Gå til innhold

Test: Nokia E6


Anbefalte innlegg

 

haha, god trolling, det morsomste er at du fortsatt setter likhetstegn mellom sense og android og at du overser de faktiske manglene i android :D

Nei, linken du postet var fra Mars 2010. Husker ikke hvilken android variant som var gjeldende da, men utviklingen har gått fremover i rakettfart.

Svar meg på en ting, du som kaller andre for troll, når du ikke klarer å komme med fornuftige motargument: Er HTC Desire HD en telefon med Android OS? Du skjønner vel forskjellen på et OS og et UI?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hør etter nå: For mange av oss, så er det ikke noe problem at Symbian er litt mer knotete enn Android, det er andre ting som er mye viktigere. Hva er det som er så vanskelig å forstå med det? Men knotete - den er ikke mer knotete enn at hvis du klarer å tygge tyggegummi og gå i en trapp samtidig, så takler du Symbian uten problemer. Du høres jo helt rar ut, mange mange millioner liker Android, hvorfor i all verden skal du på død og liv ha meg til å like det?

 

Android glir faktisk utrolig bra på en N900 selv helt "stock" på 600 MHz, men det er ikke glia som er problemet med Android, det er en av de få ting som er bra, faktisk det eneste vil jeg si.

 

Jeg har da ikke prøvd å få deg til å like Android. Det er ditt valg. Men når du poster usannheter om Android, så syns jeg det er greit å påpeke dette. Ikke for at du skal like Android, men for at andre ikke skal tro på dine utsagn, og dermed gå glipp av verdens beste OS for mobiltelefoner.

Nå har jeg ikke prøvd Android på N900, men har lest innlegg om det på diverse forum, og sett video av det demonstrert. Og for å si det slik: Du er nok den eneste som har klart å få Android til å fungere slik Android er ment å fungere, på en N900. Kanskje du kunne poste en video av det, slik at andre kan se at dette faktisk lar seg gjøre.

Men hvis du kan punktvis beskrive for meg hva som ikke er bra med Android, så kanskje jeg kan hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar

Så det er ikke meg, det er "alle de andre" du skal passe på. LOL Ja tenk om de skulle finne på å kjøpe seg en Nokia med Symbian, hakket før ragnarok :)

 

Ta en tur på maemo.org. Omtrent alle med N900 har prøvd Android. Enten får de det til (du vet, de som klarer å tyggetyggegummi og gå i trappa samtidig) eller så driver de og knoter. Men når det først virker, så virker det supert. Hvis du ser på en eller annen video, så se på en video der Android er installert på selve telefonen, ikke på det eksterne SD-kortet. Hvis det installeres eksternt, så går det naturlig nok saktere, ofte mye saktere avhengig av hvor raskt kortet er.

 

Men, dette er en tråd for E6, og vi er langt off topic nå. Hvis du ikke har noe vettugt å si som er relevant (noe jeg går ut fra at du ikke har, siden du åpenbart ikke har en E6), så er det mye bedre at du forsvinner fra denne tråden.

Lenke til kommentar

Takk for rådet, men nei takk.

Hvor i alle dager har du det fra at det er "alle de andre"? Jeg sier at jeg påpeker løgn og usannheter som blir postet i denne tråden om Android, og det gjør jeg for å opplyse folk som måtte sitte igjen med det intrykket at symbian er bedre enn android, noe vi kan fastslå ikke er realiteten.

Symbian er vel heller for spesielt interesserte, som ikke er opptatte av å ha det beste, og som gjerne er en smule nostalgiske....

Men jeg noterer meg at når argumentene mangler så prøves personangrep og å jage de som er uenige ut av tråden...

Lenke til kommentar

Det er vel heller de som alltid må ha det beste som er "spesiellt interesserte". Da går man ofte etter specs og merke. Når iPhone5 kommer vil vel folk gå mann av huse for å skaffe seg en telefon man uansett kommer til å skifte ut etter 5-6 måneder.

