Gå til innhold

[Løst] Dilemma - Føste speilrefleks eller kompaktkamera?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Har da ett dilemma... Jeg skal nå ha meg nytt kamera og lurer på om jeg skal kjøpe meg et "ordentlig" kamera, tenker da på et speilrefleks, eller et kompakt kamera? Vet lite hvor bra kompaktkameraer som finnes fortiden, men har prøvd et Canon EOS 550D (speilrefleks) og syntes bildene ble veldig bra.

Noen tips til hvordan jeg skal kunne vite hva jeg har mest bruk for? Kan jeg få like resulateter med et kompaktkamera som amatør med speilrefleks? Er isåfall Canon EOS 550D et godt valg om det er speilrefleks jeg burde ha meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om interessen for foto er stor, og du ønsker å lære, eksperimentere og bli flinkere, så er nok speilrefleks et godt valg. Jeg tok det skrittet i vår, og har ikke angret ett sekund. Er og knipser bilder hver eneste dag :)

Jeg har 550D, og det brukes omtrent kun på manuell, og alltid i RAW. Skyter vanlig, silhuettbilder, lange lukkertider, HDR etc. og det presterer som bare juling. Om du er nybegynner så er det et godt valg vil jeg si. Apparatet er bedre enn fotografen fremdeles:) Andre har kanskje sine behov, og da er det nok andre kameraer som passer bedre.

 

Det finnes jo andre merker også, i samme prisklasse. Nikon, Sony, Pentax etc. Om du betemmer deg for speilrefleks, så gå i butikken og klå litt på de forskjellige kameraene i riktig prisklasse, og velg det som passer dine hender best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke hybrid kamera? Blir billigere siden du slipper å kjøpe objektiver.

Dette er ikke hybridkamera, men et kompaktkamera i superzoom klassen.

 

Hybridkamera a.k.a. speilløs systemkamera har utbyttbar optikk.

 

 

 

 

Kompaktkamera: Olympus XZ-1 (3500)

 

DSLR: Nikon D5100 + 18-55 VR (6000)

 

Hybrid: Panasonic G3 + 14-42mm (6000), GF2 + 14/42mm (3795), Olympus E-PL2 + 14-42 II (5000), Samsung NX11 + 18-55mm (4000) osv....

Endret av Kenta F1.8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har benyttet meg av en rekke Canon produkter gjennom årene. Har en Canon 550d med følgende objektiv; Canon 18-55mm IS, Canon 18-135mm IS, 50mm manuel (Russisk objektiv fra eBay), 8mm Fisheye (Rohikon eller noe) og Canon 75-300mm. Kameraet er kjekt om noe lite for mine hender. Resultatet ble en stk "Battery Grip" fra eBay til 250 kroner og vips så var kameraet perfekt for min bruk og lommebok. Hvis du skal kjøpe kamera og et enkelt objektiv så vil jeg anbefale deg å oppgradere fra den "vanlige" 18-55mm IS til 18-135mm IS. En veldig god allround objektiv som en kan gjøre mye spennende med!

Til lykke med ditt kjøp. Høsten har mange flotte farger!

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke hybrid kamera? Blir billigere siden du slipper å kjøpe objektiver.

Dette er ikke hybridkamera, men et kompaktkamera i superzoom klassen.

 

Hybridkamera a.k.a. speilløs systemkamera har utbyttbar optikk.

 

 

 

 

Kompaktkamera: Olympus XZ-1 (3500)

 

DSLR: Nikon D5100 + 18-55 VR (6000)

 

Hybrid: Panasonic G3 + 14-42mm (6000), GF2 + 14/42mm (3795), Olympus E-PL2 + 14-42 II (5000), Samsung NX11 + 18-55mm (4000) osv....

hehe det var det jeg tenkte på, er så mange navn at det går i surr noen ganger :!:

Lenke til kommentar

Takker igjen for fine svar :)

 

Var i butikken i dag og prøvde ut og forhørte meg litt. Fant ut at det er et speilrefleks jeg vil ha, siden jeg da kan "komme lenger" senere, utforske og lære mer. Men... Hvor mye bør jeg legge i et speilrefleks kamera?

