Gå til innhold

Ekstra jordspyd?


Anbefalte innlegg

Mornings!

 

Jeg har fått for meg at jordingen i kåken jeg sitter i, gjerne kunne være oppgradert litt. Nå er det et enkelt jordspyd, med en 6 mm2 kabel som blir forgrenet til en pen knippe med jordledninger. Denne knippen har bare blitt større og større i nyere tid. Nye krav og annen opprustning har gjort at det som før bare var 1 ledning, nå er 5-6.

 

Hadde det vært en idé og få røsket vekk den gamle 6 mm2 ledningen, sette inn en skikkelig på rundt 16 mm2 eller så, evt. banke ned et ekstra jordspyd?

I såfall, hvor bør jeg slå ned det nye jordspydet? Og skal jeg i såfall bare koble det i serie med det gamle?

 

Hvordan er forresten kravene i dag på nyinstallasjon og jording?

 

Regner med det er en hjelpsom elektriker her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veeel, er ikke utdannet elektriker, men våger meg utpå allikevel.

 

Jeg ser strengt tatt ingen grunn til å oppgradere jordingskabelen, ettersom det normalt ikke går vesentlige strømmer i denne.

Hensikten med jordingen, er at om det skulle oppstå feil i en eller annen bruksgjenstand, så skal strømmen avledes til jord for å unngå at du sjøl får deg en "karamell"!

En rekke husholdningsmaskiner krever også en jordet tilkobling, men dette er i første rekke pga ovennevnte årsak.

Om du derimot har et 400v opplegg, (noe jeg tviler på!) blir saken en helt annen.

I et slikt tilfelle henter man ut 230v mellom èn fase og "jord", og i et slikt tilfelle bør / må man ha en skikkelig jordingskabel.

 

Visste du forresten at man kan hente 110v mellom en fase og jord i et normalt 230v anlegg? Noe man forøvrig skal være MEGET forsiktig med, men om det kniper, så lar det seg gjøre.

En annen sak; Om du måler spenningen mellom begge faser og jord (en av gangen) skal du i begge tilfeller lese av ca 110v. Om du derimot får 230v ved den ene målingen, og 0v ved den andre, har du en jordingsfeil i huset!

Slike kan være vanskelige å avdekke, men en grei måte kan være å koble ut alt av jordet utstyr i huset, og så måle igjen.

Er alt ok da, så dytt inn en og en forbruker ( vaskemaskin etc) av gangen, og mål igjen. Om det viser seg at du plutselig får 230 / 0v, så har du antagelig en feil i den komponenten du sist koblet til.

Lenke til kommentar

Veeeeeel.. vist en har 400 v anlegg så er det mest trolig tn nett. og da bruker en ikke jordspyd men n ledern i kabelen.

 

Har du jordspyd har du sikkert it eller tt nett. kravet til den jordledern er 16mm2 tror jeg.. sikkert ikke dumt og skifte den jord greiene men ville fått en elektriker til og se på det hadde jeg vert deg.

 

Og det jordspydet skal graves ned "3 til 5 meter på fuktig sted" :)

 

Og det finnest ganske mangen krav til jording på nyinnstalasjon, alt mulig skal jordes. Gå på bokhandelen og kjøp en bok som heter "FEL 99" (eller FEL 2000 er vel komt en ny en) der står det meste forklart med tegninger ol. og er ikke så alt for vannskelig og skjønne. Dessuten så er den fin og liten slik at en hele tiden kan ha den i lomma :p

Lenke til kommentar
Veeeeeel.. vist en har 400 v anlegg så er det mest trolig tn nett. og da bruker en ikke jordspyd men n ledern i kabelen.

 

 

Ja, det har du selvsagt rett i! Jeg blander nok kortene (litt for) godt av og til. Man bruker vel gjerne et femledersystem for 400volt.

 

Men i jordspydtilfellet hos Arctic kan jeg fortsatt ikke se noe behov for å øke kvadratet på jordledningen?

