Gå til innhold

Dine favoritt PHP IDE-er, frameworks og verktøy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg får komme med mine preferanser :p

 

Windows:

Notepad++ er genial, bare husk å hente ned addon's for FTP.

 

Linux:

Der bruker jeg konsekvent Kate til alt av programmering/scripting, dette er vel det verktøyet jeg er mest produktiv på. Når verktøyet er satt opp så er det bare å skrive i vei og lagre med Ctrl+S så er det bare å reloade websiden.

 

Mac:

Der er Coda definitivt et godt valg. I Coda er prosjektet enklere å holde styr på (relativt lik Kate), men det er EN ting som irriterer meg grønt på mac så er det keyboard-shortcut'ene, ettersom jeg både er høyre og venstre -hendt så er jeg vant til å bruke Ctrl+C/Ctrl+V (venstre hånd) og Ctrl+Ins/Shift+Ins (høyre hånd).... Why Mr.Jobs??? Why??

 

Just my 2 cents :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Sikkert et bra valg og denne http://www.rarst.net/software/notepadpp-ftp-plugin/ posten forklarer greit hvordan instikket skal konfigureres. Innstikket http://sourceforge.net/projects/npp-plugins/files/FTP_synchronize/ er jo ikke oppdatert siden 2008-09-06. Så er det kompatiblet med siste versjon av NotePad++?

 

Jeg prøvde selv http://filezilla-project.org/ i en periode og syntes det var bra. Er det noen som har erfaring med denne http://www.crimsoneditor.com/ ?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg liker at den er primitiv. Er lite stæsj som ødelegger. Clean, rask og ryddig. Finnes en del plugins, som innebygget ftp osv, men ingenting av det er nødvendig.

 

Jeg klarer fint å skrive min egen kode uten autocorrectur av php eller autocomplete av html. Jeg syntes nesten det er mer irriterende.

 

Notepad++ har også en del kjekke snarveier (Ctrl+D for å kopiere den linja man står på og paste det på linja under). Kan hende de andre editorene har dette også, men jeg har satt stor pris på det i Notepad++.

Lenke til kommentar

Jeg på mac bruker TextWrangeler, støtte for de fleste kode språk egentlig :p

Men da den ikke viser noen kode tips, kun plain text.

Farger på de ulike kodene da, men kun vis koden er rett.

 

F.eks:

<?php
   echo "Hi, i am not admin";
?>

På den der vil

echo

få farge, men vis det bare står

eco

, så får den ikke farge.

Endret av stjernegut
Lenke til kommentar

Skjønner forresten ikke at ingen har nevnt Vim enda?! Hva med deg, kgun, du har nå kodet lenge nok til å ha forsøkt den?

 

Jeg bruker Visual Studio til C#, og Vim til ALT ANNET! Vim er hyperrask, har lite footprint, og ser enkel ut - til og med simpel. På tross av dette er den dritvanskelig å komme igang med. Men når man har kommet inn i det gjør den deg raskere enn andre editorer. Selv om den kan brukes som en generell teksteditor er den laget spesielt for programmerere, og inneholder et hav av nyttige funksjoner skjult under panseret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har blitt helt avhengi av fargene (highlighting av koden) i dreamweaver. Så jeg liker dreamweaver best. Når jeg bruker andre mister jeg nesten lysten til å programmere..

 

Har prøvd en hel hau med andre editorer og, men liker ingen - med unntak av phpdesigner, da kan man koble til ftp og redigere filene live. Finnes sikkert andre editorer som det fungerer i og.

 

1. Dreamweaver

2. phpDesigner

Lenke til kommentar

Notepad++ er smart hvis du har programmert en del fra før. Veldig clean, enkelt og krever lite. Lett å holde oversikt også. Har riktignok ikke innebygget php-loopup for funksjoner, men markerer koder med farger i mange forskjellige språk.

 

Brukt det i sikkert 5 år og nekter å bruke noe annet. Anbefales på det sterkeste.

Du sier det er lett å holde oversikt - hvor store prosjekter er det snakk om (store filer/mange filer)? Koder du med andre eller kun alene? Bruker du kanskje en addon/plugin som har en slags "project manager" á Netbeans/Eclipse og andre fullskala IDEer? Hvis ikke så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du i det hele tatt kan påstå at Notepad++ gir deg god oversikt (sett i forhold til f. eks Netbeans).

 

Farging av kode er standard i alle ordentlige editorer, så det er vel strengt talt ikke lenger noe vits å nevne som et pluss. Hvorvidt du har programmert mye før har vel heller ikke så mye å si, heller vil jeg påstå at det er et dårlig utsagn da f. eks om du har programmert i java må du ha en compiler (kanskje notepad++ har plugin for dette og?), og da er det like greit å bruke en IDE-editor som fungerer med flere språk, igjen kommer Netbeans på banen med highlighting, (S)FTP, compiler, kode completion og fult PHP-bibliotek for lookup. Personlig bruker jeg Netbeans for alle språkene jeg koder i.

