Gå til innhold

Gjenoppbygging av Utøya


Anbefalte innlegg

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article888101.ece

 

 

" Terroraksjonen for en uke siden førte til massive skader. En gjenoppbygging av stedet er blitt kostnadsberegnet til rundt 20 millioner kroner.

"

 

Jeg forstår at bomben i Oslo blir en dyr affære...men gjenoppbygging av Utøya for 20 millioner?

Hva slags matrielle skader snakker vi om etter tragedien på Utøya?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg finner litt defuse med gjenoppbyggningen av Utøya er er par punker:

  • Forsikring vil dekke matrielle skader
  • 5 millioner har en hotell grûnder donert
  • En kommune skal gi 1 kr for hver innbygger til Utøya og oppfordrer hele kommune Norge til å gjøre det samme, dette vil da bli 4,75 millioner kroner
  • AUF oppfordrer alle ungdommer i sorg til å gi økonomisk støtte (Om dette er utnytting er et definisjonsspørsmål)
    • Den første kontoen som ble oppgitt for donasjon var Arbeiderpartiets eget valgkampfond (Man kan bli suspekt), men den er nå endret til en annen konto
    • Så at AUF lagde en facebook invite der man kunne donere penger for å se hvor god venn du er av utøya
      • Er du gullvenn donerer du 1000,-
      • Er du sølvenn donerer du 500,-
      • Er du bronsjevenn donerer du 200,-

Så jeg sliter med å forstå at man trenger 20 millioner til å bygge opp Utøya for å være helt ærlig.. :ermm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gjennoppbyggingen koster 20 millioner, men Arbeiderpartiet trenger neppe å få 20 millioner fra eksterne givere som ungdommer med en 100lapp ekstra eller rike hotelgründere. De har vel forsikring på bygget og som vanlig kan sikkert LO og være behjelpelig.

 

Men nye Utøya kommer sikkert til å trenge tilfluktsrom å blir nok dyrere enn de gamle byggene. Så da er det greit å oppfordre ungdommen til å gi så det svir.

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg å gi noen kroner til gjenoppbygning av Utøya.

 

Men har ikke sett noe innsamlingsauksjoner, hvor en kunne bruke Paypal osv.

Frekventerer ikke Facebook.

 

Er ikke noe fan av AP, men det har ikke noe med saken å gjøre, her er det snakk om ett sted der unge kan samles og diskutere.

For mange har sikkert Utøya vært en ferie og ett godt minne fra tidligere år.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å forstå hva du ikke forstår. Hvorfor er noen av de punktene til hinder for at en gjenoppbygging koster 20 millioner?

 

Geir :)

 

Sliter med at hvorfor beløpet på gjennoppbyggningen er estimert til 20 millioner, samt om det er riktig å oppfordre ungdommer i sorg til donasjon når forsikringspenger samt 5 millioner fra hotelgrunderen bør være mer enn nok..

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å forstå hva du ikke forstår. Hvorfor er noen av de punktene til hinder for at en gjenoppbygging koster 20 millioner?

 

Geir :)

 

Sliter med at hvorfor beløpet på gjennoppbyggningen er estimert til 20 millioner, samt om det er riktig å oppfordre ungdommer i sorg til donasjon når forsikringspenger samt 5 millioner fra hotelgrunderen bør være mer enn nok..

 

Du har tydeligvis ikke peiling på hva det koster å renovere og hva som må til. Kommer ikke langt med de 5 millionene Stordalen har donert.

Lenke til kommentar

Tror ikke AUF vil prøve å sikre seg noen form for økonomisk gevinst i en slik situasjon. Selv om det sikkert finnes visse medlemmer som kunne gå seg gode for den slags. Jeg skjønner heller ikke hvorfor hovedbygningen på Utøya trenger full restaurering, drapsmannen har vel ikke regelrett stått å spraya skudd inn i treverket? Noen nye plank og litt dugnad så er hovedbygget og de andre bygningene så gode som før.

Lenke til kommentar

Tror ikke AUF vil prøve å sikre seg noen form for økonomisk gevinst i en slik situasjon. Selv om det sikkert finnes visse medlemmer som kunne gå seg gode for den slags. Jeg skjønner heller ikke hvorfor hovedbygningen på Utøya trenger full restaurering, drapsmannen har vel ikke regelrett stått å spraya skudd inn i treverket? Noen nye plank og litt dugnad så er hovedbygget og de andre bygningene så gode som før.

 

Ja det er det jeg ikke skjønner, er bare noen nye kledningsbord, noen vegger må kanskje plates på nytt, og litt sparkel og maling for å få det i tilsvarende stand?

 

Men det er vel best å få bygd nytt når folk i sorg allerede har lommeboken på gløtt :roll:

Lenke til kommentar

Sliter med at hvorfor beløpet på gjennoppbyggningen er estimert til 20 millioner, samt om det er riktig å oppfordre ungdommer i sorg til donasjon når forsikringspenger samt 5 millioner fra hotelgrunderen bør være mer enn nok..