 

Når man skal jobbe med en mobiltelefon spiller det ingen rolle om mobilen har en 600 mhz ARM, eller en 1460 mhz dualcore. Det som teller er hvor effektiv man personlig er i stand til å jobbe på denne mobilen. Hvis jeg ikke skal se HD- filmer eller prøve spill i forbindelse med jobben, spiller det ingen rolle om mobilen jeg bruker har openGL 2.0 for mobiler.

 

Det er batteritid, fysisk tastatur(som ER mer effektivt å skrive på), mulighet for å sette den opp som modem, multitasking(uten at man *magisk* lukker programmer) og god byggkvalitet som teller mest for meg i min jobb(jeg jobber i finansbransjen og driver omfattende kundeoppfølging på mobilen når jeg er på farten). Jeg har derfor ikke bruk for alle de fancy spesifikasjonene som finnes på plasikkprodusentenes mobiltelefoner idag. Når jeg trenger mer kraft bruker jeg en desktop som overgår alt som finnes fra apple og alle andre "vanlige" dataprodusenter uansett. Da snakker vi specs på hexacore 8ghz med 64 gb RAM og hovedkort med støtte for 12 skjermer(bruker bare 9). Har også en helt grei laptop som fungerer utmerket sammen med min e6.

 

Effektiv på jobb betyr hvor effektivt man kan bruke "devicene" sammen, og hvor bra en enkelt "device" fungerer sammen med systemet det er satt opp med.

 

Det er dette en mobil som Nokia e6 burde bli testet for. Ikke hva slags specs en mobil har "på papiret". Tydelig at mobiljournalistene i Norge lar seg blende av merker, specs og operativsystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Newnick:

 

Men kjære meg. Dette er en tråd for Nokia E6 som kjører Symbian. Hva du måtte mene om Android er da totalt irrelevant for denne telefonen. Og hvem er du egentlig? Et slags Android-politi som skal passe på at intet negativt blir sagt om Android? Du sier jo selv at du har tatt på deg "oppdraget" å "opplyse folk". Er du klar over hvor latterlig dette er?

 

Jeg driter da langt i om E6 kjører Symbian eller Windows eller Linux eller Android eller hva som helst. Saken er den at det er en skikkelig god telefon. Den har en masse funksjonalitet. En totalpakke som du ikke finner noe annet sted, ivertfall ikke i Android-leiren. Dessuten synes jeg ikke Android er noe stas, det er avstumpa og gjella Linux, dødt og trist og tannløst. Skal du nå først kjøre Linux, så kan du da i det minste gjøre det skikkelig med Maemo, MeeGo eller WebOS. Men igjen, dette er irrelevant for Nokia E6, da den kjører Symbian.

 

Hvis du ønsker en pissekonkuranse, så venligst gjør det et annet sted, og med noen andre, helst noen som synes slikt er morsomt.

Endret av sgiga
Lenke til kommentar

@maram

Der ble du plutselig mer konstruktiv, og jeg er enig med det meste du skriver. Men det handler vel egentlig om hva du personlig føler deg trygg på? Symbian er tydeligvis noe du behersker svært godt, og derfor foretrekker du det?

Å skrive på en skjerm er en overgang fra å skrive på et fysisk tastatur, helt klart. Jeg hadde akkurat samme oppfatning som du før jeg fikk Desire Hd. Men etter en liten tid tilvenning så skriver jeg nå raskere og med mindre skrivefeil enn jeg noen gang har gjort tidligere. Og jeg har hatt 5 forskjellige telefoner med fysisk qwerty tastatur opp gjennom tiden.

Men du kunne med fordel slutte å kalle alle andre for "plastikkprodusenter". Desire HD er f.eks. laget i aluminium.

Og til slutt. Det er ingenting magisk med lukkingen av programmer i android. De fleste programmene kan man lukke selv, hvis det er å foretrekke. Hold inne "back" tasten i ca 2 sekunder, og programmet lukkes.

Lenke til kommentar

 

haha, god trolling, det morsomste er at du fortsatt setter likhetstegn mellom sense og android og at du overser de faktiske manglene i android :D

Nei, linken du postet var fra Mars 2010. Husker ikke hvilken android variant som var gjeldende da, men utviklingen har gått fremover i rakettfart.

Svar meg på en ting, du som kaller andre for troll, når du ikke klarer å komme med fornuftige motargument: Er HTC Desire HD en telefon med Android OS? Du skjønner vel forskjellen på et OS og et UI?

