Gå til innhold

Massakre på Utøya - media sin etikk


Anbefalte innlegg

I etterkant av den uhyggelege massakren på Utøya har det kritikk frå mange hald, men ein debatt som har vore ført i liten grad er denne: Korleis oppførde media seg oppi det heile?

 

Kanskje er ein av grunnanane at dei viktige kommentartartiklane står på trykk hjå media sjølve, og dei er sjeldan veldig opne for kritisk blikk på seg sjølve. Då kanskje godt å ta saka på debattforum.

 

Mi fremste innvending er denne: Kunne media ha gjort noko for å stansa massakren medan han pågjekk, men let det vera? Det er påstått at media leigde inn helikopter og flaug over Utøya medan politiet stod på land og venta på skyss? Det må ha vore ei tøff påkjenning psykisk for politifolka å stå der og ikkje greia å gripa inn, men kva jourmalistane i helikopteret og deia pilot? Dei tykte ikkje det var noko ubehageleg å få lov til å vera vitne til det største massemordet i fredstid i norsk historie? Burde dei ikkje i ein slik ekstra-ordinær situasjon ha lånt ut helikopteret sitt til politiet, når dei no ein gong var komne i den situasjonen at politiet er så trege at dei ikkje har skyssen på plass like raskt som journalistane?

 

Umiddelbart etterpå vart det retta kritikk mot at aviser og media ringde opp folk som gøymde seg for terroristen. På den måten vart liv sette i fare. Var det nokon som omkom fordi dei mottok oppringingar medan dei låg i dekning? (Ja, sjølvsagt burde dei ha skrudd av lyden på telefonane, eg forstår det, men kven har tid til å tenkja på slikt i ein panikksituasjon?). Dette vart det retta ein del kritik mot i starten, men etterpå har media helst prøvt å få os til å gløyma denne fadesen med å drukna han i andre ting.

 

På toppen av det heile ar media tent gode pengar på saka. Det er vel ingen tvil om at salet av aviser har gått ekstra godt dei siste to vekene, og det heile medan media kritiserer folk som prøver å tena pengar på ulukka.

 

Det er med andre ord tid for litt mediekritikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er påstått at media leigde inn helikopter og flaug over Utøya medan politiet stod på land og venta på skyss? Det må ha vore ei tøff påkjenning psykisk for politifolka å stå der og ikkje greia å gripa inn, men kva jourmalistane i helikopteret og deia pilot? Dei tykte ikkje det var noko ubehageleg å få lov til å vera vitne til det største massemordet i fredstid i norsk historie?

 

Det fungerer slik i et samfunn at man får tildelt eller velger forskjellige yrker. Forskjellige yrker krever forskjellig utdanning og kursing. Har man spessialisert seg på noe skal man ikke forsøke på noe man ikke har kompetanse på. Media sin oppgave er å opplyse folket om situasjonen, ikke drive redningsarbeid (ikke at de skulle latt være, men jeg tror rett og slett ikke det ville være mulig).

 

Så i stedefor å skylde på at media burde lånt ut sitt helikopter til politiet er det heller politiet og forsvaret som skal ta kritikk for at de ikke hadde tilstrekkelig transport.

 

 

På toppen av det heile ar media tent gode pengar på saka. Det er vel ingen tvil om at salet av aviser har gått ekstra godt dei siste to vekene, og det heile medan media kritiserer folk som prøver å tena pengar på ulukka.

 

Jaha? Vil du ha tilbake pengene dine kanskje? Som sagt er det media sin oppgave å opplyse folket om situasjonen. Når den foreligger slik den var er det klart at folk blir interesserte og kjøper flere aviser. Media kan ikke "la være å ta betalt" selv om det er en forferdelig tragisk hendelse, man må jo tjene penger!

 

I noen tilfeller vil jeg også påstå at media TAPTE penger, blant annet NRK som brukte mye tid og resurser på å fordele NRK1-sendingene til de resterende rikskanalene, SVT i tillegg til internasjonale tv -og nyhetsbyrå.

Lenke til kommentar

Helikopteret media brukte var om jeg ikke tar feil NRKs kamerahelikopter, og er vel stort sett regnet for å være totalt uegnet for et slikt oppdrag.

 

Godt mogeleg. Veit i alle fall at mange på Utøya høyrde helikopterlyd og trudde at dei var redda, men så var det berre media som skulle filma dei medan et pågjekk.

