Gå til innhold

Politiets utrykkningstid til Utøya!


Anbefalte innlegg

Jeg leser i utenlandske aviser, og til dels ser samme trenden her at politiet blir kritisert for å ha brukt lang tid for å komme seg til Utøya. Jeg er ikke politimann, og ei heller kjent med rutinene til politiet i noen detaljert grad.

 

I Norge har vi MINIMALT med skyte-episoder, det betyr ikke at folk ikke føler at de skjer ofte, men sammenlignet med de fleste land i verden er det nesten ikke skyteepisoder. Det er derfor politiet ikke er bevepnet og hvorfor politiet må be om klarering fra overordnede om å bevepne seg.

 

Politiet rykket ut og var der kjapt men en enkelt normal politipatrulje kan ikke gjør mye da det trengs spesialkompetanse til å håndtere en slik situasjon. Vi har aldri hatt behov for å ha mer enn en spesialtropp (Delta), og de er etter hva jeg har forstått i verdensklasse i sin kompetanse, og er eliten av eliten av norsk politi.

 

Med avstanden involvert, og forholdene var det ikke annet å forvente. Eneste var om vi hadde hatt spesialtropper i alle politidistrikt som var parate 24/7 men realistisk er noe slikt ikke. Og mye amerikansk presse har nevnt at i USA er responstiden få minutter, men det skal påpekes at med SWAT-lag tilstede har det historisk tatt lang tid, (timer), før slike har rykket inn, Colombine, og Virginia Tech er hendelser som har reflektert dette. derimot brukte Delta lite tid på å planlegge, men gikk rett inn, og derfor de-eskalerte situasjonen så tidlig som mulig.

 

(dette er slik jeg ser det og jeg minner folk om å være saklige)

 

-frank

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra skrevet. Jeg er helt enig.

 

edit: Slik rykket politiet ut

 

17:27: Melding om skyting på Utøya til Nordre Buskerud pd

17:30: Operasjonssentralen i Oslo politidistrikt mottok melding om skyting på Utøya

17:38: Oslo politidistrikt mottar bistandsanmodning fra Nordre Buskerud pd

17:52: Første politipatrulje ankommer området – må vente på egnet båt

18:03: Melding om at båt var på vei

18:09: Beredskapstroppen til stede på fastlandet

18:25: Beredskapstroppen gikk i land på Utøya

18:27: Gjerningsmannen pågripes

Endret av Datasmurf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor i himmelens navn skylder man på politiet? Det er da vitterlig politikerne som har bestemt at slikt ikke skjer i Norge, og at politiet dermed ikke trenger ressurser.

Enig. Den nedrustningen som pågår innen forsvar og politi er helt latterlig og naivt.

Endret av Dipol
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Nå tar det dessuten tid å komme seg fra Oslo og til Sundvollen, siden tunnellen er stengt, og det drives veiarbeid på omkjøringsveien...

 

Vi får bare være glade for at beredskapstroppen var klare fra før av, og ikke trengte å bruke lang tid på å gjøre seg klare.

Lenke til kommentar

Hvorfor i himmelens navn skylder man på politiet? Det er da vitterlig politikerne som har bestemt at slikt ikke skjer i Norge, og at politiet dermed ikke trenger ressurser.

Nettopp. Selv Oslo politidistriks *ene* helikopter (som riktignok ikke er egnet til transport av utrykningsteam) har de jo ikke råd til å ha i drift hele året engang.

 

Det ble jo blant annet satt på bakken i påsken i år siden det ikke var penger til å drifte det:

 

Budsjettet ble halvert i 2010 og skal etter det bladet kjenner til, være kuttet ytterligere 10 prosent i år.

http://www.siste.no/Innenriks/article5571114.ece

 

Det er ikke politifolkene man skal skylde på i denne saken hvis man har problemer med hvordan ting er løst, dette har en vesentlig sammenheng med tilgjengelige ressurser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leser i utenlandske aviser, og til dels ser samme trenden her at politiet blir kritisert for å ha brukt lang tid for å komme seg til Utøya. Jeg er ikke politimann, og ei heller kjent med rutinene til politiet i noen detaljert grad.