Her kommuniserer du igjen ut fra din "HTC Sense boble" med din HTC Desire HD, du vet jo at din telefon kjører en HTC modifisert android. Selv om de nevnte funksjonene (som kun var ment som eksempler på manglende kjernefunksjonalitet) finnes i din telefon, betyr det fortsatt ikke at de er i android.

 

Uansett, dette er tråden for test av Nokia E6, så nok off topic fra meg i alle fall.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

For å gjøre en lang diskusjon kort. Android er et OS med et tilhørende UI. Htc desire har android os, blir levert med sense ui, men man kan egentlig installere det ui som måtte passe. Det skulle ikke forbause meg om det fantes et "symbian" ui til android også.

Så funksjonene du påstår ikke ligger i android, må nødvendigvis gjøre det. For støtter ikke os-et disse funksjonene vil heller ikke et ui støtte det. Ui er vel egentlig kommunikasjon mellom os og bruker.

Så alle androidtelefoner støtter de funksjonene. Hvordan ui-et kommuniserer det til os-et er vel litt forskjellig fra ui til ui...

Og for å stadfeste det igjen, så diskuterer jeg dagens versjon av android, ikke den versjonen som fantes fore ett år siden.

Lenke til kommentar

For å gjøre en lang diskusjon kort. Android er et OS med et tilhørende UI. Htc desire har android os, blir levert med sense ui, men man kan egentlig installere det ui som måtte passe. Det skulle ikke forbause meg om det fantes et "symbian" ui til android også.

Så funksjonene du påstår ikke ligger i android, må nødvendigvis gjøre det. For støtter ikke os-et disse funksjonene vil heller ikke et ui støtte det. Ui er vel egentlig kommunikasjon mellom os og bruker.

Så alle androidtelefoner støtter de funksjonene. Hvordan ui-et kommuniserer det til os-et er vel litt forskjellig fra ui til ui...

Og for å stadfeste det igjen, så diskuterer jeg dagens versjon av android, ikke den versjonen som fantes fore ett år siden.

 

Du fantaserer mye nå, og blander sammen UI og API i vilden sky. På N900 kjører jeg Android 2.3.4 med helt "vanilla" UI, dvs basic Android UI levert fra Google. Samsung kjører TouchWiz, og det er det samme som jeg har på min Wave (GT-S8500 med Bada). TouchWiz er bra, og det er også mye av grunnen til at Samsung sine Android-telefoner er bra, og da spesielt Galaxy S2 som faktisk er en god telefon. Har du en Samsung Bada og en Samsung Android og bruker dem side om side, så merker du ikke store forskjellen, sånn til daglig bruk ivertfall.

 

Både TouchWiz og Sense og SE sitt UI benytter mye av det originale UI, men de har lagt til funksjonalitet som ikke originalt ligger i UI. Dette har de gjort ved å benytte API-kall, dvs lagt til funksjonalitet på samme måte som et installerbart program (app) ville ha gjort det. Du kan få visuelle etterligninger av UI ved bare å bruke high level kall, men skal du få det skikkelig så må du dypere ned og faktisk programmere inn funksjonalitet manuelt.

 

Men, Google har rensket Linux for alt de ikke vil ha der. Tatt bort alt av konfigurasjonsfiler, verktøy osv, alt det som ER Linux. Det verste de har gjort er å kastrere multitaskingen, som også er det som ER Linux. I forhold til Maemo (N900) og den kommende N9, så er Android helt tannløst og lobotomert. Hele bakgrunnen for at N900 kan kjøre Android er at Maemo Linux-kjernen er intakt og fullt ut konfigurerbar.

 

HTC hadde/har også Sense på sine Windows Mobile-telefoner. Der var det enda verre. Windows Mobile besto mer eller mindre av kun biblioteker, og det var opp til hver enkelt å sy dette sammen til et konsistent OS med noenlunde brukbart UI og fremdeles opprettholde kompatibilitet. Den som klarte dette best var vel Palm. Windows Phone derimot, er totalt forskjellig, den er fit for fight rett ut av boksen, og med minimalt av muligheter til å endre noe.

