Gå til innhold

Dine favoritt PHP IDE-er, frameworks og verktøy


Anbefalte innlegg

Jeg kjenner jeg har litt kjærlighet for CakePHP. Ligner litt på CodeIgniter, men jeg har mer sansen for cakes konvensjon fremfor konfigurasjon strategi. Av samme grunn falt jeg også veldig for RoR.

 

Med CI tar jeg meg ofte i å bruke mye tid på trivielle ting, i motsetning til cake.

 

Smaken er som baken ;)

(tar det inn her istedet).

 

Hvordan er CakePHP bedre enn CI? CI er det eneste php rammeverket jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er CakePHP bedre enn CI? CI er det eneste php rammeverket jeg har vært borti.

 

Som sagt så legger de en veldig stram konvensjon i forhold til hvor man legger filer etc. For å ta et helt konkret eksempel, så trenger man ikke å spesifisere hvor du skal legge views for controllerne. Cake antar at malen ligger i views/controller-name/action-name.ctp. Du kan selvfølgelig spesifisere noe annet hvis det er nødvendig (som oftest er det ikke det).

 

De har også en enklere måte å rendre template-elementer (søkeformer etc) og layouts. Jeg bruker ofte flere layouts for å skille visning av html/json/xml etc. Dette gjør at man enkelt kan bygge en api backend for eksempel. Generelt sett er templatesystemet en drøm.

 

Data-mapping fra view > controller > model > controller > view fungerer også utmerket. Dette er også tungt inspirert av rails. Selve formen representerer en relasjon i databasen og inputs representerer feltene i databasen. Alle resultater fra databsen mappes i arrayer slik at det fungerer bra med inner/outer-joins og litt tyngre databaselogikk.

 

Jeg klarer ikke helt å sette fingern på det, men det er noe med cake som treffer min måte å tenke på både med, som nevnt, templates og databasehåndtering.

 

Håper dette var litt opplysende :)

Lenke til kommentar

Ty Emil. Etter det jeg har lest og skjønt, er Cake på et litt høyere nivå, som vil si at det er mer automagisk, men dermed får man også mindre kontroll på hva som skjer under panseret. CI er ikke veldig strengt, og du trenger faktisk ikke engang å ha modeller i CI.

 

Det stemmer at det Cake er litt strammere enn CI, men dette ser jeg ikke på som noen ulempe. Du må ikke bruke verktøyene om du ikke trenger de. Det går også fint an å lage en app uten modeller ;)

var $uses = array(); i AppController (for hele prosjektet) eller i spesifiserte kontrollere fjerner database-laget.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Rammeverk er som regel mykje betre dokumentert og man har større friheit og mindre avhengigheitar enn ein CMS.

Ein enkel måte å sjå når ein skal velja rammeverk eller CMS er å stille spørsmålet om du skal utvikle ein webapplikasjon eller ein nettside? Ein webapplikasjon bør aldri utviklast i ein CMS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ein webapplikasjon bør aldri utviklast i ein CMS.
Ok, ser nok den.

 

 

CI er mer som en kompiss, du kan fucke opp så my du vil uten at CI bryr seg noe særlig.. CakePHP er mer som ei kone, du fucker opp en gang og mens du prøver å gjøre det bra igjen vil du mest sannsynlig fucke opp igjen.

 

Mine erfaringer hvertfall.

Heheh

Leste at CI var mer nybegynner vennlig. Tror du det stemmer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Rammeverk er som regel mykje betre dokumentert og man har større friheit og mindre avhengigheitar enn ein CMS.

Ein enkel måte å sjå når ein skal velja rammeverk eller CMS er å stille spørsmålet om du skal utvikle ein webapplikasjon eller ein nettside? Ein webapplikasjon bør aldri utviklast i ein CMS.

Tja, jeg er ikke så sikker på det når det for eksempel gjelder drupal:

 

http://www.packtpub.com/books/drupal

 

http://www.apress.com/catalogsearch/result/?q=drupal&submit=Go

 

Og hva med VS.PHP (PHP plugin for Visual Studio http://www.jcxsoftware.com/). Er det ingen som har nevnt det instikket?

 

Se http://www.oopschool.com/phpBB3/viewtopic.php?f=24&t=239 for ytterligere informasjon hvor også to sentrale Drupal bøker er nevnt.

Lenke til kommentar

Jeg liker å gjøre det "enkelt", Notepad eller Notepad++ / FileZilla FTP Client / FireFox med Web Developer addon (live-redigering, mest for CSS) / PHP.net (funksjonsdokumentasjonen + kommentarer) / MySQL Dokumentasjonen / Google / Spør mer erfarne programmerere :)

Det er slik jeg har gjort det helt siden jeg lærte meg PHP/MySQL basics (brukte DreamWeaver en periode, men gikk bort fra det igjen).

 

Man må jo forsåvidt ha en ide om hvilken funksjon som kan tenkes å gjøre det man vil for å ha nytte av fremgangsmåten. Det hjelper også å se på andres kode fra f. eks. Hotscripts.com.

 

Uansett blir vel det endelige spørsmålet om man skal bruke et hjul som allerede er konstruert med for mange eiker, eller om man skal konstruere et nytt hjul med det nødvendige antall eiker på.

 

Fordelen med å bruke det ferdigkonstruerte hjulet er at det er minimalt med arbeid for å få

det tilpasset prosjektet. Ulempen er at man kan gå seg vill i funksjonaliteten som er inkludert i hjulet, og eventuell tidsbruk på å lese dokumentasjonen.

 

Fordelen med å konstruere det på nytt, er at man får nøyaktig de funksjonene man vil ha og trenger. En annen fordel er at man lærer koding skikkelig og kan lettere feilsøke dersom noe feiler ved bytte av server eller tilsvarende.

Ulempen er tidsbruken nødvendig for å skape hjulet på nytt igjen, dersom man ikke har kode man har skrevet tidligere som passer seg for gjenbruk i det aktuelle prosjektet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har ikke funnet noe gratis program som er bedre enn min gamle DreamWeaver MX 2004.

 

Jeg lager bare php, html og JavaScript filer. Så er det bare å lage en mal med følgende HTML5 markup:

 

<!doctype html>
<html class="no-js" lang="en" manifest="cache.manifest">
<head>
 	<meta charset="utf-8">
 	<title>DigitalPunkt, mini network and the center of the digital universe.</title>
<link rel="stylesheet" href="styling/emx_nav_right.css?v=1.0">
<link rel="Canonical" href="http://www.digitalpunkt.no/">
<link rel="icon" type="image/gif" href="styling/remote_a.gif">
	<script src="javascript/modernizr-2.0.6.js"></script>
</head>

 

Jeg har ikke funnet Netbeans eller FileZilla + Eclipse lettere. Regner med at jeg tar meg råd til siste versjon av DreamWeaver når jeg om noen år kjøper min fjerde datamaskin.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Cross-platform: PhpStorm.

 

Jetbrains sitt utviklingsverktøy som er direkte magisk :)

PhpStorm ser virkelig bra ut. Vet du om det støtter jQuery code assist? Fant ikke noe om det..

 

PhpStorm har autocompletion for jQuery (hvis det var det som var spørsmålet?), men er noe suboptimal. Etter noen kjappe søk fant jeg denne tho: http://blog.jetbrains.com/webide/2011/04/jquery-offline-doc/. Skal prøve den nå og vil oppdatere her når jeg har lekt litt :)

 

Post-edit: Joda så ut til å fungere flott det der! Veldig kjapt og responsivt og alle eksemplene fra jQuery "at your fingertips" ved å trykke ctrl+q.

Endret av MrDonutseeker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...