 

I Norge har vi MINIMALT med skyte-episoder, det betyr ikke at folk ikke føler at de skjer ofte, men sammenlignet med de fleste land i verden er det nesten ikke skyteepisoder. Det er derfor politiet ikke er bevepnet og hvorfor politiet må be om klarering fra overordnede om å bevepne seg.

 

Politiet rykket ut og var der kjapt men en enkelt normal politipatrulje kan ikke gjør mye da det trengs spesialkompetanse til å håndtere en slik situasjon. Vi har aldri hatt behov for å ha mer enn en spesialtropp (Delta), og de er etter hva jeg har forstått i verdensklasse i sin kompetanse, og er eliten av eliten av norsk politi.

 

Med avstanden involvert, og forholdene var det ikke annet å forvente. Eneste var om vi hadde hatt spesialtropper i alle politidistrikt som var parate 24/7 men realistisk er noe slikt ikke. Og mye amerikansk presse har nevnt at i USA er responstiden få minutter, men det skal påpekes at med SWAT-lag tilstede har det historisk tatt lang tid, (timer), før slike har rykket inn, Colombine, og Virginia Tech er hendelser som har reflektert dette. derimot brukte Delta lite tid på å planlegge, men gikk rett inn, og derfor de-eskalerte situasjonen så tidlig som mulig.

 

(dette er slik jeg ser det og jeg minner folk om å være saklige)

 

-frank

 

 

Det jeg synes opptil flere av dere glemmer, er at USA er et mye, mye større land arealmessig.

I tillegg har det i flere av de amerikanske episodene vært opptil flere gjerningsmenn.

 

Avstanden fra oslo til utøya er mikroskopisk i forhold til hva det er snakk om i ovennevnte episoder.

Jeg synes ikke det er det minste rart at utenlandsk presse gir kritikk på beredskapsnivået i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er det minste rart at utenlandsk presse gir kritikk på beredskapsnivået i Norge.

Ikke jeg heller. Beredskapsnivået i Norge er nærmest ikke-eksisterende. Tenk hvordan situasjonen hadde vært hvis det allerede meget pressede politiet måtte svare på enda en terroraksjon på andre siden av byen. Det du desverre gjør er å legge skylden på feil instans. Politiet gjorde en fremragende innsats når en tenker på hvilke rammer regjeringer har lagt til grunn for dem. Som ansatt i Forsvaret vet jeg hvor vanskelig det er å løse et oppdrag når politikerne nærmest jobber mot deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er rett og slett flaut at en enkelt person har klart å detonere en bombe utenfor selve regjeringsbygget for så å kunne ta seg en uhindret svingom opp til utøya for å fullføre massakren.

 

Tidsaspektet varierer fra kilde til kilde. Som siemn ovenfor nevner så var beredskapstroppen allerede i full sving grunnet bombingen. At det da skal ta så lang tid for dem å rekke utøya er utilgivelig.

Jeg er rimelig sikker på at politiet ble informert kort tid etter at skytingen på nevnte øy startet, å tro noe annet er naivt. Det er et utall ungdommer med mobil som helt sikkert har meldt inn titalls tickets i det det hele startet, noe som bør sette en hver tvil til side.

 

Det er klart vi som nasjon skal stå samlet under en slik krisetid. Det skal være tid for trøst og sorg, for de etterlatte å få ro.

 

Men, alle kort bør få komme til bordet. Jeg forventer en full gjennomgang og forklaring av disse spørsmålene vi nå sitter med i forhold til beredskapsnivået i Norge under slike terrorhandlinger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Quote fra en annen tråd:

  • Virginia Tech - Skytingen pågikk i 2 timer etter første melding, og sluttet når gjerningsmannen skjøt seg selv. SWAT rakk ikke gå til aksjon.
  • Columbine - Skityingen pågikk i litt over en time etter første melding, og sluttet når gjerningsmennene skjøt seg selv. SWAT rakk ikke gå til aksjon.
  • Waco, Texas - 50 dagers beleiring med flere dødsfall blandt politi og FBI. Sluttet med kollektivt selvmord uten at politiet rakk å forhindre det.
  • Grand Rapids tidligere i år - Skyting og gisselsituasjon i 8 timer fra første melding. Sluttet når gjerningsmannen skjøt seg selv. SWAT rakk ikke gå til aksjon.

