Gå til innhold

Politiets utrykkningstid til Utøya!


Anbefalte innlegg

Det jeg synes opptil flere av dere glemmer, er at USA er et mye, mye større land arealmessig.

I tillegg har det i flere av de amerikanske episodene vært opptil flere gjerningsmenn.

 

Avstanden fra oslo til utøya er mikroskopisk i forhold til hva det er snakk om i ovennevnte episoder.

Jeg synes ikke det er det minste rart at utenlandsk presse gir kritikk på beredskapsnivået i Norge.

Politiet viste ingenting (hvertfall ikke med sikkerhet) om hvor mange gjerningsmenn som befant seg på øya, så det argumentet holder ikke.

 

I så fall skyldes det dårlig kommunikasjon og rutiner for deling av informasjon innad.

 

Vakten på andre siden av øya, han som satt på land og slapp gjerningsmannen forbi er ett hint.

 

Medias billedhelikoptere som sirklet øya gir et klart bilde av en, enkelt gjerningsmann.

 

Allerede da var det klart at gjerningsmannen var utkledd som politi. Skal ikke mye til for å sette to og to sammen. Allikevel så er jo akkurat scenarioet på utøya begrenset med tanke på hvor lite tid gjerningsmannen tok fra å ta seg over, til hva han hadde kunne rukket å sette ut av skjulte trusler som eksplosiver mm.

 

Denne øya er også åpent terreng, dvs. at det er et svært begrenset areal mtp. skjulesteder og/eller fasiliteter som gjerningsmannen kunne ha tatt i bruk.

 

Det ble også meldt om en person, utkledd som politimann som kort tid før detonasjon hadde tatt seg ut fra en varebil i regjeringskvartalet.

 

Alt dette tatt i betraktning så synes jeg faktisk argumentet holder.

Har du sett øya og filmene?? øya er full av telt, bygninger, biler, og skog, masse gjemmesteder. Filmene fra helikopterene er uskarpe, og viser 1 person ja, men det kommer ikke fram fra bildene om det er andre på øya sammen med denne karen, samtidig kommer rapporter inn fra folk på øya om at det er flere folk, (misforståelsen kommer nok av at det har vært 2 forskjellige våpen involvert OG ekko sammen med stress gjør at man oppfatter ting annerledes enn normalt), så politiet ble informert om rapportene at det var mulig flere gjerningsmenn, det sa reporterene, det sa pårørende som hadde snakket med barna, og barna vedholdt dette lenge etter monsteret breiviks arrestasjon...

 

så din konklusjon holder ikke mål med fakta.

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe vi virkelig er flinke til i denne nasjonen, så er det å slutte seg til etterpåklokskapens hylekor.

 

Medias fokus og oppmerksomhetsspenn kan sammenlignes med et lilleputtlag i fotball der alle, i én klynge, febrilsk springer etter ballen, hvor enn den ferdes på gressmatta.

I dag rettes det kritiske søkelys bl.a. på politiets responstid og hvordan PST ikke klarer å fange opp "en som kjøper våpen, handler kunstgjødsel og deltar på høyreekstremistiske nettsamfunn."

Husker dere episoden i Tromsø for noen år siden der en psykiatrisk pasient drepte samboer, barn mm? Hva var det hylekoret ropte etter da? Dårlig oppfølging i psykiatritjenesten, mangelfull ditt, klandermessig datt.

 

Hva skjer når enhver aktuell nyhetssak har passert sin tilmålte 15 minutes of fame?

Eller kanskje mer interessant: hva om noen - i sin visdom - tør å gjøre et tappert forsøk på å se inn i krystallkula og iverksette tiltak for å forhindre en potensiell katastrofe?

Hylekoret gjaller nådeløst da også: "meningsløst å bruke penger på å styrke Oslopolitiets helikoptertjeneste når eldre pleietrengende må dele rom under uverdige forhold", et cetera, et cetera.

 

Ingenting er lettere enn å sitte med ræva godt plantet i skinnstolen og vifte med pekefingeren, i ettertid!