 

Om det er bare noen småfiler jeg skal edite bruker jeg Gedit som er veldig flott sydd inn i Ubuntuen min.

 

Men seriøst, har ikke Netbeans noen måte for å koble seg opp mot FTP-en eller databasen? Savner det fra DW, og også filsynkronisering med FTp-en.

Netbeans er en kraftig IDE som også (selvfølgelig) har (S)FTP innebygget (med synkronisering!). Det er visstnok også mulig å koble opp mot databasen direkte (se her), men det har jeg aldri prøvd. Kan SQL såpass greit at jeg skriver det meste rett inn via SSH.

 

Skjønner forresten ikke at ingen har nevnt Vim enda?! Hva med deg, kgun, du har nå kodet lenge nok til å ha forsøkt den?

 

Jeg bruker Visual Studio til C#, og Vim til ALT ANNET! Vim er hyperrask, har lite footprint, og ser enkel ut - til og med simpel. På tross av dette er den dritvanskelig å komme igang med. Men når man har kommet inn i det gjør den deg raskere enn andre editorer. Selv om den kan brukes som en generell teksteditor er den laget spesielt for programmerere, og inneholder et hav av nyttige funksjoner skjult under panseret.

Har Vim oversikt over prosjekter slik som de fleste IDEer tilbyr, eller krever det at du bruker explorerer i OSet ditt på siden av? Kan Vim også compile/generere .jar-filer m.mer? Hvor lang tid brukte du på å lære deg Vim?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Netbeans er en kraftig IDE som også (selvfølgelig) har (S)FTP innebygget (med synkronisering!). Det er visstnok også mulig å koble opp mot databasen direkte (se her), men det har jeg aldri prøvd. Kan SQL såpass greit at jeg skriver det meste rett inn via SSH.

Kjekt. Så at det lå Databases under Services, og drev og fikla litt. Men skjønte ikke hva det Driver greiene var for noe :p Skal prøve guiden :)

Hvor er det FTP ligger hen da???

 

Driver forresten og tester ut Aptana Studio. Liker det veldig godt! Men har ikke så mye mer og by på enn hva NetBeans har. Syntes den hadde litt bedre håndtering av auto-complete og sånt da. 3ern har dessverre ikke debugger for PHP enda :\ Så må bruke 2ern..

Lenke til kommentar

FTP setter du opp ved å ta i bruk et Netbeans Project.

Start med å opprett et prosjekt ved å gjøre file -> new project. Fyll inn all aktuell info, mens på 'run configuration' så kan du legge til en server. Her legger du inn host/brukernavn/passord/port, og kan sette på f. eks 'upload on run'. Dermed når du tar run (F6) så laster den opp til serveren. Har ikke tid til å utdype veldig mye akkurat nå, så spør om du ikke forstår.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke en fullverdig FTP-klient, men den holder styr på hvilke filer som har endret seg siden sist gang. Det går også an å velge at prosjektet du jobber med er i localhost. Skjønner ikke helt spørsmålet ditt "må jeg bytte setting hver gang jeg skal laste opp". Du lager en configuration for f. eks server1, og du bruker da f. eks server1 som host til prosjekt1. Jeg har f. eks mange prosjekter som bruker samme "server1"-konfigurasjon. Tror du må bare prøve deg litt mer frem og ikke bare tenke på hvordan det burde ha vært eller hvordan DreamWeaver har det.

Lenke til kommentar

Tror ikke Netbeans har en såkalt "live preview" slik som Dreamweaver har. Personlig utvikler jeg på min egen PC, og laster dermed opp hver gang jeg tester, men kan se at det ikke er helt optimalt for alle og enhver. Hvis du skal "laste opp" (run) for lokalt, og deretter laste opp på servern så ja, da må du bytte configuration.

Lenke til kommentar

Har Vim oversikt over prosjekter slik som de fleste IDEer tilbyr, eller krever det at du bruker explorerer i OSet ditt på siden av?

La meg si det slik: Etter at jeg har begynt å bruke Vim har jeg praktisk talt sluttet å bruke explorer. Har forsåvidt alltid trivdes bedre i commandolinja uansett, men Vim har en meget god explorer-funksjon. Man har ulike plugins/extensions for prosjektorganisering, men er ingen stor bruker av disse.

 

Kan Vim også compile/generere .jar-filer m.mer?

Jada, klart det. Kjører shell-kommandoer rett fra Vim, og å kompilere er jo ikke noe annet enn det. Dessuten finnes det mange muligheter for å skreddersy med sine egne kommandoer og mer avanserte makroer og scripts (for sikkerherts skyld kodet i diverse språk).

Hvor lang tid brukte du på å lære deg Vim?

Kommer an på hvor seriøst du tar det. Betraktelig lengre tid enn de fleste andre teksteditorer er jeg redd. Du må være glad i shortcuts, alt (spesielt effektivitets-boosten) er basert på det. Vim er litt som å kjøre en Formel1-bil - du klarer ikke nødvendigvis å kjøre så raskt første gangen du sitter bak rattet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...