 

Om dette stemmer er det ikke noe som tyder på at vi kan klage på Delta-teamets responstid.

 

Edit: Ikke det at det hadde vert noe å klaget på uansett. Jeg synes responstiden var bra med tanke på hvor komplisert en slik aksjon er, og hvor lite de faktisk viste om situasjonen på øya.

Endret av Mevon
Lenke til kommentar

Det jeg synes opptil flere av dere glemmer, er at USA er et mye, mye større land arealmessig.

I tillegg har det i flere av de amerikanske episodene vært opptil flere gjerningsmenn.

 

Avstanden fra oslo til utøya er mikroskopisk i forhold til hva det er snakk om i ovennevnte episoder.

Jeg synes ikke det er det minste rart at utenlandsk presse gir kritikk på beredskapsnivået i Norge.

Politiet viste ingenting (hvertfall ikke med sikkerhet) om hvor mange gjerningsmenn som befant seg på øya, så det argumentet holder ikke.

Lenke til kommentar

Hvorfor i himmelens navn skylder man på politiet? Det er da vitterlig politikerne som har bestemt at slikt ikke skjer i Norge, og at politiet dermed ikke trenger ressurser.

Enig. Den nedrustningen som pågår innen forsvar og politi er helt latterlig og naivt.

Det pågår ikke en nedrustning av politiet, verken kvalitativt eller kvantitativt. Men det kan argumenteres for at det ikke er nok politi i Norge. Det skal jeg ikke forsøke å si noe om.

 

Forsvaret rustes ned kvantitativt, og som Stalin eller Lenin sa, det er en viss kvalitet i kvanitet. Men kvalitativt rustes forsvaret for tiden opp, det har vært en pågående prosess i mange år.

 

At forsvaret kvantitativt rustes ned har sammenheng med at den kalde krigen er over. Norges forsvar er i dag ikke et invasjonsforsvar, men eller et innsatsforsvar, med sikte på å verne Norges suverenitet, ikke mot russerne, men mot sikkerhetstrusler fra mindre og mer fleksible enheter som terrorceller og lignende, men det har også vært en dreining mot internasjonale operasjoner.

 

Kvalitativt er jeg på langt nær sikker på at f.eks. Heimevernet var bedre forberedt på å beskytte Oslo som vi så det gjøre fra natt til lørdag og utover. Det har vært øvelser for lignende scenarioer, og det jeg kan bedømme fra bilder er at man følger det innøvde mønstret, mtp. hvordan man har brukt forsvaret etter fredag.

 

Det var de som ropte på jeeper med MG3 på taket fredag. Hva disse skulle gjøre vet jeg ikke helt, siden de ikke hadde noe å skyte på, og det selv med den lave tettheten av folk i Oslo sentrum på det tidspunkt sikkert kunne blitt ganske katastrofalt om man åpnet ild med tunge automatvåpen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor i himmelens navn skylder man på politiet? Det er da vitterlig politikerne som har bestemt at slikt ikke skjer i Norge, og at politiet dermed ikke trenger ressurser.

Enig. Den nedrustningen som pågår innen forsvar og politi er helt latterlig og naivt.

Det pågår ikke en nedrustning av politiet, verken kvalitativt eller kvantitativt. Men det kan argumenteres for at det ikke er nok politi i Norge. Det skal jeg ikke forsøke å si noe om.

 

Forsvaret rustes ned kvantitativt, og som Stalin eller Lenin sa, det er en viss kvalitet i kvanitet. Men kvalitativt rustes forsvaret for tiden opp, det har vært en pågående prosess i mange år.

 

At forsvaret kvantitativt rustes ned har sammenheng med at den kalde krigen er over. Norges forsvar er i dag ikke et invasjonsforsvar, men eller et innsatsforsvar, med sikte på å verne Norges suverenitet, ikke mot russerne, men mot sikkerhetstrusler fra mindre og mer fleksible enheter som terrorceller og lignende, men det har også vært en dreining mot internasjonale operasjoner.

