Gå til innhold

Styre vindusviskermotor.. Måle og koble


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nybegynner på dette med elektronikk, men holder på å gjøre litt research til et prosjekt.

 

Skal bruke en vindusviskermotor som drivenhet. Så er spørsmålet hvordan jeg skal styre og strømsette denne.

 

1. Motoren skal gå hele runder, altså ikke stoppes og returnere til hjemposisjon som en vindusviskermotor.

2. Ønskelig å styre hastigheten med en vribryter/potensiometer(?) ca. 10-60 rpm.

3. Ønskelig å bruke en 12v strømforsyning istedet for et batteri. Kan jeg bruke en gammel PSU?

 

Har konto på elfa, så hvis noen kan styre meg i riktig retning mot en handleliste hadde det vært fint :)

 

Forøvrig noen gode ressurser for nybegynner mtp. enkel elektronikk? Feks. bruk av multimeter, en basic oversikt over komponenter osv.?

Endret av henrikm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den enkleste og etter min mening beste måten å styre en DC motor på er med pulsbredderegulering.

Er en liten krets som hakker opp spenningen i små firkantpulser, som avhengig av bredden vil bestemme hastigheten.

Dimensjonen på komponentene vil her måtte bestemmes ut fra strømtrekket på motoren, noe som kan være greit å teste først.

 

Er lurt å måle strømtrekket på motoren med den belastningen du skal ha, og plusse på litt for å være sikker.

 

 

Skal du bruke et potensiometer må du ha en stor, trådviklet sak som brenner av all overskuddseffekt som varme. Funker, men lite praktisk.

Lenke til kommentar

En liten update. Fikk tak i en betongblandermotor i dag, legger ved et bilde. Denne går jo rett på strømnettet. Er det mulig å kontrollere rpm på denne, eller vil jeg brenne den opp da?

Evt. hvilke kontroller kan jeg bruke? Skulle helst helt ned i 15-60 rpm.

post-28301-0-41449400-1311855719_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hva med å bruke et gir eller en reimdrift med utveksling? Da får du lavere fart som gjør den enklere å regulere, samt at du kan dra tyngre last.

 

Tingen er at footprinten bør være så liten som mulig. I utgangspunktet går jo ikke en betongblander med mer enn 30rpm, men det tannhjulet er jo en meter i diameter :)

Lenke til kommentar

Her er et eksempel på en enkel regulator for å drive motorer:

 

Simple DC motor PWM speed control

 

Merk at noen av komponentene slik som transistor og dioden over motoren må være store nok til strømtrekket av motoren.

 

Fant en billig regulator på ebay som skulle klare opp til 10 amp, også blir det en vindusviskermotor. Da er det bare å finne ut om det gamle psu'et fortsatt virker. Kommer til å spørre om mye mer når delene er i hus :)

 

Takk for hjelp hittil.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg fått en motor fra usa og en controller fra kina. Tenkte jeg skulle se om den PSU'en har liggende fungerer som den skal. Kan noen hjelpe meg litt med måling? Som sagt er jeg nybegynner på dette.

Har et helt enkelt multimeter og ønsker å sjekke strøm og spenning på de forskjellige linjene på PSUen. Hva skal det stå på og hvilke ledninger måler jeg? (regner med det er noe +/-?)

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Det er faktisk -12 også ja. Men da er det altså gul og svart jeg skal bruke. Et problem jeg ikke tenkte på dukket jo fort opp. PSUen starter jo ikke av seg selv, det må jo en bryter på plass. Hvilke farge er det på ledningen som styrer dette? Kan jeg bruke en vanlig 12v bryter som denne?

 

Edit: Fant forøvrig denne siden, så tror jeg fikk svar på det jeg lurte på.

Endret av henrikm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...