser [rediger]

 

^ Geir Røed (30. september 2002). Elkjøp lurer deg med lavpristilbud. Forbrukerrådet. Besøkt 22. juli 2008.

^ Elkjøp-selskap anmeldt for lokkepriser. digi.no (29. desember 2005). Besøkt 22. juli 2008.

^ Geir Røed (2. oktober 2002). – Elkjøp-selgerne lyver for å selge dyrest mulig. Forbrukerrådet. Besøkt 22. juli 2008.

^ Øverst på siden, likevel utsolgt. digi.no (9. desember 2005). Besøkt 22. juli 2008.

^ MR-Sak nr. 04/04: Forbrukerombudet - Lefdal Elektromarked AS. Markedsrådet (11. juni 2004). Besøkt 22. juli 2008.

^ Geir Røed (28. februar 2003). Skeptisk til Elkjøp. Forbrukerrådet. Besøkt 22. juli 2008.

 

Dette er intrykket og ryktet elkjøp bygger opp. Hurra for lave priser...

Lenke til kommentar

Det ligger jo også i sakens natur at jo mer som forsvinner fra det som blir kastet, dess mindre avfall får butikken og dess mer sparer butikken.

Butikkene får betalt for el-retur. Så butikkene liker IKKE at det tas varer fra disse kassene. Nok et eksempel på at du ikke vet helt hva du snakker om.

 

De fleste Elkjøp-butikkene har egne data-teknikere. De trenger ikke bruke sin egen fritid for å hjelpe kunder med dataproblemer. Expert har ikke dette etter det jeg vet. Hvis de bruker sin fritid på å hjelpe kundene sine så får det være deres problem.

 

At butikkene får flere bein å stå på synes jeg og mange med meg bare er fint. Så når jeg går innom en Elkjøp-butikk for å handle en dvd, så får jeg samtidig plukket med meg lørdagssjokolanden. Herlig. Da slipper jeg å gå innom en matbutikk for å gjøre dette. De selger også kaffemaskiner. At de tilbyr kaffe skulle da bare mangle. Du snakker om ting som stort sett alle butikker holder på med. Matbutikker slik som Rema, Rimi, Ica og Kiwi tilbyr kaffemaskiner, dvd og spill. Holder du deg unna de også? Alle matbutikker fyller også på kassaområdet med varer. Hører ikke deg klage over det heller.

 

Du har hatt en rekke med negative opplevelser. Du prøver å forklare med å komme med en rekke feilaktige fakter, og innleggene dine lyser av feilinformasjon eller liten vilje til å forstå hvordan sakene henger sammen.

Lenke til kommentar

Ang prismerking så sier markedsføringsloven dette.

 

§ 10. Prismerking mv.

 

Den som i næringsvirksomhet selger varer, tjenester eller andre ytelser til forbrukere, skal så langt det er praktisk mulig informere om prisene, slik at de lett kan ses av kundene.

Med andre ord enda en lovtekst som åpner opp for tolkninger. Men loven sier ikke noe om at du kan kreve varen gratis bare fordi varen ikke er priset.

Lenke til kommentar

Det var da fryktelig mange ting å klage over her. At en elektrovarekjede selger kaffe og sjokolade virker kanskje en smule malplassert, men på hvilken måte skal det være en negativ ting? Og dersom de ansatte bruker fritiden sin på å assistere kundene med deres problemer, hvordan kan du assosiere det med noe negativt? Og forventer du virkelig at butikken skal gi beng i hvordan butikken ser ut? Å løfte bunnen i kassene slik at butikken ser pen, ryddig og symmetrisk ut istedenfor å ha en bunch med tilsynelatende bunnskrapte varekasser og halvtomme hyller skulle vel bare mangle? Eller er ryddighet og pyntlighet også bare en form for forbrukerfiendtlig lureri?

 

Jeg er enig med deg i at merkespesifikke salgskonkurranser samt lønnsprovisjon basert på salgsfortjeneste er ugunstig for forbrukeren - litt på samme måte som provisjonslønn for parkeringsvakter, men en butikks målsetning er å tjene penger, og de ansattes arbeidsoppgave er å tjene inn disse pengene på vegne av butikken. Jeg ser, i motsetning til media rundt juletider, ingenting prisipielt galt med dette.

 

Som forbruker vil jeg kjøpe en vare dersom jeg mener prisen tilsvarer varens verdi, og om prisen er viktig for meg vil jeg sjekke ulike butikker før jeg handler. Butikkens prisstrategi er for meg helt uvesentlig, og om produktet plutselig rabatteres fra 995,- til 695,- etter at jeg har kjøpt det er det for meg hakkende likegyldig, ettersom jeg i utgangspunktet mente den var verdt 995 - ellers hadde jeg ikke kjøpt den. Om jeg har mulighet til å få refundert mellomlegget vil jeg selvsagt benytte meg av denne muligheten, men så lenge jeg har akseptert varens pris på 995 har jeg strengt tatt ingenting jeg skulle ha sagt.

 

Jeg lurer på hvor lenge siden det er du, Ankh, jobbet i bransjen? Jeg skal ikke skryte på meg å kjenne hele bransjen ettersom jeg kun jobber deltid "på gølvet" i en spesifikk butikk, men svært lite av det du skriver om reklamasjon, forsikring, elretur etc. kjenner jeg meg igjen i.

Endret av srbz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjøpte i slutten av juni en vaskemaskin til ca 10 000. Levering 7. juli.

7, kommer og går, ingen vaskemaskin, ingen telefon om at den ikke kommer. 8 juli ringer vi og etterlyser den, Elkjøp svarer at den er forventet 15 juli, vi spør hva med å si ifra? neida.