 

Symbian er en overlevning fra 90 tallet, men er fortsatt noe av det beste som har vert laget av OS på mobile enheter. Det kan ikke måle seg med Linux (skikkelig Linux ala N900/N9) i "brute force", konfigurerbarhet, fleksibilitet og ikke minst ease of use (tenker ikke på UI her). Symbian er mer effektiv enn noe annet, men det er rett og slett for komplisert (dyrt og tar lang tid) å holde ved like, og for vanskelig å lage app til. Den lobotomerte og forkrøpla Linux som Android er, kan imidlertid ikke måle seg med Symbian mht core funksjonalitet, men Android er et moderne OS som er lett og ledig å buke og har moderne API slik at det er enkelt og morsomt å lage apps.

 

Men - Symbian Anna er også enkelt og ledig å bruke, jeg har ivertfall ikke støtt på noen problemer. Android er nok enklere på noe, men også mer knotete på andre ting. Ingen av disse kan måle seg med iPhone hvis dette er prioriteten. Symbian Anna har imidlertid nesten alt av fleksibiliteten og kraften fra tidligere i behold, spesielt multitasking, slik at for meg blir Symbian rett og slett enklere og mere intuitiv å bruke (Når N9 kommer for vi virkelig se hva multitasking vil si, den er hakket bedre enn N900 til og med).

 

For meg er E6 den perfekte bruks-telefon. Jeg (som den nerden jeg er) kommer helt sikkert til å skaffe meg N9 også, den vil sikkert bli bra på det meste i særdeleshet internet og web, men vil aldri kunne slå E6 som brukstelefon privat og ikke minst på jobben. Jeg vil ha tastatur, lang batterilevetid, multitasking, USB to go, JoikuSpot, skikkelig solid bygget og en og annen gang har jeg bruk for Office. Alt dette har E6 "out of the box", og den ser skikkelig fin ut, den har et OS som jeg synes er skikkelig kult (selv om det er tannløst i forhold til Linux), og et UI som er pent å se på og er kjapt og effektivt. E6 er en super telefon rett og slett.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende jeg ikke har alle begrepene på plass. Et UI er brukergrensesnittet som lar brukeren kommunisere med telefonen. OS-et er det som får telefonen til å fungere. API, Application Programming Interface, brukes til å gi programmer muligheten til å kommunisere med hverandre og OS-et. Hvis jeg har blåtann på min telefon, så MÅ os-et støtte dette. Hvis ikke så klarer ikke API-en din å aktivere Blåtann?

Men så tilbake til saken. Alle nye Android telefoner 2.2 og oppover, støtter alle de funksjoner som jeg har beskrevet. Samsung Galaxy S2 kan også aktivere/deaktivere datatrafikk via en widget.

Stock android kan også bruke widget til dette formålet. Disse må lastes ned fra Marked.

 

Og din påstand om multitasking på Android stemmer jo ikke med virkeligheten. Ingen telefoner jeg har hatt har klart dette like bra som min HTC Desire HD. Og jeg har hatt mange Symbiantelefoner.

Din påstand om at muligheten til multitasking i Android er fjernet av Google er jo blank løgn. Jeg multitasker hver dag med min Androidtelefon. Dessuten er det vel ikke Google som har utviklet android, så også der er du på villspor...

Hva er det Android ikke klarer når det kommer til multitasking. Kan du vennligst spesifisere?

Tror kanskje du blander Android med iOS? ;)

Og hva legger du i dette: "ikke måle seg med Symbian mht core funksjonalitet?"

Kan du spesifisere?

Lenke til kommentar

Det kan godt hende jeg ikke har alle begrepene på plass. Et UI er brukergrensesnittet som lar brukeren kommunisere med telefonen. OS-et er det som får telefonen til å fungere. API, Application Programming Interface, brukes til å gi programmer muligheten til å kommunisere med hverandre og OS-et. Hvis jeg har blåtann på min telefon, så MÅ os-et støtte dette. Hvis ikke så klarer ikke API-en din å aktivere Blåtann?

Men så tilbake til saken. Alle nye Android telefoner 2.2 og oppover, støtter alle de funksjoner som jeg har beskrevet. Samsung Galaxy S2 kan også aktivere/deaktivere datatrafikk via en widget.

