Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må gå an å se det faktum at Norge er et yndet tilholdssted for "flyktinger" eller andre utenlandske grupper nettopp pga. sine ûberflotte tilbud og tilrettelegginger man får.

 

Dra til Iran som flyktning, og søk om å få oppført en kirke i en eller annen gate i hovedstaden - tenker du har stort hell med det.....

Hvis vi kke får lov skal ikke de få lov..

 

- Hvor er logikken i at flyktninger/asyslsøkere liksom skal holdes ansvarlige/straffes for politikken til regimene i land de har forlatt?

 

Ei saudiarabisk kvinne som kommer til Norge skal da nektes å ta førerkort/kjøre bil, "fordi ei norsk kjerring ikke får kjøre der nede". Er jo fullstendig meningsløst tankegang, men vi ser jo det faktisk er noen som tenker slik her på forumet.

 

Hva blir det neste?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

ville likt å se fyren bli sendt til Guantanamo på livstid

 

 

Veldig intersannt... USA har blitt kraftig kritisert og Bush demonisert pga Guantanamo men når noe slikt hender i ditt eget land så er Gitmo OK?

 

Egentlig er dette synd for meg. Mange i Norge har hatt en naiv holdning mot vold og menneskets mørke sider. Jeg støtter ikke dødstraffen selv men jeg fordømmer ikke de som støtter den. Lever du i et boble hvor de fleste er lik deg og kriminalitet er meget lav så har du en annen mening når du lever i et blandet samfunn med mange forskjellige sider , noe av dem meget farlig.

 

Boblet har blitt knust desverre og hevn er vanskelig å unngå. Har du økende vold så blir dette hevn og støtte for dødstraffen vanskelig å stoppe. Jeg har lest at støtte for dødstraffelse i Europa er stor men elite politiker og media har greid å stanse det. Vi får se hvor langt det holder. Støtte for snillism endrer når du ikke kan stole på naboen din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig intersannt... USA har blitt kraftig kritisert og Bush demonisert pga Guantanamo men når noe slikt hender i ditt eget land så er Gitmo OK?

 

Jeg synes også dette er interessant å merke seg. Jeg har snakket med flere amerikanere på nettet som nå sier at: "Now you know how we felt on 9/11" etc. Forskjellen ligger i at amerikansk politikk mye handlet om å "take out the responsible, dead or alive", mens Norge nettopp har fått skryt for å takle hendelsen på en mindre aggressiv måte.

 

Det er derfor fint å se at de fleste her ønsker å bruke de rettslige virkemidlene vi har til rådighet, heller enn å innsnevre rettsikkerheten, ytringsfriheten og åpenheten vi faktisk har. Om vi nå skulle tydd til waterboarding og andre typer tortur for å avhøre Breivik, hadde jeg blitt flau over Norge, og vi kunne aldri igjen kritisert andre regimer for slike handlinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor i alle dager skal man måtte føle seg tvunget til tortur av terroristen - så lenge han higer etter å fortelle om sine innerste tanker?!

Lenke til kommentar

Det må gå an å se det faktum at Norge er et yndet tilholdssted for "flyktinger" eller andre utenlandske grupper nettopp pga. sine ûberflotte tilbud og tilrettelegginger man får.

 

Dra til Iran som flyktning, og søk om å få oppført en kirke i en eller annen gate i hovedstaden - tenker du har stort hell med det.....

Hvis vi kke får lov skal ikke de få lov..

 

- Hvor er logikken i at flyktninger/asyslsøkere liksom skal holdes ansvarlige/straffes for politikken til regimene i land de har forlatt?

 

Ei saudiarabisk kvinne som kommer til Norge skal da nektes å ta førerkort/kjøre bil, "fordi ei norsk kjerring ikke får kjøre der nede". Er jo fullstendig meningsløst tankegang, men vi ser jo det faktisk er noen som tenker slik her på forumet.

 

Hva blir det neste?

Neida, jeg har absolutt ingen problemer med å innrømme at jeg er tilhenger av "øye for øye, tann for tann".

Sparker naboen min inn døra på bilen min, blir han ikke anmeldt av meg nei. Da kommer jeg over gjerdet og sparker inn bildøra di også.