 

Hondaen da? Hvor bliver du? :D

Lenke til kommentar

Oppgaven til jordingen er Å transportere vekk ønskede "overspenninger" gjennom et jordfeilbryter, som måler forskjell mellom de to lederne, å hvis forskjellen er for stor, brytes strømmen, og de jordede apparatene sender overskuddet av strøm til jord.

 

Det er ikke nødvendig å bytte ut / legge til nytt jordspyd, hvis du ikke har problemer med jording.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar - så langt ;) Jeg velger nå likevel å bytte ut den stubben 6 kvadrat med litt tykkere, siden den uansett er for kort. Litt overdimensjonering har aldri skadet.

 

Men tilbake til spenningen mellom fase - jord. Jeg har vist lenge at den vistnok skal være ca 110. Det har det aldri vært her :roll:

 

Spenning 248 v (synker endel med belastning ja)

fase - jord 35 v og 258 v

Dette er spenninger som både jeg og elektrikeren har målt...

 

Stakk en tur bort til naboen, og målte spenning = 250 v,

fase - jord 7 v og 247 v

 

Fortsatte videre til neste nabo, og målte spenning 250 v,

fase - jord 219 v og 253 v

 

Problemer? :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk jobbet med jordplatemåling for BKK.

 

Hadde to instrumenter. Ene instrumentet var et svindyrt digitalt et som hadde en strøm og spennings tang som man tok rundt jordleder.

 

Andre brukte en kabelsnelle med et instrument som baserte seg på wheatstones målebro ( metode for å finne ukjent motstand ). Stakk kopperspyd ned i jorden 10-30-60-90 meter fra jordplaten og målte motstanden. Snittet av disse ble overgangsmotstand til jord.

 

Gikk fortest å bruke det digitale selvfølgelig.. var populært det ;-)

 

Overgangsmotstand under 40 ohm betraktet kraftverket som tilfredstillende.

 

 

I et friskt TT anlegg hvor alle fasene er likt belastet, blir spenning mot jord U/r3.

 

Hvis fasene er skjevbelastet blir nullpunktet forandret og spenning blir ikke lenger U/r3. Dermed er det ikke nødvendigvis jordfeil som forårsaker en høy fase-jord spenning.

 

Har man høy spenning fase-jord bør det derimot ringe en kraftig bjelle i toppen og få anlegget sjekket av en kyndig person. Er farlige krefter ute å går. I sommer døde en person grunnet el. sjokk.

 

Jordelektroden til en vanlig privat installasjon trenger ikke være overdimmensjonert da det strengt tatt ikke skal gå strøm i den er anlegget friskt..

 

Er den dårlig derimot ( du må få målt overgangsmotstand med rett utstyr ) er det krav om at den skal utbedres. En el-installatør kan hjelpe med dette.

 

Bygge ut eller forandre på fast installasjon som dette er, kan kun autoriserte elektrikere gjøre. Gjør du det selv, kan du komme til å sitte med ansvaret går verdier og liv tapt i en brann.

 

Det er ansvaret og jobben du betaler en autorisert elektriker for..noe av det første inspektrørene fra brannvesenet gjør når det er brann i et hus, er å ta kontakt med elektrikerene som hadde montert det elektriske anlegget i det aktuelle huset for å få all dokumentasjon om hva som var blitt gjort.

 

=)

Lenke til kommentar
Veeel, er ikke utdannet elektriker, men våger meg utpå allikevel.

 

.Visste du forresten at man kan hente 110v mellom en fase og jord i et normalt 230v anlegg? Noe man forøvrig skal være MEGET forsiktig med, men om det kniper, så lar det seg gjøre.

En annen sak; Om du måler spenningen mellom begge faser og jord (en av gangen) skal du i begge tilfeller lese av ca 110v. Om du derimot får 230v ved den ene målingen, og 0v ved den andre, har du en jordingsfeil i huset!

.

DET DU SKRIVER OM HER ER SINSYKT FARLIG OG DU MÅ IKE FINNE PÅ Å GJØRE NOE SLIKT. Kjører du den ene fasen til jord i et IT nett er det stor fare for at noen kan få seg en skikkelig KARAMEL. De 127 voltene som du får mellom fase og jord er ikke statiske slik at spenningen kan gå både opp og ned med den følge at du ødelegger utstyr hos deg.