Stock android kan også bruke widget til dette formålet. Disse må lastes ned fra Marked.

 

Og din påstand om multitasking på Android stemmer jo ikke med virkeligheten. Ingen telefoner jeg har hatt har klart dette like bra som min HTC Desire HD. Og jeg har hatt mange Symbiantelefoner.

Din påstand om at muligheten til multitasking i Android er fjernet av Google er jo blank løgn. Jeg multitasker hver dag med min Androidtelefon. Dessuten er det vel ikke Google som har utviklet android, så også der er du på villspor...

Hva er det Android ikke klarer når det kommer til multitasking. Kan du vennligst spesifisere?

Tror kanskje du blander Android med iOS? ;)

Og hva legger du i dette: "ikke måle seg med Symbian mht core funksjonalitet?"

Kan du spesifisere?

 

Det er nokså tydelig at du ikke har all verdens peiling på dette, og det er derfor litt merkelig at du er så påståelig.

 

En ting er at Linux kan kjøre på stort sett alt av hardware i dag, ivertfall alt av smart-telefoner. Linux har alt, det er konfigurerbart til å kjøre på alt, du kan kompilere kjernen til å kjøre på alt av prosessorer. Det har full multitasking osv osv Linux er imidlertid laget for PC og lignende, der strømforbruk ikke er en faktor og der minne er bare en bitteliten faktor (strømforbruk og minne henger også sammen). Kjøring på en mobiltelefon setter plutselig store krav til strømstyring og minnestyring, krav som rett og slett ikke eksisterer på en PC. Multitasking er vrient da dette trekker strøm og bruker opp minne, men også fører til at man mister responsen, plutselig tar det 5 sekunder fra man trykker til det skjer noe.

 

Android sin måte å behandle dette på kan du lese om her: http://android-developers.blogspot.com/2010/04/multitasking-android-way.html Å kalle dette multitasking er å ta ganske så godt i, for det som gjøres er i praksis å kutte det ut for å spare strøm og minne opprettholde responsen. De har tatt Linux og kastrert og lobotomert det slik at det kan brukes på mobiltelefoner. For meg, og mange med meg, virker Android-måten helt uintuitiv og særdeles irriterende. For at dette skal slutte å virke uintuitivt og irriterende må du ha superrask prosessor og masser av RAM og laste ned en task switcher/task killer. Da er du egentlig tilbake der du startet (masse RAM og hurtig prosessor som i en PC) og har en batterilevetid på en knapp dag hvis du er heldig.

 

Det Android mangler er sanntidsegenskaper bygget inn i kjernen. Det vil si utvidete API-kall og flere API-kall som gjør at du får styring og kontroll på tids-aspektene, men også mer kontroll på strømforbruk, minneallokering osv i tillegg til økt funksjonalitet i selve OS'et. Linux har muligheter for dette også, men Android har valgt orangutang-metoden i stedet. Symbian har alt dette i fult monn, http://en.wikipedia.org/wiki/EKA2, det samme har Windows Phone, og ikke minst Bada (2.0 spesielt da den har skikkelig multitasking). Dette gjør at man kan kjøre flere titalls programmer samtidig, uten at responsen på det i "fokus" blir merkbart dårligere eller at telefonen blir særlig mye tregere. Det Google skriver om swap space i bloggen sin er også uriktig. Linux trenger swap i utgangspunktet, siden minnehånteringen der er bygget rundt dette prinsippet, og Linux blir helt anemisk selv med mye RAM og kun et fåtalls applikasjoner kjørende hvis man ikke har swap. Men det er ikke dermed sagt at Symbian eller Bada trenger dette for å fungere optimalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du svarer ikke på mine spørsmål, men snakker rundt grøten. Hvilken måte de forskjellige os er oppbygd på er helt uinteressant så lenge de gjør jobben de er ment å gjøre. Har du en psyk trang til å bruke cpu kraft på programmer du ikke har i fokus? Måten Android gjør dette på er jo genialt, uansett hva du måtte mene. Jeg har erfaring med symbian, og der må man virkelig vokte seg for hvor mange programmer man har åpne, blir det ett for mye er resultatet ofte en ufrivillig boot. Jada, du syns dette er helt greit? Windows multitasker også, men når minnet er fullt skyver det ut de programmer som har vært idle lengst, riktignok til swapmimnet, men ikke ulikt slik android gjør det. Vil tippe linux også gjør dette, men jeg vet at symbian ikke gjør det. Og så har man det evinnelige minnetapet i symbian, som fører til at telefonen bør bootes med jevne mellomrom. En konstruksjonsfeil som jeg ikke klarer å leve med.