 

Kvalitativt er jeg på langt nær sikker på at f.eks. Heimevernet var bedre forberedt på å beskytte Oslo som vi så det gjøre fra natt til lørdag og utover. Det har vært øvelser for lignende scenarioer, og det jeg kan bedømme fra bilder er at man følger det innøvde mønstret, mtp. hvordan man har brukt forsvaret etter fredag.

 

Det var de som ropte på jeeper med MG3 på taket fredag. Hva disse skulle gjøre vet jeg ikke helt, siden de ikke hadde noe å skyte på, og det selv med den lave tettheten av folk i Oslo sentrum på det tidspunkt sikkert kunne blitt ganske katastrofalt om man åpnet ild med tunge automatvåpen.

Kvalitativ opprusting av Forsvaret på papiret og kvalitativ opprusting av Forsvaret i virkeligheten er to veldig forskjellige ting. Fregatter som er for dyre til å driftes og soldater og befal som ikke får opprettholde skyteferdighetene sine pga økonomi virker på meg som kvalitativ nedrusting.

 

Edit: Back to topic

Endret av KingEdward
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Responstiden til Poltiet synes jeg er akseptabel, forholdene tatt i betraktning. Jeg utelukker ikke at beredskapen de kommende årene vil styrkes, og at budsjettet til Politiet økes.

 

Da bomben detonerte, så var gjerningsmannen godt på vei mot Utøya. Ingen kunne vite hvor han var på vei, eller om han var på vei, i det hele tatt om han var, så det var umulig å stoppe ham.

Lenke til kommentar

Det jeg synes opptil flere av dere glemmer, er at USA er et mye, mye større land arealmessig.

I tillegg har det i flere av de amerikanske episodene vært opptil flere gjerningsmenn.

 

Avstanden fra oslo til utøya er mikroskopisk i forhold til hva det er snakk om i ovennevnte episoder.

Jeg synes ikke det er det minste rart at utenlandsk presse gir kritikk på beredskapsnivået i Norge.

Politiet viste ingenting (hvertfall ikke med sikkerhet) om hvor mange gjerningsmenn som befant seg på øya, så det argumentet holder ikke.

 

I så fall skyldes det dårlig kommunikasjon og rutiner for deling av informasjon innad.

 

Vakten på andre siden av øya, han som satt på land og slapp gjerningsmannen forbi er ett hint.

 

Medias billedhelikoptere som sirklet øya gir et klart bilde av en, enkelt gjerningsmann.

 

Allerede da var det klart at gjerningsmannen var utkledd som politi. Skal ikke mye til for å sette to og to sammen. Allikevel så er jo akkurat scenarioet på utøya begrenset med tanke på hvor lite tid gjerningsmannen tok fra å ta seg over, til hva han hadde kunne rukket å sette ut av skjulte trusler som eksplosiver mm.

 

Denne øya er også åpent terreng, dvs. at det er et svært begrenset areal mtp. skjulesteder og/eller fasiliteter som gjerningsmannen kunne ha tatt i bruk.

 

Det ble også meldt om en person, utkledd som politimann som kort tid før detonasjon hadde tatt seg ut fra en varebil i regjeringskvartalet.

 

Alt dette tatt i betraktning så synes jeg faktisk argumentet holder.

Lenke til kommentar

Mener faktisk at jeg så på en Norsk nettside at det faktisk var skyting på Utøya tidligere.

 

Både klokkeslett 17.03 og 17.05 var nevnt.

 

Får se om jeg finner dette igjen og legger ut en link, er så mye nå om denne tragedie på nettet.

Når skytingen begynnte og når politiet ble først varslet er to forskjellige ting, jeg forstod det slik at pga. at mange ringte samtidig var det trøbbel med å komme igjennom, og at det var dårlig mobildekning på øya, (dette er fra blogger tvittermeldinger og diverse jeg har sittet å lest på i helgen, og folks klogger er og ikke altid like), men politiet ble informert når de ble informert, ingen tvil om det.

 

Hvorfor i himmelens navn skylder man på politiet? Det er da vitterlig politikerne som har bestemt at slikt ikke skjer i Norge, og at politiet dermed ikke trenger ressurser.