En annen ting er at du lager en jordfeil som Everket hjemme hos deg kommer til å få mye arbeid med å finne.

 

Hold deg heller til ting som du kan noe om i stedet for å gi farlige anbefalinger.

 

 

For å få skikkelig jording i huset må man ha en såkallet ringjord. Det er en 25mm2 blank kobberlline som ligger rundt huset ditt under bunndrensen slik at den alldri ligger i tørr masse.

Hvis du skal oppgradere jordingsanlegget så bør du kjøpe spyd hos en elektrikker og slå disse ned rundt huset med en av stand på ca 2m og koble disse i sammen med en skikkelig jordingskabel.

Anlegget bør måles både før og etter alle spydene er slått ned slik at du får riktig motstand. En slik jobb kan godt koste deg en god del kroner.

 

Man trenger ikke nødvendigvis mer enn en 6mm2 kabel inne i huset til hovedjording.

Hvis du har tn-c-s (400V)anlegg i huset så kommer hovedjorden din inn sammen med fasene på PEN leder og ad er "hoved jord" kun en utjevningsforbindelse til jord.

Lenke til kommentar
For å få skikkelig jording i huset må man ha en såkallet ringjord. Det er en 25mm2 blank kobberlline som ligger rundt huset ditt under bunndrensen

Var noen som fortalte om et lynnedslag som fulgte en slik ringjord. Hele grunnmuren ble knust.

Hos meg ble det installert en spesiell muffe på kloakkrøret for jording, i tillegg til jordspyd.

Lenke til kommentar

Den muffa på kloakkrøret heter tjømemuffa, og fjerner potensialdifferanser mellom vannledning og avløp. (sitter å leser fra katalog her :lol: )

 

@ Hondaen, Jeg tviler sterkt på at noen elektrikere her i området, (rettere sagt, det finnes ikke elektrikere her i området i skrivende stund som jobber som det daglig...) har utstyr for og måle overgangsmotstanden som du snakket om. Men kan kraftforsyningen hjelpe meg?

 

Bygge ut eller forandre på fast installasjon som dette er, kan kun autoriserte elektrikere gjøre. Gjør du det selv, kan du komme til å sitte med ansvaret går verdier og liv tapt i en brann.

 

Har hørt vage rykter om det :smile:

 

noe av det første inspektrørene fra brannvesenet gjør når det er brann i et hus, er å ta kontakt med elektrikerene som hadde montert det elektriske anlegget i det aktuelle huset for å få all dokumentasjon om hva som var blitt gjort.

 

Det kan bli litt vanskelig, når det har vært 8 - 10 forskjellige autoriserte elektrikere, og bare 1 (muligens 2) jobber av minst 15 er dokumentert.

Det er slikt det blir gjort her, og jeg kan desverre gjøre fint lite med det. :shrug:

Lenke til kommentar

Arctic, hvor i landet bor du?

Det kan bli litt vanskelig, når det har vært 8 - 10 forskjellige autoriserte elektrikere, og bare 1 (muligens 2) jobber av minst 15 er dokumentert.

Det er slikt det blir gjort her, og jeg kan desverre gjøre fint lite med det.

 

...ikkje særlig glupe trikkere dere har der, slikt kan de få svi dyrt for hvis det noen gang skulle skje noe på et anlegg dem har vært på. :)

æ e ikkje så god til å forklare ting skriftlig, er bedre ute i "felten(praksis).

 

hva jording har du ifra før? ...spyd, ringjord, eller den gamle varianten med at de benyttet hovedvannledningen som var av stålrør som hovedjord? :)

 

du kan gjøre noe med det! som eier av et hus/leilighet etc.. er man pliktig å ha papirer/ene på anlegget i huset, og man er også selv ansvarlig for at alt er gjort i henhold til forskriftene!!! ..så det så. :yes:

Lenke til kommentar

...ikkje særlig glupe trikkere dere har der, slikt kan de få svi dyrt for hvis det noen gang skulle skje noe på et anlegg dem har vært på. :)

 

Meget mulig...