 

Uansett er det sjølvsagt politiet si eiga skuld at dei ikkje skaffa helikopter, men eg tykkjer berre at dersom nokon likevel kunne ha hjelpt politiet, så burde dei jo ha gjort det. Tenkjer jo då også på dei mange private båtane som visstbok var på vatnet og ytte hjelp i samband med dette. Rart at ingen av dei tok politiet med seg over?

Endret av ingvaraaberge
Lenke til kommentar

De private båtene gikk vel i skytteltrafikk mellom campingplassen og Utøya, og politiet sto vel på fergeleiet på andre siden. Det er ikke engang sikkert at privatbåtene så politiet, men det vet jeg i parantes anmerket ikke noe om.

 

De private båtene gikk vel i skytteltrafikk mellom campingplassen og Utøya, og politiet sto vel på fergeleiet på andre siden. Det er ikke engang sikkert at privatbåtene så politiet, men det vet jeg i parantes anmerket ikke noe om.

Lenke til kommentar
Godt mogeleg. Veit i alle fall at mange på Utøya høyrde helikopterlyd og trudde at dei var redda, men så var det berre media som skulle filma dei medan et pågjekk.

 

Jeg synes hvertfall det er temmelig sigende at media er der lenge før politiet, og i helikopter atpåtil.

 

Når det gjelder medias rolle i hele terroraksjonen forøvrig så har de vært reaksjonære, emosjonelle, politisk fargede, og bidratt til heksejakt på alle og enhver som kan lastes i det minste - unntatt Anders Breivik som de selvfølgelig ikke får fatt i.

 

Journalister er mennesker de også, men de bør opptre mer profesjonelt. Nå bedriver de en skammelig kampanje for å ødelegge ytringsfriheten ved å stenge debattsider og kommentarfelt, samt kjøre kampanjer mot anonyme diskusjonsfora som f.eks diskusjon.no, og å gå etter folk som tilfeldigvis har enkelte sammenfallende meninger med terroristen.

 

I det hele tatt: Norsk media har opptrådt skammelig og viser skremmende tendenser til å ønske å styre samfunnet og folks meninger i større grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Media (Nrk) var der ikke lenge før politiet. På opptaket fra da Nrk kom til stedet så ser man to ting, politiet som ankommer og ABB som skyter ungdom. Det siste oppdaget ikke Nrk's fotograf før de var tilbake på Marienlyst og så igjennom opptakene. Og et helikopter for pilot + en passasjer er veldig uegnet for å frakte Delta... Når alt det er sakt, så synes jeg Nrk nærmet seg en grense der og da...

 

Ellers må jeg si at norsk media, som så mange enkeltpersoner, har imponert meg gjennom særlig den første tiden etter terroraksjonen. :yes:

Lenke til kommentar

Hvor mange politimenn trengs det for å ta ut en massemorder?

Om det var én eller flere var blant mange ting de ikke visste. En annen ting var spørsmålet om våpentyper, eksplosiver, hans planer videre, .... og så sinnsynkt mange ting vi ikke engang klarer å forestille oss. De kan ikke bare "save" og prøve igjen om de misser, så de må ta seg tid til å gjøre tingene så raskt som mulig, men ikke raskere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Småhelikopterne som media bruker har vel knapt mulighet til å ta med mer enn 1 eller 2 politimenn...

Hvor mange politimenn trengs det for å ta ut en massemorder?

Vanskelig å si. Kanskje vil massemorderen skyte dem og skape enda mer problemer. Hadde det skjedd hadde man fått to ekstra sårede eller døde å ta seg av. Å sende inn for få politifolk ville være risikabelt.

 

Angående å krysse en grense er jeg usikker. Vi i media har som oppgave å vise hva som skjer, uansett hva som skjer. Vi tenker ikke over det når det er like grove bilder fra utlandet, fra krigssoner. Men vi tenker over det når det skjer i Norge.

 

Bare som et lite paradoks.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var det ikke slik at NRK helikopteret fra NRK egentlig var på vei til å filme over Oslo, men at de fikk beskjed om å fly over Utøya istedenfor?

 

Men, når man tenker tilbake på hva man kunne gjort anderledes, skulle gjerne sett at helikopteret kunne blitt fylt opp med redningsvester f.eks og at de kunne sluppet det ut til de som svømte. Og kanskje flydd nærmere øya og skremt drittsekken (men der kunne de vel ha gjort vondt verre, folk kunne kommet løpende fram fra gjemmestedet sitt).

