Gå til innhold

Mini-ITX HTPC (kjøpshjelp)


Anbefalte innlegg

Heisann og god kveld.

 

Jeg sitter og forsøker å finne ut hvilke deler jeg skal skaffe til nytt mediacenter. Jeg ønsker et Mini-ITX-kabinett, med noe som har kraft nok til å spille HD-materiale på TVen.

 

Foreløpig har jeg sett meg ut følgende deler:

 

  • LC Power LC-1320mi, mini-ITX med 75W strømforsyning
  • ZOTAC H67ITX WiFi, Socket-1155, mini-ITX, H67, DDR3, 1xPCIe-x16, eSATA
  • Kingston HyperX 4 GB 1333MHz DDR3 kit m/2 stk 2 GB, Non-ECC CL9
  • Intel Core i3 2100T 2,5Ghz Socket 1155, 3MB, BOXED m/vifte CPU Low power
  • Intel 40GB SSD 320 series 2,5" S-ATA II, SATA 3 Gb/s 25nm
  • Samsung DVD brenner SN-S083C Slim Line

 

Hovedkortet, CPU og disk tror jeg skal duge bra, etter hva jeg har lest i diverse tråder her og andre steder - men bekreft det gjerne om noen har god peiling.

 

Har 320-serien fra Intel noen sykdommer? Den skal ikke ha materiale lagret, kun kjøre OS og XBMC (på enten Ubuntu eller Windows 7). Går jeg for Ubuntu kan jeg evt. boote den over NFS, men en SSD utvikler vel så lite varme at det er egentlig bare snakk om å spare penger. Litt upraktisk er det også.

 

Spørsmålet er om strømforsyningen på kabinettet er god nok?

Også er jeg usikker på om det er stor forskjell på DVD-spillerene (slimline). Er det stor forskjell på støynivå? Vil jeg kunne spille av uten hakking og slik uansett hvor billig spiller jeg velger?

 

Takk på forhånd :)

 

EDIT: Ellers er jeg vel så langt opp i pris som jeg ønsker, så om jeg kan bytte ut deler med noe billigere uten å gå ned så mye på kvalitet, gjør jeg gjerne det.

Endret av Izte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann og god kveld.

 

Jeg sitter og forsøker å finne ut hvilke deler jeg skal skaffe til nytt mediacenter. Jeg ønsker et Mini-ITX-kabinett, med noe som har kraft nok til å spille HD-materiale på TVen.

 

Foreløpig har jeg sett meg ut følgende deler:

 

  • LC Power LC-1320mi, mini-ITX med 75W strømforsyning
  • ZOTAC H67ITX WiFi, Socket-1155, mini-ITX, H67, DDR3, 1xPCIe-x16, eSATA
  • Kingston HyperX 4 GB 1333MHz DDR3 kit m/2 stk 2 GB, Non-ECC CL9
  • Intel Core i3 2100T 2,5Ghz Socket 1155, 3MB, BOXED m/vifte CPU Low power
  • Intel 40GB SSD 320 series 2,5" S-ATA II, SATA 3 Gb/s 25nm
  • Samsung DVD brenner SN-S083C Slim Line

 

Hovedkortet, CPU og disk tror jeg skal duge bra, etter hva jeg har lest i diverse tråder her og andre steder - men bekreft det gjerne om noen har god peiling.

 

Har 320-serien fra Intel noen sykdommer? Den skal ikke ha materiale lagret, kun kjøre OS og XBMC (på enten Ubuntu eller Windows 7). Går jeg for Ubuntu kan jeg evt. boote den over NFS, men en SSD utvikler vel så lite varme at det er egentlig bare snakk om å spare penger. Litt upraktisk er det også.

 

Spørsmålet er om strømforsyningen på kabinettet er god nok?

Også er jeg usikker på om det er stor forskjell på DVD-spillerene (slimline). Er det stor forskjell på støynivå? Vil jeg kunne spille av uten hakking og slik uansett hvor billig spiller jeg velger?

 

Takk på forhånd :)

 

EDIT: Ellers er jeg vel så langt opp i pris som jeg ønsker, så om jeg kan bytte ut deler med noe billigere uten å gå ned så mye på kvalitet, gjør jeg gjerne det.

 

 

Hei og god morgen kan jeg nesten si :p

 

prosessorn din er helt grei.

•intel 320 er veldig fin og bruke når du har SSD.

 

 

Men hvor er det du har tenkt og handle?

så blir det litt lettere for meg og sammenligne med andre produkter :)

Lenke til kommentar

Ang 320 serien til intel, http://www.hardware.no/artikler/redningen_er_paa_vei/100347

Har en 120g utgave selv i HTPC'en min og det er digg.

Hoppa over innebygd dvd leser/skriver selv, har alt på nett. Har en ekstern USB sak jeg kobler til når jeg trenger det.

Finnes low-voltage minne også om du vil redusere enda litt mer varme utvikling :-)

Ang. psu så har dem en test av Zotac m. samme CPU du har valgt med ymse wattmålinger her

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i3-2100t_11.html#sect0

Lenke til kommentar

Men hvor er det du har tenkt og handle?

så blir det litt lettere for meg og sammenligne med andre produkter :)

 

Det har jeg ikke tenkt så mye over, men det kan godt hende jeg bestiller fra litt forskjellige butikker om det er noe å spare, selv om det blir mer frakt.

 

Ang 320 serien til intel, http://www.hardware.no/artikler/redningen_er_paa_vei/100347

Har en 120g utgave selv i HTPC'en min og det er digg.

Hoppa over innebygd dvd leser/skriver selv, har alt på nett. Har en ekstern USB sak jeg kobler til når jeg trenger det.

Finnes low-voltage minne også om du vil redusere enda litt mer varme utvikling :-)

Ang. psu så har dem en test av Zotac m. samme CPU du har valgt med ymse wattmålinger her

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i3-2100t_11.html#sect0

 

Satser på at 320-serien er trygg når jeg omsider skal handle.

 

Jeg har også det aller meste liggende på filserver, men DVD-samlingen er jo også i bruk av og til.. derfor vil jeg gjerne ha en ordentlig DVD-spiller som ikke lager noe krøll.

 

Kom gjerne med tips til low-voltage minne, det er uansett nok kraft her til å kjøre det som trengs.

 

Ser vel ut til at PSUen vil fungere godt nok.

Lenke til kommentar

Skal du kjøre linux bør du foreløpig gå for nvidia basert skjermkort.

 

Det ser riktignok ikke helt mørkt ut for ati heller, men de er ikke helt på plass enda drivermessig.

 

Ja, det har jeg god kjennskap til, etter å ha brukt GNU/Linux i snart 10 år :)

 

På ZOTAC H67ITX er det vel Intel-GPU, så det burde vel strengt talt også fungere greit, men jeg er ikke helt oppdatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...