 

du kan gjøre noe med det! som eier av et hus/leilighet etc.. er man pliktig å ha papirer/ene på anlegget i huset, og man er også selv ansvarlig for at alt er gjort i henhold til forskriftene!!! ..så det så. :yes:

 

Det tviler jeg på. For 20 år siden var det neppe de samme kravene på dokumentasjon på arbeid, som det er i dag. Nyanlegget da huset ble bygget for ca 30 år siden, har vel muligens E-verket papirer på. Men jeg har de i allefall ikke. Og hva skal jeg liksom gjøre med det? Lage de selv?

 

Anlegget har forøvrig vært kontrollert og godkjent mange ganger opp gjennom årene. Det finnes det kanskje også papirer på. Men alle andre oppdrag utført av elektrikere, montering/flytting av stikkontakter, bytting av kabel, monterng av lyspunkter osv osv er det ingen papirer på. Men den siste litt større jobben som ble utført for ca 4 år siden, ble jeg forklart av elektrikeren om at nye krav var kommet, og E-verket skulle inspisere alle slike jobber etterpå. Dette ble da gjort, men jeg fikk ikke shit av papirer.

 

 

BTW, det er spyd jording her.

Lenke til kommentar

Haha, Akkurat ja! Var det ikke som jeg tenkte... Her kommer man og spør NYutdannende elektrikere, som selvfølgelig kan alt om dagens krav, men absolutt ingenting om gamle krav. Læreboka var vel neppe trykket tidlig på 70-tallet?

 

http://www.nelfo.no/Forbrukertips/ansvar/B...nsvar/index.asp

 

Fra og med 1. januar 1999 er elektroentreprenøren forpliktet til å gi en samsvarsklæring til eiere av elektriske anlegg ved installasjon av nye anlegg eller endringer i eksisterende anlegg. Dokumentasjonen betyr at anlegget er i samsvar med sikkerhetskravene i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg.

 

Som eier av anlegget skal du til enhver tid oppbevare denne dokumentasjonen slik at den er tilgjengelig ved senere endringer av anlegget, ved overdragelse av eiendommen og ved det lokale eltilsynets kontroller, helt til anlegget blir fysisk fjernet. Med denne dokumentasjonen har flere forsikringsselskaper gitt rabatter på hjemforsikring. Dokumentasjonen kan også legges til grunn ved en eventuell reklamasjon dersom det viser seg at sikkerhetskravene ikke er oppfylt.

 

Eldre anlegg – oppført før 1. januar 1999

De aller fleste har anlegg som er eldre enn januar 1999. Kravet om samsvarserklæring har ikke tilbakevirkende kraft, dvs. at du ikke kan avkreves slik dokumentasjon for den delen av anlegget som er utført før denne dato – kun for de endringer som er gjort etter 1. januar 1999.

 

Så det så :D

Lenke til kommentar
Veeel, er ikke utdannet elektriker, men våger meg utpå allikevel.

 

.Visste du forresten at man kan hente 110v mellom en fase og jord i et normalt 230v anlegg? Noe man forøvrig skal være MEGET forsiktig med, men om det kniper, så lar det seg gjøre.

En annen sak; Om du måler spenningen mellom begge faser og jord (en av gangen) skal du i begge tilfeller lese av ca 110v. Om du derimot får 230v ved den ene målingen, og 0v ved den andre, har du en jordingsfeil i huset!

.

DET DU SKRIVER OM HER ER SINSYKT FARLIG OG DU MÅ IKE FINNE PÅ Å GJØRE NOE SLIKT. Kjører du den ene fasen til jord i et IT nett er det stor fare for at noen kan få seg en skikkelig KARAMEL. De 127 voltene som du får mellom fase og jord er ikke statiske slik at spenningen kan gå både opp og ned med den følge at du ødelegger utstyr hos deg.

En annen ting er at du lager en jordfeil som Everket hjemme hos deg kommer til å få mye arbeid med å finne.

 

Hold deg heller til ting som du kan noe om i stedet for å gi farlige anbefalinger.

 

Nåvel, jeg anbefalte vel ikke akkurat en slik løsning? Tvertimot så skrev jeg jo "noe man skal være MEGET forsiktig med"!