Såvidt jeg skjønte på de i de forskjellige butikkene jeg var i så var både Sony, Nikon, Canon og Pentax bra kameraer. Og om man kjøpte et av de, så ville de andre i samme prisklasse være nokså likt. Er dette riktig informasjon?

 

Han ene jeg snakket med anbefalte meg kameraer til 16000 for å få noe bra, men må jeg virkelig ut med SÅ mye? Jeg tenkte egentlig maks 5-6000. Kan jeg som amatør ha like mye glede av et kamera for 4-5-6000 som et til 16000?

Lenke til kommentar

Takker igjen for fine svar :)

 

Var i butikken i dag og prøvde ut og forhørte meg litt. Fant ut at det er et speilrefleks jeg vil ha, siden jeg da kan "komme lenger" senere, utforske og lære mer. Men... Hvor mye bør jeg legge i et speilrefleks kamera?

Såvidt jeg skjønte på de i de forskjellige butikkene jeg var i så var både Sony, Nikon, Canon og Pentax bra kameraer. Og om man kjøpte et av de, så ville de andre i samme prisklasse være nokså likt. Er dette riktig informasjon?

 

Han ene jeg snakket med anbefalte meg kameraer til 16000 for å få noe bra, men må jeg virkelig ut med SÅ mye? Jeg tenkte egentlig maks 5-6000. Kan jeg som amatør ha like mye glede av et kamera for 4-5-6000 som et til 16000?

 

Du får absolutt MYE kamera for 5-6000kr. Og du får helt klart et bra kamera om du velger sony, nikon, canon, pentax eller olympus.

 

Pri nummer en bør være hvilken kamera som kjennes rett ut i dine hender. Ta og føl på de ulike modellene og merkene og se hvordan knapper ol er plassert. Det du ser etter er hvor knappene for iso, autofokus-modus, autofokus-punkt og EV kompensasjon, samt hjulene sitter i forhold til hvor fingrene dine faller naturlig.

 

En annen ting du bør være obs på er bildestabilisering. Canon og Nikon har stabilisering i objektivene. Det har en fordel i at det bildet du ser gjennom søkeren blir stabilisert (som på en kikkert med stabilisering). Ulempen er at objektivene blir større, tyngre og dyrere. Pentax, olympus og sony har stabilisering på selve bildebrikken. Det har en stor fordel i at ALLE objektiver blir stabilisert! Selv eldgamle manuelle objektiver. Ulempen (om man vil kalle det ulempe) er at bildet du ser i søkeren ikke blir stabilisert (men bildet ditt blir allikevel stabilisert). Min erfaring er at optisk stabilisering (canon og nikon) er ett stopp bedre, men at stabilisering på brikken (pentax, sony og olympus) er utrolig mye mer anvendelig siden det gjelder for alle objektiver (du kan kjøpe gamle objektiver og nyte godt av moderne stabiliserings-teknologi).

 

Personlig er jeg pentax bruker, så du får selv vurdere om mitt syn er farget av det. Jeg vil anbefale deg enten pentax k-x eller pentax k-r. Sensormessig kan disse kameraene hamle opp med selv svindyre kameraer (Klikk).

 

Det viktigste tipset jeg vil gi deg er å kjøpe "gårsdagens toppmodell" brukt! Dette er en hobby man raskt blir hekta på, og fordelene ved et pro/semi-pro hus vil snart kreve din oppmerksomhet. Like greit å skaffe det først som sist. Hovedfordelen er flere knapper og bedre byggekvalitet (værtetting osv). De værste nørdsa selger unna sitt nesten ubrukte topp-kamera bare fordi det har kommet en ny modell. Og det er disse du bør se etter! Billig og meget bra!

 

Lykke til.

Endret av wobbe
Lenke til kommentar

Ulempen er at objektivene blir større, tyngre og dyrere. Pentax, olympus og sony har stabilisering på selve bildebrikken.

 

Akkurat det er ikke sant, objektiver i budsjettsegmentet er relativt likt priset uten eller med stabilisering, og når vi begynner og snakke om dyre proff-objektiver er faktisk endel av Canon/Nikon sine billigere en tilsvarende objektiver fra Sony, Pentax, Olympus* selv om Canon/Nikon har innebygget stabilisering.

