Gå til innhold

Test: Nokia E6


Anbefalte innlegg

Du registrer min manglende kunnskap og jeg registrerer at du unnlater å svare på det jeg skriver. Du kaster rundt deg med faguttrykk i håp om at jeg skal bli stum av beundring. Du har ennå ikke svart på mine spørsmål. Hva er det du ikke forstår i bloggen du linket til? Android starter flere programmer som kjører i minnet. Noen deler på prosesser, mens andre er alene om en prosess. De som deler på prosesser vil fortsette å kjøre, uavhengig om du vil at de skal lukke seg. Det er helt bortkastet å bruke task killer på android. Hvis du lukker et program som deler en prosess, eller et som starter mange prosesser andre aplikasjoner er avhengige av, vil du bare oppleve at android starter det igjen. Mange av programmene kan du lukke ved å holde inne tilbaketasten i 2 sekunder, men deler de en prosess med et annet program, så lukkes de ikke, men du vil bli kastet tilbake til startskjermen. Lukkes et program pga mangel på minne, så vil android huske nøyaktig hvor du var i programmet og når det startes igjen, vil du være der du forlot programmet.

Kan du, uten å kaste rundt deg med faguttrykk, forklare meg en situasjon der android ikke klarer å multitaske like bra som symbian? Eller maeon for den saks skyld...? Tipper du blir svar skyldig, for du vet like godt som meg at Android multitasker bedre enn symbian...

 

Det blir som å snakke til en vegg dette. Multitasking i Symbian er enkelt og rett fram. Du åpner et program, så kan du stenge det, eller du kan gå "home". Når du har flere programmer åpen, kan du bare trykke "home" tasten og velge det programmet du vil gå tilbake til. Enkelt, rett fram og du har full kontroll. I multitask-vinduet kan du også stenge programmene hvis du vil, et og ett eller alle. Du får også en liten prikk i høyre hjørne på alle ikonene for de programmene som er åpne. Bada 2.0 har så og si identisk funksjonalitet og basisarkitektur, men der ser du i tillegg i task-vinduet om programmet kjører eller om det bare ligger på hvil (Bada 2.0 er forøvrig helt utrolig bra, mer som en modernisert Symbian, kjører beta enn så lenge til produksjonsversjonen kommer ut). Med Android har du ingen kontroll på å stenge programmer, typisk hvis GPS eller browser henger seg opp, så vil disse programmer bare fortsette å bruke opp batteriet. Et annet poeng er at i Symbian kan du åpne nettleseren. I mellomtiden kan du gjøre mye annet rart, for så å gå tilbake til nettleseren og kopiere en tekst of lime det inn i en mail. Hele tiden vet du at nettleseren er i task-vinduet. Når du er ferdig med dette, kan du med et par trykk stenge alle åpne programmer, sette telefonen i strømsparemodus, og den den varer i et par uker. I android har du ingen garanti for at nettleseren fremdeles er der, og er den ikke der så må du tilbake til riktig plass, finne den på en av startskjermene, og åpne den på nytt. Dette er tungvint og irriterende. Det er ikke for ingenting at det finnes et hundretalls task-killers/task-switchers for Android. Basisarkitekturen mht multitasking er helt på jordet og totalt uintuitivt. Gamle windows Mobile var omtrent like dårlig mht dette, og der også var det tjukt av task-killers. iPhone sin null og niks approach er i grunnen bedre, mye mindre irriterende, og enkelt å ha med å gjøre.

 

Et annet poeng, som tydeligvis går deg hus forbi, er at multitasking per def er å kjøre flere prosesser samtidig. Kjører du ikke flere prosesser, men avslutter prosessene, så er det ikke multitasking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du snakker om android 1,6. Du vet jo ikke hva du snakker om. Fra android 2.1 har du fått ditt multitaskingvindu slik du etterspørr. Visste du ikke at du kan dra ned en meny fra toppen av skjermen som viser alle de siste programmene du har brukt som fremdeles kjører? Akkurat np har jeg 8 aplikasjoner som ligger i minnet. Starter jeg en til vil jeg ha 9 osv...

Du sier du snakker til en vegg. Vel, jeg har nå gjentatt meg 4 ganger, men du fortsetter å drodle i vei om Android 1,*. Android 2.* vil huske nøyaktig hvor du var når du flytter fokus fra ett program til et annet. Må det lukkes pga minnebehov så starter det akkurat der du forlot det når du måtte ønske det. Du trenger således ikke vokte minnebruken med lupe, slik man må gjøre i symbian. Og task killer er ikke lengre noe du bør kjøre på android. Den vil virke mot sin hensikt. Henger det en app, så kan du selvfølgelig lukke den i android, men android vil i de fleste tilfeller gjøre dette selv. I de tilfeller det er snakk om dårlige apper så kan du selv lukke dem fra applikasjonsmenyen i android. I symbian husker jeg at slike apper ikke alltid lot seg lukke, men at man måtte kjøre reboot for å lukke programmet. Dette har jeg ennå ikke opplevd med android 2.2 og nå android 2.3.