 

Hadde du voldtatt dattera mi (nå har jeg dog ingen datter, så det kommer ikke til å skje), men hadde du voldtatt henne, så hadde jeg leita deg opp og skjært balla av deg. Så enkelt.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Sparker naboen min inn døra på bilen min, blir han ikke anmeldt av meg nei. Da kommer jeg over gjerdet og sparker inn bildøra di også.

 

Hadde du voldtatt dattera mi (nå har jeg dog ingen datter, så det kommer ikke til å skje), men hadde du voldtatt henne, så hadde jeg leita deg opp og skjært balla av deg. Så enkelt.

 

Dette er selvjustis, og ville ført til en rimelig kaotisk situasjon om samtlige skulle bedrive dette. Øye for øye i sammenlikningen din ville egentlig være "om naboen min voldtar datteren min, voldtar jeg også hans datter".

 

Nå har altså Breivik skutt et tosifret antall "fiender", hvorfor søker ikke du opp et tosifret antall meningsfeller av Breivik og skyter dem, om du er tilhenger av "øye for øye, tann for tann"?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

De skulle skutt ham med engang på utøya.

 

Han fortjener ikke å bli satt på isolat resten av livet. Han bør bli plassert sammen med de andre innsatte så de kan voldta, plage og slå liv skiten ut av ham hver eneste dag resten av livet hannes, eller fram til noen måtte drepe ham.

Endret av captain obvious
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De skulle skutt ham med engang på utøya.

 

Han fortjener ikke å bli satt på isolat resten av livet. Han bør bli plassert sammen med de andre innsatte så de kan voldta, plage og slå liv skiten ut av ham hver eneste dage resten av livet hannes, eller fram til noen måtte drepe ham.

 

Det er jo selvsagt lov å mene, men i så fall sier man fra seg retten til å kritisere andre lands regimer for brudd på menneskerettigheter og kritikkverdige soningsforhold.

Lenke til kommentar

De skulle skutt ham med engang på utøya.

 

Han fortjener ikke å bli satt på isolat resten av livet. Han bør bli plassert sammen med de andre innsatte så de kan voldta, plage og slå liv skiten ut av ham hver eneste dage resten av livet hannes, eller fram til noen måtte drepe ham.

 

Det er jo selvsagt lov å mene, men i så fall sier man fra seg retten til å kritisere andre lands regimer for brudd på menneskerettigheter og kritikkverdige soningsforhold.

 

Det er jeg fullt klar over. Men et sted må vi sette ned foten.

 

Ikke nok med at han har kostet mange uskyldige mennesker livet, skapt sorg og kaos men nå skal han få fortsette og koste oss masse penger og resurser. Han fortjener enkelt og greit ingen rettsak, i hvertfall ikke når han har innrømmet alt.

Endret av captain obvious
Lenke til kommentar

Det er jeg fullt klar over. Men et sted må vi sette ned foten.

 

Ikke nok med at han har kostet mange uskyldige mennesker livet, skapt sorg og kaos men nå skal han få fortsette og koste oss masse penger og resurser. Han fortjener enkelt og greit ingen rettsak, i hvertfall ikke når han har innrømmet alt.

 

Dette er jo et spørsmål om hva slags samfunn, og rettsikkerhet vi ønsker oss. Men det er lov å diskutere og ha forskjellige meninger, og diskusjonen er interessant nok i seg selv. :)

Lenke til kommentar

Den verste straffen må vel være å få han til å forstå den enorme smerten han har forårsaket så mange mennesker. Da ville han ha hylt og vrælt, og klort opp etter veggene i den lille cella si.

 

Men siden han så til de grader mangler empati, så spørs det om det er mulig.

Lenke til kommentar

Sparker naboen min inn døra på bilen min, blir han ikke anmeldt av meg nei. Da kommer jeg over gjerdet og sparker inn bildøra di også.

 

Hadde du voldtatt dattera mi (nå har jeg dog ingen datter, så det kommer ikke til å skje), men hadde du voldtatt henne, så hadde jeg leita deg opp og skjært balla av deg. Så enkelt.

 

Dette er selvjustis, og ville ført til en rimelig kaotisk situasjon om samtlige skulle bedrive dette. Øye for øye i sammenlikningen din ville egentlig være "om naboen min voldtar datteren min, voldtar jeg også hans datter".