De har ikke "bestemt" seg, faktum er at Delta har blitt opprustet de siste 10 årene, og har økt kompetansen sin. Det at det ALDRI har sjedd noe lignende før i Norge har gjort at det har ikke engang vært et tenkelig tema for andre enn paranoide og til og med PST har ansett terrorhandlinger på Norsk jord som mulig men usannsynlig. Og politiet blir årlig bevilget mer penger, (se på statsbudsjettene år for år de siste 20 årene), de har ikke fått MINDRE penger, MEN politiet har krevd uproposjonalt mer i lønn slik at for samme summen får man færre årsverk. Det er det samme som skjer i helsesektoren.

 

Hvorfor i himmelens navn skylder man på politiet? Det er da vitterlig politikerne som har bestemt at slikt ikke skjer i Norge, og at politiet dermed ikke trenger ressurser.

Enig. Den nedrustningen som pågår innen forsvar og politi er helt latterlig og naivt.

Forsvaret nedrustes, dvs. at de ofrer kvantiteten til fordel for kvalitet med færre men bedre trent og utrustede soldater, og en vektlegging på spesialstyrker. Politiet er flere enn noen gang, og har mer penger enn noen gang, og løser fler saker enn noen gang, og har en, i europeisk sammenheng, stor oppklaringsprosent. MEN INGEN forutså noe som dette, dvs. angrep på regjeringsbygg var planlagt for og det så vi på den rutinerte reaksjonen, Politifolkene visste hva de skulle gjøre, forsvaret ble tilkaldt. Det er og en ekstrordinær situasjon slik det foregikk, vanligvis er det skyteepisoder og de er raske med en gjerningsmann på umiddelbar flukt, eller så er det en gisseltaker, men her skjedde noe unikt og utenkelig, en person hadde som enkelt mål å drepe så mange barn og unge som mulig på en øy. Fortell meg hvordan vi som nasjon, eller politikkerene kunne ha gjort det bedre enn det sm skjedde??

 

Jeg leser i utenlandske aviser, og til dels ser samme trenden her at politiet blir kritisert for å ha brukt lang tid for å komme seg til Utøya. Jeg er ikke politimann, og ei heller kjent med rutinene til politiet i noen detaljert grad.

 

I Norge har vi MINIMALT med skyte-episoder, det betyr ikke at folk ikke føler at de skjer ofte, men sammenlignet med de fleste land i verden er det nesten ikke skyteepisoder. Det er derfor politiet ikke er bevepnet og hvorfor politiet må be om klarering fra overordnede om å bevepne seg.

 

Politiet rykket ut og var der kjapt men en enkelt normal politipatrulje kan ikke gjør mye da det trengs spesialkompetanse til å håndtere en slik situasjon. Vi har aldri hatt behov for å ha mer enn en spesialtropp (Delta), og de er etter hva jeg har forstått i verdensklasse i sin kompetanse, og er eliten av eliten av norsk politi.

 

Med avstanden involvert, og forholdene var det ikke annet å forvente. Eneste var om vi hadde hatt spesialtropper i alle politidistrikt som var parate 24/7 men realistisk er noe slikt ikke. Og mye amerikansk presse har nevnt at i USA er responstiden få minutter, men det skal påpekes at med SWAT-lag tilstede har det historisk tatt lang tid, (timer), før slike har rykket inn, Colombine, og Virginia Tech er hendelser som har reflektert dette. derimot brukte Delta lite tid på å planlegge, men gikk rett inn, og derfor de-eskalerte situasjonen så tidlig som mulig.

 

(dette er slik jeg ser det og jeg minner folk om å være saklige)

 

-frank

 

 

Det jeg synes opptil flere av dere glemmer, er at USA er et mye, mye større land arealmessig.

I tillegg har det i flere av de amerikanske episodene vært opptil flere gjerningsmenn.

 

Avstanden fra oslo til utøya er mikroskopisk i forhold til hva det er snakk om i ovennevnte episoder.

Jeg synes ikke det er det minste rart at utenlandsk presse gir kritikk på beredskapsnivået i Norge.

Avstandene er ikke så store i foskjell, MEN, i USA er det flere SWAT-lag, gjerne ett i hver by/distrikt her til lands har vi bare 1 fulltids-SWAT-team, og som sagt har vi tilsynelatende ikke hatt bruk for flere, (dette i tillegg til spesieltrente ordninære politifolk som er del i 'aksjonsgrupper' ved politidistriktene.