15 kommer og går, fremdeles ingen vaskemaskin. Vi ringer igjen og får beskjed om at neida den kommer 22 juli. Fremdeles har de ikke ringt og informert om forsinkelse, de hadde heller ikke registrert forrige henvendelse fra oss.

 

Jeg bestemte meg for å dra opp til butikken og spørre de om dette er vanlig når man kjøper noe til 10 000.

Treffer en svært hyggelig fyr, som desverre ikke kan se hvor den er fordi han ikke har tilgang til det systemet. Han beklager seg og LOVER at butikksjef som har dennne tilgang skal ringe imorgen.

 

Tror du de har ringt? Neida. Og heve kjøpet er ikke noe vits, for denne maskinen er bestillingsvare i alle forretninger, så da tar det enda lenger tid.

Men.. hvis jeg hadde visst dette hadde jeg hevet kjøpet den 7 juli.

 

Status per 10/08 er at den kanskje muligens kommer 17 august..

 

Brenn litt!!! :realmad:

 

Dette er jo ikke bare typisk Elkjøp og Lefdal, dette er typisk for store deler av den norske handelstand. Som regel er det ofte bedre jo lengre ut på landsbygda du kommer. I de store byene og tettstedene er det ingen som bryr seg. De ressonerer vel slik at de får kunder nok uansett, så de gir faen. Når de i tillegg ansetter underbetalte inkompetente mennesker som indoktrineres med salgsteknikker for å heve bunnlinjen maksimalt, så er dette resultatet vi får.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Siste gang jeg jobbet som selger i butikk, var ut 2010. Så veldig lenge siden vil jeg ikke si det er. Jeg snakker også om MINE er erfaringer, både som ansatt og som kunde. Alle synder mye i bransjen, men mine opplevelse med elkjøp har vært ekstra ille. Har selvsagt ikke vært i samtlige elkjøp butikker og møtt samtlige selgere, men samme erfaring hos 5-6 butikker både på øst og vestlandet teller vel litt.

 

Markedsføringsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-20090109-002.html

 

Angrerettsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html

 

Jeg blandet i kampens hete sammen markedsføringsloven og angrerettsloven.

 

Sitater:

 

Kapittel 2. Opplysningsplikt før avtaleinngåelsen

 

§ 7. Opplysningsplikt før avtaleinngåelsen ved avtaler om varer og andre tjenester enn finansielle tjenester

 

Før det blir inngått en avtale skal forbrukeren motta opplysninger som forbrukeren har grunn til å regne med å få, herunder opplysninger som forbrukeren har krav på etter annen lovgivning. Forbrukeren skal i alle fall ha opplysninger om:

a) varens eller tjenestens viktigste egenskaper

b) de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusive alle avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen.

 

Kapittel 3. Plikt til å gi opplysninger skriftlig på et varig medium

 

Overskriften endret ved lov 3 juni 2005 nr. 32 (ikr. 1 okt 2005 iflg. res. 3 juni 2005 nr. 510).

 

§ 9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse ved avtaler om varer og andre tjenester enn finansielle tjenester

 

I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger skriftlig på et varig medium som forbrukeren råder over:

a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f

 

 

Kjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html har også endel interresanne punkter:

 

Forsinkelse

 

§ 22. Innledende bestemmelse.

 

(1) Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for seint, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 23 til 29 kreve oppfyllelse, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

§ 27. Erstatning.

 

(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans kontroll som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

 

 

Her er så den berømte forskriften: Forskrift om prisopplysning for varer.

http://www.lovdata.no/for/sf/bl/xl-19991206-1256.html

 

Generelle merknader

 

Markedsføringsloven § 3a fastsetter at ervervsdrivende som selger varer eller tjenester til forbruker skal informere om prisene, slik at de lett kan ses av kundene. Bestemmelsen er en videreføring av påbudet i konkurranseloven § 4-1 første ledd om prismerking av varer, som innebar plikt til å merke varene med priser, ha prisoppslag eller legge ut prislister.

 

§ 3. Prisopplysningspliktens innhold

 

Ervervsdrivende som selger varer i detalj til forbruker skal, så langt det er praktisk mulig, opplyse om varenes salgspris og enhetspris slik at prisene lett kan ses av kundene.

 

La oss ta med konkurranseloven også: http://www.lovdata.no/all/hl-20040305-012.html

 

§ 23. Prisopplysning mv.

 

Konkurransetilsynet kan, dersom det er nødvendig for å fremme konkurransen, pålegge foretak å merke, ha oppslag om eller gi annen underretning om pris, forretningsvilkår og kvalitet ved salg av varer og tjenester. Kongen kan gi forskrift om det samme.

 

§ 30. Straff

 

Med bøter eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt

a) overtrer §§ 10, 18 første ledd eller 19 første ledd,

b) overtrer vedtak etter §§ 12, 16 eller 19 tredje ledd,

c) unnlater å etterkomme pålegg etter § 24 eller § 25,

d) gir uriktige eller ufullstendige opplysninger til konkurransemyndighetene,

e) bryter forsegling foretatt i medhold av § 25, eller

f) overtrer forskrift i medhold av § 14.

 

Er en overtredelse av § 10 utført under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 6 år anvendes. Ved avgjørelse av om særdeles skjerpende omstendigheter foreligger, skal det legges vekt på om overtredelsen har vært søkt holdt skjult, om den har voldt betydelig økonomisk skade, om den har gitt betydelig økonomisk fordel og grovheten av overtredelsen for øvrig.

 

Medvirkning til overtredelse som nevnt i første og annet ledd straffes på samme måte.

 

Kravet til prising av varen er rimelig høyt.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...