Anbefaler deg å skaffe deg en moderne android telefon. Etter det du skriver, så kommer du til å bli overrasket over hvor bra multitasking fungerer nå i android. Du vil oppdage en ny verden.

Det å kjøre flere prosesser samtidig er ikke det jeg forbinner med multitasking. Alle telefoner gjør jo det. En vanlig dum telefon vil jo alltid kjøre telefonprosessen i bakgrunnen uansett hvilket annet program du har åpnet. Ellers ville jo ikke telefonen fungere...

Lenke til kommentar

Du snakker om android 1,6. Du vet jo ikke hva du snakker om. Fra android 2.1 har du fått ditt multitaskingvindu slik du etterspørr. Visste du ikke at du kan dra ned en meny fra toppen av skjermen som viser alle de siste programmene du har brukt som fremdeles kjører? Akkurat np har jeg 8 aplikasjoner som ligger i minnet. Starter jeg en til vil jeg ha 9 osv...

Du sier du snakker til en vegg. Vel, jeg har nå gjentatt meg 4 ganger, men du fortsetter å drodle i vei om Android 1,*. Android 2.* vil huske nøyaktig hvor du var når du flytter fokus fra ett program til et annet. Må det lukkes pga minnebehov så starter det akkurat der du forlot det når du måtte ønske det. Du trenger således ikke vokte minnebruken med lupe, slik man må gjøre i symbian. Og task killer er ikke lengre noe du bør kjøre på android. Den vil virke mot sin hensikt. Henger det en app, så kan du selvfølgelig lukke den i android, men android vil i de fleste tilfeller gjøre dette selv. I de tilfeller det er snakk om dårlige apper så kan du selv lukke dem fra applikasjonsmenyen i android. I symbian husker jeg at slike apper ikke alltid lot seg lukke, men at man måtte kjøre reboot for å lukke programmet. Dette har jeg ennå ikke opplevd med android 2.2 og nå android 2.3.

Anbefaler deg å skaffe deg en moderne android telefon. Etter det du skriver, så kommer du til å bli overrasket over hvor bra multitasking fungerer nå i android. Du vil oppdage en ny verden.

Det å kjøre flere prosesser samtidig er ikke det jeg forbinner med multitasking. Alle telefoner gjør jo det. En vanlig dum telefon vil jo alltid kjøre telefonprosessen i bakgrunnen uansett hvilket annet program du har åpnet. Ellers ville jo ikke telefonen fungere...

 

He he. Jeg tror vi båre må bli enige om vi vi ikke blir enig. Jeg har Android 2.3.4, helt "vanilla" sak. Du har Sense på din etter det jeg har forstått, og du sauser litt sammen hva som er Android og hva som er lagt til av funksjonalitet i Sense (dvs blant annet en "task killer light").

 

Det å kjøre flere prosesser samtidig er ikke det jeg forbinner med multitasking. Alle telefoner gjør jo det. En vanlig dum telefon vil jo alltid kjøre telefonprosessen i bakgrunnen uansett hvilket annet program du har åpnet. Ellers ville jo ikke telefonen fungere...
Og med disse "geniale" setningene sier vi takk for deg. Det her blir som å diskutere hva som er best av automatgir eller manuelt gir i en bil, og du argumenterer med at manuelt gir også egentlig er et slags automatgir fordi begge bilene har ratt, gasspedal og brems.
Lenke til kommentar

Du beviser jo din uvitenhet med dine merksnodige kommentarer og påstår ting ikke er slik de egentlig er, kun for å bygge opp om at du må ha rett i enhver diskusjon. Men denne gangen tar du feil. Du tar feil så det jomer, og alle med en androidtelefon sitter nå og ler av deg. Stock android har både rullegardinmenyen og kan drepe aplikasjoner fra en dertil hørende meny. Kan anbefale deg å se under innstillinger-applikasjoner-kjørende tjenester. Finner du det ikke på din n900 har du ikke en fullverdig android.

Og sammenligningen din mellom en bil med automatgir og manuellgir er jo bare teit og beviser ingenting. Du kunne ikke svare pp min kommentar, kunne du? Derfor går du over til delvise personangrep med sammenligninger helt uten relevans for det som diskuteres.

Du tar feil angående android. Vær nå mann til å innrømme det...

Lenke til kommentar

LOL. Et godt og velmenende råd til deg. Sett deg inn i tingene før du diskuterer, les litt, og ikke minst: Prøv masse forskjellige ting. HTC med sense er kun en liten del av Android-verdenen, en liten modifisert del (jeg har en gammel Magic som jeg har modda mye på, som jeg har hatt i over to år nå, og som ennå funker som bare det). Sony Ericsson har sin versjon (jeg har faktisk to stk slike her i huset), Samsung har sin versjon, Motorola, Huawei, ZTE osv osv. I det minste kan du skaffe deg en Samsung/Google Nexus one, og kjøre vanilla Android du også, og få siste oppdateringen så fort de kommer. Eller kanskje det beste er å begynne å skrive litt apper til Android, og Maemo og Symbian, da lærer du virkelig hvordan tingene henger sammen.