 

Jeg hører hva dere sier, men realiteten forandres ikke her, med mindre vi hadde 1 fulltids SWAT-styrke i hver kommune, men det ville kostet det samme som hele årsbudsjettet til Politiet, og selv om vi tror vi vasser i penger er det fortsatt politikkerene, og byråkratenes oppgave å ikke sløse med våre skattepenger, derfor er det økonomisk urealistisk og etablere en slik ordning.

 

MEN jeg er ikke uenig med dere HELT, at transporttiden var for lang er jeg enig i, DERFOR er min løsning at forsvaret/DSB/Politet speleiser på et V-22 helikopter for transport av for eksempel Delta, dette bør oppereres av forsvaret, og vedlikeholdes av forsvaret. For et slikt fly/helikotper har lastekapasiteten, drivstoffkapasiteten, hastigheten, og landingsmulighetene som trengtes til å utføre dette oppdraget.

 

Det er lett å lete etter syndebukker, emn faktum er at det var ikke noe bortsett fra magi som kunne forhindret dette, det vil ikke kunne eksistere løsninger som er gjennomførbare som vil gi anti-terror-kapasitet til lensmannskontorer i distriktsnorge, (som er hvor utøya befinner seg). Det kommer nok en detaljert analyse av politiets handlinger på fredag og står det i den at konkrete tiltak som kunne, og burde vært gjort på forhånd så skal jeg bøye meg i støvet, men slik jeg ser det er det ingen praktiske muligheter, med mindre vi vil leve i en politistat, (noe mange mener vi allerede lever i).

 

litt off-topic:

Samtidig er det en bit lærdom jeg håper vi tar med oss fra dette og det er at våre unge fra tidlig alder trenger å vite mer om hva man skal gjøre i en krisesituasjon, da mange som svømte, svømte som individer istede for å svømme sammen, eller svømme ut til det var tryggere og så flyte i vannet mens de dannet en sirkel ved å holde hverandre i hendene. Det var og folk som var like redd for vannet som skytteren og valgte å bli igjen på øya i vannkanten istede for å legge på svøm, dette burde ikke være tilfelle for personer som har fullført barneskolen, da burde mann ha svømmeferdigheter nok.

Jeg sier ikke at mine konklusjoner her er rigtige men jeg føler at dette er noe av de få tingene som kunne bidratt, opplæring i krise-håndtering, og bedre svømmeferdigeter, er hva jeg vil se skolesystemet gå mot i nærmeste framtid. Samtidig var det bra at folk hadde mobildekning i det hele tatt, både Netcom OG Telenor har store dekningshull, hadde mobildekningen hindret å melde fra ville folk ha angrepet dem som uansvarlige, (det er som jeg nevnte tidligere ubekreftede rapporter om at folk ikke kom igjennom til 112 når folk ringte fra utøya), og monsteret breivik kunne brukt en 'jammer' til å sette telefoner ut av spill, hva hadde da sjedd?

 

Men mye av dette er fremdeles mye gjetting fra alles sider, vi som lekmenn kan ønske at ting var annerledes og at ting utspilte seg bedre, hadde ditt, og hvis bare datt, mange unge er døde og tiden vil vise om det var noe som kunne vært gjort. Jeg tviler på det, selv om jeg er redd enkelte partier vil kreve regulering og overvåking av internett som et resultat, (MYE mer overvåkning enn DLD). Jeg ber bare folk slutte å klandre politiet, OG politikkerene, det er monsteret Breivik vi skal klandre, og hans plan hadde inkludert andre ting hvis politiet/Delta var organisert annerledes.

 

Og vi må ikke ut av frykt tillate at vi tar steg mot å bli en politistat slik USA gjorde etter 11. sept.

 

-frank

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vakten på andre siden av øya, han som satt på land og slapp gjerningsmannen forbi er ett hint.

 

Medias billedhelikoptere som sirklet øya gir et klart bilde av en, enkelt gjerningsmann.