 

Men det jeg reagerte mest på, var etter bomben i Oslo. Folk lå spredd for alle vinder, og Ola Nordmann sto og filmet og tok bilder. Hva skal det være godt for?

 

Alt i alt er blir det feil å dømme nå i ettertid. Ingen ante omfanget av dette, og ingen var forberedt.

 

Sorry hvis det er litt rotete, har masse feber

Lenke til kommentar

Heisann, håper dette er rette tråden å skrive i (rett meg gjerne om jeg er kommet feil!!!):

 

Jeg er veldig interessert i å se nærmere på bildene og teksten fra VG's reportasje i dagens Søndagavis, men jeg har vært og er framdeles utilgjengelig for å kjøpe avisa. Er det noen som har avisa som kunne scannet inn / tatt bilder og hjulpet meg?

 

Det er virkelig sterke bilder VG har hostet opp, hvor Anders Behring Breivik står med laddegrep i lufta og sikter.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig interessert i å se nærmere på bildene og teksten fra VG's reportasje i dagens Søndagavis, men jeg har vært og er framdeles utilgjengelig for å kjøpe avisa. Er det noen som har avisa som kunne scannet inn / tatt bilder og hjulpet meg?

 

Det er virkelig sterke bilder VG har hostet opp, hvor Anders Behring Breivik står med laddegrep i lufta og sikter.

Video: http://www.vgtv.no/#!id=42906

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men det jeg reagerte mest på, var etter bomben i Oslo. Folk lå spredd for alle vinder, og Ola Nordmann sto og filmet og tok bilder. Hva skal det være godt for?

 

 

Det har jeg også reagert på. Når vi ser Tvbildene fra regjeringskvartalet rett etter eksplosjonen så ser vi at veldig mange av menneskene som strømmer på har mobilene oppe og filmer og tar bildet.

Spørsmålet vi kan stille oss er om dette voldsomme behovet for å dokumentere og ha noe å vise venner/familie/legge ut på Youtube går på bekostning av å hjelpe mennesker i nød?

Lenke til kommentar

Men det jeg reagerte mest på, var etter bomben i Oslo. Folk lå spredd for alle vinder, og Ola Nordmann sto og filmet og tok bilder. Hva skal det være godt for?

 

 

Det har jeg også reagert på. Når vi ser Tvbildene fra regjeringskvartalet rett etter eksplosjonen så ser vi at veldig mange av menneskene som strømmer på har mobilene oppe og filmer og tar bildet.

Spørsmålet vi kan stille oss er om dette voldsomme behovet for å dokumentere og ha noe å vise venner/familie/legge ut på Youtube går på bekostning av å hjelpe mennesker i nød?

 

Med det dokumentasjoninstinktet og -refleksen som har oppstått de siste årene, så er jeg nesten overrasket over at ikke flere på Utøya har filmet under skyteperioden...

Lenke til kommentar

Men det jeg reagerte mest på, var etter bomben i Oslo. Folk lå spredd for alle vinder, og Ola Nordmann sto og filmet og tok bilder. Hva skal det være godt for?

 

 

Det har jeg også reagert på. Når vi ser Tvbildene fra regjeringskvartalet rett etter eksplosjonen så ser vi at veldig mange av menneskene som strømmer på har mobilene oppe og filmer og tar bildet.

Spørsmålet vi kan stille oss er om dette voldsomme behovet for å dokumentere og ha noe å vise venner/familie/legge ut på Youtube går på bekostning av å hjelpe mennesker i nød?

 

Med det dokumentasjoninstinktet og -refleksen som har oppstått de siste årene, så er jeg nesten overrasket over at ikke flere på Utøya har filmet under skyteperioden...

 

Utøyaungdommene var ikke tilskuere, de var potensielle ofre og opplevde dødsfrykten i de 90 minuttene skytedramaet varte. Mange av ungdommene har kastet fra seg mobilen i frykt for at ringelydene skulle avsløre gjemmestedene deres og de som brukte mobilene fokuserte på å kommunisere med familie og forsøkte å kontakte politiet.

Ellers vil det vel dukke opp mange flere videoer fra Utøya etterhvert, Politiet har vel beslaglagt mobiltelefoner i forbindelse med etterforskningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...