Task manager i android 2.2 og nyere, virker mot sin hensikt da den fjerner programmer fra mimmet, slik at du må starte dem fra bunn igjen. Dette fører selvfølgelig til økt batteriforbruk og en "tregere" opplevelse for brukeren.

Svar meg nå på mine spørsmål, i stedet for å strø rundt deg med tekniske ord og uttrykk, uten sammenheng. Hvilke funksjoner som er tidligere diskutert i denne teåden virker ikke på android? Min htc multitasker i rikt monn, bedre enn alle symbiantelefoner jeg har eid til sammen.

I tillegg har jeg et moderne UI, ulikt symbian. Jeg har også interessen av å knote på telefonene mine, men nå er jeg i en slik posisjon at jeg er avhengig av at telefonen virker til enhver tid, og da er symbian utelukket. Android lar meg fikle med det meste, men i tilleg er den stabil og pålitelig.

Ps: det virker ikke som om du har lest artikkelen du linker til. I tillegg til å multitaske så og si alt du åpner på din android har også android et system som husker hvor du var i programmet i tilfelle det må lukkes pga minnebehov. Så uansett om programmet må startes på nytt, så vil ikke du merke det da det startes slik du forlot det. Genialt, spør du meg! Men du synes kanskje det er stiligere med en out of memory-booting melding på skjermen, med påfølgemde venting i flere minutter, for så å starte på nytt med det du holdt på med. Nevnte jeg at desire hd har Hot boot? Det tar ca 3-4 sekunder fra telefonen er av til den er på :) Nyttig for meg som reiser mye med fly :)

Lenke til kommentar

Nå er du bare tverr newnick. Enten det, eller så forstår du ikke noen ting eller du gidder bare ikke å lese. Det er ikke noe enkelt svar, forskjellene er et resultat av design og arkitektur av OS'ene. Dette igjen går på hvordan folk bruker en telefon, det går på hvor enkelt det skal være å lage app, det går på strømforbruk, det går på minimumskrav for HW osv osv. I den bloggen så står det svart på hvitt hvordan Android fungerer mht multitasking og hvorfor det er sånn. Hvis du tror jeg klarer å forklare det bedre, så tar du feil. Det står jo i den bloggen, newnick, at multitaskingen er kastrert, det står hvorfor den er kastrert, og det står hvordan den er kastrert. Du kan jo bare fortsette å stå på ditt, men det virker jo veldig tåpelig når dette er stikk i strid med offentlig tilgjengelig fakta fra utviklerne og arkitektene bak Android.

 

Hvis du bruker Android som du ville ha brukt en vanlig telefon, så er Android helt OK. Folk som går direkte fra dumme telefoner og over på Android føler en revolusjon, men dette er først og fremst mht UI og muligheter for å laste ned apps. Er brukermønsteret ditt slik som designfilosofien har tatt utgangspunkt i, så er Android helt topp. Du er tydeligvis i denne gruppen, jeg er ikke det.

 

Hvis jeg har blåtann på min telefon, så MÅ os-et støtte dette. Hvis ikke så klarer ikke API-en din å aktivere Blåtann?
Selvfølgelig må OS'et støtte blåtann. Du må ha drivere til radioen, og du må ha funksjonalitet til å starte, stoppe, lese data osv og du må ha en eller annen applikasjon som benytter seg av denne funksjonaliteten.

 

Hvilke funksjoner som er tidligere diskutert i denne teåden virker ikke på android? Min htc multitasker i rikt monn, bedre enn alle symbiantelefoner jeg har eid til sammen.