 

Allerede da var det klart at gjerningsmannen var utkledd som politi. Skal ikke mye til for å sette to og to sammen. Allikevel så er jo akkurat scenarioet på utøya begrenset med tanke på hvor lite tid gjerningsmannen tok fra å ta seg over, til hva han hadde kunne rukket å sette ut av skjulte trusler som eksplosiver mm.

 

Denne øya er også åpent terreng, dvs. at det er et svært begrenset areal mtp. skjulesteder og/eller fasiliteter som gjerningsmannen kunne ha tatt i bruk.

 

Det ble også meldt om en person, utkledd som politimann som kort tid før detonasjon hadde tatt seg ut fra en varebil i regjeringskvartalet.

 

Alt dette tatt i betraktning så synes jeg faktisk argumentet holder.

Her fjaser du veldig - dette er ting vi vet nå i ettertid. Flere av tingene du lister opp var slettes ikke kjent de siste minuttene før beredskapstroppen var fremme.

 

Selv her på forumet hvor det var hundrevis av øyne som finkjemmet nettsteder og twitter på en helt annen måte enn det politiet har ressurser til i en krisesituasjon kom det jo ikke noe info om skyting på Utøya før nærmere klokken seks, mindre enn et kvarter før beredskapstroppen var fremme.

 

At media viser en mulig gjerningsmann er ingen garanti for at det ikke er flere der. Tvert i mot ville det jo være idiotisk av evt. flere gjerningsmenn å gå sammen hvis målet er å ta livet av flest mulig.

 

Media fikk jo heller ingen klar forståelse av hva filmen faktisk viste før i ettertid når de gikk igjennom filmen og forstørret deler av bildet. Da hadde allerede gjerningsmannen vært tatt hånd om for lenge siden.

Endret av satchman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
. Jeg tviler på det, selv om jeg er redd enkelte partier vil kreve regulering og overvåking av internett som et resultat, (MYE mer overvåkning enn DLD). Jeg ber bare folk slutte å klandre politiet, OG politikkerene, det er monsteret Breivik vi skal klandre, og hans plan hadde inkludert andre ting hvis politiet/Delta var organisert annerledes.

 

Og vi må ikke ut av frykt tillate at vi tar steg mot å bli en politistat slik USA gjorde etter 11. sept.

 

Det kommer til å skje, enten du vil det eller ei. Det er bedre å ta tyrne ved horna enn å vente på et oksemaraton. Det er under enhver tvil at Norge som stat og samfunn er alt for naivt. Vi bør ta grep mens situasjonen fortsatt er kontrollerbar.

Lenke til kommentar
. Jeg tviler på det, selv om jeg er redd enkelte partier vil kreve ...Og vi må ikke ut av frykt tillate at vi tar steg mot å bli en politistat slik USA gjorde etter 11. sept.

 

Det kommer til å skje, enten du vil det eller ei. Det er bedre å ta tyrne ved horna enn å vente på et oksemaraton. Det er under enhver tvil at Norge som stat og samfunn er alt for naivt. Vi bør ta grep mens situasjonen fortsatt er kontrollerbar.

Dette er rettorikk som er virkelig feil holdning, vi trenger et åpnere smafunn, et friere samfunn, IKKE en totalitær politistat. Blir vi det gjør vi slik Monsteret Breivik vil, han har slik det kommer fram i "manifestet" hans, gitt utrykk for at man skal inføre slike "grep" i og rundt samfunnet. DET er det dummeste man kan gjør, vi trenger bredere debatt i samfunnet, og mer toleranse.

 

back on topic:

Vårt politi er blandt det best utdannede, og best trente i verden, politiskolen vår har høyere krav enn de fleste, samtidig har vi nesten våpenfrie kriminelle sammenlignet med relevante land. Vi trenger ikke mer politi, vi trenger mer etterforskere, vi trenger ikke strengere lover og regler men bedre skoler og sosiale støtteapparater, vi trenger at samfunnet er solidarisk ikke at det er paranoid. Politiet gjorde en fenomental jobb på fredag, det samme gjorde helsepersonell, frivillige, og militære. Vi bør takke alle polititjenestemenn og kvinner for innsatsen de gjorde, og ikke kritisere dem for noe som var utenfor deres kontroll!

 

-frank

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...