 

Nå har altså Breivik skutt et tosifret antall "fiender", hvorfor søker ikke du opp et tosifret antall meningsfeller av Breivik og skyter dem, om du er tilhenger av "øye for øye, tann for tann"?

Ja, det er selvjustis, og i min verden fungerer det helt OK. Jeg skjønner selvfølgelig at det ville bli kaos hvia hele jordens befolkning skulle agere slik. Men jeg er nå bare ett individ, så da går det sikkert helt fint.

Og nei, jeg ville aldri voldta hans datter. Å påføre hans barn noe vondt ville jeg aldri tillate meg, men derimot å skade han som forvoldte smerte på mitt barn - det hadde jeg ikke hatt noe imot. Så kall det gjerne "øye for øye, hjørnetann for jeksel", hvis det symboliserer det du mener.

 

Heldigvis har jeg ikke vært blandt de som har mistet noen hverken på Utøya eller ved Regjeringskvartalet, men jeg kan med en gang si at hvis mitt barn hadde vært ett av de som ble drept på en av de to plassene, så hadde jeg virkelig kommet til å anstrengt meg for å få tatt ham av dage - be it 5 days or 50 years. Èn vakker dag hadde jeg fått lagt hendene mine rundt halsen på'n, og da skulle det ha tatt ham noen dager å forlate denne verden - såpass kan jeg si.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Ja, det er selvjustis, og i min verden fungerer det helt OK. Jeg skjønner selvfølgelig at det ville bli kaos hvia hele jordens befolkning skulle agere slik. Men jeg er nå bare ett individ, så da går det sikkert helt fint.

Og nei, jeg ville aldri voldta hans datter. Å påføre hans barn noe vondt ville jeg aldri tillate meg, men derimot å skade han som forvoldte smerte på mitt barn - det hadde jeg ikke hatt noe imot. Så kall det gjerne "øye for øye, hjørnetann for jeksel", hvis det symboliserer det du mener.

 

Jeg beklager om du følte innlegget mitt krenkende, det var ikke meningen. Jeg tror ganske mange merker slike følelser nå, selv var jeg på nippet til å sette meg i bilen for å kjøre til Oslo fredags ettermiddag i ren frustrasjon. De fleste foreldre ville nok også hatt liknende tanker, om noen skader barna eller familien ligger hevntanken ganske nærme, og jeg kan ikke garantere for at jeg selv ville reagert slik om det rammet meg nærme, såpass ærlig må jeg være. I denne saken er det nok uansett svært viktig å vise at Norge samlet sett ikke vil kaste våre prinsipper og politikk på sjøen i en kollektiv hevnlyst, og jeg synes de aller fleste har vært flinke til å påpeke dette den siste uken. :)

Lenke til kommentar

Det må gå an å se det faktum at Norge er et yndet tilholdssted for "flyktinger" eller andre utenlandske grupper nettopp pga. sine ûberflotte tilbud og tilrettelegginger man får.

 

Dra til Iran som flyktning, og søk om å få oppført en kirke i en eller annen gate i hovedstaden - tenker du har stort hell med det.....

Hvis vi kke får lov skal ikke de få lov..

 

- Hvor er logikken i at flyktninger/asyslsøkere liksom skal holdes ansvarlige/straffes for politikken til regimene i land de har forlatt?

 

Ei saudiarabisk kvinne som kommer til Norge skal da nektes å ta førerkort/kjøre bil, "fordi ei norsk kjerring ikke får kjøre der nede". Er jo fullstendig meningsløst tankegang, men vi ser jo det faktisk er noen som tenker slik her på forumet.

 

Hva blir det neste?

Neida, jeg har absolutt ingen problemer med å innrømme at jeg er tilhenger av "øye for øye, tann for tann".

Sparker naboen min inn døra på bilen min, blir han ikke anmeldt av meg nei. Da kommer jeg over gjerdet og sparker inn bildøra di også.

 

Hadde du voldtatt dattera mi (nå har jeg dog ingen datter, så det kommer ikke til å skje), men hadde du voldtatt henne, så hadde jeg leita deg opp og skjært balla av deg. Så enkelt.

 

Hvis alle tenkte det samme som deg, ville vi levd i et rent helvete. Vi ville vært i Helvete...

Hitler brukte også uttrykket: "Øye for øye, tann for tann" i sine tordentaler, og vi ser jo hva resultatet av det ble...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...