I følge Androids arkitekter og utviklere, multitasker ikke Android i fullt mon, men i meget begrenset monn. At du "føler" eller "synser" deg fram til det motsatte, er ene og alene ditt personlige lille problem, og når utgangspunktet ditt for dine meninger er så til de grader feil, så kan ikke jeg "svare" deg anderledes enn å si at du tar feil, og vise til en link som sier svart på hvitt hva fakta virkelig er. Dette har jeg gjort.

 

Nokia E6. Jeg har hatt den i nærmere 1 1/2 måned nå, og til dags dato har den aldri feilet. Den har aldri rebootet. Jeg har minst kjørt 15 applikasjoner samtidig, uten noen som helst problem.

 

Glemte å spørre deg hva N900 gjør når minnet er fullt? For swap minne har den vel ikke? Kjører den en ufrivillig reboot, eller lukker den programmer slik android gjør? Husker den da hvor du var i programmet når du starter det på nytt, eller begynner du med blanke ark igjen?

N900 har swap, husker ikke nøyaktig hvor mye - ca 1 GB eller noe. Jeg går ut ifra at N9 også har dette. Det samme har MeeGo som også kan installeres på N900. Ellers er fullt minne på N900 kun av akademisk interesse. Jeg har aldri støtt på det problemet og at det ikke skyldes bugs en applikasjon i den tid jeg har hatt telefonen, snart to år. Det er nettopp dette som er et av hovedpoengene. Linux (Android har en Linux kjerne), har en minnehåndtering som er bygget rundt prinsippet med swap. Uten swap er den helt tannløs mht å multitaske flere applikasjoner. Selve OS'et går godt uten swap og kan ha masser av prosesser gående, og den kan kjøre en og en applikasjon om gangen uten noen problemer. Symbian og Bada har en helt annen arkitektur, de er designet fra bunnen av for å kunne multitaske uten swap, og jeg har vanskelig for å skjønne at dette kan gjøres effektivt uten samtidig å ha mange av egenskapene til et RTOS, blant annet for å opprettholde responsen.

 

Symbian, Bada og Windows Phone er alle multitaskende RTOS. De er alle designet fra bunnen av for å fungere optimalt på mobile enheter med lite minne og med batteri. Strømstyring og minnehåndtering i særklasse samtidig som de multitasker.

 

Maemo/MeeGo/Harmattan er 100% Linux som er optimalisert for mobile enheter. De fungerer i prinsippet identisk med Linux på PC, men med mye mer avansert strømstyring og swap håndtering. Multitaskende egenskaper er next to none.

 

iOS er en eller annen Unix med svært begrenset multitasking av applikasjoner.

 

Android kan du lese om i den bloggen. I prinsippet er det en Linux kjerne hvor hver app lever sitt eget liv med sin egen VM, og hvor kjernen killer app'ene når memory blir fullt, eller responsen blir lav (som den blir fort da det er mye overhead forbundet med VM og null swap)

 

Alle disse systemene fungerer selv om de er totalt forskjellige. Om det ene er bedre enn det andre i daglig bruk, er mye mer et spørsmål om smak og behag, antallet apps, design på HW og UI osv osv enn om de tekniske finurlighetene i hvert system. Men, går vi inn på det tekniske, så er det helt innlysende at et multitaskene OS med mange RTOS-egenskaper er en mye bedre løsningen rent objektivt sett mht minnehåndtering, respons, strømforbruk og evne til å multitaske med lite minne og lite strømforbruk osv. Alle systemene er kompromisser med fordeler og ulemper, men de mest kompromissløse er de multitaskene RTOS'ene. Samsung utvikler ikke Bada uten grunn for eksempel, de gjør det blant annet fordi Android aldri vil bli en bra løsning når HW skaleres ned.

 

Newnick, du er nok bare et grelt eksempel på fanboyism. Litt mindre fanboy og litt mer åpenhet for det mangfoldet av kule ting som mobilindustrien har å oppdrive, og som vi kan kjøpe for en forholdsvis billig penge (i hobby-sammenheng), så vil du også se at ingen Android-telefon på kloden har egenskapene til E6.