 

Vi er en nasjon med bedrevitende og kunnskapsløse idioter... :new_woot:

 

Hva med deg da? Du skriver jo innlegg om siste nytt? Er ikke det akurat det samme?

Hvorfor skriver du ikke heller et innlegg om matvarenes prisøkning i 2002?

 

..bare spør.

Lenke til kommentar

Det jeg synes opptil flere av dere glemmer, er at USA er et mye, mye større land arealmessig.

I tillegg har det i flere av de amerikanske episodene vært opptil flere gjerningsmenn.

 

Avstanden fra oslo til utøya er mikroskopisk i forhold til hva det er snakk om i ovennevnte episoder.

Jeg synes ikke det er det minste rart at utenlandsk presse gir kritikk på beredskapsnivået i Norge.

Politiet viste ingenting (hvertfall ikke med sikkerhet) om hvor mange gjerningsmenn som befant seg på øya, så det argumentet holder ikke.

 

I så fall skyldes det dårlig kommunikasjon og rutiner for deling av informasjon innad.

 

Vakten på andre siden av øya, han som satt på land og slapp gjerningsmannen forbi er ett hint.

 

Medias billedhelikoptere som sirklet øya gir et klart bilde av en, enkelt gjerningsmann.

 

Allerede da var det klart at gjerningsmannen var utkledd som politi. Skal ikke mye til for å sette to og to sammen. Allikevel så er jo akkurat scenarioet på utøya begrenset med tanke på hvor lite tid gjerningsmannen tok fra å ta seg over, til hva han hadde kunne rukket å sette ut av skjulte trusler som eksplosiver mm.

 

Denne øya er også åpent terreng, dvs. at det er et svært begrenset areal mtp. skjulesteder og/eller fasiliteter som gjerningsmannen kunne ha tatt i bruk.

 

Det ble også meldt om en person, utkledd som politimann som kort tid før detonasjon hadde tatt seg ut fra en varebil i regjeringskvartalet.

 

Alt dette tatt i betraktning så synes jeg faktisk argumentet holder.

 

Når det dreier seg om en massaker/katastrofe og hvordan takle den best mulig:

Hva er viktigst, å få reddet de sivile eller politiets egen sikkerhet?

Hva med de sivile som ofret livet for å redde liv eller politimannen som ble skutt, der han sto alene uten assistanse?

 

Jeg er rimelig forbauset over snobberiet som kommer frem så tydelig, og fraværet av sunn fornuft, heltemot og ansvarsfølelse.

Hvorfor skal alt utstyret være av første, eller nest beste klasse?

Hvorfor kom ikke første troppen seg over, fordi de ikke hadde riktg båt?

Og så var det tropp nr 2 som ikke hadde (riktig) helikopter?

 

Skal man samtidig oppfordre alle sivile om å avstå fra "dumdristig heltemodig opptreden" og "Husk: sett alltid egen sikkerhet før andres" eller for å strekke den litt lengere "selv om du er betalt for å forsvare landet, sett egen sikkerhet først"?

 

Jeg undrer meg over hvor man egentlig legger listen i Norge. Hva skjedde med "Vi tar det vi har" isteden for å skylde på at man ike har fåt bevilget penge til et politihelikopter?

 

Vi er flinke med ord, markeringer og markedsføringen av vår nasjon som Det Neste Tibet med en dash av USA (satt på spissen) men det holder bare til varene faktisk skal leveres. Da svikter vi.

Endret av Bacaxa
Lenke til kommentar

Medias billedhelikoptere som sirklet øya gir et klart bilde av en, enkelt gjerningsmann.

Helikopteret ankom omtrent samtidig som beredskapstroppen. Og det var først i ettertid - etter at han var pågrepet - at de zoomet inn på opptaket og fant ut at det sannsynligvis var ham de hadde filmet.

 

Denne øya er også åpent terreng, dvs. at det er et svært begrenset areal mtp. skjulesteder og/eller fasiliteter som gjerningsmannen kunne ha tatt i bruk.

Og de som drar over i båt uten noe spesielt verneutstyr (altså vanlige politifolk) er i praksis sitting ducks for en mann som sitter på den andre siden med rifle.