Har du lest forsikringsavtalen, siden du vet hva den dekker?

 

Ja det er det jeg ikke skjønner, er bare noen nye kledningsbord, noen vegger må kanskje plates på nytt, og litt sparkel og maling for å få det i tilsvarende stand?

Har du vært der ute? Kjenner du noen som var?

 

Men det er vel best å få bygd nytt når folk i sorg allerede har lommeboken på gløtt :roll:

Den antydningen er rimelig ufin en uke etter massakren. Det er mulig at noen lever i en verden hvor slikt ville bli brukt til egen vinning, men at det skulle være motivet for de overlevende bare dager etterpå henger ikke på greip...

 

Dette er idiotisk. 20 millioner!? Stordalen har allerede donert 5, vær fornøyd med det.

Hvem er det som skal være fornøyd? Og hvorfor? Det er da ikke ditt problem. Du kan bare la være å gi.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk begynner vel å spørre seg selv om hva AUF virkelig kommer til å bruke pengene på? Etter at oppryddingen på Utøya er ferdig kommer ikke prislappen på arbeidet til å være i nærheten av 20 millioner. Tipper det kommer til å bli et scenario der AUF gladelig mottar alle pengene etter ferdigspilt moralsk utvinning av det norske folk, de har jo gitt pengene sine til en meget god sak, men vent! Restaureringen kommer aldri opp på det prisnivået som først er antatt. Deretter går resten av pengene rett i kassa til AUF.

Lenke til kommentar

Sliter med at hvorfor beløpet på gjennoppbyggningen er estimert til 20 millioner, samt om det er riktig å oppfordre ungdommer i sorg til donasjon når forsikringspenger samt 5 millioner fra hotelgrunderen bør være mer enn nok..

Har du lest forsikringsavtalen, siden du vet hva den dekker?

 

Hva er det du antyder? At AUF IKKE hadde forsikret husene på øya mot kristen fundamentalist dataspillende høyreekstreme wannabe korsfarere? :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva med de kommunale sikkerhetsarbeiderne som hylles som helter etter jobben på Utøya og ved regjeringskvartalet? Hadde vel vært fair om de kunne sett noe av de 20 millionene også? Eller skal vi kjøre en ny runde å spille enda mer på samvittigheten til folk? 20 millioner må vel også gå til campingturistene som kom Utøya ofrene til unnsetning? Noen flere?

Endret av Wells
Lenke til kommentar

Og hva med de kommunale sikkerhetsarbeiderne som hylles som helter etter jobben på Utøya og ved regjeringskvartalet? Hadde vel vært fair om de kunne sett noe av de 20 millionene også?

 

Tror ikke de føler at de skal ha lønn for det de har gjort.. Tror det er det siste de tenker på.. Slutt å være så "sofa besserweisere"..

Lenke til kommentar

Og hva med de kommunale sikkerhetsarbeiderne som hylles som helter etter jobben på Utøya og ved regjeringskvartalet? Hadde vel vært fair om de kunne sett noe av de 20 millionene også?

 

Spørsmål og henvendelser kan sendes til [email protected]

 

Vi mottar nå svært mange henvendelser om ulike bidrag til Utøya. Vi ber om forståelse for at alle spørsmål ikke kan besvares så raskt som vi skulle ønske.

 

http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Partiet/Utoeya-for-alle

 

Vi vet ikke i dag hvordan det framtidige Utøya vil se ut. I tiden som kommer vil det bli arbeidet med å organisere og planlegge oppbyggingen av øya og hedring av ofrene. Mange hensyn må tas og arbeidet vil ta tid. Informasjon om dette arbeidet vil komme senere.

 

http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Partiet/Gjenoppbygging-av-Utoeya

Lenke til kommentar

Husene på Utøya er visstbok bokstavelig talt skutt i filler.

 

 

 

Bygningene blir ikke "skutt i filler" av et enkelt automatvåpen. Psykopaten fokuserte på å ta livet av mennesker, ikke ødelegge bygninger.

 

Joda, en god del kuler traff bygningene og det ble nok noen skader. Men at bygningene nå visstnok "må" rives har antageligvis sammenheng med den dårlige standarden på bygningen fra før.

 

Christian Ringnes har også hengt seg på giverkarusellen, han gir 2,5 millioner.

Lenke til kommentar

Folk begynner vel å spørre seg selv om hva AUF virkelig kommer til å bruke pengene på?

Nei. "Folk" begynner ikke å spørre seg om det. Men noen som er misunnelige (jeg finner ikke noe bedre ord) på den sympati og omtanke AUF møter etter massakren kommer med slike antydninger. Det må ha dere ha et politisk motiv for, og det synes jeg er smålig.

 

Jeg gir gjerne noen kroner til aksjonen, og blir det penger til overs håper jeg de bruker det til å sponse neste års Utøya-leir. Selv om jeg rent politisk er motstander av AP, og vil fortsette å være det. Det er en kamp som skal føres med politiske argumenter, ikke med forøk på å finne røyk der det ennå ikke er noen ild.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...