Gå til innhold

Windows' filutforsker får støtte for råfiler


Anbefalte innlegg

Hehe..Hmmmmm?

Har nettopp installert på win7, fungerer bra, rart, åpner rawfilene som jeg har tatt på svart/hvit, viser det farge på windows fotovisning, men på canons DPP er det svart/hvit??

noe som har svar?

:)

 

Har forstått det slik at bildet i utgangspunktet er i farge og at kameraet deretter "redigerer" bildet om til svart/hvitt. Dette blir gjort ved å redigere diverse parametre for bildet (selve bildet kan ikke redigeres direkte slik som jpg og tiff kan). DPP kan tolke disse parameterne korrekt, noe Windows utforsker dessverre ikke kan.

 

Bruk av råformat kan være utfordrende. Det har noen åpenbare fordeler, men samtidig også noen ulemper...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ikke dette bare en ekstra unødvendig codec-pakke for de som fra før benytter seg av gode arkiv/visningsprogrammer som ACDSee, Lightroom, etc?

 

Jeg holdt på å laste ned, det var jo kjekt var min første tanke. Men så spurte jeg meg selv om jeg noen gang hadde savnet å kunne se RAW-filer i Windows utforsker e.l. og hvor stor sannsynlighet det er for at jeg noen gang vil kunne komme til å savne det.

Kan like godt stå over.

;)

Lenke til kommentar

Bra, selv om det er kjipt at produsentene ennå ikke har blitt enige om en felles, åpen og fleksibel råfilstandard.

Det har de jo nesten: DNG (Digital Negative) er mulig å bruke, men "ekte" RAW vil jo implisitt være forskjellig fra den ene sensoren til den andre siden det er rådata fra sensoren man snakker om.

Lenke til kommentar

Hehe..Hmmmmm?

Har nettopp installert på win7, fungerer bra, rart, åpner rawfilene som jeg har tatt på svart/hvit, viser det farge på windows fotovisning, men på canons DPP er det svart/hvit??

noe som har svar?

:)

Spesielle picture styles som "neutral", black/white" etc er lagret i Canons proprietære dataformat, og kan ikke leses av tredjeparts convertere som Adobe Camera Raw, Windows' forhåndsvisning etc.

Fargedataene er i Raw-fila uansett om du har valgt svart/hvitt eller andre picture styles (i DPP kan du endre fra svart/hvitt til hva du vil hvis du ombestemmer deg), og derfor vises fargene i windows explorer.

Lenke til kommentar

Funket vedlig bra her!

Rask måte å bla igjennom filene på faktisk.

 

Men som noken skriver over her, jau det blir vel litt overfløding, med greit å bare kunne dobbelt klikke på ei fil å få åpna den også, sleppe innom Adobe Lightroom kvar gang du skal sjå på eit bilde.

 

No støtter vel Picasa også cr2 filene mine (canon 7d) men den er litt treigere å vise enn det denne her var.

Lenke til kommentar

Nå mangler bare .zip og .rar inplentering i OS'et så er jeg glad :)

 

 

Det som er utrolig dårlig er at hvis man klikker på en .zip fil (f.eks) så velger man "søk på web etter ..." så kommer man ALLTID til en Microsoft side som sier at de ikke fant et program som kunne kjøre filene eller noe sånt. det må Microsoft skjerpe seg stort.

Lenke til kommentar

Skjønner ærlig talt ikke vitsen med explorer codec'er da FastStone Viewer gjør jobben bedre uansett...

 

Takker, så den nå.

Har også AcDsee som tar det meste, men noenganger liker jeg det enklest muligt og gjør det via og gå in i mappene vanligt.

 

Edit:

 

Tiltman, den der va jo nice, like lett som utforsker med noen gode funksjoner.

Er nok bare vanesak og bruke dette.

Endret av NorTrek
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...