 

Hva med de sivile som ofret livet for å redde liv eller politimannen som ble skutt, der han sto alene uten assistanse?

Politimannen som var der var der i egenskap av privat vaktmannskap - han var ikke i tjeneste.

 

Hvorfor kom ikke første troppen seg over, fordi de ikke hadde riktg båt?

En vanlig norsk politimann er på skytebanen en gang eller to i året og fyrer av en håndfull skudd med MP5 og pistol. Vedlikehold av og videreutvikling av skytekunnskaper utover det grunnleggende er særs mangelfullt en norsk gjennomsnitsspolitimann og de er således særs lite egnet til å løse slike oppdrag.

 

Sann mine ord: Hadde de 2-3 som ankom før beredskapstroppen dratt over med hver sin pistol eller MP5 (begge deler er våpen som ikke er egnet mot mål som er langt unna) i hånden hadde de vært døde alle som en og den eneste forskjelle hadde vært at dødstallet var høyere og at beredskapstroppen ikke hadde hatt en båt tilgjengelig når de ankom.

 

Og så var det tropp nr 2 som ikke hadde (riktig) helikopter?

Det ene helikopteret norsk politi har er kun for overvåking - det er ikke egnet for transport av flere enn piloten og en sidemann. Med andre ord ikke egnet for transport av folk slik f.eks. enkelte militærhelikopter er.

 

Skal man samtidig oppfordre alle sivile om å avstå fra "dumdristig heltemodig opptreden"

Det gjør man faktisk hele tiden nettopp fordi det lett kan gå galt og man ender opp med enda en skadd/død person som kunne vært i live hvis han/hun ikke hadde grepet inn.

 

Jeg undrer meg over hvor man egentlig legger listen i Norge. Hva skjedde med "Vi tar det vi har" isteden for å skylde på at man ike har fåt bevilget penge til et politihelikopter?

Det er forskjell på å barbere seg og på å skjære av seg hodet. Å dra over med det standardustyret norsk politi har tilgjengelig i bilen over en strekning hvor man er helt åpen i flere hundre meter når det er en mann med rifle som skyter alt som rører på seg på den andre siden er en ren selvmordsaksjon som selvfølgelig ingen fornuftige mennesker vil gi seg ut på.

 

Det er kanskje nytt for deg, men politiet er ikke ansatt for å være kanonføde eller bli drept. Å holde seg selv i live er en vesentlig del av treningen både for politi og soldater - ingen er tjent med å gå inn i en situasjon der man etter all sannsynlighet stryker med.

Endret av satchman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

At politet ikke har nok trening til a skyte er ikke et argument. Hvorfor hadde de ikke nok trening? Hvorfor hadde de ikke bater tilgjengelig? Hvorfor hadde de ikke helikoptere som de kunne bruke? Hvorfor hadde de ikke ordentlige vapen? I et skytedrama trenger de rifler.

 

Dette var en mann, ikke en gjeng. Buskerud politi burde ha klart a tatt han alene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At politet ikke har nok trening til a skyte er ikke et argument. Hvorfor hadde de ikke nok trening?

Økonomiske grunner - det prioriteres ikke fordi budsjettene er strukket til bristepunktet bare for å opprettholde en minimumsberedskap.

 

Hvorfor hadde de ikke bater tilgjengelig?

De hadde med seg båt.

 

Hvorfor hadde de ikke helikoptere som de kunne bruke?

Bortsett fra Oslo politikammers ene helikopter har ikke norsk politi noen helikoptere.

 

Hovedsaklig økonomisk begrunnet - det ene de har koster 40 mill. i året å drifte, og selv da har de ikke råd til å bruke det året rundt (det ble blant annet satt på bakken for å spare penger i påsken i år). Litt morsomt å tenke på når Sverige som på mange måter er et 'fattigere' land enn Norge har hele 7 politihelikoptere og er et land med omtrent samme størrelse som oss i areal.