Lenke til kommentar

I bloggen du linker til kan man lese at android multitasker alle prgrammene du starter. Et program kan bruke flere prosesser som det deler med andre program. Lukker man dette programmet må kanskje et annet starte prosessen på nytt, noe som både tar tid og som vil være en strømsluk i lengden. Husker jeg ikke hel feil, er det akkurat slik symbian oppfører seg. Bloggen, som du kaller det, beskriver jo at android er det os-et som multitasker mest. Tror kanskje du skulle lese artikkelen en gang til. Eller kanskje du har en forestilling om det kun finnes en måte å multitaske på? Det gjør det som sagt ikke.

 

Du kan gjerne lese lengre opp i tråden. Jeg har stilt deg flere spørsmål som du ennå ikke har svart på....

Lenke til kommentar

I bloggen du linker til kan man lese at android multitasker alle prgrammene du starter. Et program kan bruke flere prosesser som det deler med andre program. Lukker man dette programmet må kanskje et annet starte prosessen på nytt, noe som både tar tid og som vil være en strømsluk i lengden. Husker jeg ikke hel feil, er det akkurat slik symbian oppfører seg. Bloggen, som du kaller det, beskriver jo at android er det os-et som multitasker mest. Tror kanskje du skulle lese artikkelen en gang til. Eller kanskje du har en forestilling om det kun finnes en måte å multitaske på? Det gjør det som sagt ikke.

 

Du kan gjerne lese lengre opp i tråden. Jeg har stilt deg flere spørsmål som du ennå ikke har svart på....

 

Enhver android app starter sin egen VM. At dette tar tid, bruker masse memory og er generelt ineffektivt sier seg selv. Fordelen er at det øker sikkerheten, alternativt kunne alle applikasjonene kjøre i samme VM. Andre OS trenger ikke å drasse på denne VM, det er et ikke-problem, men de kan fremdeles ha samme sikkerhet på normalt Linux-vis for eksempel, som N900 gjør, eller so Symbian gjør. Dessuten har Linux såkalte daemons som tar seg av slike fellesoppgaver (nettverksoverføring ol for å nevne noe), og har gjort det siden tidenes morgen. Alle multitasking OS har tilsvarende funksjonalitet. Til og med DOS, som ikke er et multitasking OS hadde slik funksjonalitet. Dette er typisk programmer som starter opp ved første gangs bruk/kall, legger seg i minne, og bruker bare ressurser når det er behov for det.

 

Mht multitasking kan ingenting slå Linux. Android er en svak skygge av ren Linux. Når N9 kommer får du se hva multitasking er. For eksempel i Android så kan du i prinsippet ikke stenge ned en web-side som henger (med mindre du har en task-killer) osv.

 

Men jeg tror vi må gi oss. Jeg registrerer at du rett og slett ikke har kunnskap nok til å skjønne det som står i den bloggen, så da kommer vi ingen veg.

Lenke til kommentar

Du registrer min manglende kunnskap og jeg registrerer at du unnlater å svare på det jeg skriver. Du kaster rundt deg med faguttrykk i håp om at jeg skal bli stum av beundring. Du har ennå ikke svart på mine spørsmål. Hva er det du ikke forstår i bloggen du linket til? Android starter flere programmer som kjører i minnet. Noen deler på prosesser, mens andre er alene om en prosess. De som deler på prosesser vil fortsette å kjøre, uavhengig om du vil at de skal lukke seg. Det er helt bortkastet å bruke task killer på android. Hvis du lukker et program som deler en prosess, eller et som starter mange prosesser andre aplikasjoner er avhengige av, vil du bare oppleve at android starter det igjen. Mange av programmene kan du lukke ved å holde inne tilbaketasten i 2 sekunder, men deler de en prosess med et annet program, så lukkes de ikke, men du vil bli kastet tilbake til startskjermen. Lukkes et program pga mangel på minne, så vil android huske nøyaktig hvor du var i programmet og når det startes igjen, vil du være der du forlot programmet.

Kan du, uten å kaste rundt deg med faguttrykk, forklare meg en situasjon der android ikke klarer å multitaske like bra som symbian? Eller maeon for den saks skyld...? Tipper du blir svar skyldig, for du vet like godt som meg at Android multitasker bedre enn symbian...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...