Og hele årsaken til at jeg i det hele tatt nevnte det, var at jeg ved et par anledninger har hatt kloa i noe amerikansk utstyr, (bl.a. en transportabel kassettspiller) som jeg prøvde nettopp på denne måten.

 

Dessuten er det vel strengt tatt ikke snakk om et moderne IT nett her?

 

Men ok, elektriske anlegg er uansett noe man ikke skal "leke" med, så (nok) en advarsel kan vel være på sin plass.

 

Samtidig kan det jo også være greit å oppfordre til at man leser skikkelig igjennom inlegget før man legger bredsiden til!

Ikke sant, geggi2?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

en ting er sikkert og det er at arctic har en jordfeil.

Etter det han sier har han 37v mellom fase og jord.

Det betyr at det er 37v forskjell på jord å fase dette skal helst være 115v.

jordspyd slås ned som regel to i lengden og skjøytes med en hylse. De Jordplate måle metodene som Hondaen nevnte er noe gamle. nå går man ut 100meter og måler for hver tiende. Dette bruker everk for å skjekke jordingen til sine anlegg med andre ord du finner ikke jordfeil til hus med den.

Skal du finne jord feil er det lettest å ringe det lokale everket å få de til å skjekke sitt nett med et tang ampermeter, spesielt om flere hus har jordfeil da et lyn nedslag kan ha ødelagt en disneauter eller lignende.

Lenke til kommentar
en ting er sikkert og det er at arctic har en jordfeil.

Etter det han sier har han 37v mellom fase og jord.

Det betyr at det er 37v forskjell på jord å fase dette skal helst være 115v.

jordspyd slås ned som regel to i lengden og skjøytes med en hylse. De Jordplate måle metodene som Hondaen nevnte er noe gamle. nå går man ut 100meter og måler for hver tiende. Dette bruker everk for å skjekke jordingen til sine anlegg med andre ord du finner ikke jordfeil til hus med den.

Skal du finne jord feil er det lettest å ringe det lokale everket å få de til å skjekke sitt nett med et tang ampermeter, spesielt om flere hus har jordfeil da et lyn nedslag kan ha ødelagt en disneauter eller lignende.

 

 

Nei målemetiden jeg nevnte er ikke gammel. Vi diskuterte 7 forskjellige målemetoder for å finne jordplatens overgangsmotstand til jord på jobben. Når man skal finne tilstanden til 500 jordplater på 2 mnd så har man ikke tid til å gå så grundig til verks, 4 målinger er godt nok til å gjøre et overslag når tangen vi brukte til å finne overgangsmotstand ikke var istand til å finne rett verdi. Vi vurderte også hvert måleresultat av de fire målingene, hvis en av verdiene avikte for mye så tydet det på at vi hadde truffet en "kulp" med stor motstand. Ny måling var da nødvendig.

 

Skal du finne jordfeil så er IKKE lettest å ringe det lokale e-verket. La meg minne på om at det er eier av anlegget som har ansvaret for at anlegget er i tråd med forskriftene, ikke e-verket. De skal ikke ordne feil som er ditt ansvar, f.eks jordfeil i kjøleskap.

 

Oppdager man jordfeil i sin egen installasjon så gjør følgene:

 

1. Legg ut alle sikringer unntatt hovedsikring.

2. Legg så inn en og en sikring ( kurs ). Når jordfeilvarsler/bryter eller voltmeter indikerer feil, så har man funnet en kurs med jordfeil. Da er det lett å feilsøke.

3. Legg så ut kursen med jordfeil og søk etter jordfeil på de resterende kursene.

 

Med denne eliminasjonsmetoden, så er det fort og enkelt å finne kursen med jordfeil. Da kan man gå ut i anlegget og plugge ut hver enkelt stikkontakt f.eks. Når man plugger i f.eks kjøleskapet og jordfeilvarsler slår ut, da vet man at kjøleskapet har jordfeil og må ordnes.

 

Hvis man derimot måler spenninger mot jord som indikerer jordfeil når man har koblet ut alle kursene sine i huset, først da kan man ringe det lokale e-verk og be dem se på saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...