 

Dette (og mange andre faktorer) som folk klager på politiet for i denne sammenhengen er politiske beslutninger som politiet i seg selv ikke har noe som helt hverken ansvar eller påvirkningsmulighet på.

 

Klag til Arbeiderpartiet - det er de som har gått i front for å kutte bevilgninger til både politi og forsvaret med mange milliarder i løpet av mange år. Høyresiden i norsk politikk har nesten uten unntak protestert mot dette, men har blitt overkjørt siden de er i undertall.

 

Faktisk litt ironisk at det rammer dem selv så direkte som det har gjort; det er vel liten tvil om at langt flere ville ha blitt reddet hvis beredskapen hadde vært på et høyere (og dyrere) nivå istedet for å systematisk ha blitt skrellet ned til beinet.

 

Hvorfor hadde de ikke ordentlige vapen? I et skytedrama trenger de rifler.

Som du vet er norsk politi i utgangspunktet ikke bevæpnet og av den grunn er hverken militær-aktig utstyr eller trening i bruk av dette noe som prioriteres i stor grad. Det er beredskapstroppen sin jobb å gripe inn i slike hendelser siden de er utstyrt for det.

 

Dette var en mann, ikke en gjeng. Buskerud politi burde ha klart a tatt han alene.

Tull og tøys. Da dette skjedde visste man minimalt om de faktiske forhold - det kunne like gjerne vært 5 som 1 mann. At man venter når beredskapstroppen er rett i nærheten er helt naturlig. Det gjør man også i USA som en del tydeligvis tror er malen for å handle raskt i slike situasjoner (men det er faktisk bare på film). Det ventes på SWAT i både en og to timer istedet for å gå inn i situasjoner man ikke har oversikt over og ingen kritiserer politimennen for det.

 

De fleste som kommenterer i denne tråden ser forøvrig ut til å tro at ting vi vet nå i ettertid er ting som politiet visste i det handlingene skjedde, men slik er det faktisk ikke. Veldig mye av det som man argumenterer med for at politiet burde padlet rett over i bar overkropp som Rambo og tatt ham er fakta som først har kommet frem i ettertid.

Endret av satchman
  • Liker 4
Lenke til kommentar

satchman: Jeg kritiserte ikke politet, men politets mangler pa ressusser. Det er tydlig at hvis politet hadde hatt ressusser ville langt farre liv vart tapt. Dette er ikke noe jeg startet med na. Jeg har sagt det over lang tid. Jeg anser sikkerhet som et av de viktigste funksjonene for en stat, og a oke budsjettene vil koste lite penger, fordi vi bruker bare 1% av statsbudsjettet pa politet.

 

Det eneste argumentet jeg har hort imot er at Norge vil bli en politistat. Det gir meg ingen mening. Faktisk bruker de kriminalitet som argument for hvorfor vi skal ha mer overvakning og DLD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At politet ikke har nok trening til a skyte er ikke et argument. Hvorfor hadde de ikke nok trening?

Politiet i Norge må bestå en relativt vanskelig skyteprøve, så norsk politi kan strengt tatt skyte.

 

Hvorfor hadde de ikke bater tilgjengelig?

Alle politidistrikt har kanskje ikke båter, kanskje båtene politiet i dette distriktet hadde tilgjengelige var mer enn en time kjøring på vannet.

 

Hvorfor hadde de ikke helikoptere som de kunne bruke?

Godt spørsmål. Kanskje bør man ha en helikoptertjeneste for sivile trusler, særlig drevet og fløyet av forsvaret. Nå har jeg ingen kilde for dette, men ett eller annet sted i mediejungelen etter terrorhandlingene har latt meg informere om at heller ikke politiet i Londons spesialstyrke SO19 (eller hva den nå heter) har et taktisk helikopter eller kompetanse til å bruke det. I en by med dobbelt så stor befolkning som Norge, og med et særdeles høyt fokus på terrortrusler.

 

Det setter det i det minste i perspektiv.

 

Hvorfor hadde de ikke ordentlige vapen? I et skytedrama trenger de rifler.

Trenger de? Hvordan mener du at en MP5 var upassende på Utøya?