 

Ellers er jeg enig med innlegget ditt :)

 

* Olympus sine speilreflekskameraer er utgående så ville ikke kjøpt et nytt fra dem.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke gå særlig inn på noen prisdiskusjon siden jeg bare kjenner pentax godt. Men en kjapp sammenligning med canon IS objektiver viste at canon gjevnt over var dyrere. Tror egentlig canikon gjevnt over er dyrere både med eller uten IS.

 

https://prisguiden.no/produkt/pentax-smc-da-16-50mm-f28-ed-al-if-sdm-79785

https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-s-17-55mm-f28-is-usm-41865

 

https://prisguiden.no/produkt/pentax-smc-d-fa-wr-100mm-f28-macro-115306

https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-100mm-f28l-macro-is-usm-113274

 

https://prisguiden.no/produkt/pentax-smc-da-300mm-f4-ed-if-sdm-65156

https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-300mm-f4l-is-usm-2857

 

Litt vanskelig å finne like brennvidder / blender, siden det ikke er så mange IS objektiver å velge i. Merk også at pentaxobjektivene er alle værtett. Canon og Nikon har et større bruktmarked, så det kan være enklere å finne brukt her i landet. Men det dukker da opp til andre merker også:) Jeg har kjøpt alle mine objektiver brukt.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke gå særlig inn på noen prisdiskusjon siden jeg bare kjenner pentax godt. Men en kjapp sammenligning med canon IS objektiver viste at canon gjevnt over var dyrere. Tror egentlig canikon gjevnt over er dyrere både med eller uten IS.

Bullshit.

 

Ca. samme pris på P 16-50/2.8 og C 17-55/2.8 (JP tar like under 8K for begge) og Canon sin er mye bedre. 16-50mm er ikke bra optisk.

 

Pentax og Canon 100mm f/2.8 macro kan ikke sammelignes. Canon er L optikk, har prøvd begge og Canon er verdt de 2 lappene mer.

 

Pentax sin 300/4 er billigere og den er meget bra.

 

 

 

TS: Jeg ville ha gått for Nikon D5100. Den har samme sensor som D7000. Jeg liker også at Nikon har kommet med billige og gode objektiver til DX formatet.

35mm f/1.8

50mm f/1.8

40mm f/2.8 makro

 

Fant ut at det er et speilrefleks jeg vil ha, siden jeg da kan "komme lenger" senere, utforske og lære mer.
Dette er tull. Du trenger ikke speilrefleks for å "komme lenger", utforske eller lære mer. Et lite systemkamera som f.eks. Olympus E-PL2 gjør samme nytten. Det er ikke speilet som lærer deg å bruke kameraet.
Lenke til kommentar

Nei det skjønner jeg. Men regner med at om man vil komme mer inn i foto å lære om forskjellige linser/objektiver, innstillinger, lukkertid, hvitbalanse etc. så bør man ha et speilrefleks? Eller mener du at man ikke trenger et speilrefleks for å utforske slike ting?

 

Og en annen ting... Hørte at Sony's kameraer er enklere å forstå og har bedre forklaringer på ting inne på kameraet, mens Canon er mer knotete å lære seg. Er dette riktig?

Lenke til kommentar

Nei det skjønner jeg. Men regner med at om man vil komme mer inn i foto å lære om forskjellige linser/objektiver, innstillinger, lukkertid, hvitbalanse etc. så bør man ha et speilrefleks? Eller mener du at man ikke trenger et speilrefleks for å utforske slike ting?

 

Og en annen ting... Hørte at Sony's kameraer er enklere å forstå og har bedre forklaringer på ting inne på kameraet, mens Canon er mer knotete å lære seg. Er dette riktig?

 

 

Njaa... jeg bruker canon selv, og synes ikke at det var vanskelig å lære seg, har også ett nex-5, var ikke vanskelig det heller, men kan se hvordan noen synes at det er enklere ettersom det er små markeringer for hva slags lukkertid man trenger hvis det er bevegelse i bildet eller stillestående motiv, samme med dybdeskarphet også :)

 

ville ikke lagt så stor vekt på det egentlig, ettersom alle har forskjellige preferanser der. viktigste er å leke med kameraet, da kommer det seg fort =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...