Gå til innhold

Dine favoritt PHP IDE-er, frameworks og verktøy


Anbefalte innlegg

Hvor lang tid brukte du på å lære deg Vim?

Kommer an på hvor seriøst du tar det....

Hehe, leste ikke spørsmålet ditt godt nok, trodde du skrev "bruker man" liksom ;)

 

Jeg brukte ikke lang tid på å komme igang - trengte bare å lese et lite tutorial og huske et par shortcuts. Men Vim er litt som programmering - man blir aldri utlært, og kan alltid bli bedre. Jeg har brukt Vim i et år eller to, men har fortsatt mye å forbedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for et godt svar, kanskje jeg skal prøve å lære meg det, men jeg er redd jeg er for tilknyttet Netbeans allerede, har en hel haug med prosjekter der og det fungerer veldig greit egentlig. Store plusset med Vim slik jeg har forstått det må være alle shortcuts som følger med (og du kan lage).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Interessant og bra tråd!

 

Har utviklet i mange år og tror dessverre jeg et av de mest drevne i Globalscapes CuteFTP PRO m/ innebygd HTML-editor. Ja, jeg vet bare om en til person som har brukt dette verktøyet for utvikling (snadder-grunderen).

 

Det er ikke før de siste årene jeg har innsett at dette ikke er godkjent arbeidsmetode. Man skal vel i bunn og grunn aldri jobbe med produksjon live over (s)ftp.

 

Når det er sagt, er det utrolig vanskelig å legge fra seg en arbeidsmetode man har lært seg, og overgangen til svn/prosjekt-baserte verktøy er tung.

 

Jeg er en målrettet person, så jeg har avinstallert CuteFTP. Har prøvd Dreamweaver, eclipse, phpEd, phpDesigner, NetBeans, Notepad++ med flere... men ingen gir meg en "WOW" opplevelse.

 

Jeg liker NetBeans særdeles godt, men jeg har dessverre alt for mange "ftp-løsninger" gående, så behovet for å redigere live er der. Den innegbygde ftp-dingsen til NetBeans krever et prosjekt, samt å "indeksere" hele ftp-siten første gang. Det er ikke holdbart. Ikke er det noen nevneverdig plugin for NB heller. Noen som kanskje har input her?

 

Så... overgangen gikk til Notepad++ - inntil videre. (s)FTP browseren der er helt "OK" - men langt fra god nok. CuteFTP har alt, bort sett fra støtte for PHP - og nå har jeg luktet på en verden med fargefylte kodeark, så jeg har bestemt meg for å aldri gå tilbake.

 

 

Litt mye tekst, men håper noen kanskje er i samme bås som meg - eller har en alternativ løsning. NetBeans har det jeg ønsker, bortsett fra live FTP editering - eller tar jeg feil?

Endret av sfenne
Lenke til kommentar

Kvifor heller ikkje mounte ftp serveren som ein nettverksdisk? Må jo vere mykje enklare då du heller kan konsentrere deg om å bruka det beste verktøyet. Expandrive er eit ypperleg verktøy. Dokan er ein anna open source versjon for Windows. Mac har MacFuse/MacFusion og Linux har curlftpfs

Endret av siDDIs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvifor heller ikkje mounte ftp serveren som ein nettverksdisk? Må jo vere mykje enklare då du heller kan konsentrere deg om å bruka det beste verktøyet. Expandrive er eit ypperleg verktøy. Dokan er ein anna open source versjon for Windows. Mac har MacFuse/MacFusion og Linux har curlftpfs

 

Det har jeg ikke tenkt på. Vil dette funke bra med NetBeans? Hvordan funker disse verktøyene? Åpner de connection automatisk ved bruk, eller holder de connection fra oppstart?

 

Edit: WOW (Expandrive) :-)

Endret av sfenne
Lenke til kommentar

Har i min tid som PHP-utvikler forsøkt alt som kan krype og gå av IDE. De to helt klart beste er Nusphere PhpEdit og PhpStorm. PhpStorm er igjen fryktelig mye bedre enn PhpEdit. Husker også at jeg likte PhpDesigner i sin tid, men den mangler støtte for xDebug-proxy (flerbruker debugging), så den ble uaktuell for oss.

Lenke til kommentar

Den innegbygde ftp-dingsen til NetBeans krever et prosjekt, samt å "indeksere" hele ftp-siten første gang. Det er ikke holdbart. Ikke er det noen nevneverdig plugin for NB heller. Noen som kanskje har input her?

Det er bare å unchecke alt, så laster den opp ingenting, men husker det til neste gang. Dvs. du har 10 filer på server fra før av, laster opp men velger ingenting, netbeans tolker det som en upload, men om du da lager en fil 11, så vil den kun be deg om å laste opp denne, og bryr seg ikke om de andre.

 

Kan dessverre ingenting om live FTP-editering i Netbeans, så jeg vet ikke om det finnes. Men Netbeans er opensource og skrevet i java så mulighetene er der ;)

 

 

Lenke til kommentar

Det er bare å unchecke alt, så laster den opp ingenting, men husker det til neste gang. Dvs. du har 10 filer på server fra før av, laster opp men velger ingenting, netbeans tolker det som en upload, men om du da lager en fil 11, så vil den kun be deg om å laste opp denne, og bryr seg ikke om de andre.

 

Men det er likevel alt for tungvint å måtte opprette prosjekter for alle sites.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

EditPad, btw, is a replacement for Notepad. It is to Notepad what jv16 Power Tools is to CCleaner. On Steroids. Now all they need is color highlighting (which they may even have, I just haven't found it yet).

Kilde (post #112): http://www.webproworld.com/webmaster-forum/threads/72905-Another-game-Prime-numbers-and-twins./page12?p=584504&viewfull=1#post584504

 

Noen som har brukt (bruker) EditPad? Merk at den finnes i ulike versjoner, Lite, Pro

 

Jeg husker ikke om den allerede er nevnt i tråden?

Lenke til kommentar

Tror det skal komme feilmelding eller noen røde streker.

 

Ser at det er mange som bruker veldig enkle php-verktøy her. Straks man skal gjøre avanserte ting, så er støtte for xDebug et must!

 

Det er det jeg digger med vim, at jeg kan installere xdebug og andre tillegsverktøy etter behov. Trenger ikke være avhengig av at det evt grafiske IDEet støtter det :)

 

Jeg er forholdsvis ny med xdebug, så jeg har nok ikke fått utnyttet det fulle potensiale enda. Men det at man kan sette breakpoints og step-ins med innsyn i minne er jo helt fantastisk :)

Lenke til kommentar

Bruker Komodo IDE selv om det ikke er blitt min favoritt.

 

Det spesielle med Komodo er at du kan skripte det til å gjøre mye kult om du bare setter av ekstra tid på å sette det opp.

 

Jeg er ikke kjent med andre editorer som automatisk komprimerer javascript og CSS med YUI Compressor slik mitt oppsett gjør.

 

En annen ting er at det krever lite ressurser. Komodo IDE er litt i mellom Notepad++ og Netbeans. Det fungerer fint som frittstående editor men har også støtte for xdebug, git og prosjekthåndtering.

 

Interessant å høre at andre har suksess med vim. Har kun brukt det til å redigere filer, aldri for programmering. Hvordan bruker du vim sammen med xdebug?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...