 

Men nå sier jeg takk for meg, og må bare legge til at Nokia E6 er en helt uovertruffen som brukstelefon. Ingen Android kan måle seg.

Lenke til kommentar

Wow, nå ble jeg imponert. Du har virkelig mange telefoner... Men hva har egentlig det med saken? Enten lyver du, eller så har du ikke prøvd dine telefoner.

Du svarer altså på mitt spørsmål med å ramse opp en haug av telefoner, hehe... Tatt med buksene nede?

Er ei god stund siden jeg drev med programmering, og har ikke programert noe i mobilverdenen. Tror heller ikke jeg kommer til å gjøre det, men skulle jeg finne på å gjøre det, så vet jeg at samme appen vil virke både på htc, samsung og SE. Men det skulle vel ikke være mulig, ettersom alle de driver å skriver om os-et? Tror det er du som ikke klarer å skille mellom os og ui...

Android har alt jeg har beskrevet, og enten har du funnet det ut og ikke er i stand til å inrømme det, eller så bløfferdu. Jeg heller mot det siste...

Så i stedet for å lirer av deg ord og uttrykk du ikke helt behersker, så kan du heller forklare meg hvorfor du ikke klarer å finne innstillingene der du kan stoppe prosesser. Eller rullegardin menyen øverst på skjermen.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt min E6 i ca to uker nå, og er kjempefornøyd. Har hatt E71 før, før jeg prøvde meg litt på iPhone 4, men må si jeg er meget fornøyd med E6en. Jeg regelrett hatet å sende mail, tekstmeldinger osv på iPhonen, og visste at jeg ville ha fullt tastatur. E6 passet perfekt, både med tanke på prisklasse osv. Er kjent med Symbian fra min tid med E71, så det var ikke noe problem. En mobil for meg skal brukes til ringing, mail, sms og kanskje litt enkel websurfing, som oppdatering på Twitter og Facebook "on the go" - og OVI Social er helt perfekt i så måte! Widget på startsiden som oppdateres etterhvert som noen poster noe på FB eller Twitter. Skal jeg har mange fancy applikasjoner og spill, laster jeg de heller ned på iPaden min :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hatt E6-00 nå i ca. 2 mnd. er veldig glad for at valget mitt gikk til den, jeg var skeptisk til Symbian, men jeg må innrømme at ^3 fungerer helt glimrende! Sykt stabilt det er nå. En fin fin erstatning for min BlackBerry Bold 9000 og Sony Ericsson X10i.

 

Bra navigasjon ut av boksen, flott tastatur og fantastisk batteritid. Den har dårlig underholdningsfunksjoner, men dette er ikke noe jeg trenger, det har jeg jo Ipad til.

 

Ikke undervurder denne telefonen pga. Symbian og 4eren fra Amobil! Prøv den i bruk selv. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg gått fra Iphone - Desire - E6, må også si meg kjemefornøyd!

Digger tastaturet, digger lommelyktknappen, med sterkt lys, digger epostsystemet og elsker batteritiden. For å ikke nevne kvalitetsfølelsen av hele telefonen, lyden er også knallgod.

 

Edit:

Et par irriterende ting:

Spotify fungerer pr dags dato ikke på denne telefonen (Nedtur!)

Ebuddy lar seg av en merkelig grunn ikke installere fra OVI..

Endret av Phantom3D
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Jeg har en Nokia E6 og et Micro SD 32gb minnekort som ikke vil leke sammen. Mener telefonen skal fungere med 32gb minnekort, men den finner ikke kortet når jeg tar det i.

 

Har også et 2gb minnekort, og det fungerer som det skal. 32gb-kortet har FAT32-filsystem, mens 2gb kortet har FAT-filsystem.

 

Jeg har prøvd 32gb kortet i en Nokia N97 mini og der fungerte det som det skal, og når jeg bruker SD-adapter kan jeg bruke 32gb kortet i både kamera og datamaskin, så det må være noe med telefonen som gjør at jeg ikke får det til.

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre?

 

På forhånd takk for svar,

Flippin

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei!

 

Jeg har en Nokia E6 og et Micro SD 32gb minnekort som ikke vil leke sammen. Mener telefonen skal fungere med 32gb minnekort, men den finner ikke kortet når jeg tar det i.

 

Har også et 2gb minnekort, og det fungerer som det skal. 32gb-kortet har FAT32-filsystem, mens 2gb kortet har FAT-filsystem.

 

Jeg har prøvd 32gb kortet i en Nokia N97 mini og der fungerte det som det skal, og når jeg bruker SD-adapter kan jeg bruke 32gb kortet i både kamera og datamaskin, så det må være noe med telefonen som gjør at jeg ikke får det til.

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre?

 

På forhånd takk for svar,

Flippin

 

Hei. Enkelte 32gb minnekort støttes ikke. Hadde samme problem, men 32gb korte tjeg kjøpte fra Nokia fungerer utmerket. Hadde problemer med Sandisk sine.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...