 

Dette var en mann, ikke en gjeng. Buskerud politi burde ha klart a tatt han alene.

Det burde de kanskje. For noen år siden ble to politimenn fra lokalområdet her jeg bor skutt og drept av en galning på Austbø. De ble skutt med ei bjørnerifle, og da ble skuddsikre vester som en litt tjukk jakke.

 

Det lokale politiet reiste utover og omringet huset der han forskanset seg. Og han overga seg til slutt.

 

Men nå kan det tenkes at det er utenfor det vanlige politiets kompetanse å gjennomføre en landgang på en strandlinje under ild.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Er det noe vi virkelig er flinke til i denne nasjonen, så er det å slutte seg til etterpåklokskapens hylekor.

 

Medias fokus og oppmerksomhetsspenn kan sammenlignes med et lilleputtlag i fotball der alle, i én klynge, febrilsk springer etter ballen, hvor enn den ferdes på gressmatta.

I dag rettes det kritiske søkelys bl.a. på politiets responstid og hvordan PST ikke klarer å fange opp "en som kjøper våpen, handler kunstgjødsel og deltar på høyreekstremistiske nettsamfunn."

Husker dere episoden i Tromsø for noen år siden der en psykiatrisk pasient drepte samboer, barn mm? Hva var det hylekoret ropte etter da? Dårlig oppfølging i psykiatritjenesten, mangelfull ditt, klandermessig datt.

 

Hva skjer når enhver aktuell nyhetssak har passert sin tilmålte 15 minutes of fame?

Eller kanskje mer interessant: hva om noen - i sin visdom - tør å gjøre et tappert forsøk på å se inn i krystallkula og iverksette tiltak for å forhindre en potensiell katastrofe?

Hylekoret gjaller nådeløst da også: "meningsløst å bruke penger på å styrke Oslopolitiets helikoptertjeneste når eldre pleietrengende må dele rom under uverdige forhold", et cetera, et cetera.

 

Ingenting er lettere enn å sitte med ræva godt plantet i skinnstolen og vifte med pekefingeren, i ettertid!

 

Vi er en nasjon med bedrevitende og kunnskapsløse idioter... :new_woot:

 

 

 

Hva med deg da? Du skriver jo innlegg om siste nytt? Er ikke det akurat det samme?

Hvorfor skriver du ikke heller et innlegg om matvarenes prisøkning i 2002?

 

..bare spør.

Jeg har ikke problemer med at "siste nytt" blir omtalt og diskutert. Hvis du ser nøye etter, er det etterpåklokskapen jeg angriper.

Neste gang du maler huset ditt, vasker bilen e.l. kan du invitere naboen din til å gi en kritisk vurdering av arbeidet som er gjort.

"Synes du virkelig den kosten du brukte var egnet til dette?"

"Hvordan kunne du vurdere at det ikke var riktig å legge på et ekstra strøk under mønet?"

"Du måtte vel skjønne at du ikke kan la avfettingsmiddelet ligge på for lenge, da alle skjønner at det kan skade lakken."

 

Hvor lang tid hadde det tatt før du hadde kjørt trynet hans i malingsspannet og brølt "så gjør det sjæl da, for faen!" ?

 

Get it... ?

Lenke til kommentar

Det politiet informerte på pressekonferansen på lørdag kvel var at mannskapet fra nordre buskerud politikammer akkurat hadde fått båten de hadde med seg på vannet i det beredskapstroppen ankom stranda. Jeg anser det som høyst sannsynlig at de ikke lyver om dette, og da er det rimelig vanskelig å se at noen kunne vært ute på øya raskere såfremt man ikke er en racer på teleportering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger de? Hvordan mener du at en MP5 var upassende på Utøya?

Jeg har venner av meg med kompetanse på området (forsvarets spesialstyrker) som sier at dersom det hadde blitt en skuddveksling så ville MP5 vært langt fra gunstig hvis det var en viss avstand mellom politiet og ABB. Men når det er sagt , er det bekreftet at Delta hadde MP5? Mener jeg har sett bilder av politimenn med noe som lignet på HK416?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...